Ga naar inhoud

Advies route ivm gewicht/overbelading camper


overbelading
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

We willen over 2 weken naar het Gardameer reizen met onze camper. Deze is, net als vele campers,  al snel iets boven het toegestane gewicht ivm zonnepanelen, schotel, etc.... 

Zelfs met vrijwel lege tank en bijna geen water mee is het niet te doen om onder die 3500 KG te blijven, ook omdat passagiers worden meegerekend in het gewicht. 

Nu vragen we ons af of het verstandiger is om via Zwitserland of Oostenrijk naar het Gardameer te gaan.  Heeft iemand ervaring/tips over de controle hierop in deze landen? En hoe er wordt gereageerd wanneer er sprake is van wat overbelading? (boete of ook uitpakken, niet meer verder mogen reizen, etc.... )

 

Groeten Ellen en Paul 

Link naar reactie
Share on other sites

alen Ze zijn in alle twee de landen streng en zou maar uitkijken met over de grens te gaan met over belading Oostenrijk kan je over de weegbrug laten rijden ,en Zwitserland  is ook moeilijk ,en wat bovenstaand word geschreven met problemen met u verzekering kan u ook aangerekend worden ,dus het beste is om de camper te laten opwaarderen naar een hoger laadvermogen ,Ik zelf heb een camper met een laadvermogen tot 4800 kg ,dan heb je nergens problemen ,maar je camper moet er geschikt voor zijn ,en uiteraard minimaal een groter rijbewijs halen , een goede raad van een gepensioneerd internationaal  trucker 

aangepast door Hymer
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Adriatik zei:

Ik heb geen ervaring, maar ik denk echt dat de belangrijkste tip is om te zorgen dat je niet overbeladen bent. Veiligheid (voor jezelf én voor andere weggebruikers) is véél belangrijker dan het voorkomen van een boete of andere problemen. 

 Wij gaan ook voor veiligheid, dat staat altijd voorop. Maar wij zijn, net als de meesten, altijd iets te zwaar vanwege schotel, zonnepanelen, ed. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je weet dat je te zwaar bent en wil er toch mee op pad, is vragen om problemen...... groter rijbewijs halen en camper opwaarderen als mogelijk anders andere camper, simpel, je wist dit neem ik aan toen je een camper ging kopen. Klinkt lullig maar als je geen gezeik wil zeker in AU en CH want daar hang je gewoon!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...
39 minuten geleden, HymerBoy zei:

750 kg mag ook niet met B(in geval van bovenstaand voorbeeld), met B mag de combi(trekker en trailer) max 3500kg zijn(en wel beiden maximale gewichten van trekkend en trailer), zit je dus al snel op met een camper 🙂

Klopt, foutje van mij. Dus altijd BE.

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Je mag achter elk trekkend voertuig een aanhanger hebben van 750kg Max met een B rijbewijs, dus ook achter een camper van 3500kg, ondanks het totaal gewicht van 4250kg. Zodra de aanhanger met laadvermogen boven de 750kg komt treed de 3500kg regel in werking. Voorbeeld: auto 3500kg met aanhanger Max 750 kg = B rijbewijs. Auto 2750kg met aanhanger Max 850kg = BE rijbewijs. Auto 2650kg met aanhanger Max 850kg = B rijbewijs. Terug te vinden op Rijksoverheid.nl.

groeten Cor.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Op 28-8-2020 om 11:04, overbelading zei:

Hallo,

 

We willen over 2 weken naar het Gardameer reizen met onze camper. Deze is, net als vele campers,  al snel iets boven het toegestane gewicht ivm zonnepanelen, schotel, etc.... 

Zelfs met vrijwel lege tank en bijna geen water mee is het niet te doen om onder die 3500 KG te blijven, ook omdat passagiers worden meegerekend in het gewicht. 

Nu vragen we ons af of het verstandiger is om via Zwitserland of Oostenrijk naar het Gardameer te gaan.  Heeft iemand ervaring/tips over de controle hierop in deze landen? En hoe er wordt gereageerd wanneer er sprake is van wat overbelading? (boete of ook uitpakken, niet meer verder mogen reizen, etc.... )

 

Groeten Ellen en Paul 

In eerste plaats is van belang of je binnen de maximale technische belasting blijf, zo ja dan is veiligheid geen item. Als op kenteken 3.5 ton staat en je bent beladen tot ca. 3700 kg terwijl je technisch tot ca 3850 of hoger kan, en je rijbewijs mogelijk tot 3.5 ton, dat is het red tape .

De oude UK en DLD rijbewijzen zijn wel voor een hoger gewicht met hetzelfde extra gewicht in de camper toegestaan.

Ik weet niet of je eenvoudig een carnet kunt kopen voor de rit met hogere belading.

mvrgr carel

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Het wordt misschien eens tijd dat men beseft dat de nieuwe campers tegenwoordig door de nieuwe "veiligheids" snufjes al snel NIETS meer mogen laden als je 4 personen wil meenemen. Europa moet hier dringend iets aan doen! Ook andere voertuigen (elektrische wagens bv)wegen al snel teveel met al deze nieuwe "veiligheid" attributen. Dit najaar wordt op Europees niveau beslist of er een hoging komt op het B rijbewijs van 3500 kg naar 4250 kg. Dan zouden deze problemen zich niet meer mogen voordoen. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...