mklaver Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 Wie heeft hier ook ervaring mee? Wij hebben een buscamper van Chausson op Fiat Ducato van augustus 2022. Nieuw gekocht. 160 pk. Wat ons opvalt, is dat deze nieuwe Fiat motor minder trekkracht heeft als onze vorige campers ( 140 en 150 pk) en heeft wat meer moeite met heuvelachtig en bergachtig terrein. Het heeft te maken met het koppel doordat de verhouding anders ligt dan onze vorige campers. En dus te maken met het 'zuinig rijden'. Wel jammer dat dit er niet bij verteld wordt. Niet dat we problemen hebben, maar je merkt al met optrekken dat hij moeite heeft en vaker in lagere versnelling moet rijden omdat hij gewoon terugvalt in hogere versnelling. Ik lees graag ervaringen van mede camperaars. Quote
Jeroen van Holland Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 Vreemd, wij hebben recent een 2021 160 Pk ducato gekocht, welliswaar een automaat maar goed te spreken. Auto trekt veel beter als de vorige 130 Pk die gechipt was. Misschien een optie om hem te laten chippen en de milieu bug eruit te laten halen Quote
Camper-T Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 160pk is 160pk, welk type motor je ook hebt. Het koppel bij 160pk kan wel anders zijn waardoor de (op)trek kracht anders kan zijn. Er is in de afgelopen jaren veel aan dieslmotoren gesleuteld om de uitstoot zo laag mogelijk te houden en dit kun je soms merken. Wat er bij jou specifiek aan de hand is durf ik niet te zeggen maar de nieuwe Euro6/7 motoren kan hier dus wel van invloed zijn. Een motor laten chippen/tunen kan, alleen met een motor die nog in fabrieksgarantie valt zou ik dit persoonlijk niet heel snel doen. Als er iets met de motor is en men constateerd dat deze getuned is, dat zal ongeacht de klacht of oorzaak, de garantie voorbij zijn. Quote
mklaver Geplaatst: 3 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2023 Alvast bedankt voor jullie reacties. Camper valt inderdaad nog onder garantie, dus we gaan er (nog) niets aan laten doen. Het is gewoon opvallend dat de trekkracht veel minder is dan onze vorige campers. Het betreft hier de nieuwe Fiat motor alsdus de dealer, die ook al aangaf dat dit komt omdat er veel aan gesleuteld is door Fiat zelf afgelopen jaren om een motor te bouwen waarvan de uitstoot zo laag mogelijk gehouden kan worden. Omdat de motor nieuw is, zijn er nog geen speciale programma's om hem te tunen. Wellicht volgend jaar. Dat is zeker een optie, maar dan moet wel de garantie verlopen zijn. En als hij getuned is, zeker uitkijken als we hem een keer wegbrengen naar Fiat Professional mocht hij gereset worden, dan kan het zomaar zijn dat je chiptuning ook verleden tijd is! Quote
Camper-T Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 (aangepast) Als je een goede chip-tuner hebt dan krijg je levenslange garnatie op de tuning. Dit wil zeggen dat na een reset door de (Fiat Professional) garage het tuning bedrijf de software er weer terug opzet. Dit soort garanties geven veel tuners en meestal ook gewoon zwart op wit. De backup file van het tunen terugzetten is zo gedaan. 3 augustus 2023 aangepast door Camper-T Quote
Solution Magic Ed. Geplaatst: 3 augustus 2023 Solution Geplaatst: 3 augustus 2023 1 uur geleden, mklaver zei: Alvast bedankt voor jullie reacties. Camper valt inderdaad nog onder garantie, dus we gaan er (nog) niets aan laten doen. Het is gewoon opvallend dat de trekkracht veel minder is dan onze vorige campers. Het betreft hier de nieuwe Fiat motor alsdus de dealer, die ook al aangaf dat dit komt omdat er veel aan gesleuteld is door Fiat zelf afgelopen jaren om een motor te bouwen waarvan de uitstoot zo laag mogelijk gehouden kan worden. Omdat de motor nieuw is, zijn er nog geen speciale programma's om hem te tunen. Wellicht volgend jaar. Dat is zeker een optie, maar dan moet wel de garantie verlopen zijn. En als hij getuned is, zeker uitkijken als we hem een keer wegbrengen naar Fiat Professional mocht hij gereset worden, dan kan het zomaar zijn dat je chiptuning ook verleden tijd is! Ik kan je ATM Chiptuning aanraden. Die lossen jouw probleem op en nemen ook de fabrieksgarantie over. Ik heb hem zelf ook na zes maanden reeds laten tunen naar 180 pK. Jouw probleem wordt voor een groot deel veroorzaakt door het knijpen van deze nieuwe motor die nog maar 2,2 liter inhoud heeft. Vroeger waren de Ducato's minimaal 2.3 en vaak 3.0 liter. Quote
mklaver Geplaatst: 3 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2023 Dank voor je reactie. Ik zal eens navragen bij ATM! 1 Quote
mikeanber Geplaatst: 4 augustus 2023 Geplaatst: 4 augustus 2023 hallo allen het is zo als je iets verandert dan weg garantie is niet terug te draaien ook hier geld weer blijf opletten 1 Quote
mklaver Geplaatst: 4 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2023 Het heeft voorlopig geen zin te tunen, gewoonweg omdat de software voor de nieuwe Fiatmotor er nog niet is. Zit wel in de planning. dus wellicht volgend jaar! Quote
van der Honing Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 5 uren geleden, HymerBoy zei: Ok je koopt een camper met 160 pk en loopt gelijk al te zeuren, Kan ook zijn dat je vorige camper een stuk lichter was. Geen idee wat je hiervoor had maar gewicht is killing voor prestaties. ps de gegevens van de motor staan toch gewoon in de folder (pk's en koppel bij bepaald toerental), trekkracht komt van het voornamelijk van het koppel, niet van de pk's. Kan ook met de versnellingsbak verhoudingen te maken hebben(automaat of hand maakt niet uit), als die anders zijn dan je vorige camper merk je dat meteen, langere of kortere verhoudingen etcetera, zoiets als appels en peren vergelijken. Beetje geneuzel in mijn ogen. Ik rij zelf een weinsberg peugeot 165pk 2021 en denk er niet over dit te tunen, rijdt heerlijk soepel. Beetje rare toonzetting Hymerboy. Mklaver vraagt gewoon om ervaringen met nieuwe Ducato. Termen van uw kant als "zeuren en geneuzel " passen hier niet bij. Bovendien rijdt u een Peugeot! U ervaart daarom niet wat Mklaver ervaart. 1 3 Quote
mklaver Geplaatst: 5 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2023 8 uren geleden, HymerBoy zei: Ok je koopt een camper met 160 pk en loopt gelijk al te zeuren, Kan ook zijn dat je vorige camper een stuk lichter was. Geen idee wat je hiervoor had maar gewicht is killing voor prestaties. ps de gegevens van de motor staan toch gewoon in de folder (pk's en koppel bij bepaald toerental), trekkracht komt van het voornamelijk van het koppel, niet van de pk's. Kan ook met de versnellingsbak verhoudingen te maken hebben(automaat of hand maakt niet uit), als die anders zijn dan je vorige camper merk je dat meteen, langere of kortere verhoudingen etcetera, zoiets als appels en peren vergelijken. Beetje geneuzel in mijn ogen. Ik rij zelf een weinsberg peugeot 165pk 2021 en denk er niet over dit te tunen, rijdt heerlijk soepel. @Humerboy: Ik vraag slechts om ervaringen, daar lijkt mij dit forum ook voor bedoeld. U vindt dit kennelijk 'geneuzel' en 'gezeur. Prima, dat is geheel uw mening en dat laat ik ook bij u. Reageer dan niet als u geen ervaringen heeft. U kunt ook doorscrollen, zodat dit onderwerp niet 'vervuild' wordt door opmerkingen zoals van u. Ik wens u een fijne dag toe. 1 1 Quote
trailerad Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 9 uren geleden, HymerBoy zei: Ok je koopt een camper met 160 pk en loopt gelijk al te zeuren, Kan ook zijn dat je vorige camper een stuk lichter was. Geen idee wat je hiervoor had maar gewicht is killing voor prestaties. ps de gegevens van de motor staan toch gewoon in de folder (pk's en koppel bij bepaald toerental), trekkracht komt van het voornamelijk van het koppel, niet van de pk's. Kan ook met de versnellingsbak verhoudingen te maken hebben(automaat of hand maakt niet uit), als die anders zijn dan je vorige camper merk je dat meteen, langere of kortere verhoudingen etcetera, zoiets als appels en peren vergelijken. Beetje geneuzel in mijn ogen. Ik rij zelf een weinsberg peugeot 165pk 2021 en denk er niet over dit te tunen, rijdt heerlijk soepel. Waarom noem je jezelf HymerBoy als je in een Weinsberg rijdt. ?????? 1 1 1 Quote
FJC48 Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 Ik ging van een 5 bak Ducato naar een 6 bak Ducato(Chausson), dat was al een groot verschil, de 6e versnelling gebruik ik zelden, omdat mijn toersnelheid rond de 100 km/pu is, zet ik hem bij die snelheid in de 6e dan zakt het toerental net onder de 2000, in de 5e rond de 2500. Met die lage toerentallen kan het wel zuinig rijden zijn maar een diesel houdt daar niet zo van. Quote
van der Honing Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 (aangepast) Op 5-8-2023 om 11:39, FJC48 zei: Ik ging van een 5 bak Ducato naar een 6 bak Ducato(Chausson), dat was al een groot verschil, de 6e versnelling gebruik ik zelden, omdat mijn toersnelheid rond de 100 km/pu is, zet ik hem bij die snelheid in de 6e dan zakt het toerental net onder de 2000, in de 5e rond de 2500. Met die lage toerentallen kan het wel zuinig rijden zijn maar een diesel houdt daar niet zo van. Mij is altijd verteld dat je de diesels niet te hoog in de toeren moet rijden. Mijn ervaring met de Citroen is dat ik tussen de 95 en 100 (echte km's) erg prettig en ontspannen rij op lange stukken in de 6e versnelling. 13 augustus 2023 aangepast door van der Honing Quote
Cor1961 Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 5 uren geleden, trailerad zei: Waarom noem je jezelf HymerBoy als je in een Weinsberg rijdt. ?????? Misschien omdat hij liever een Hymer had gehad met 170pk en 9 traps automaat.. Quote
trailerad Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 33 minuten geleden, Cor1961 zei: Misschien omdat hij liever een Hymer had gehad met 170pk en 9 traps automaat.. Dat denk ik ook. 1 Quote
trailerad Geplaatst: 5 augustus 2023 Geplaatst: 5 augustus 2023 1 uur geleden, HymerBoy zei: Oude liefde roest niet..... Quote
Ford Ranger Geplaatst: 22 augustus Geplaatst: 22 augustus misschien wat laat ,maar de 2.2 motor is een peugeot/citroen motor. Het komt gewoon uit de stellantis groep Quote
supreme Geplaatst: 23 augustus Geplaatst: 23 augustus Als ik onder de tachtig km kom ga ik terug in zijn 5 , daarboven , altijd in zijn 6 , toeren c.a. 1800 bij 94 km / uur op de cruise , dit is geen probleem voor deze motor , Renault Master 2014 met Nissan motor 150 Pk . koppel max 1700 toeren . Quote
Rien67 Geplaatst: 24 oktober Geplaatst: 24 oktober Hieronder de gegevens over de 2.2 motor 140 pk. Het max. koppel ligt bij de 1400 toeren. Die van de 180 pk rond de 1500 toeren. Dus met lage toerentallen rijden geen probleem. 140 MULTIJET 4.0 EURO 6E De bestseller Max. vermogen: 140 pk (103 kW) bij 3500 tpm Max. koppel: 350 (Handgeschakelde versnellingsbak, MT) Nm tot 1400 380 (Automatische versnellingsbak, AT) Nm tot 1400 Cilinderinhoud: 2200 cc Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.