Ga naar inhoud

Reservewiel of reparatieset?


Wim Corduwener
 Share

Recommended Posts

Ook bij een personenauto behoort een reservewiel al lang niet meer tot de standaarduitrusting en als zo’n reservewiel er al bij zit dan is het vaak een 80 km-thuiskomertje… onder een kampeerauto heb je daar natuurlijk niks aan. Bij de aanschaf van onze kampeerauto heb ik daar niet op gelet, maar daar zit dus ook geen reservewiel bij en heb ik er een reparatieset bij gekregen. Ik ben waarschijnlijk van de oude school, maar als ik een lekke band heb dan verwissel ik een wiel.

Nou heeft onze kampeerauto dubbellucht en kost een nieuwe velg met band € 250,-. Als ik op Marktplaats kijk dan zie ik zes winterbanden op velg voor € 300,-. Ik heb 4-seizoenen-banden eronder zitten en we zijn eerder zomergasten dan dat we rondbaggeren in de sneeuw, dus met winterbanden onder onze kampeerauto heb ik niet zoveel. 
Het voordeel van een reservewiel lijkt me dat je niet afhankelijk bent van anderen, als een band echt kapot is gereden dan doe je volgens mij met zo’n reparatiesetje ook niet zoveel, maar een nadeel is dan ook weer het extra gewicht van een reservewiel dat je meeneemt.

Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie ervaring is met die reparatiesetjes en of jullie toch liever een reservewiel meenemen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wim  ,Als je alleen in binnenland blijft zou ik geen wiel aan schaffen . Voor verre reizen zou ik een wiel mee nemen want wat je zelf al zegt een kapotte band heb je niks aan een rep-set . 

 

Bij mij zat er een bij de camper geleverd gemonteerd aan een steun in de garage , en heb hem een keer nodig gehad door een kapotte band van 5 jaar oud met 30.D km  , maar je moet wel het gewicht er bij kunnen hebben en de plaats .

 

Gewicht van mijn wiel is ( nieuw ) 225 x 65 x 16 " , 28 kg 

 

Link naar reactie
Share on other sites

 

5 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie ervaring is met die reparatiesetjes en of jullie toch liever een reservewiel meenemen.

Ik heb bewust gekozen voor een reservewiel en neem het gewicht voor lief. Achteraf ben ik daar blij om.  De eerste ervaring met een lekke band was gelukkig op een camping. Er zat een bout in . Wiel gewisseld en de lekke band gerepareerd door een bandenonderneming met een prop. Op mijn vraag aan hun of  ik  dit had op kunnen oplossen met het reparatie set, was het antwoord ja, maar beschouw dit wiel dan wel als thuiskomer en laat de band vervangen. De verklaring  voor vervanging was dat het slecht te zien is  (aan de binnenzijde band) welke schade de band geleden heeft..  

Na een vakantie met ook onverharde wegen en in gebieden waar nauwelijks bereik was voor de mobiele telefoon, kreeg ik een klapband (achterwiel). Hoewel ikzelf, als oorzaak, aan beschadiging door de onverharde wegen dacht, sloot  men niet uit dat het ook gebeurd kan zijn door een langzaam leeglopende band. Het  reserve wiel was weer van waarde.

Met deze ervaringen, en om proactief te zijn, heb ik sindsdien ook een bandencontrole systeem die actuele banddruk en  ventiel temperatuur meet . Ik kan ook de minimum en maximum waardes  instellen als alarm functie.

Dit systeem heeft zich bewezen toen ik daarna een lekke band had die langzaam leegliep  en me tijdig waarschuwde om  op basis van de actuele druk een parking te zoeken om op een veilige manier wiel te wisselen.

Opmerking: zoals het vaker gaat: 20 jaar geen lekke band gehad en nu in een paar jaar tijd 3 keer. Alle banden waren van een bekend  merk en jonger dan 6 jaar. Geen indicatie van slijtage, veroudering of kwaliteitsprobleem

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor jullie feedback.
Gezien jullie reacties ben ik blijkbaar toch eerder praktisch ingesteld dan van de oude school. Ik ben niet van plan om alleen in Nederland rond te rijden en ik heb de ruimte voor een reservewiel en ik heb ook nog twee van die oliekrikjes. Gewicht? Tsja, dat moet ik nog bekijken.

Ik moet dus nu uitkijken naar een wiel voor dubbellucht voor een Ford Transit.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 26-10-2021 om 19:57, GreDon zei:

Ik heb geen gewicht over voor een reservewiel, daarom de perfecte pechhulp van de ADAC afgesloten (premium lid). Die komen slepen of brengen een nieuw wiel en ik krijg geen vuile handen van planboel en remstof.
 

Wat dat gewicht betreft is dat een redelijk goede reden, de krik kan dan ook achterwege blijven. Die vuile handen vind ik geen argument, met handschoenen of water en zeep blijven of worden de handjes schoon. Aangezien ik niet bang ben voor smerige handen en het gewicht ook geen probleem is, heb ik de reserveband onder mijn camper hangen. In al die bijna 20 jaar camperen heb ik trouwens nog maar één keer mijn reserveband hoeven te gebruiken. Maar dat is alweer een jaar of 17 geleden toen we richting de Romantische Straße op de autobahn een langzaam leeg lopende band hadden.

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, CaradoT135 zei:

Heb ik in een kwartiertje het wiel verwisseld…

Dat is dan weer een nadeel van dubbellucht: als één van de binnenste achterbanden lekraakt dan moet ik twee keer verwisselen en ben ik langer bezig. Nadeel van dubbellucht is trouwens ook dat als ik banden moet vernieuwen, ik gelijk zes nieuwe banden moet kopen. 😳 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...