Ga naar inhoud

Camperverzekering


Recommended Posts

Onze camper wordt alleen gebrulkt van mei tot oktober De rest van het jaar staat die op eigen terrein. In die periode is die geschorst voor de motorrijtuigenbelasting.

Ik ken geen verzekeraar, die de verzekering wil opschorten. Ik blijf dan verplicht WA verzekerd, terwijl dat risico niet bestaat, want de camper komt niet op de openbare weg.

Klopt dat juridisch wel.

Ook weet ik geen verzekeraar, waarbij je binnen het eerste verrzekeringsjaar de polis kan beëindigen behalve bij verkoop.

Wie weet een oplossing?

Link naar reactie
Share on other sites

Als ik Kees goed begrijp dan wil hij de camper gedurende de periode dat hij geschorst is en op eigen terrein staat helemaal uit de verzekering hebben. 

Ik weet niet of de camper binnen of buiten staat, maar ook op eigen terrein is er altijd risico op schade.

Inbraak, brand, hagel, storm etc. Etc.

Ik zou de camper toch voor mijn gemoedsrust minimaal op WA plus verzekerd houden. 

Maar misschien heeft Kees hele goede redenen om hem volledig uit de verzekering te halen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

TS heeft volgens eigen zeggen een WA verzekering die vanzelfsprekend alleen schade aan derden dekt.

Schades door invloeden als het weer, een omvallende boom, of een ster in de voorruit zitten hier niet bij.

Afhakelijk van de leeftijd die een camper heeft kan WA soms voldoende zijn en bespaard op de premie...

 

Als je camper 11 maanden per jaar op eigen terrein staat en je wilt deze alleen in de maand verzekeren waarbinnen je reist dan is dit echt onmogelijk.

Zoals ik al eerder schreef zijn verzekeringen gebaseerd op een contract van minimaal 1 jaar en bij geen enkele verzekeraar op te schorten/pauzeren.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Als je de camper verkoopt dan wordt de verzekering automatisch gestopt. Misschien een idee, verkopen aan kinderen, broer, zus, enz.

Als je dan weg gaat koop je hem weer terug. Overschrijven kost natuurlijk ook geld.

Voor die paar euro's die dat scheelt zou ik dat zelf niet willen, maar het is misschien een manier

Link naar reactie
Share on other sites

Ik geloof niet dat een verzekering het normaal zal vinden als de camper twee keer per jaar van naam veranderd.

Vergeet niet dat je dan ook het kentekenbewijs twee keer per jaar over moet schrijven, want ook best geld kost.

 

Wil je alleen betalen voor de weken of de maand dat je een camper gebruikt, dan kun je beter een camper huren.

Of je draait het om en verhuurd de camper in de resterende 11 maanden, dan houd je misschien zelfs geld over.

 

Het is te begrijpen dat een camper verzekeren en 12 keer premie betalen voor 1 maand gebruik niet gewenst is.

Aan de andere kant is dit hoe een commercieel product op contactbasis werkt.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ook al rijdt jij niet tijdens de schorsing dan is de WA altijd nodig want wat denk je van stelen en joyrijden met schade en dader spoorloos. Dan ben jij mooi de klos. Of zelf ontbranding en het huis van jouw buren brandt af.

En daarnaast WA-plus voor jouw eigen schade bij brand en diefstal tijdens de schorsing.

Bij de NKC doen ze hier niet moeilijk over in het 1e jaar kun je tegen overleggen van het RDW-schorsingsbewijs de verzekering voor het allrisk casco deel stoppen en ook de WA-plus eraf halen. Maar WA blijft verplicht.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Wa - verzekering is niet verplicht tijdens schorsing. Zie hiervoor de informatie van de overheid.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/schorsen-kenteken-voertuig#:~:text=Voor een voertuig met een,keuring (apk) niet nodig.

 

Mijn reactie van gisteren (camper verkopen en terug kopen) moet alleen gezien worden als een theoretische mogelijkheid om een verzekering tussentijds op te zeggen. Het is natuurlijk een kromme manier om zo een paar euro te besparen en er zitten zeker ook nadelen aan:

- veel administratieve romslomp.

- dubbele kosten voor overschrijven.

- kans dat verzekering je niet meer accepteert als je weer wil verzekeren.

- je hebt geen garantie dat je de camper terug kunt kopen (als bv ruzie krijgt met degene waar je aan verkocht hebt)

- enz.

Dus nogmaals, theoretische mogelijkheid met heel veel bezwaren en onxekerheden.

Link naar reactie
Share on other sites

Een WA verzekering is inderdaad niet nodig tijdens schorsing. Maar als je 1 maand per jaar, of zelfs maar 1 dag per jaar, WA verzekerd de weg op wilt, dan moet je een WA verzekering afsluiten die altijd een looptijd heeft van minimaal 1 jaar. Tussentijds een WA verzekering 'pauzeren' is bij geen enkele verzekeraar mogelijk.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik doe het al 12 jaar , camper in de stalling , schorsen en enkele weken vat tevoren meld ik aan het NKC dat de camper weer in de staling gaat , dan gaat hij van allrisk naar beperkt casco , en allrisk is bij mij c.a. 106,00 euro en beperkt casco c.a. 46,00 euro , verzekerd bedrag met taxatie 65.000 euro . Ik heb de pech gehad dat in oktober 2022 in de stalling ( net 14 dagen ) de camper ( 2012 ) geheel was verwoest door brand , en daar wordt je niet vrolijk van en tevens kost het weer veel geld voor aanschaf andere camper , ook was ik toen goed verzekerd gehele camper vergoed ( taxatie  waarde ) plus  de gehele inventaris .

Link naar reactie
Share on other sites

Ik doe het al zo lang ik een camper heb. En ja, de NKC bewijst weer eens dat zij meedenkt met ons camperaars. Die maken geen enkel probleem van afwaarderen naar WA-Plus en weer opwaarderen naar volledige casco dekking. En inderdaad dat verschil tikt ook mij mij elke maand lekker aan in de beurs.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat dit dan ook de enige oplossing is voor een camperverzekering. De looptijd is altijd een heel jaar dus afwaarderen van WA-Plus naar WA kan al schelen.

Of TS @Kees Straver hier wat aan heeft betwijfel ik want hij heeft een WA standaard verzekering dus kan niet verder afwaarderen.  Kees reageert ook niet meer.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Magic Ed. zei:

Ik doe het al zo lang ik een camper heb. En ja, de NKC bewijst weer eens dat zij meedenkt met ons camperaars. Die maken geen enkel probleem van afwaarderen naar WA-Plus en weer opwaarderen naar volledige casco dekking. En inderdaad dat verschil tikt ook mij mij elke maand lekker aan in de beurs.
 

Er zijn meer verzekeraars waarbij je tussentijds de dekking kunt afwaarderen. Daar is NKC niet uniek in.

De topic starter , Kees Straver, wilde echter ook zijn WA dekking tussentijds opzeggen, en dan kan volgens mij nergens zonder verkoop van de camper.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Camper-T zei:

Of TS @Kees Straver hier wat aan heeft betwijfel ik want hij heeft een WA standaard verzekering dus kan niet verder afwaarderen.  Kees reageert ook niet meer.

Het is weer zoals zo vaak. Iemand plaatst voor het eerst iets op dit forum en reageert verder nergens meer op. Ik vraag me af of Kees de reacties op z’n vraag überhaupt gelezen heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties, maar alleen jammer dat niemand een verzekeraar kent, die voor een kortere periode dan een jaar een camper wil verzekeren.

Ik betaal nu bij NKC voor WA + Uitgebreid Casco bijna € 1000,-.

Ik gebruik de camper van half mei tot half september. Dus ongeveer 4 maanden.

1/3 deel van de jaarpremie is ± € 333,-

Het zou voor mij dus ± € 666,- minder premie betekenen. Het lijkt mij, dat ik niet de enige ben, die graag zo'n verzekering zou afsluiten.

Dus een gat in de markt?

Wie is geïnteresseerd?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk niet dat het zo simpel ligt.

Wanneer iedereen alleen zijn camper verzekert wanneer deze ermee op pad gaat, verandert er niets in het totaalbedrag dat de verzekeraar jaarlijks moet uitkeren (stilstaande campers krijgen immers geen schade). Maar de inkomsten van de verzekeraar zouden dan wél veel minder worden. Dat gaat natuurlijk geen enkele verzekeraar volhouden.

De verzekeraar zal z’n premie dus evenredig moeten verhogen. Stel dat we met z’n allen 4 maanden per jaar de camper gebruiken en daarom de camper 4 maanden per jaar verzekeren, dan zal de premie 3 maal zo hoog moeten worden om de inkomsten gelijke tred te laten houden met de inkomsten. Je blijft dus het eerdere premiebedrag betalen!
En dan heb ik het nog niet over het doorbelasten van de extra administratieve lasten voor de verzekeraar.
Tel uit je winst!

Link naar reactie
Share on other sites

En niet te vergeten: verzekeringen zijn in tegenstelling tot overheidsbelastingen, commerciele producten waar geld aan verdient moet worden.

Een deel van het geld gaat richting de bedrijfskosten van de verzekeraar, plus de uitgekeerde schadebedragen, de rest (meeste) is de winst.

Zoals @Adriatik hier boven schreef; als ze dit voor verzekeringen met een looptijd per maand zouden doen dan gaat de premie flink omhoog.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid