Wim Corduwener Geplaatst: 26 oktober 2021 Share Geplaatst: 26 oktober 2021 Ook bij een personenauto behoort een reservewiel al lang niet meer tot de standaarduitrusting en als zo’n reservewiel er al bij zit dan is het vaak een 80 km-thuiskomertje… onder een kampeerauto heb je daar natuurlijk niks aan. Bij de aanschaf van onze kampeerauto heb ik daar niet op gelet, maar daar zit dus ook geen reservewiel bij en heb ik er een reparatieset bij gekregen. Ik ben waarschijnlijk van de oude school, maar als ik een lekke band heb dan verwissel ik een wiel. Nou heeft onze kampeerauto dubbellucht en kost een nieuwe velg met band € 250,-. Als ik op Marktplaats kijk dan zie ik zes winterbanden op velg voor € 300,-. Ik heb 4-seizoenen-banden eronder zitten en we zijn eerder zomergasten dan dat we rondbaggeren in de sneeuw, dus met winterbanden onder onze kampeerauto heb ik niet zoveel. Het voordeel van een reservewiel lijkt me dat je niet afhankelijk bent van anderen, als een band echt kapot is gereden dan doe je volgens mij met zo’n reparatiesetje ook niet zoveel, maar een nadeel is dan ook weer het extra gewicht van een reservewiel dat je meeneemt. Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie ervaring is met die reparatiesetjes en of jullie toch liever een reservewiel meenemen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 26 oktober 2021 Share Geplaatst: 26 oktober 2021 Wim ,Als je alleen in binnenland blijft zou ik geen wiel aan schaffen . Voor verre reizen zou ik een wiel mee nemen want wat je zelf al zegt een kapotte band heb je niks aan een rep-set . Bij mij zat er een bij de camper geleverd gemonteerd aan een steun in de garage , en heb hem een keer nodig gehad door een kapotte band van 5 jaar oud met 30.D km , maar je moet wel het gewicht er bij kunnen hebben en de plaats . Gewicht van mijn wiel is ( nieuw ) 225 x 65 x 16 " , 28 kg Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 26 oktober 2021 Share Geplaatst: 26 oktober 2021 5 uren geleden, Wim Corduwener zei: Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie ervaring is met die reparatiesetjes en of jullie toch liever een reservewiel meenemen. Ik heb bewust gekozen voor een reservewiel en neem het gewicht voor lief. Achteraf ben ik daar blij om. De eerste ervaring met een lekke band was gelukkig op een camping. Er zat een bout in . Wiel gewisseld en de lekke band gerepareerd door een bandenonderneming met een prop. Op mijn vraag aan hun of ik dit had op kunnen oplossen met het reparatie set, was het antwoord ja, maar beschouw dit wiel dan wel als thuiskomer en laat de band vervangen. De verklaring voor vervanging was dat het slecht te zien is (aan de binnenzijde band) welke schade de band geleden heeft.. Na een vakantie met ook onverharde wegen en in gebieden waar nauwelijks bereik was voor de mobiele telefoon, kreeg ik een klapband (achterwiel). Hoewel ikzelf, als oorzaak, aan beschadiging door de onverharde wegen dacht, sloot men niet uit dat het ook gebeurd kan zijn door een langzaam leeglopende band. Het reserve wiel was weer van waarde. Met deze ervaringen, en om proactief te zijn, heb ik sindsdien ook een bandencontrole systeem die actuele banddruk en ventiel temperatuur meet . Ik kan ook de minimum en maximum waardes instellen als alarm functie. Dit systeem heeft zich bewezen toen ik daarna een lekke band had die langzaam leegliep en me tijdig waarschuwde om op basis van de actuele druk een parking te zoeken om op een veilige manier wiel te wisselen. Opmerking: zoals het vaker gaat: 20 jaar geen lekke band gehad en nu in een paar jaar tijd 3 keer. Alle banden waren van een bekend merk en jonger dan 6 jaar. Geen indicatie van slijtage, veroudering of kwaliteitsprobleem Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
gebruikersnaam Geplaatst: 26 oktober 2021 Share Geplaatst: 26 oktober 2021 Dat van die reparatieset kan ik beamen. Een keer een lekke band gehad en mezelf ondergespoten met die troep en de band proberen te vullen. Zowel de ANWB als de Bandenberg waren er niet blij mee. Ik denk nu: komt tijd komt raad. Wiel er af,lang wachten, nieuwe band er op, klaar. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 26 oktober 2021 Auteur Share Geplaatst: 26 oktober 2021 Dank voor jullie feedback.Gezien jullie reacties ben ik blijkbaar toch eerder praktisch ingesteld dan van de oude school. Ik ben niet van plan om alleen in Nederland rond te rijden en ik heb de ruimte voor een reservewiel en ik heb ook nog twee van die oliekrikjes. Gewicht? Tsja, dat moet ik nog bekijken. Ik moet dus nu uitkijken naar een wiel voor dubbellucht voor een Ford Transit. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 28 oktober 2021 Share Geplaatst: 28 oktober 2021 Op 26-10-2021 om 19:57, GreDon zei: Ik heb geen gewicht over voor een reservewiel, daarom de perfecte pechhulp van de ADAC afgesloten (premium lid). Die komen slepen of brengen een nieuw wiel en ik krijg geen vuile handen van planboel en remstof. Wat dat gewicht betreft is dat een redelijk goede reden, de krik kan dan ook achterwege blijven. Die vuile handen vind ik geen argument, met handschoenen of water en zeep blijven of worden de handjes schoon. Aangezien ik niet bang ben voor smerige handen en het gewicht ook geen probleem is, heb ik de reserveband onder mijn camper hangen. In al die bijna 20 jaar camperen heb ik trouwens nog maar één keer mijn reserveband hoeven te gebruiken. Maar dat is alweer een jaar of 17 geleden toen we richting de Romantische Straße op de autobahn een langzaam leeg lopende band hadden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 29 oktober 2021 Share Geplaatst: 29 oktober 2021 Met een lek ventiel bij de velg was mij dat vast niet niet gelukt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 31 oktober 2021 Share Geplaatst: 31 oktober 2021 Heb ik in een kwartiertje het wiel verwisseld en reed ik na een bakje koffie en goedkeurende blikken van een paar Duitse dames, weer verder. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
J vd Pal Geplaatst: 1 november 2021 Share Geplaatst: 1 november 2021 Laatste keer dat ik lek reed was het een scheur van een paar cm door een verloren stuk metaal. Had ik met een reparatieset niets aan kunnen doen. Hier ook gewoon een reservewiel aan boord. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 1 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 1 november 2021 21 uren geleden, CaradoT135 zei: Heb ik in een kwartiertje het wiel verwisseld… Dat is dan weer een nadeel van dubbellucht: als één van de binnenste achterbanden lekraakt dan moet ik twee keer verwisselen en ben ik langer bezig. Nadeel van dubbellucht is trouwens ook dat als ik banden moet vernieuwen, ik gelijk zes nieuwe banden moet kopen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Arie Geplaatst: 10 februari 2022 Share Geplaatst: 10 februari 2022 en probeer thuis eens of je de moeren/bouten los krijgt. Je zou ze een voor een los kunnen nemen en wat kopervet op kunnen doen. Of probeer thuis eens een wiel te wisselen. Arie Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 10 februari 2022 Share Geplaatst: 10 februari 2022 Carado , ik denk dat je klokje wel even stil heeft gestaan , want een kwartiertje is misleidend , ga maar eens normaal de handeling opnemen tussen de start en einde werkzaamheden . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.