Ga naar inhoud

De nadelen van opwaarderen boven 3500 kg


Achterhoeker
 Share

Recommended Posts

Net wat FJC 48 zegt , ga eerst een na of het nodig is , er zijn enkele dingen die na verhogen volgens mij niet veranderen , o a tol Frankrijk , wat zal er in Duitsland veranderen ? , Apk ook niet zo veel , en is een veerboot niet per lengte . de meeste kosten zitten in rijbewijs in dien nodig , en het aanvragen van het technisch document plus de RDW kosten .

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Dr.Dream zei:

De tol in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië verandert niet. Duitsland heft helemaal geen tol.
Voor Oostenrijk bestel je online bij de www.asfinag.at een GoBox, dat is wel iets duurder dan de vignetten.
Voor Zwitserland gebruik je de VIA-app en neem je het busspoor bij de grensovergangen, dan kun je zo doorrijden en dat is goedkoper dan de vignetten.
APK en veerbootkosten blijven gelijk.
 

Bedankt voor dit antwoord! Zijn er dan helemaal geen nadelen of minder handige consequenties ?

Link naar reactie
Share on other sites

In Duitsland mag je max. 100km/h en als er een inhaalverbod is voor vrachtwagens, geldt dit ook voor de campers >3500kg. 

100km/h vind ik geen probleem, doe ik hier ook. Achter vrachtwagens blijven hangen vind ik wel een dingetje.

 

Ow ja,

- Je moet je ook elke 5 jaar laten keuren en je een nieuw rijbewijsgaan halen.

- Als je brildragend bent, heb je een aantekening op je rijbewijs, wat dan ook geldt als je met je personenauto rijdt.

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-10-2021 om 15:49, FJC48 zei:

Ga eens na of je die opleuker wel nodig hebt of de zooi die je meesleept wel echt nodig is, effe flink de bezem er door.......

Opleuken? Lees de verhalen eens op de verschillende forums en ontdek dat een overwelvende hoeveelheid kampeerauto’s kampt met gewichtsproblemen. En zelfs als alle ‘zooi’ wordt thuisgelaten en een minimum wordt meegenomen aan bagage, dan nog zijn kampeerauto’s meestal te zwaar.

Ik van mij goed voorstellen dat er mensen zijn die overwegen om het maximum toelaatbare gewicht  van hun kampeerauto te verhogen.

15 uren geleden, Achterhoeker zei:

Zijn er dan helemaal geen nadelen of minder handige consequenties ?

Voordat je gewicht gaat verhogen zou ik eerst met de keet eens naar een weegbrug tijden.

De kosten van die verhoging: je moet via de fabrikant een certificaat en een nieuw typeplaatje regelen. Meestal kun je dat ook in Nederland regelen via de merk-dealer van jouw kampeerauto. Dat is niet gratis want de fabrikant vraag daar geld voor. Als dat te regelen is zonder technische aanpassing dan zullen de kostten wellicht meevallen.

Het grootste voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn als je naar een goed georganiseerde politie-fuik wordt gedirigeerd.

Link naar reactie
Share on other sites

37 minuten geleden, supreme zei:

…kom je een bord tegen 80 km > de 3,5 ton…

Een dergelijk verkeersbord lijkt me nog wel duidelijk. Als er een bord staat verboden in te halen voor vrachtauto’s dan mag ik bijvoorbeeld met een toerbus wèl inhalen. Onduidelijk wordt het wat mij betreft met een kampeerauto en is -net als een toerbus- ingericht voor het vervoer van personen; ook al is-ie zwaarder dan 3.500 kg.

Blijkbaar gelden er in Duitsland wéér andere regels. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hier een overzicht van de max. snelheden:

 

https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/verkeer/maximumsnelheden-met-de-camper/

 

Maar er zijn meer afwijkende regels zoals o.a. het inhaalverbod voor vrachtwagens in Duitsland wat ook geldt voor campers met een MTM > 3500kg. Ook wanneer die camper als M1 geregistreerd staat. Maar of dat ook geldt in Duitsland voor bijv. een inrijverbod voor voertuigen > 3500kg waarbij de afbeelding van een vrachtauto staat weet ik dus niet. In bijv. Nederland en Frankrijk geldt die dan weer niet voor campers met een MTM>3500kg en geregistreerd als M1.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 10-10-2021 om 13:00, Wim Corduwener zei:

Opleuken? Lees de verhalen eens op de verschillende forums en ontdek dat een overwelvende hoeveelheid kampeerauto’s kampt met gewichtsproblemen. En zelfs als alle ‘zooi’ wordt thuisgelaten en een minimum wordt meegenomen aan bagage, dan nog zijn kampeerauto’s meestal te zwaar.

Ik van mij goed voorstellen dat er mensen zijn die overwegen om het maximum toelaatbare gewicht  van hun kampeerauto te verhogen.

Voordat je gewicht gaat verhogen zou ik eerst met de keet eens naar een weegbrug tijden.

De kosten van die verhoging: je moet via de fabrikant een certificaat en een nieuw typeplaatje regelen. Meestal kun je dat ook in Nederland regelen via de merk-dealer van jouw kampeerauto. Dat is niet gratis want de fabrikant vraag daar geld voor. Als dat te regelen is zonder technische aanpassing dan zullen de kostten wellicht meevallen.

Het grootste voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn als je naar een goed georganiseerde politie-fuik wordt gedirigeerd.

In mijn geval staat er op het kentekenbewijs al Technisch Max. Massa 4000 kg. Na opsturen naar rdw en betalen 61 euro ontvang ik dan het opgepluste nieuwe kentekenbewijs. Als ik de site van de rdw goed lees tenminste……

Link naar reactie
Share on other sites

Aflasten heb ik bij de RDW niet kunnen vinden:
G Massa rijklaar 3130 kg

Massa ledig voertuig 3030 kg

F.1 Technische max. massa voertuig 3500 kg

F.2 Toegestane max. massa voertuig 3500 kg

F.3 Maximum massa samenstel 5500 kg

O.1 Aanhangwagen geremd 2000 kg

O.2 Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Volgens de fabrikant kan zonder technische aanpassing het gewicht worden verhoogd naar 3.850 kg.

Link naar reactie
Share on other sites

Vooropgesteld, ik ben beslist geen expert op dit gebied. Heb er zelf ook geen ervaring mee. 

 

Maar de TMM is gelijk aan de MTM. Op basis van de totale aslasten had ik verwacht dat de TMM hoger zou zijn. Maar dat is dus niet het geval.

Ik denk dat je nu eerst contact op moet nemen met de fabrikant van de camper om de CVO/COC op te vragen. Als de camper op een Alko-chassis staat dan moet je daarvoor bij Alko zijn. Maar op basis van die 3850kg vermoed ik dat het om een Fiat chassis gaat. En daarna contact op nemen met de RDW en vragen hoe nu verder te handel.

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Roelof zei:

Ik denk dat je nu eerst contact op moet nemen met de fabrikant van de camper om de CVO/COC op te vragen. Als de camper op een Alko-chassis staat dan moet je daarvoor bij Alko zijn.

Dat heb ik dus gedaan: 

23 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Volgens de fabrikant kan zonder technische aanpassing het gewicht worden verhoogd naar 3.850 kg.

Onze Dethleffs (Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.) staat niet op een chassis van AL-KO, maar is door Dethleffs rechtstreeks op een Ford Transit bestelwagen gebouwd. Feitelijk heb ik dus alleen met Dethleffs te maken. 

Maar een verhoging van 3.500 kg naar 3.850 kg is maar 300 kg. Je zou kunnen zeggen: “alle kleine beetjes helpen”, maar omgerekend zou dit € 1,- per kilo kosten. € 350,- is geen wereldschokkend bedrag, maar mijn aarzeling is wèl: is 300 kg genoeg?

 

17 uren geleden, Dr.Dream zei:

Verder weet ik zeker dat je hoger kunt opwaarderen dan 3850 Kg.

Aanvankelijk dacht ik ook dat ik met het optellen van de aslasten uitkom op 4.200 kg. Maar blijkbaar werkt het anders.

Mijn vraag is wèl het kostenplaatje als ik zo’n gewichtsverhoging laat uitvoeren door een derde partij zoals @Dr.Dream noemt. En wat kan zo’n bedrijf wat ikzelf niet zou kunnen?

Ter aanvulling:

1k0.jpg

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

Je hebt gelijk ik maakte een tikfoutje:

Voor het document met een nieuw typeplaatje via Dethleffs betaal ik €289,00. Die jongens weten ook wel waar ze het geld vandaan moeten trekken.

Voor het aanpassen van de Toegestane Maximum Massa (TMM) van 3.500 kg naar 3.850 kg betaal ik de  RWD €61,25 en dan kom ik op een totaal bedrag van €350,25. En betaal ik voor 350 kg extra (en dan reken ik even achter de komma) €1,00071429 per kilo.

Dat is overigens zonder bijkomende kosten voor technische aanpassingen..

2 uren geleden, Dr.Dream zei:

Voor circa 4.000 euro kun je zwaardere spiraalveren op aan de voorzijde en semi luchtveren aan de achterzijde met RDW-goedkeuring voor een verhoging van de as-lasten en het totaalgewicht laten uitvoeren.

Nu heb ik al luchtvering achter en dat scheelt misschien weer in kosten, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben: voor €4.000 kom ik op een TMM tussen de 4.000 of 4.200 kilo?

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...