Ga naar inhoud

Advies route ivm gewicht/overbelading camper


overbelading
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

We willen over 2 weken naar het Gardameer reizen met onze camper. Deze is, net als vele campers,  al snel iets boven het toegestane gewicht ivm zonnepanelen, schotel, etc.... 

Zelfs met vrijwel lege tank en bijna geen water mee is het niet te doen om onder die 3500 KG te blijven, ook omdat passagiers worden meegerekend in het gewicht. 

Nu vragen we ons af of het verstandiger is om via Zwitserland of Oostenrijk naar het Gardameer te gaan.  Heeft iemand ervaring/tips over de controle hierop in deze landen? En hoe er wordt gereageerd wanneer er sprake is van wat overbelading? (boete of ook uitpakken, niet meer verder mogen reizen, etc.... )

 

Groeten Ellen en Paul 

Link naar reactie
Share on other sites

alen Ze zijn in alle twee de landen streng en zou maar uitkijken met over de grens te gaan met over belading Oostenrijk kan je over de weegbrug laten rijden ,en Zwitserland  is ook moeilijk ,en wat bovenstaand word geschreven met problemen met u verzekering kan u ook aangerekend worden ,dus het beste is om de camper te laten opwaarderen naar een hoger laadvermogen ,Ik zelf heb een camper met een laadvermogen tot 4800 kg ,dan heb je nergens problemen ,maar je camper moet er geschikt voor zijn ,en uiteraard minimaal een groter rijbewijs halen , een goede raad van een gepensioneerd internationaal  trucker 

aangepast door Hymer
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Adriatik zei:

Ik heb geen ervaring, maar ik denk echt dat de belangrijkste tip is om te zorgen dat je niet overbeladen bent. Veiligheid (voor jezelf én voor andere weggebruikers) is véél belangrijker dan het voorkomen van een boete of andere problemen. 

 Wij gaan ook voor veiligheid, dat staat altijd voorop. Maar wij zijn, net als de meesten, altijd iets te zwaar vanwege schotel, zonnepanelen, ed. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je weet dat je te zwaar bent en wil er toch mee op pad, is vragen om problemen...... groter rijbewijs halen en camper opwaarderen als mogelijk anders andere camper, simpel, je wist dit neem ik aan toen je een camper ging kopen. Klinkt lullig maar als je geen gezeik wil zeker in AU en CH want daar hang je gewoon!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...
39 minuten geleden, HymerBoy zei:

750 kg mag ook niet met B(in geval van bovenstaand voorbeeld), met B mag de combi(trekker en trailer) max 3500kg zijn(en wel beiden maximale gewichten van trekkend en trailer), zit je dus al snel op met een camper 🙂

Klopt, foutje van mij. Dus altijd BE.

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Je mag achter elk trekkend voertuig een aanhanger hebben van 750kg Max met een B rijbewijs, dus ook achter een camper van 3500kg, ondanks het totaal gewicht van 4250kg. Zodra de aanhanger met laadvermogen boven de 750kg komt treed de 3500kg regel in werking. Voorbeeld: auto 3500kg met aanhanger Max 750 kg = B rijbewijs. Auto 2750kg met aanhanger Max 850kg = BE rijbewijs. Auto 2650kg met aanhanger Max 850kg = B rijbewijs. Terug te vinden op Rijksoverheid.nl.

groeten Cor.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Op 28-8-2020 om 11:04, overbelading zei:

Hallo,

 

We willen over 2 weken naar het Gardameer reizen met onze camper. Deze is, net als vele campers,  al snel iets boven het toegestane gewicht ivm zonnepanelen, schotel, etc.... 

Zelfs met vrijwel lege tank en bijna geen water mee is het niet te doen om onder die 3500 KG te blijven, ook omdat passagiers worden meegerekend in het gewicht. 

Nu vragen we ons af of het verstandiger is om via Zwitserland of Oostenrijk naar het Gardameer te gaan.  Heeft iemand ervaring/tips over de controle hierop in deze landen? En hoe er wordt gereageerd wanneer er sprake is van wat overbelading? (boete of ook uitpakken, niet meer verder mogen reizen, etc.... )

 

Groeten Ellen en Paul 

In eerste plaats is van belang of je binnen de maximale technische belasting blijf, zo ja dan is veiligheid geen item. Als op kenteken 3.5 ton staat en je bent beladen tot ca. 3700 kg terwijl je technisch tot ca 3850 of hoger kan, en je rijbewijs mogelijk tot 3.5 ton, dat is het red tape .

De oude UK en DLD rijbewijzen zijn wel voor een hoger gewicht met hetzelfde extra gewicht in de camper toegestaan.

Ik weet niet of je eenvoudig een carnet kunt kopen voor de rit met hogere belading.

mvrgr carel

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Het wordt misschien eens tijd dat men beseft dat de nieuwe campers tegenwoordig door de nieuwe "veiligheids" snufjes al snel NIETS meer mogen laden als je 4 personen wil meenemen. Europa moet hier dringend iets aan doen! Ook andere voertuigen (elektrische wagens bv)wegen al snel teveel met al deze nieuwe "veiligheid" attributen. Dit najaar wordt op Europees niveau beslist of er een hoging komt op het B rijbewijs van 3500 kg naar 4250 kg. Dan zouden deze problemen zich niet meer mogen voordoen. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Beste mensen,

Het discussieren over gewicht houdt nooit op.

Te zwaar is te zwaar, probeer het te voorkomen.

De realiteit is dat meer dan de helft van de caravans en campers niet aan de gestelde eisen voldoen.

Als alle overheden zouden controleren is het hek van de dam.

Maar nu mijn vraag.

Hoeveel worden er nu eigenlijk aangehouden.

Je leest telkens legio indianen-verhalen over het niet verzekerd zijn bij een ongeluk en overbelading, maar niemand is ooit aangehouden, niemand op alle fora kan vertellen dat ze ooit op gewicht zijn gecontroleerd.

Kortom, stop ermee, ga gewoon op vakantie en zorg dat je zoveel mogelijk aan het gewicht voldoet.

En houdt je aan de geldende verkeersregels, dan is er geen aanleiding aangehouden te worden en heb je geen problemen.

Laat ze het voor wat de gewichten betreft uitzoeken in Brussel. Als ik honderd jaar mag worden is het misschien geregeld.

Ik laat me niet gek maken.

Europa zou 1 moeten zijn, maar de verdeeldheid is ongekend groot.

Dat zal voorlopig niet veranderen.

 

 

aangepast door Freek47
aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Met een te zware camper toch op reis gaan betekend dat je het risico accepteerd dat je in een fuik kan rijden waarbij je gewogen wordt, een dikke boete moet betalen en vaak ook gelijk spullen mag achterlaten om te voorkomen dat de camper niet verder mag rijden. En die spullen kan behoorlijk in de kosten lopen want die ben je echt kwijt.

Hoe groot de kans is dat je gecontroleerd wordt op gewicht is relatief; de een rijdt al 20 jaar camper en is onderweg nog nooit gewogen en de ander (recent gelezen) rijdt onderweg van Slovenie door Oostenrijk en Zwitserland en wordt in 1 dag 3 keer gewogen.

Ik geloof niet dat als je 3510kg weeg je met de billen dicht op pad moet gaan maar met 5% of meer overgewicht heb je kans dat je met minder geld en spullen thuis komt...

Of de verzekering met overgewicht moeilijk zal doen wanneer je bij een ongeluk betrokken bent valt te bezien, want een verzekeraar zal sowieso eerst vastgesteld moeten hebben dat de camper overgewicht had en vervolgens ook moeten bewijzen dat het overgewicht van invloed op het ongeluk is geweest.

 

Onder de 3500kg blijven met een camper is ronduit lastig, vooral de nieuwere half-integraal en sowieso de vol-integraal modellen zijn rijklaar vaak aanzienlijk zwaarder dan wat er in de folders wordt genoemd. Niet alleen het rijklaargewicht is bij benadering maar er wordt ook vaak vergeten dat de extra opties aan de camper ook flink aantikken.

Neem een cassetteluifel, brede instapdeur met plissee-hor, volledig reservewiel, tweede gas/LPG tank, TV met schotel, grotere accu + zonnepanelen en fietsenrek als veel gekozen opties, dan zit je al snel 150kg boven het rijklaargewicht. Aangevuld et 2 of vier personen, fietsen, kleding, eten en flessen drinken schiet je zo de 3500kg door.

 

Er wordt momenteel druk gespeculeerd onder camperaars wat er uit de nieuwe Europese rijbewijs-B wet zal komen. Deze wet moet er voor zorgen dat je met rijbewijs-B rijtuigen tot 4250kg i.p.v. 3500kg mag rijden. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat nieuwe rijtuigen vaker elektrisch en daardoor zwaarder zijn. Wellicht heeft deze wet ook deels betrekking op de gebrekkige veiligheid van bepaalde campers, omdat het gewicht-technisch niet mogelijk is om hier zware stalen kooi-contructies in te maken.

Er bestaat een kans dat rijbewijs-B houders alleen ontheffing tot 4250kg krijgen als ze een 100% elektrisch rijtuig c.q. camper besturen, dus niet voor de emissie modellen. Wordt het rijbewijs-B voor alle rijtuigen dan nog moet je eigen camper op kenteken zwaarder dan 3500kg mogen wegen, dus dat betekend aanpassen via RDW waarbij het vaak nodig is om het chassis aan te passen met betere en zwaardere vering, wat sowieso enige duizende Euro's investeren betekend.

Dan hebben we ook nog te maken met de steeds strengere emissie-wetten waardoor het verzwaren van bepaalde typen rijtuigen en dus ook campers in het gedrang kan komen. Zo zijn er nu campers met AdBlue dieselmotoren die technisch misschien tot 4250kg verzwaard kunnen worden maar bijvoorbeeld in Duitsland slechts tot 3650kg verzwaard mogen worden om binnen de emissie-eisen te blijven. En of dit in Nederland ook gaat spelen, of al speelt, is momenteel de vraag en zal per camper verschillen.

 

Resumerend blijft 'weten wat je weegt' het advies en als je toch met overgewicht gaat rijden dan is dit een individuele keuze om het risico op controle, boetes en verlies van dierbare spullen te accepteren.

 

 

 

 

 

  

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Freek47 zei:

…………….. maar niemand is ooit aangehouden, niemand op alle fora kan vertellen dat ze ooit op gewicht zijn gecontroleerd.

…………….

Ik laat me niet gek maken.

 

Ik weet niet hoe vaak je fora leest, maar ik denk zeer zelden. In de afgelopen 12 jaar waarin ik zo’n 12.000 km per jaar met de camper reis, ben ik 3 keer gecontroleerd op gewicht. Ik zat (net) onder de 3.500 kg grens. Maar ik zag dat andere camperaars spullen konden uitladen. Hun gezichten stonden niet bepaald vrolijk!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 24-7-2023 om 06:49, Freek47 zei:

Beste mensen,

Het discussieren over gewicht houdt nooit op.

Te zwaar is te zwaar, probeer het te voorkomen.

De realiteit is dat meer dan de helft van de caravans en campers niet aan de gestelde eisen voldoen.

Als alle overheden zouden controleren is het hek van de dam.

Maar nu mijn vraag.

Hoeveel worden er nu eigenlijk aangehouden.

Je leest telkens legio indianen-verhalen over het niet verzekerd zijn bij een ongeluk en overbelading, maar niemand is ooit aangehouden, niemand op alle fora kan vertellen dat ze ooit op gewicht zijn gecontroleerd.

Kortom, stop ermee, ga gewoon op vakantie en zorg dat je zoveel mogelijk aan het gewicht voldoet.

En houdt je aan de geldende verkeersregels, dan is er geen aanleiding aangehouden te worden en heb je geen problemen.

Laat ze het voor wat de gewichten betreft uitzoeken in Brussel. Als ik honderd jaar mag worden is het misschien geregeld.

Ik laat me niet gek maken.

Europa zou 1 moeten zijn, maar de verdeeldheid is ongekend groot.

Dat zal voorlopig niet veranderen.

 

 


Jij bent wereldvreemd. Ik hoop dat ze jou snel eens te grazen nemen. Wij zijn al twee keer gecontroleerd en met de 4.000 kg die toegestaan zijn net weg gekomen. Maar anderen stonden uit te laden en met de beurs te wapperen.
 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...