Ga naar inhoud

Kenteken aanvragen in januari 2022 of december 2021?


HHoltman
 Share

Recommended Posts

Beste mensen, wij hebben een nieuwe 4-persoons buscamper gekocht en deze zouden wij eind november op kunnen halen, helaas is er bij het importeren vanuit Duitsland iets administratief niet goed gegaan waardoor wij nog steeds wachten op onze camper. Nu hoorde ik in mijn omgeving dat het wellicht handiger zou zijn om nu maar te wachten met de kentekenaanvraag tot het nieuwe jaar aangezien het dan op papier gaat om een camper uit 2022. Wij zijn van plan zeker 10 jaar met de camper te doen dus ik vraag me af of dit iets zal doen met de restwaarde tegen die tijd. Heeft iemand daar ideeën over wellicht?

Link naar reactie
Share on other sites

Bij een gebruikte camper is elke maand later invoeren een (groot) voordeel op de te betalen rest-BPM. Voor campers verandert er op 1-1-2022 niets aan het BPM-tarie, dus is uitstellen voordeliger. 
Staat het voertuig nog niet op (Duits) kenteken (en is dus nieuw) dan is invoeren voor 1-1-2022 voordeliger omdat dan voor de BPM de prijslijst van 2021 nog gebruikt kan worden. Let er wel op dat je dan in Nederland 100% BPM moet betalen en 21% BTW. 

En indien je het "slim" aanpakt dan kun je beide "voordelen" combineren. BPM-aangifte en betaling in 2021 en kentekenkaart registreren in 2022. Maar het wordt nu wel heel erg kort dag om dit nog te regelen.

Kortom, deze materie kan valkuilen hebben. Heb je hulp nodig dan mag je een PB sturen.
 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Op 14-12-2021 om 16:26, FJC48 zei:

Je kunt het kenteken in 2022 laten registreren maar de camper blijft een model 2021.


Maar voor de leeftijd gerelateerde waarde kijken ze dan naar 2022. Je moet dan immers ook BPM en BTW aangifte doen met de prijzen van 2022.
Ik zou dus op 31-12-2021 betalen en op 3-1-2022 het kenteken op naam zetten

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Via onze Duitse verhuurder hebben wij vorig jaar eind oktober een Pössl camper gekocht (2020) en omdat het geen camperseizoen meer was staat de camper nog in Duitsland 

Afgelopen week met SFA Parkstad het import traject opgestart en de rest BPM is behoorlijk lager als dat we de camper vorig jaar geimporteerd zouden hebben 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 19-1-2022 om 11:54, FJC48 zei:

Wat is het punt?


De punten zijn:
Dat je de camper beter kunt laten "overwinteren" zonder NL-kenteken indien je hem toch niet gebruikt. Dan schrijft de BPM verder af.
En dat je hem dan ook pas in het buitenland gaat halen met je eigen NL-platen via de online aangifte bij de RDW zonder fysieke keuring.
Dus geen extra transportkosten en geen extra kosten voor een tijdelijk buitenlands kenteken om naar Nederland te rijden indien je de procedure met online RDW-keuring zonder aanwezigheid van de camper volgt.|



 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

23 minuten geleden, Magic Ed. zei:


De punten zijn:
Dat je de camper beter kunt laten "overwinteren" zonder NL-kenteken indien je hem toch niet gebruikt. Dan schrijft de BPM verder af.
En dat je hem dan ook pas in het buitenland gaat halen met je eigen NL-platen via de online aangifte bij de RDW zonder fysieke keuring.
Dus geen extra transportkosten en geen extra kosten voor een tijdelijk buitenlands kenteken om naar Nederland te rijden.
 

Precies bedankt Magic Ed Ik was een beetje kort door de bocht maar dit is precies de reden

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Als de camper echt "nieuw" is en nooit in Duitsland een kenteken heeft gehad, geldt ie bij invoer in Nederland bij het bepalen van de BPM ook echt als "nieuw".

Dan is er geen afschrijving van BPM van toepassing.

 

Vraag was eigenlijk ook of het uitmaakt of de camper bij verkoop minder waarde kwijt is als ie uit 2022 ipv 2021. Dat zal wel iets schelen als je 'm als jong gebruikt verkoopt. Maar met het idee om er tien jaar in te rijden zal het in 2032 minder uitmaken of het nu een camper uit 2021 of 2022 is.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb in november een nieuwe camper gekocht. Deze stond kant en klaar bij de dealer dus heb ik geen vragen over import. Ik heb de camper in november betaald (i.v.m. box 3) maar laat het kenteken pas op naam zetten als ik hem in maart op ga halen. Ik heb een eigendomsbewijs met de kentekenregistratie dus zou de dealer failiet gaan dan valt mijn camper buiten het faillissement. Voordeel van het later op naam zetten is dat dan ook de garantie pas in gaat. Scheelt dus 5 of 6 maanden dat ik langer gerantie heb tijdens het gebruik.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-1-2022 om 15:32, Magic Ed. zei:

Dan krijg je wel straks een kentekenregistratie met verschillende datums, lijkt het dat jij hem "gebruikt" hebt gekocht en start de afschrijving op de datum dat de kentekenregistratie door de dealer is gedaan. Tegenwoordig staat er zelfs de datum van de BPM-aangifte op.
 

Nee hoor, Het kenteken is alleen aangevraagd maar nog niet geregistreerd. De eerste registratie vindt pas plaats als ik de camper op mijn naam zet.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 25-1-2022 om 10:45, Magic Ed. zei:


Fout de BPM-datum is de eerste datum die er op komt sedert 1-1-2022.

Beste Magic Ed,

Ik heb de camper die ik heb gekocht in november vandaag op naam laten zetten.

Bij de RDW staat de camper nu als volgt geregistreerd:

Datum eerste inschrijving in Nederland: 02-03-22

Datum eerste afgifte kenteken in Nederland: 06-12-21

Datum tenaamstelling: 02-03-22

Datum Afschrijvingsmoment BPM: 06-12-21

Met mijn aankoopbewijs van de camper in november en bovenstaande gegevens kan ik bij camper het bewijs leveren dat ik de eerste eigenaar ben. Uw "vrees" van 22 januari dat ik de camper gebruikt heb gekocht en tweede eigenaar ben is volgens mij dus ongegrond

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Blijft het toch een camper uit 2021 (6-12). 
Met een aankoopbewijs uit 11-2021.

Met een eerste inschrijving in Nederland van 2-3-2022.

Ik denk dat Magic Ed dat bedoelde met allemaal verschillende data.

Is dan gewoon op te zoeken dat het om een geïmporteerde camper gaat uit 2021 en dat is van invloed op de restwaarde/in ruilwaarde en dat is waar de topicstarter naar vroeg.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, Cor1961 zei:

Blijft het toch een camper uit 2021 (6-12). 
Met een aankoopbewijs uit 11-2021.

Met een eerste inschrijving in Nederland van 2-3-2022.

Ik denk dat Magic Ed dat bedoelde met allemaal verschillende data.

Is dan gewoon op te zoeken dat het om een geïmporteerde camper gaat uit 2021 en dat is van invloed op de restwaarde/in ruilwaarde en dat is waar de topicstarter naar vroeg.

Het is geen geimporteerde camper. Nieuwe camper, gekocht bij de dealer. Dat had ik al eerder aangegeven. Ik heb gewacht met op naam zetten omdat de garantie dan ook pas op dat moment in gaat. Of dat ( over misschien > 10 jaar) wat uit maakt in de verkoopwaarde zie ik dan wel. 

Ieder maakt hierin zijn eigen afwegingen.

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, dacht dat het hier om een geïmporteerde ging, daar begon dit topic over. En dat je het om de garantie dan doet en je gebruikt hem toch niet kan ik helemaal begrijpen. Maar in een ander topic hebben andere leden het erover dat de levertijd zo erg is en vertraagd is met 4 maanden noemen ze al verschrikkelijk. Maar dit even ter zijde..

Link naar reactie
Share on other sites

Het later op naam zetten wordt wel een meer gedaan , een klant kocht in B.V in 2015 24 nieuwe trucks , en werden per maand 2 afgeleverd , maar in de december moesten er nog 3 stuk afgeleverd worden de trucks waren aflever klaar tussen half december en kerst . de klant had ze al betaald en gaf opdracht wegen keuren en afleveren (  januari ) komend jaar .

 

Dit betekend dat de truck van 2015 zouden zijn , er is geen type verandering , dus kunnen ze gewoon ook naar 20016 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...