Ga naar inhoud

Advies route ivm gewicht/overbelading camper


overbelading
 Share

Recommended Posts

4 uren geleden, Cor1961 zei:

Vraag me trouwens af of er in geval van overbelading, dus boven 3500kg, in Oostenrijk en Slovenië ook gekeken word naar de geldigheid van het vignet. Voor voertuigen boven 3500kg heb je in die landen geen vignet maar tolkastjes voor in de camper nodig.

Dat gaat op basis van kentekengewicht. In dit geval dus MTM. (F.2)

aangepast door Roelof
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn camper: dit even voor de duidelijkheid voor een ieder, copy/paste rdw. Ik reis solo dus heb hem op 3500kg laten zetten. Ik heb die 3900kg niet nodig en ook geen C1, gewogen kom ik vakantie klaar op 3350kg
 
 
F.1
Technische max. massa voertuig
3900 kg
 
F.2
Toegestane max. massa voertuig
3500 kg
aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, HymerBoy zei:
Mijn camper: dit even voor de duidelijkheid voor een ieder, copy/paste rdw. Ik reis solo dus heb hem op 3500kg laten zetten. Ik heb die 3900kg niet nodig en ook geen C1, gewogen kom ik vakantie klaar op 3350kg
 
 
F.1
Technische max. massa voertuig
3900 kg
 
F.2
Toegestane max. massa voertuig
3500 kg

Doe je netjes en zo hoort het ook. Bij mij staat F.1 en F.2 beiden op 4430kg en daarom hebben mijn vrouw en ik allebei C1 gehaald. Als straks het B rijbewijs wel naar 4250kg gaat zullen er genoeg Camperaars zijn die over F.1 heen gaan en dan met een nieuwe kansberekening beginnen of ze wel of niet gepakt zullen worden. 

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Cor1961 zei:

Vraag me trouwens af of er in geval van overbelading, dus boven 3500kg, in Oostenrijk en Slovenië ook gekeken word naar de geldigheid van het vignet. Voor voertuigen boven 3500kg heb je in die landen geen vignet maar tolkastjes voor in de camper nodig.


Ja dat werd ook gecontroleerd en beboet als een economisch delect. En dat is errrrug duur.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 31-7-2023 om 15:53, Magic Ed. zei:


Ja eigen waarneming ter plaatse.
 

Heb je zelf een bekeuring gehad, in Oostenrijk of Zwitserland?
Of was je daar, als waarnemer, bij aanwezig? Dit laatste lijkt me sterk;dat jij als derde aanwezig bent en mag observeren in het proces van het ontstaan ven het proces verbaal.

Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, peetan zei:

Heb je zelf een bekeuring gehad, in Oostenrijk of Zwitserland?
Of was je daar, als waarnemer, bij aanwezig? Dit laatste lijkt me sterk;dat jij als derde aanwezig bent en mag observeren in het proces van het ontstaan ven het proces verbaal.


Ik was in de controle fuik en kon waarnemen wat daar gebeurde en sprak slachtoffer later op de volgende stop. Is dat voldoende voor u als wantrouwer?
 

Link naar reactie
Share on other sites

47 minuten geleden, peetan zei:

Heb je zelf een bekeuring gehad, in Oostenrijk of Zwitserland?
Of was je daar, als waarnemer, bij aanwezig? Dit laatste lijkt me sterk;dat jij als derde aanwezig bent en mag observeren in het proces van het ontstaan ven het proces verbaal.

@peetanprobeer je nu om iemands ongelijk te bewijzen of probeer je te rechtvaardigen dat je gewoon overbeladen rond blijft rijden omdat de pakkans erg klein is? Ik zou niet weten waarom iemand anders niet aanwezig zou mogen zijn bij het opmaken van een proces verbaal als dit op de openbare weg plaats vind. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Cor1961 zei:

@peetanprobeer je nu om iemands ongelijk te bewijzen of probeer je te rechtvaardigen dat je gewoon overbeladen rond blijft rijden omdat de pakkans erg klein is? Ik zou niet weten waarom iemand anders niet aanwezig zou mogen zijn bij het opmaken van een proces verbaal als dit op de openbare weg plaats vind. 

Ik vond het ook een merkwaardig antwoord.

 

Dat je constateert dat iemand staande gehouden en gewogen wordt kan ik mij voorstellen. Dat je ook constateert dat de overbelading dan als economisch delict aangemerkt wordt terwijl het niet jezelf aangaat vond ik minder waarschijnlijk. Maar het kan natuurlijk zijn, zoals hij ook aangeeft dat hij de geverbaliseerde daarna gesproken heeft.

aangepast door Roelof
Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-8-2023 om 12:09, Cor1961 zei:

@peetan Ik zou niet weten waarom iemand anders niet aanwezig zou mogen zijn bij het opmaken van een proces verbaal als dit op de openbare weg plaats vind. 

Wel eens gehoord van de wet op de privacy,dat kent men in Duitsland en Oostenrijk ook.

En die gaan daar niet lichtzinnig mee om.

By the way: ik zou er niet eens bij aanwezig willen zijn als iemand anders een bekeuring zou krijgen, lijkt me iets als ramptoerisme.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Dank voor alle info hierboven maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag een simpel antwoord hebben wat de gevolgen in Zwitserland en Oostenrijk zijn wanneer het volgende zich voordoet:

  1. Onze camper heeft een technisch maximaal toelaatbaar gewicht  van 4.000 KG dankzij het zware chassis.
  2. Op kenteken staat 3.500 KG
  3. Na weging blijkt dat we ongeveer 3.800 KG wegen als we op pad gaan.
  4. Ik heb een BE rijbewijs.

Als we in een fuik rijden mogen we dan:

  1. "uitladen" tot we 3.500 KG wegen en krijgen we een (grote) boete, of
  2. Mogen we doorrijden met onze 3.800 KG en krijgen we een (grote) boete, of
  3. Mogen we lekker doorrijden zonder enige consequentie.

Chris Frijdal

Link naar reactie
Share on other sites

zeker nr 1 in oostenrijk , zwitserland weet ik niet, dat in oostenrijk heb ik zelf meegemaakt, gelukkig had ik een maat met eigen camper mee die mijn spullen kon meenemen. 300kg is veel overgewicht op kenteken, staat los van de techniek. Je rijbewijs laat ook alleen maar 3500kg toe. In oostenrijk hebben ze regelmatig fuiken, dit uiteraard gezien het landschap waar overgewicht wel degelijk veel gevaarlijker is dan in NL. Ik zou ook je verzekering even checken bij de kleine lettertjes mocht je dat nog niet gedaan hebben. Ik zou er niet zo mee rijden, bij een ongeluk heb je dan heel veel gezeik. Gewoon C1 halen en opwaarderen. Of een aanhangertje erachter.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

53 minuten geleden, Onze Gouden Koets zei:

Dank voor alle info hierboven maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag een simpel antwoord hebben wat de gevolgen in Zwitserland en Oostenrijk zijn wanneer het volgende zich voordoet:

  1. Onze camper heeft een technisch maximaal toelaatbaar gewicht  van 4.000 KG dankzij het zware chassis.
  2. Op kenteken staat 3.500 KG
  3. Na weging blijkt dat we ongeveer 3.800 KG wegen als we op pad gaan.
  4. Ik heb een BE rijbewijs.

Als we in een fuik rijden mogen we dan:

  1. "uitladen" tot we 3.500 KG wegen en krijgen we een (grote) boete, of
  2. Mogen we doorrijden met onze 3.800 KG en krijgen we een (grote) boete, of
  3. Mogen we lekker doorrijden zonder enige consequentie.

Chris Frijdal


2 en 3 zijn niet mogelijk.
1 zal niet "mogen" maar MOETEN en ja met een grote boete. 

PS. Vanaf 1-12-2023 geldt in Oostenrijk de Technich Toelaatbare Massa als norm voor de tolbox. Dus ook teruggekeurde campers naar 3500 kg moeten dan de GoBox gebruiken. Er is wel een overgangsregeling voor bezitters van een huidig tolvignet tot 3500 kg. Die mogen dat steeds verlengen tot 1-1-2029 en dan pas op de GoBox overstappen. Moet je wel al die plakkers als bewijs op de ruit laten zitten.


 

aangepast door Broers Joske
Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-11-2023 om 18:07, Broers Joske zei:


PS. Vanaf 1-12-2023 geldt in Oostenrijk de Technichs Toelaatbare Massa als norm voor de tolbox. Dus ook teruggekeurde campers naar 3500 kg moeten dan de GoBox gebruiken. Er is wel een overgangsregeling voor bezitters van een huidig tolvignet tot 3500 kg. Die mogen dat steeds verlengen tot 1-1-2029 en dan pas op de GoBox overstappen. Moet je wel al die plakkers als bewijs op de ruit laten zitten.


 


De bovenstaande tekst is niet helemaal juist. De juiste tekst is:
 

Nieuwe tolregels voor campers met een technische toegestane maximummassa (TTM) groter dan 3500 kg in Oostenrijk.


Tot 1-12-2023 werd hier als grens voor de tolheffing per vignet of per GoBox de wettelijke toegestane maximummassa (WTM, is rubriek F.2 op het kentekenbewijs) gebruikt. De tot 3500 kg “teruggekeurde” campers konden hierdoor volstaan met een tolvignet in plaats van de duurdere tolheffing via de GoBox. Vanaf 1-12-2023 bepaalt echter de TTM (rubriek F.1 op het kentekenbewijs) of een voertuig onder de vignetverplichting of de GoBox-tolverplichting (meer dan 3500 kg TTM) valt.
Er is wel een ruime overgangsperiode: Indien een voertuig met een TTM van meer dan 3500 kg vóór 1-12-2023 voor het eerst is geregistreerd (
1e afgifte kentekenbewijs in welk land dan ook) en de WTM vóór 1-12-2023 reeds is teruggebracht naar maximaal 3500 kg, dan geldt voor dit voertuig nog tot 1-2-2029 de goedkopere vignetplicht. Dit betekent dat deze voertuigen tijdens deze overgangsperiode wel met een vignet en dus zonder een GoBox op het Oostenrijkse snelwegen- en autosnelwegennet kunnen blijven rijden.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...