Ga naar inhoud

Welke bandenspanning aanhouden?


Franck

Recommended Posts

Op de binnenkant van de deur van mijn Fiat Ducato camper staat aangegeven dat de bandenspanning 5 bar voor en 5,5 achter moet zijn.

 

Op mijn banden VanContact 4Seasons staat aangegeven dat de spanning 4,6 bar moet zijn. Dit houd ik altijd keurig aan (mijn idee is dat je nooit moet overschrijden dat wat de band zelf aangeeft).

 

Maar wat is nu de bedoeling? Adviseert Fiat dat welke band je ook monteert, je die altijd gewoon moet oppompen tot 5 en 5,5? 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Frank u zegt dat de bandenspanning 4,6 bar moet zijn , als dit op de band staat betekend dit niet dat u deze  moet aanhouden . De 4,6 bar die u leest op de band is de max spanning die in de band kan , en is vast gesteld door de fabrikant ,  overeenkomstig met de max belasting en snelheid . Is de belasting lager dan de maximum dan kan de spanning ook iets lager gekozen .

wordt

is het niet zo dat een 4 Seasons band normaal een lagere spanning heeft , zitting wel de juiste banden er onder betreft het draag vermogen ,  Meest al worden de banden (vooral achter ) wat hoger gezet omdat de achteras overbelast wordt . 

 

Geef even het merk type op van de band en kijk ook even wat de maximale as belasting mag zijn ( voor en achter ) en wat straat er op het kenteken als maximum .

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hiervoor bestaat een Excel-rekentool die met alle eigenschappen rekening houdt. Wij kregen dit gratis als service bij de invoer van onze camper van het bedrijf dat dit voor ons begeleid heeft, naam alleen via PB anders vallen er weer azijnz.....s over mij heen.
En je mag zeker de voorgeschreven bandenspanning op de zijkant van de band overschrijden. Te weinig bar geeft onherroepelijk vroeg of laat een klapband.
 

Link naar reactie
Share on other sites

hmmm ik kom deze waarschuwing toch veel tegen op sites van banden fabrikanten. Ik ben geen kenner maar boven het max lijkt me niet de bedoeling. Daar is een max toch voor?

 

Niet boven de maximale druk afvullen

Het is absoluut niet verstandig om de bandenspanning boven de maximaal voorgeschreven druk te vullen. Wanneer je een band oppompt boven de maximale druk dan wordt het risico op klapband vergroot wanneer je in warme gebieden komt. Ook is het rijcomfort minder prettig met hele harde banden. Kleine oneffenheden in de weg worden doorgegeven doordat de band minder veert. Ook is er meer bandengeluid en slijtage. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ben het eens met SkiRon.  

Ik heb een continue druk meting op mijn banden en 10% druktoename is heel gebruikelijk. Bij erg warm weer zelf iets hoger. 

 

Franck: 

Dit staat in mijn camper gebruiksaanwijzing als bandendruk

Voor "camper"banden (bv VanContact Camper): voor 4,75 bar, achter 5,5 bar)

Voor "niet camper" banden (bv VanContact 4 Seasons : voor 4,25 bar, achter 4,5 bar)

Dit is gebaseerd bij koude band en voor een 15" wiel

Link naar reactie
Share on other sites

en wat mogen die all seasons hebben volgens de specs? Bij mijn camper staan ook 2 waarden, voor camperbanden idd de 5.0 en 5.5 maar voor de C band 4.8 en 4.8.

Link naar reactie
Share on other sites

Geachte ,  de spanning van een band kom overeen met de belasting , is deze tegen maximaal dan ook de maximale spanning , maar bij campers komt het vaak voor dat vooral de achterbanden  over zijn maximum heen , dan is een hogere spanning  een aanbeveling    van 0,5 bar geen probleem .

Maar waar men wel rekening mee moet houden als je wel wat overbeladen bent  , neem dan een lagere snelheid, aan vooral bij zeer warm weer , er is een vuistregel , belasting hoog temperatuur hoog  , snelheid lager .

 

In de transportsector deden ze in de zomer met zeer warme dagen , die te maken hadden met zwaarbeladen ook de snelheid 10 km lager om klapbanden te voorkomen .

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-4-2020 om 17:14, SkiRon zei:

en wat mogen die all seasons hebben volgens de specs? Bij mijn camper staan ook 2 waarden, voor camperbanden idd de 5.0 en 5.5 maar voor de C band 4.8 en 4.8.

Daar mag je en kun je het beste 10% boven gaan zitten en verder je mooi aan de snelheid en aan de belading houden.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Op C banden uit de continental-groep, staan vaak 2 drukken. 

Direct achter de maten en gebruiks-beschrijving ( loadindex en snelheidscode) dan bijvoorbeeld 65 psi, en aan de andere kant, achter het maxload verhaal de " maximum inflation pressure" van 10 psi hoger. 

Dan mag wel boven die 65 psi is 4,5 bar gevuld worden. Maar ook andere C banden zou ik gewoon hoger dan achter AT staat vullen voor de achteras

 

Een beeldspraak die ik in mijn topic op camperforum " 17 weetjes over banden voor campers" er als laatste bijgezet heb is .

Als een officiëele instantie zegt dat je niet mag zwemmen , als je in het water valt, wat doe je dan als je in het water valt. Antwoord natuurlijk " zwemmen" , beter zwemmen dan verzuipen.

20170903_160519.jpg

20170903_161517.jpg

aangepast door jadatis
Link naar reactie
Share on other sites

Er staat gewoon een max druk op de band, houdt je daar nu gewoon aan, snap het probleem niet, das de druk waarbij de band zijn max prestatie qua gewicht heeft, wat heeft het voor zin risico te lopen daar overheen te gaan?, staat er niet voor niets op, de in de topic starter genoemde waarde is idd van een af fabriek  gemonteerde camperband die meer druk mag hebben. Ik had ook michelin all seasons C band, die had ik op 4.,8 zoals voorgeschreven en nu camper banden gekocht en ja die staan hoger op druk 5.2. 

Link naar reactie
Share on other sites

Vroeger mocht wel boven de referentiedruk gevuld worden bij C - banden, tot 40% zelfs bij stilstand, en dan 2x zoveel max draagvermogen.

 

Op een gegeven moment mocht het niet meer, alleen als de fabrikant het op de bandwang zet, zoals bij CP banden, die vaak max 80 psi er op hebben, terwijl de referentiedruk 65,69psi voor D-load is wat de meeste CP zijn. 

Ook bij de CP en C-banden uit de continental groep, waar beide drukken op staan ( beide koud gemeten) , mag het dus.

 

En eens ergens gelezen dat er testnormen zijn voor banden, dat ze 2 a 3x de referentiedruk aan moeten kunnen, dat is voor 4,5 bar dus ergens tussen 9 en 13,5 bar. 

Vul je 140% van de referentiedruk bij vriespunt, en in gebruik stijgt de temp in de band tot kookpunt dus 100grC , dan stijgt de druk naar een kleine 2x de referentiedruk. 

Dus om aande wetten van de natuur te voldoen, kun je beter bij overgewicht  een hogere druk dan de referentiedruk vullen.

 

 Wetten van de natuur regeren nog altijd boven regels en wetten van banden-fabrikanten, en straffen met oververhitting en daardoor blijvende bandschade. 

 

aangepast door jadatis
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid