Ga naar inhoud

NKC roept op tot de verhoging van rijbewijs B naar 4.250 kilogram


Rekveld
 Share

Recommended Posts

Heel goed dat de NKC zich hier hard voor maakt. Het scheelt nodeloos en ingewikkeld gedoe om C1 te halen alleen voor het extra gewicht om zaken vooral duurzamer en veiliger te maken.

 

Dus liever gisteren dan vandaag regelen....

 

In Nederland zijn we als oudere B rijbewijshouders ten opzichte van ondermeer de Duitsers destijds achtergesteld.

Bij de omzetting en normalisatie naar het europese rijbewijs konden de Duitsers met hun klasse 3 (is oud B in NL) in camper blijven rijden met een toelaatbaar gewicht tussen 3500-7500 kg ( mits rijbewijs was behaald voor 1999).


Hoe kunnen we het proces versnellen? Kunnen we dit bijvoorbeeld nog inbrengen bij een politieke partij tbv 2e Kamerverkiezingen?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vind maximum 3500 kg. voldoende voor een normale camper. Van mij hoeft het toegestaan gewicht niet omhoog naar 4250 kg. omdat je dan (vaak) een hele grote camper hebt. En dat vind ik geen camperen meer, maar dat lijkt onderhand op een mobiele woning. Dan krijg je ook vragen om allerlei voorzieningen bij de camperplek, terwijl je eigenlijk alles bij de hand hebt. En iedereen maar klagen dat camperplaatsen zo duur worden... Zucht.

  • Thanks 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Gezien het ledig gewicht van de kleinere campers vaak al bij de 3000kg ligt , tel daarbij op de passagiers met wat water en niet veel meer, dan ga je al snel die 3500 kg. halen.

Iets of wat meer is echt geen luxe, maar voorkomt wel veel problemen en boetes.

Ook de rechtsongelijkheid met zoals genoemd onze buren is toch ook wel fors.

Derhalve ben ik en met mij zeer veel andere campereigenaars blij, dat het naar de 4250kg. zal gaan. (hopelijk)

 

Niemand is verplicht om dan beneden die 3500 kg. te blijven, daarom begrijp ik de vorige opmerkingen niet.

Om dan te zeggen: dan maar voor C1 ........ 😕 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het rijbewijs verhogen naar 4250kg lijkt een oplossing maar het gros van de campers heeft van uit de fabriek een max. toelaatbaar gewicht van 3500kg.

Als je dat niet kan veranderen schiet je er niets mee op. 

 

RDW:  Dit doet u als u het gewicht van uw voertuig verhoogt en de toegestane maximum massa  wordt hoger dan de technische maximum massa :

  1. Maak een keuringsafspraak bij een RDW-keuringsstation via de knop ‘Keuringsafspraak maken’. Kies bij selecteer uw keuring voor de optie: wijziging(en) aan het voertuig
  2. Neem het volgende mee:
    - Kentekenbewijs
    - Verklaring van de fabrikant
    - Uw legitimatiebewijs
  3. Wij keuren uw voertuig en kijken of het juiste typeplaatje en de juiste banden op de auto zitten. Ook beoordelen wij de verklaring van de fabrikant.
Link naar reactie
Share on other sites

Ik vind het een heel goed idee. Er zijn veel ook nu al veel campers die  gemaakt zijn voor zowel boven als beneden de 3500kg. Je leest dit ook vaak. Camper staat nu op C1 maar kan terug gezet worden naar 3500kg B rijbewiis.  Naar 7.500kg zoals de Duitsers hoeft voor mij niet perse, maar die 4.250kg geeft toch net iets meer lucht, zonder dat je een joekel van een camper hoeft te hebben.

 

NKC Zet maar druk op de EU en maak er werk van. Succes.

 

Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Op 19-2-2021 om 19:27, Ger K. zei:
 
 Quote

Gezien het ledig gewicht van de kleinere campers vaak al bij de 3000kg ligt , tel daarbij op de passagiers met wat water en niet veel meer, dan ga je al snel die 3500 kg. halen.

Er zijn genoeg  kleinere campers tot 6,5 meter die een leeg gewicht hebben van ± 2700kg

Quote

Globebus T1 rijklaar gewicht v 2710 kg

GLOBEBUS T2 : Leeg gewicht: 2525 kg

Nexxo T580 Leeggewicht 2.620 kg

Adria Sun S 65 SL Gewicht (leeg):2.594 kg

Weinsberg pepper 2766 kg

En zo zijn er nog veel meer.

Quote

Iets of wat meer is echt geen luxe, maar voorkomt wel veel problemen en boetes.

Let op mijn woorden, zodra het gewicht voor B rijbewijs voor campers (en de lichte vrachtwagens?) wordt opgetrokken komt er vast iets van extra keuringen van personen (leeftijdsgrens wordt naar beneden bijgesteld) of de camper zelf, APK of iets dergelijke.

 

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, FJC48 zei:

Ik vraag mij af of het overbeladen dan verledentijd is...........ik denk het niet.

Dat ben ik helemaal met jou eens. Bij meeste campers zal je niet het toe gestaande max gewicht kunnen verhogen. Heel veel fabrikanten zijn juist hebben het eigengewicht verlaagd om met een redelijke belading onder de 3,5T te blijven

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

beste allemaal, sta op het punt een nieuwe camper aan te schaffen echter houden dit thema mij wel bezig, ik bedoel wettelijk max gewicht 3500 uitbreiden om met B te kunnen rijden. 

 

wat is het laatste nieuws en of prognose denken jullie??? 

heeft dit op korte termijn kans van slagen of kan duurt nog eens 5 jaar duren??. 

 

 

gr louis

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Zomaar verhogen naar 4250 kg vind ik geen goed idee. Ik vind dat er op z'n minst een rijvaardigheidscursus bij gehaald moet worden. Er zijn genoeg camperaars die zonder problemen met een zwaardere camper kunnen rijden. Maar er zijn er misschien nog wel meer die dat niet kunnen, al denken ze zelf van wel. Ik heb vorig jaar C1 en C1E gehaald. Ik mag in ieder geval tot 7500 kg gaan.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Grappig dat de NKC dat wil, maar al in 2005 is bij het Europese parlement een herzieningsverzoek ingediend om categorie B rijbewijzen te verhogen naar 4250 Kg en daar is tot nu  niets mee gebeurd. De ANWB (niet de minste met 4,7 miljoen leden) is geen voorstander om dat gewicht te verhogen. En eerlijk gezegd denk ik dat ze wel een punt hebben.

Wordt trouwens ook wat lastig met 28 lidstaten die allemaal wat anders willen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-12-2021 om 06:30, mikeanber zei:

hallo allen

de gewichten zijn in orde per rijbewijs klasse er zijn er bij die niet weten hoe terijden met camper laat staan als ze nog zwaarder worden ga je terug zien in ongeluken dus leker zo laten en camper bouwers meer opletten met hun gewichten

🤫

 

Mee eens Mike.

Duitsland heeft niet voor niets de rijbewijzen aangepast. Daar moet nu ook een C1 rijbewijs gehaald worden voor een zwaardere camper. Dat zullen ze ook niet zo snel weer terug draaien.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Helemaal mee eens! De NKC sprak ook zeker niet namens mij. Heb zelf eens een camper in de VS gehuurd. Daar zijn ze al gauw een maatje groter (en zwaarder). Voelde me helemaal niet op mijn gemak in dat bakbeest. 

Natuurlijk prima als mensen meer dat 3,5 ton meenemen, maar dan wel in een camper die daarop berekend is en met de benodigde vaardigheden.  

  • Thanks 3
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De camper op zonne-energie van TU Delft weegt volgens mij 1750 kg. In mijn beleving moet de boodschap van NKC zijn aan de producenten van campers: gebruik duurzame materialen met een lager soortelijk gewicht. Daarmee worden elektrische campers binnen 3500 kg haalbaar. Eenvoudigweg de norm verhogen naar 4500 kg o.i.d. is mijns inziens geen oplossing. Realiseer je dat je dan met veel meer kilo’s rijdt en daarmee een veel logger voertuig hebt. 

Link naar reactie
Share on other sites

De vraag is ook wat het verschil in gewicht is tussen een dieselmotor met gevulde tank en een elektrische motor met toereikend accupakket.

Wanneer dit elkaar niet veel ontloopt, of gek gezegd de elektrische variant misschien zelfs iets minder weegt dan is hierover geen discussie.

Grote kans dat de huishoudaccu, of accu's misschien ook kan komen te vervallen omdat alles op het accupakket draait. Scheelt ook gewicht.

Vergeet niet dat de ontwikkelingen van lichtgewicht en snel oplaadbare accu's voor de mobilitiet niet stil staan, morgen kan alles anders zijn.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het is in de basis al jammer dan niet vreemd dat de NKC totaal niet naar dit forum om kijkt, laat staan reacties leest, of hier reageert.

Als eerder en vaker opgemerkt heeft het NKC het forum deel van haar website gehaald vanwege te veel commentaar en taalgebruik.

Zie dit forum daarom ook vooral om als camperaars onderling te communiceren, met de wetenschap dat het NKC hier niks mee doet.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Camper-T zei:

Zie dit forum daarom ook vooral om als camperaars onderling te communiceren, met de wetenschap dat het NKC hier niks mee doet.

Eigenlijk vind ik het niet echt slim en tamelijk arrogant van het KKC om het contact tussen de doelgroep (wij) en het NKC te negeren. Een forum is daarvoor een perfect middel, maar heeft volgens mij alleen zin als je leest wat je doelgroep vindt en wenst. Op die manier kun je als NKC meebewegen met de camperaars.

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Eigenlijk vind ik het niet echt slim en tamelijk arrogant van het KKC om het contact tussen de doelgroep (wij) en het NKC te negeren. Een forum is daarvoor een perfect middel, maar heeft volgens mij alleen zin als je leest wat je doelgroep vindt en wenst. Op die manier kun je als NKC meebewegen met de camperaars.


Het forum is niet gekoppeld aan het lidmaatschap van de NKC. Daarom lopen er hier lieden rond waaraan de NKC geen boodschap heeft. Ik zie dat jij ook tot die groep behoort. Ik denk dat ze daarom geen status toekennen aan hetgeen hier gebeurt.

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt, het forum is van de NKC website afgehaald. Voorheen was dit nkc.nl/forum en nu nkcforum.nl

 

Het is voor goedwillende NKC leden (of potentiële leden) jammer dat ze binnen het forum niet meer gehoord worden.

In het prille begin van dit afgesplitste forum zijn er enkele reacties door een NKC ‘moderator’ geplaatst, dat was het…

Ik vind het treurig om te lezen dat mensen hier reacties plaatsen richting het NKC, het is dus roepen in de woestijn.

 

Link naar reactie
Share on other sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...