Ga naar inhoud

Tolbadge Frankrijk voor zware camper


Jef

Recommended Posts

Beste camperaars,

Ik heb een recent aangeschafte camper van 4000 kilo en een hoogte van 3.20 m. Mijn tolbadge (via ANWB) die ik voor mijn privéauto gebruik, kan ik overzetten naar het kenteken van mijn camper.

Ik lees overal dat ik niet door de tolpoortjes kom omdat ik 4.000 kilo ben en > 3.00 meter hoog ben. Ik weet van zware camperaars dat die gewoon door de tolpoortjes gaan en dan via de T passage waar geen hoogteborden zijn. Hoe zit dat nou? Heeft iemand daar een tip voor ?

Dank alvast,

Rob

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...
Op 24-6-2021 om 13:46, Jef zei:

Beste camperaars,

Ik heb een recent aangeschafte camper van 4000 kilo en een hoogte van 3.20 m. Mijn tolbadge (via ANWB) die ik voor mijn privéauto gebruik, kan ik overzetten naar het kenteken van mijn camper.

Ik lees overal dat ik niet door de tolpoortjes kom omdat ik 4.000 kilo ben en > 3.00 meter hoog ben. Ik weet van zware camperaars dat die gewoon door de tolpoortjes gaan en dan via de T passage waar geen hoogteborden zijn. Hoe zit dat nou? Heeft iemand daar een tip voor ?

Dank alvast,

Rob

Ik ben dus even benieuwd of je zonder problemen door de tolpoortjes bent gekomen? Reed je toen ook door Italië? 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 9-7-2022 om 20:22, trailerad zei:

Onze camper is 3,20 hoog bovenkant schotel. 4500 kg zwaar en met een aanhanger er achter. Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad, niet in Frankrijk, Portugal en Spanje. 

 

Geweldig, wij idem. Tot 3.30 meter ga je gewoon door als classe  2 voertuig. Gewicht speelt geen enkele rol.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...
Op 9-7-2022 om 20:22, trailerad zei:

Onze camper is 3,20 hoog bovenkant schotel. 4500 kg zwaar en met een aanhanger er achter. Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad, niet in Frankrijk, Portugal en Spanje. 

Dat je geen probleem hebt zegt niets, maar je bent te hoog om een Fulli badge te gebruiken als de hoogte van de camper meer dan 3 meter is, dat is de hoogte op papier en niet met later geplaatste onderdelen.

Wat Joske beweerd klopt niet, als de camper op papier hoger is dan 3 meter voldoet hij niet.

 

Quote

  Hoe kom ik te weten welke klasse mijn voertuig heeft en of dit aanbod geschikt is?   Dit aanbod is beschikbaar voor personen met een voertuig van klasse 1, 2 en 5. Zie hier de details van de voertuigklassen.

 Klasse 2: Tussenvoertuigen  Soorten voertuigen: Bestelwagens of campers, niet hoger dan 3 m, pick-up met woongedeelte, voertuig van klasse 1 dat een caravan of een aanhangwagen trekt.

https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-area

Link naar reactie
Share on other sites

Nee, ik lees de regels en conformeer mij daar aan. Als je camper hoger dan 3 meter is kan je geen klasse2 zijn. Heb je wel een badge, fles je de zaak, zo simpel is het.

 U hoef ik ook nergens op te drukken,  ik voldoe aan de eisen.

Dat doe ik ook wat gewicht betreft, ik zorg dat ik onder 3500 kg blijf, dan heb ik daar ook geen zorgen over en ik hoef ook niet allerlei kansberekeningen te maken wat de pakkans is.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-7-2022 om 20:22, trailerad zei:

Onze camper is 3,20 hoog bovenkant schotel. 4500 kg zwaar en met een aanhanger er achter. Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad, niet in Frankrijk, Portugal en Spanje. 

De hoogte van de camper word gemeten exclusief aangebrachte accessoires.

Link naar reactie
Share on other sites

Campers die hoger dan 3m zijn, en/of die zwaarder zijn dan 3500kg vallen in de duurdere tol-klasse 3 en mogen geen tolbadge voor klasse-2 gebruiken.

 

In Frankrijk wordt op de tolwegen alleen de hoogte gemeten en niet het gewicht. De werkelijk gemeten hoogte is netto alleen het camperdak en accessoires als schotel, dakairco, of een railing worden ontzien. En als je de verhalen mag geloven zit er ook nog een ruime marge in de hoogtemeting; 3,30m hoog zou volgens de verhalen ook nog moeten lukken.

 

Omdat de tolwegen in Frankrijk door bedrijven en niet door de overheid worden gerund, heeft men vooralsnog geen toegang tot een Europese kenteken-database. (AVG) Hierdoor is het voor de tolbedrijven als AREA, ASF, APRR, etc. niet mogelijk om op basis van je kenteken te controleren of de camper 3500kg of zwaarder is geregistreerd.

 

Is je camper 3 meter of minder hoog maar wel zwaarder dan 3500kg dan zal een tolbadge voor klasse 2 voertuigen dus prima werken, alleen ben je officieel in overtreding. Met een camper die meer dan 3500kg weegt maar er uitziet als elke 3500kg camper zal de kans op controle waarschijnlijk klein zijn. Hier kan ik zelf niets over vinden.

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Maar als je in Frankrijk een camper gebruikt die zwaarder is dan 3500kg moeten er angles mortes stickers opzitten. Dit word wel door de overheid gecontroleerd. Maar ja die kan je er ook afhalen. En dat allemaal om een beetje tol te ontlopen. Kan je dus net zo goed op je navigatie invoeren: tolwegen ontwijken. Je mag toch niet zo hard met je camper zwaarder dan 3500kg. Maar ja daar heb je Flitsmeister voor, oh dat is waar ook, dat mag ook niet in Frankrijk. Maar daar word nauwelijks op gecontroleerd, dus racen met dat ding. Lekker op vakantie, toch??

Link naar reactie
Share on other sites

Controle op "Angles Morts" stickers door de overheid en klasse-2 tolbadges door tol-bedrijven zijn twee losse zaken die niet met elkaar communiceren dus in die zin zal de kans op controle van het gewicht en type tolbetaling waarschijnljik klein zijn. Sterker nog, als je bij een tolport aankomt en je betaald door op de knop te drukken dan kiest het systeem waarschijnlijk zelf ook klasse-2 op basis van de afmetingen van je 'normaal' uitziende maar +3500kg camper. Maar misschien heb ik het hier mis...

 

Ik heb mij wel eens laten vertelen dat snelheid op de tolwegen gecontroleerd kan worden op basis van de tijd die je tussen twee tolporten hebt gebruikt. Is deze lager dan gemiddeld voor maximaal toegestande snelheid dan kan men je beboeten. Persoonlijk vind ik dit een stukje proza a la de Telegraaf reclamefolder.

Over het algemeen zou er weinig op de particuliere tolwegen van Frankrijk gecontroleerd worden maar des te meer op de resterende wegen van de overheid zelf.

 

Een stukje copy-paste van het internet:

 

Een veel gehoord verhaal is dat er op basis van de tijd op je getrokken peage kaartje en de tijd dat je je kaartje weer inlevert wordt gekeken of je te hard hebt gereden. Het verhaal gaat soms zelf zo ver dat er beweerd wordt dat als je met je Visa of Credit Card betaalt, er automatisch een boete wordt afgeschreven. De tijd tussen die tolpoorten zou berekend worden. Wij hebben voor dit verhaal nog nooit bewijs kunnen vinden.

Als u ziet dat mensen bij de tolpoortjes worden opgewacht door de politie dan hebben ze over het algemeen te hard gereden in de voorgaande kilometers. De Franse politie heeft de gewoonte om in de laatste kilometers voor een tolhuis een controle in te richten en je kenteken door te geven aan de collega’s die je daar opwachten. Een veel gebruikte methode hierbij is om van achter te laseren.

  

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Het punt is dat er hier mensen zijn die doelbewust de regels aan hun laars lappen. Deze zelfde personen hebben gelijk een oordeel over mensen die zich wel aan de voorschriften houden en verklaren deze voor gek, terwijl dit de normaalste zaak van de wereld is. Het zou mij niets verbazen dat deze mensen die de regels aan hun laars lappen dezelfde personen zijn die op een vrije camperplaats in Frankrijk een kolere bende achterlaten, op plekken gaan staan waar het niet mag, hun toilet lozen waar ze maar willen , hun aggregaatje lekker laten brullen bij een ander, en dan klagen last te hebben van een ander. Als iemand zich niet aan de regels wilt houden moeten ze dat zelf weten, maar als iemand geïnformeerd wilt worden vertel dan gewoon hoe het zit en niet hoe ze regels moeten overtreden.

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid