Ga naar inhoud

Op steeds meer camper-locaties wordt het vrij camperen moeilijk gemaakt door reserveringen.


Ben Borgman
 Share

Recommended Posts

Vooral de camperplaatsen op campings wordt het voor een nacht staan, geblokkeerd door reserveren. Kom je vrijdag voor 1 nacht aan, dan wordt je gewijgerd omdat zaterdag of zondag de plek gereserveerd is. Maar ook in jachthavens maakt er gebruik van. 
nem Bv Camper-lek jachthaven In Hattem of bv  mooiste plaatje NL 2020 Winsum ( jachthaven annex camping/camperplek) zonder reserveren niet toegankelijk. De nieuwe generatie camperaars komen mogelijk voort uit caravan /camping wereld en zijn dit gewend.

maar het mag toch duidelijk zijn dat dit de doodsteek voor vrij gaan met de camper betekend. 
Alle camper bedrijven en organisaties hanteren de slogan van absolute vrijheid van het bezit van een camper. Maar reserveren van onze noodzakelijke overnachtingen zou onze NKC eens als speerpunt moeten maken  ,wanneer een camperplaats opgericht wordt  of vergunning heeft. De slogan voor vrijheid van camper plezier zou moeten zijn , wie het eerst aankomt zijn plek verdiend
Ook het Recreon zou hierover eens op de vingers getikt moeten worden, als ze zo graag willen dat we de campings als overnacht 
gebruiken en ook over hun te dure tarieven voor camperaars.

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Helaas moet ik het met je eens zijn.

De meeste hebben liever een caravan, ik zie het dat men op een aanhanger een auto meeneemt. Het is eigenlijk een caravan-combinatie die achteruit rijdt.

Maar een camper heeft had status en daar kicken de meeste op.

 

Maar het is al langer aan de hand, voor Corona was er ook al een deel nieuwe aanwas, waar je niet op zit te wachten.

Corona heeft het alleen maar versterkt, mensen kopen een camper, omdat je dan zogenaamd "vrij" bent. Je hebt je toch aan regels te houden, dus zo vrij ben je niet echt.

En dat heeft niets met leeftijd te maken van de bezitter of camper!

 

Kijk op b.v. CamperContact. Daar krijgen camperplaatsen een slechte beoordeling, omdat er geen douch en/of toilet aanwezig is.

Verder staan de campings vol met campers + aanbouw (voortenten en al) en om nu een camper te kopen om 3 weken op een camping te staan........vaak met extra auto (al dan niet op een aanhanger meegenomen).

Steeds vaker kom ik mensen tegen op camperplaatsen, die vragen waar de toiletten en douches zijn. Als het te ver lopen is of ze zijn niet aanwezig, dan vertrekken ze weer.

Je hebt alles aan boord, waarom dan zo moeilijk. Maar ja, het leeg-/schoonmaken van de toiletcassette is niet leuk. Het komt verdorie uit jezelf 🤪

 

Dan hebben we het nog niet over wat er in en om de camperplaats gebeurd

- Behoefte in de bosjes,

- Toiletcassette legen in de bosjes,

- Afwaswater legen in de bosjes (trekt ongedierte aan),

- Wegrijden met de grijswatertank open,

- Aankomen en vertrekken buiten de controles/betaling,

- Op plaatsen gaan staan die niet voor de camper bedoeld zijn of voor b.v. grotere campers,

- Zo veel mogelijk plaats innemen,

- Plaatsen bezet houden voor "vrienden en familie" . Ga dan naar een camping,

 

Om maar een paar dingen te noemen.


Ik ben benieuwd over een paar jaar. Mochten we Corona kunnen onderdrukken en weer vrij kunnen reizen, dan zie ik de camperwereld nog wel eens instorten. Dan wordt het weer leuk en blijven degene over die de camper wel een warm hart toedragen.

 

(ik/wij vinden op reis met de camper nog steeds leuk hoor 😉 )

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Tja, je mag deze ontwikkelingen jammer vinden, maar om nu de beheerders van camperplaatsen te dwingen/sterk te stimuleren niet meer te reserveren gaat wel érg ver. Bekijk het eens uit de ogen van deze beheerder. Die is zeker van inkomsten wanneer er gereserveerd wordt. Anders moet hij het maar afwachten. Logisch dus wanneer deze reserveert. Daar zal de NKC ook weinig tegen kunnen doen.

En steeds meer mensen willen steeds meer voorzieningen. Waarom zou ik daar wat van moeten vinden? Ik vind het prima. Laten ze lekker gaan staan op plaatsen waar die voorzieningen zijn. Des te meer kans heb ik op een plek op camperplaatsen waar de enige voorzieningen in mijn eigen camper zitten.

Wat betreft camperaars die drie weken met een voortent op een camping staan heb ik al helemaal geen oordeel. Moeten die mensen vooral lekker zelf weten. Ik wens ze een fijne vakantie. Maar mijn stijl van camperen is het niet. Waarschijnlijk begrijpen zij het niet dat ik het tijdens mijn vakantie met weinig luxe uitstekend uithoud!

Over asociaal gedrag heb ik dan wél weer een mening. Ik spreek mensen daarop absoluut aan. Ik weet dat ik het risico loop een grote bek te krijgen, toch doe ik het. Ik weet dat ik weinig kans heb dat het helpt. Maar stiekem denk ik dan dat wanneer iedereen er wat van zegt het wél gaat helpen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Heb afgelopen weken in Friesland ervaren dat bij veel Camperplaatsen reserveren pas mogelijk is op de dag zelf vanaf 9.00 uur.  Aan Vooraf reserveren deed men niet.  Een tussenoplossing misschien,  hoewel ik mensen om mij heen heb meegemaakt die pas bij de zoveelste keer bellen een plekje te pakken hadden. Dit maakt het natuurlijk ook niet leuker. Het zal bij de record verkopen van campers (en dat niet alleen in Nederland) alleen maar erger worden als er niet meer camperplaatsen bij komen. In sommige regio's in Spanje wordt dit overigens gestimuleerd door de overheid (o.a. Murcia). Blijft voor de toekomst daarnaast nog het milieu en dieselprobleem. We zullen het er mee moeten doen.

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Het probleem is dat pensionado's de hele door de week tijd hebben om een plekje te vinden. Werkenden die een weekeind met hun campertje weg willen en vrijdagavond op de bonnefooi ergens willen staan krijgen zonder reserveren geen plek. Dan rest er niets anders dan een dag van te voren bellen of reserveren mogelijk is.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat Corona er voor gezorgd heeft dat de groeiende interesse voor een campervakantie een enorme boost kreeg is een feit. Met als logisch gevolg dat steeds meer grondeigenaars een camperplek beginnen als lucratieve bijvangst per 1m2. Als agrarier zal het rendement misschien hoger liggen dan een bepaalde oogst per 1m2.

Het zelfde geldt voor de camperverhuurbedrijven en dealers, het zomerseizoen zit in mum van tijd volgeboekt en de verkoopprijzen voor campers schieten omhoog.

 

Grote kans dat als Covid-19 op de achtegrond verdwijnt een deel van de nieuwe camperaars ook verdwijnt, terug naar hun vertrouwde manier van vakantie vieren.

Het resterende deel zal langer of altijd door blijven camperen, omdat ook zij ontdekt hebben wat de voordelen zijn, dus de groep camperaars wordt absoluut groter.

 

Wat typerend is voor groei is dat zowel de voor- als de nadelen toenemen. De markt reageerd met meer aanbod in camperplekken en campers maar de prijzen die

worden steeds hoger. Het aantal serieuze camperaars neemt toe maar ook het procentueel kleinere aantal minder prettige camperaars, de vervuiling, de irritaties, etc.

Voor dit soort groeiende groepen zijn op een gegeven moment preventieve maatregelen nodig, alsmede duidelijke regels, controle, handhaving en eventueel sancties.

Neem als voorbeeld de mega campings in het zuiden waar heel de dag schoongemaakt wordt, overal waarschuwingen staan en bewaking iedereen in de gaten houdt.

Immers, is een uibater van een camping of camperplaats niet in staat om zijn bezoekers in toom te houden dan bestaat de kans dat de locale overheid de boel afsluit.

 

Misschien wordt het met camperen net zo als met alle andere vakanties, je kunt binnen je bestemming(en) de commerciele drukte, of juist die afgelegen rust kiezen.

Ga je voor de populaire camping of camperplaats met alle faciliteiten, of kies je voor een sobere camperplek in een mooie rustige omgeving? Want die zijn er volop.

Ik denk hierbij maar even hardop want er zjin altijd uitzonderingen of andere ervaringen maar ik gok dat 'die camperende massa' zich uiteindelijk niet snel zal nestelen

op camperplekken met alleen een loosplek en stromend water. Zonder Wifi, stroom, (gratis) douches en ruimte om onervaren je camper in te draaien is onaantrekkelijk.

Het is daarom goed mogelijk dat er binnen een groeiende markt een nieuwe markt ontstaat, bijvoorbeeld sobere camperplekken voor 'traditionele camperaars' welke

de rust en de eenvoud willen behouden, compleet met betaald lidmaatschap. Iets als de NCC, de NTKC, of SVR.

 

 

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-6-2021 om 19:59, CaradoT135 zei:

Het probleem is dat pensionado's de hele door de week tijd hebben om een plekje te vinden. Werkenden die een weekeind met hun campertje weg willen en vrijdagavond op de bonnefooi ergens willen staan krijgen zonder reserveren geen plek. Dan rest er niets anders dan een dag van te voren bellen of reserveren mogelijk is.

Wie het ook zijn; het beperkt de vrijheid van het rijden met een camper enorm. Ik weet niet (en wil dat ook niet) ‘s ochtends al waar ik ‘s avonds sta. Dat is toch de charme van een camper (zwerfauto heet het niet voor niets in België). Reserveren doe je op de camping, met een camper rij je door. Vandaar dat wij dus nooit eerder in Nederland hebben overnacht, maar altijd direct de grens over gingen. Camperen in Nederland is echt een domper op het reizen in een camper

Link naar reactie
Share on other sites

Iedere heug z'n meug, ik/wij reizen gericht, op zoek naar cultuur, architectuur en natuur, afhankelijk van het gebodene blijven wij minstens 3 nachten staan en als het interessant is veel langer. Op de bonnefooi reizen kan ook maar dan moet je geen eisen hebben zoals het voorgaande. Mensen die reserveren zijn beperkt in hun vrijheid? wat een onzin.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zeg niet dat mensen die reserveren beperkt zijn in hun vrijheid. Ik zeg; als ik overal moet reserveren met een camper van tevoren ik net zo goed op de camping kan gaan staan. Kunt u mij uitleggen wat (in NL, want in het buitenland is het duidelijk) dan het verschil is tussen een camperplaats en een camping ? 

Gelukkig zijn er wel die zelf hebben gecamperd en zeggen (ik citeer) ; “het vrije, het kamperen en het camperen betekent dat je op de bonnefooi gaat en een mooi plekje uitzoekt. Soms heb je geluk, soms een keertje pech”

 

Ik hou ook van cultuur/natuur/musea en rij ergens heen en als de ene cp geen plek heeft rij ik door en als ik langer wil staan ga ik op de camping staan. Niet voor niets dat de cp’s in het buitenland er meestal een max van bv 3 dagen van maken; om te voorkomen dat het een camping wordt

Link naar reactie
Share on other sites

Mensen toch! Wat een gezeur! Ja, de grens tussen een camping en een camperplaats is niet zwart-wit, en wordt wellicht steeds vager. Maar het klinkt allemaal nogal verwijtend naar degenen die tevoren reserveren. Ik zal zelf ook niet snel reserveren. Maar wanneer anderen het anders willen is dat toch hún goed recht?! Niet iedereen houdt van spinazie. Ik ben er gek op. Nou en?

Overigens, ook in het buitenland kun je soms reserveren op een camperplaats, net als in ons eigen landje. Doen alsof het in Nederland allemaal zoveel anders is doet geen recht aan de werkelijkheid.

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Adriatik zei:

Mensen toch! Wat een gezeur! Ja, de grens tussen een camping en een camperplaats is niet zwart-wit, en wordt wellicht steeds vager. Maar het klinkt allemaal nogal verwijtend naar degenen die tevoren reserveren. Ik zal zelf ook niet snel reserveren. Maar wanneer anderen het anders willen is dat toch hún goed recht?! Niet iedereen houdt van spinazie. Ik ben er gek op. Nou en?

Overigens, ook in het buitenland kun je soms reserveren op een camperplaats, net als in ons eigen landje. Doen alsof het in Nederland allemaal zoveel anders is doet geen recht aan de werkelijkheid.

Niet eens verwijtend, maar feit is wel dat als er veel mensen reserveren en tegenwoordig met voortent en al 6 dagen op een camperplaats staan en weinig overblijft voor de camperaar die wel van plek naar plek trekt en gewoon een basic plek zoekt (en nee, zéker niet gratis) en 1 hooguit 2 dagen blijft staan en weer doorrijdt. Ik vraag me dan werkelijk af waarom je dan niet op de camping gaat staan, tenzij die te duur is t.o.v. een camperplaats ??  Iedereen moet zeker doen wat hij of zij wil, maar dan moet de NKC zich ook inzetten voor diversiteit in de camperplaatsen, die zijn er bijna niet. Nu begint iedereen een mini-camping, maar we noemen het een camperplaats, omdat er alleen campers mogen staan. Ik weet er maar een paar in Nederland waar je zo aan kunt komen rijden en vertrekken wanneer je wilt en zeker degene met een kaartautomaat zoals vaak in het buitenland zijn op 1 hand te tellen (net over de grens weet ik er zo al 20 die met automaat 24 uur werken en waar niet gereserveerd kan worden) vaak zijn het ook de camperplaatsen op een camping waar je kunt reserveren, niet de doorgangsplekken, plekken bij een stadje, plekken met een automaat. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ga gerust door met zeuren, ik sta lekker van m’n camperleven te genieten. Op een camperplaats. Moest jij ook doen!

Overigens heb ik nog nooit, maar dan ook nog nóóit een camper met voortent en al op een camperplaats gezien.

aangepast door Adriatik
Link naar reactie
Share on other sites

Dank u, zeer vriendelijk van u om iemands mening zeuren te noemen. Wij camperen al 25 jaar met heel veel plezier en gaan dat hopelijk nog vele jaren doen. Alleen niet in Nederland.

Gaat u eens kijken bij bijvoorbeeld cp indeverte Lottum en cp Toppark Hulsbeek, daar staat men dagenlang met voortent en kerstverlichting op de cp. 

Link naar reactie
Share on other sites

Reserveren is een logisch gevolg van het feit dat in Nederland steeds meer camperplaatsen plaats maken voor campercampings. 

Een kwestie van vraag en aanbod.

De trend is luxe. Althans wat voorzieningen betreft op de camperplaats. Maar dat is aan ons niet besteed. Wij hebben alle voorzieningen in de camper.

Voor een overnachting hebben wij alleen een plek nodig om te staan. En 1 keer in de week een mogelijkheid om water in te nemen en te lozen. En ik vind het normaal om daar voor te betalen, zowel voor de plek als voor het lozen en de waterinname. Maar niet voor alle voorzieningen die ik niet gebruik. 

Eenvoudige camperplaatsen zijn er in Nederland helaas bijna niet meer. En reserveren wil ik al helemaal niet. 

Als we voor kortere periode weggaan gaan wij daarom altijd naar Duitsland. Eenvoudige camperplaatsen zijn er te kust en te keur. En mocht er geen plek zijn dan is er altijd de mogelijkheid om op een parkeerplaats te overnachten. En dan doen we meteen de boodschappen, tanken en vullen onze drankvoorraad voor thuis aan. Allemaal een stuk voordeliger dan in Nederland. 

Gaan we voor langere periode weg dan meestal naar Frankrijk of Italië. Ook landen met veel eenvoudige camperplaatsen.

In Nederland gebruiken wij de camper alleen nog voor dagrecreatie. 's Ochtends vertrekken en 's avonds weer naar huis.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dit is gewoon ons verhaal….😀...rijden soms voor een nachtje nog wel eens naar een camperplaats zonder vertrektijd in Nederland, maar verder direct de grens over en in het voorjaar naar Italië naar de camperplaatsen, eenvoudig en gewoon betalen voor wat je wél gebruikt en niet voor een groot sanitairgebouw. Ik denk dat we op het verkeerde been gezet worden in Nederland met de term camperplaats. Noem het een campercamping of mini camping voor campers, dan weet ik dat we m over kunnen slaan.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mede camperaars, wat een discussie en een verwijten over en weer "om moe van te worden"      

 

Waar zijn de tips in deze....... ?

1 ) Voor een ieder die wil reserveren ?

2 ) Voor een ieder die niet wil reserveren ?           

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
3 uren geleden, Joachim zei:

Doordat de NKC een vaccinatie bewijs verplicht stelt bij de groepsreizen doen ze dus ook mee aan het verheerlijken van de apartheid.

 

Gelukkig kan ik zonder NKC ook op vakantie naar het buitenland.

Ehm...is dat zo? mag ik niet mee zonder een prik? dan kan ik direct mijn lidmaatschap opzeggen nl hahahahahaha

Link naar reactie
Share on other sites

Volgens mij ging dit inderdaad over de wenselijkheid of onwenselijkheid van reserveren voor een CP! Helaas is het, mede door de Corona crisis, behoorlijk drukker geworden om IN Nederland te camperen en zul je dan OF regelmatig op een volle CP komen OF inderdaad van tevoren moeten reserveren.

 

En inderdaad, voor NKC groepsreizen moet je gevaccineerd zijn (trouwens ook bij de ACSI en de ANVR adviseert dat ook), net zoals je voor het rijden in een camper een rijbewijs nodig hebt en voor reizen naar het buitenland een paspoort of ID-kaart.

 

Vergeet niet, een werkgever of organisator van evenementen heeft wettelijk een verantwoordelijkheid voor de gezondheid van z'n werknemers en daarnaast een aansprakelijkheid naar zijn klanten. Heb je geen rijbewijs, dan mag je de weg niet op, zonder paspoort of ID kaart kun je niet naar het buitenland en (nieuwe realiteit), ben je niet gevaccineerd, dan kun je niet aan bepaalde activiteiten deelnemen. Je hoeft het niet leuk te vinden of mee eens te zijn, het is de nieuwe realiteit.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Op 6-8-2021 om 14:12, GeMa zei:

Volgens mij ging dit inderdaad over de wenselijkheid of onwenselijkheid van reserveren voor een CP! Helaas is het, mede door de Corona crisis, behoorlijk drukker geworden om IN Nederland te camperen en zul je dan OF regelmatig op een volle CP komen OF inderdaad van tevoren moeten reserveren.

 

En inderdaad, voor NKC groepsreizen moet je gevaccineerd zijn (trouwens ook bij de ACSI en de ANVR adviseert dat ook), net zoals je voor het rijden in een camper een rijbewijs nodig hebt en voor reizen naar het buitenland een paspoort of ID-kaart.

 

Vergeet niet, een werkgever of organisator van evenementen heeft wettelijk een verantwoordelijkheid voor de gezondheid van z'n werknemers en daarnaast een aansprakelijkheid naar zijn klanten. Heb je geen rijbewijs, dan mag je de weg niet op, zonder paspoort of ID kaart kun je niet naar het buitenland en (nieuwe realiteit), ben je niet gevaccineerd, dan kun je niet aan bepaalde activiteiten deelnemen. Je hoeft het niet leuk te vinden of mee eens te zijn, het is de nieuwe realiteit.

Tja. helaas is het wel echt discriminatie. En bovendien verspreiden gevaccineerden nog steeds het virus hahahahaha

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...