Edward Geplaatst: 16 november 2021 Share Geplaatst: 16 november 2021 Beste mede camperaars. Mijn camper van 2001 en 110.000 km gaat volgend jaar weer kilometers maken. Deze moet natuurlijk veilig kunnen remmen. Ik denk hierbij aan een controle van het gehele remsysteem, dus voor (schijfremmen) en achter (trommelremmen). Ik wil het geheel laten controleren en zo nodig vervanging te laten uitvoeren. Nu is het controleren arbeidsintensief en misschien is het wel verstandig om zowiezo direct de remblokken en schiven te laten vervangen (alles ligt toch open). Natuurlijk ook gelijk de remolie laten vervangen en de remkabel van de handrem controleren / vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee of heb je een tip? Frankia op Fiat Ducato jTD2.8 met ALCO chassis. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 16 november 2021 Share Geplaatst: 16 november 2021 Er zijn ook andere specialisten. Ik kan je Ron Smits uit Ede adviseren! Ik heb géén belangen! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Edward Geplaatst: 16 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 16 november 2021 Dank voor de reacties! Zijn er ook ervaringen ten aanzien van de techniek? - ervaren problemen met remmen, handrem, schijfremmen, trommelremmen? - noodzaak tot het verversen van de remolie? - is er een signalering wanneer de remblokken aan vervanging toe zijn? - zijn er camperaars die veel in de bergen rijden en hiervoor speciale voorzorgen nemen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 16 november 2021 Share Geplaatst: 16 november 2021 (aangepast) 9 uren geleden, Edward zei: Beste mede camperaars. Mijn camper van 2001 en 110.000 km gaat volgend jaar weer kilometers maken. Deze moet natuurlijk veilig kunnen remmen. Ik denk hierbij aan een controle van het gehele remsysteem, dus voor (schijfremmen) en achter (trommelremmen). Ik wil het geheel laten controleren en zo nodig vervanging te laten uitvoeren. Nu is het controleren arbeidsintensief en misschien is het wel verstandig om zowiezo direct de remblokken en schiven te laten vervangen (alles ligt toch open). Natuurlijk ook gelijk de remolie laten vervangen en de remkabel van de handrem controleren / vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee of heb je een tip? Frankia op Fiat Ducato jTD2.8 met ALCO chassis. Ik zou eerst beginnen met je APK- en onderhoudsschema om te zien wat er moet gebeuren. Controle van het remsysteem is onderdeel van de APK, zie APK handboek RDW om te weten welke punten er gecontroleerd worden. Het reguliere onderhoudsschema van de Ducato (zie handleiding) schrijft voor wanneer zaken zoals remolie etc. vervangen dient te worden. Wellicht kan je een eventuele extra controle combineren met APK en/of onderhoud om kosten te besparen. Ik laat de voorgeschreven reguliere beurten doen en heb tot nu toe nooit geen remproblemen ervaren 16 november 2021 aangepast door Pierre aanvulling Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 16 november 2021 Share Geplaatst: 16 november 2021 Ik zou de remolie laten vervangen door remvloeistof Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 18 november 2021 Share Geplaatst: 18 november 2021 (aangepast) FJC48 , wat is het verschil . Perre , als het remsysteem ververst wordt en er zit een hydrolich bediende koppeling in neem dan deze ook gelijk mee , wordt vaak vergeten . 18 november 2021 aangepast door supreme Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 18 november 2021 Share Geplaatst: 18 november 2021 (aangepast) 22 minuten geleden, supreme zei: FJC48 , wat is het verschil . Het verschil is dat remvloeistof geen olie is. Het wordt wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. 18 november 2021 aangepast door FJC48 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Edward Geplaatst: 18 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 18 november 2021 Leuk zoveel kennis op het forum. Dankjewel wel voor de informatie! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 18 november 2021 Share Geplaatst: 18 november 2021 Alleen vraag ik mij af hoe afdichtingen van onderdelen die wel met aardolie producten in aanraking komen, zoals motor, versnellingsbak en schokbrekers niet worden aangetast. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 18 november 2021 Share Geplaatst: 18 november 2021 5 uren geleden, supreme zei: FJC48 , wat is het verschil . Perre , als het remsysteem ververst wordt en er zit een hydrolich bediende koppeling in neem dan deze ook gelijk mee , wordt vaak vergeten . Het hangt ervan af of de rem en koppeling hetzelfde (remvloeistof) reservoir gebruiken. Zo ja, dan wordt het niet vergeten bij verversen van remvloeistof. Wat betreft je vraag aan FJC48: ook ik gebruik de begrippen remolie en remvloeistof door elkaar. Wellicht is de term remolie wat ouderwets maar iedere monteur en autokenner weet er bedoeld wordt FJC48 heeft overigens een stuk in Wikipedia aangehaald die niet helemaal correct is. Er zijn rubber soorten die petroleum en aardolie bestendig zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 19 november 2021 Share Geplaatst: 19 november 2021 Zomaar een voorbeeld van een automerk (Volvo in dit geval) waarbij rem- en koppelingsvloeistof in hetzelfde reservoir zitten, zie voorbeeld rem- en koppelingsvloeistof in 1 reservoir Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rijk Geplaatst: 19 november 2021 Share Geplaatst: 19 november 2021 Een heleboel auto's hebben 1 reservoir. Afname voor de koppeling zit bovenaan in reservoir. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 19 november 2021 Share Geplaatst: 19 november 2021 1 minuut geleden, Rijk zei: Een heleboel auto's hebben 1 reservoir. Afname voor de koppeling zit bovenaan in reservoir. Mee eens Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 19 november 2021 Share Geplaatst: 19 november 2021 Op 18-11-2021 om 22:29, Pierre zei: Er zijn rubber soorten die petroleum en aardolie bestendig zijn. De vraag is; zitten die rubbers ook in het remsysteem. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 20 november 2021 Share Geplaatst: 20 november 2021 13 uren geleden, FJC48 zei: De vraag is; zitten die rubbers ook in het remsysteem. Ik denk dat we de vraag van Edward voor ogen moeten houden en niet teveel in details gaan zoals de term "remolie", welke rubbers in het remsysteem etc. . Het enige wat ik nog aan de vraagstelling van Edward wil toevoegen: zorg er voor dat de remvloeistof voldoet aan de specificatie van jouw autofabrikant voor jouw auto. Daarmee voorkom je problemen door bv aantasting van materialen in je remsysteem, onvoldoende temperatuur bestendigheid, opmenging van verschillende soorten remvloeistof etc. Mocht je toch interesse hebben in de chemisch bestendigheid van rubber ga dan eens googlen, Je komt dan vele rubbersoorten tegen met ieder hun eigen chemische resistentie. daarin vind je ook aardolieproducten zoals LPG, Butaan, Propaan, benzine, dieselolie etc. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Edward Geplaatst: 20 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 20 november 2021 Pierre, dank je wel. De post werd inderdaad meer een technische kennis uitwisseling (met alle goede bedoelingen). Het lijkt mij leuk indien de deelnemers in de uitwisseling eens samenkomen om eens even lekker bij te praten over technische zaken, ik denk dat dat een leuke bijeenkomst kan worden. Ik dank iedereen die een bijdrage geleverd heeft, ik heb nu voldoende materiaal om verder te gaan. De suggesties voor garage's zijn voor mij net iets te ver weg (Capelle aan den IJssel). Mijn onderhoudsgarage is Cor Olie in Bergschenhoek. Ik zal met hem eens van gedachten wisselen en daarbij neem ik jullie suggesties ter harte. Nogmaals dank! Met vriendelijke groet, Edward Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.