Ga naar inhoud

De nadelen van opwaarderen boven 3500 kg


Achterhoeker
 Share

Recommended Posts

17 uren geleden, Cor1961 zei:

Volgens mij is de 3850kg het gewicht wat het chassis maximaal mag hebben, wil je hoger kunnen zou je een heavy chassis moeten nemen. Je kan er wel vering van een vrachtwagen onder zetten maar daar breng je het laadvermogen niet mee omhoog.


Nee hoor, ons light chassis staat nu op TTM 4000 kg met vooras 2100 kg en achteras 2240 kg. Die kan naar 2250 kg maar de loadindex van de 15-inch banden is maximaal 112 en dat is 1120 kg per band of wiel. Dit is gerealiseerd door DE Specialist voor opwaarderingen in Kampen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Maar als ik het goed begrijp kost het opwaarderen van een light-chassis tot boven de 3850kg meer dan €4000,-. 

 

Dan zou ik eerder kiezen voor het kopen van een andere camper met een heavy-chassis met de gewenste MTM. Dan ben je meteen klaar en weet je zeker dat alle techniek berekend is op die massa.

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Roelof zei:

Maar als ik het goed begrijp kost het opwaarderen van een light-chassis tot boven de 3850kg meer dan €4000,-. 

 

Dan zou ik eerder kiezen voor het kopen van een andere camper met een heavy-chassis met de gewenste MTM. Dan ben je meteen klaar en weet je zeker dat alle techniek berekend is op die massa.


De prijs is afhankelijk van hetgeen jij wenst en de RDW eist. Deze prijs was inclusief luchtvering op de achteras en zwaardere veren en schokdemper op de voor-as met aanzienlijke beter rijcomfort. Dat heb jij met jouw Heavy Carthago niet.

Link naar reactie
Share on other sites

Kan dat gedoe om elkaar af te kraken hier op dit podium eindelijk eens een keer stoppen? Kom met argumenten in plaats van persoonlijke aantijgingen. En Mikeanber: als je dan toch doorgaat: opletten schrijf je met dubbel t: opletten. Ik zie dezelfde tekst hier 24 keer verschijnen en denk dat de meeste forumbezoekers intussen wel gewaarschuwd zijn. Waarvoor precies is dan meestal wel een raadsel.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

NKC en andere camperclubs adviseren juist het campergewicht voor rijbewijs B en BE te verhogen, dus is waarschijnlijk de directe noodzaak niet om Het te verhogen naar C.

Het niet kunnen rijden met camper, betekend volgens mij meer dat je of onzeker bent waarschijnlijk ook met rijden gewone auto. Tevens de beperkingen welke er zijn als kenteken boven 3500 kg  is , betreft snelheid 80 km waardoor je steeds in conflict komt met vrachtwagens welke over het algemeen wel 90 km rijden dus bekeuringen. Verder veel borden met 3500 km waar je dan niet meer mag komen. En ik ben zelf 80 jaar en moet wel zeggen veel met auto gereden en geen aanrijdingen veroorzaakt welke aan mijn rijgedrag waren te wijten. Ik heb ook nog niet dat er meer ongelukken werden veroorzaakt door mensen welke met camper rijden. Alfred41

Link naar reactie
Share on other sites

Dat verhogen van gewichten voor B rijbewijs zijn de camper clubs al jaren mee bezig, dus kan je nog lang op wachten.

Het heeft niets met onzeker zijn of niet kunnen rijden met een camper, maar gewoon met wat wel en niet is toegestaan.

Momenteel is het gewoon nog zo dat als je een camper wilt rijden die zwaarder mag dan 3500kg incl. laadvermogen je verplicht bent om een C1 rijbewijs te hebben (of vergelijkbaar).

Het belachelijke is zelfs zo erg dat een buschauffeur met rijbewijs D, die ook op een gelede bus (harmonica) mag rijden niet met een camper die zwaarder mag dan 3500kg mag rijden.

 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, opmaat zei:

NKC en andere camperclubs adviseren juist het campergewicht voor rijbewijs B en BE te verhogen, dus is waarschijnlijk de directe noodzaak niet om Het te verhogen naar C.

Het niet kunnen rijden met camper, betekend volgens mij meer dat je of onzeker bent waarschijnlijk ook met rijden gewone auto. Tevens de beperkingen welke er zijn als kenteken boven 3500 kg  is , betreft snelheid 80 km waardoor je steeds in conflict komt met vrachtwagens welke over het algemeen wel 90 km rijden dus bekeuringen. Verder veel borden met 3500 km waar je dan niet meer mag komen. En ik ben zelf 80 jaar en moet wel zeggen veel met auto gereden en geen aanrijdingen veroorzaakt welke aan mijn rijgedrag waren te wijten. Ik heb ook nog niet dat er meer ongelukken werden veroorzaakt door mensen welke met camper rijden. Alfred41


Hoe kom je aan die 80 km. Dat is onjuist. Je bent een Nederlandse personenauto boven de 3.500 kg en die volgt de borden voor personenauto's m.u.v. de borden waar bij staat dat het voor boven de 3.500 kg is.
Dus in NL lekker 100 en s'avonds 130 rijden. En bekeuringen NOPE !!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Maximumsnelheden

De maximumsnelheden voor een camper in Nederland:

  • Binnen bebouwde kom ≤ 3,5 ton: 50 km/u
  • Binnen bebouwde kom > 3,5 ton: 50 km/u
  • Buiten bebouwde kom ≤ 3,5 ton: 80 km/u
  • Buiten bebouwde kom > 3,5 ton: 80 km/u
  • Snelweg ≤ 3,5 ton: 100 km/u [06.00 en 19.00] 130 km/u [19.00 en 06.00]
  • Snelweg > 3,5 ton: 80 km/u, 100 km/u [06.00 en 19.00] 130 km/u [19.00 en 06.00]*

 

Maximumsnelheden

De maximumsnelheden voor een camper in Spanje:

  • Binnen bebouwde kom: 10/20/30/50 km/u *)
  • Buiten bebouwde kom ≤ 3,5 ton: 80 km/u
  • Buiten bebouwde kom > 3,5 ton: 80 km/u
  • Snelweg ≤ 3,5 ton: 120 km/u
  • Snelweg > 3,5 ton: 90 km/u

Maximumsnelheden

De maximumsnelheden voor een camper in Duitsland:

  • Binnen bebouwde kom ≤ 3,5 ton: 50 km/u
  • Binnen bebouwde kom > 3,5 ton: 50 km/u
  • Buiten bebouwde kom ≤ 3,5 ton: 100 km/u
  • Buiten bebouwde kom > 3,5 ton: 80 km/u
  • Buiten bebouwde kom > 7,5 ton: 60 km/u
  • Snelweg ≤ 3,5 ton: geen maximumsnelheid; advies 130 km/u
  • Snelweg > 3,5 ton: 100 km/u
  • Snelweg> 7,5 ton: 80 km/u

Ik kan nergens vinden dat je in een land 130 mag rijden Magic Ed. Je zou al de verbalen moeten betalen die onze vrienden camperaars krijgen door jouw advies.

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, trailerad zei:

 

Ik kan nergens vinden dat je in een land 130 mag rijden Magic Ed. Je zou al de verbalen moeten betalen die onze vrienden camperaars krijgen door jouw advies.

 


Jij maakt EEN GROTE FOUT. Een camper op GEEL kenteken is in NL een personenauto. De snelheden die jij hierboven geeft zijn voor GRIJS kenteken voertuigen, dat zijn vrachtauto's. De campers op geel dus niet. Daarom in de avond gewoon 130 kmh toegestaan en overdag 100 op de snelwegen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Dit staat in de wet: 

Artikel 22 

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

  • a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

  • * Voor campers > 3,5 ton geregistreerd als personenauto (M1) gelden de snelheden als voor campers ≤ 3,5 ton. 

aangepast door HymerBoy
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

M1 staat voor personenwagen, heb je dus een camper met op het kentekenbewijs M1 en ook al weegt hij meer dan 3500kg dan mag je in NEDERLAND dezelfde snelheden rijden als een normale personenwagen.

Dus overdag’s op de snelweg 100km/uur en ‘a avonds 130km/uur.

 

In het buitenland gelden wel verschillende beperkingen en die verschillen weer per land. (Lang leve de EU ! )

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...