Ga naar inhoud

wisselen gasflessen


Hans M
 Share

Recommended Posts

Forum ,

 

Bij het wisselen van gasflessen ben ik nu binnen een jaar twee keer het zelfde tegengekomen..

Bij het inleveren van een grijze gasfles (die nog jaren goedgekeurd is) krijg ik te horen dat men geen

grijze flessen meer inneemt. Bij navraag bij Primagaz word ik verwezen naar dealers die ze niet aannemen.

Ik krijg het gevoel dat hier een nieuw verdienmodel achter zit.

Hebben meer mensen hier ervaringen mee?

 

Hans 

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn ook vul stations waar je gewoon kunt laten vullen is ook nog goedkoper ,Ik heb zelf twee gasflessen met 80 % vulling ,en buiten aansluiting ,is zeker aan te bevelen ,wel filters er tussen zetten kan overal tanken in binnen en buitenland 

aangepast door Hymer
Link naar reactie
Share on other sites

Als er ruimte is voor 2 flessen , zou ik kiezen voor 2 licht gewicht LPG flessen van alu . ( aluminium ) koppel deze aan elkaar met een T stuk , met een buitenvulling en je bent van het gelazer af . Is er een fles bijna leeg , dichtdraaien en de andere weer open en alles blijft gewoon werken . 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vul mijn flessen ook altijd met lpg, aan het tankstation zijn ze er niet blij mee, ik wacht altijd op dezelfde afreken man.
Al een keer gehad dat de afreken vrouw russies achteruit ging praten zo boos was zij.

maar als je niet weet hoe het werkt, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren En kun je beter gewoon omruilen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Mijn "nieuwe" camper Chellenger Mageo 101, is uitgerust met een koelkast / verwarming Truma 4 CP Plus/ koken op gas. (propaan in mijn geval)

Mijn eerste camper had een lpg installatie, vlak voor weggaan even bijvullen, en geen probleem onderweg.

Daarna een VW westvalia, met webasco op diesel, was ook gemakkelijk, maar stonk wel.

 

Ook ik loop tegen het vulprobleem aan. LPG is gemakkelijker te verkrijgen, maar is duur in aanschaf (fles + filter + vulslang en aanleg) € 600,-

Nu heb ik een lichtgewicht fles van BP. Deze wordt niet bijgevuld (kartelvorming)

Daarnaast een kleine grijze van 5 kg totaal. iets van 3 kg vulling voor koken voldoende, maar niet in de winter, dan verbruik ik een fles in een week.

Wat ik er over terug lees is dat er in winterse omstandigheden zo'n 4 /.5 liter per dag wordt weggestookt

Niet erg als je met een nieuw gevulde fles start, maar wat als je weg wilt en je hebt nog maar een 1/4 over? 

Handig zou zijn als deze gevuld zou kunnen worden, maar doen zij niet.

 

Als ik een paar weken weg wil haal ik dit niet met de voorraad die ik bij mij heb, mits ik altijd aan een paal hang. Meestal is dat het geval, maar niet alle campings hebben op alle plekken stroom. en in de winter is het elektrisch kacheltje alleen als bijverwarming geschikt. 

Voor mij betekent dit improviseren onderweg of verder investeren.

Wim

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 27-8-2020 om 13:25, GreDon zei:

 

Gewoon zelf aan de pomp vullen met LPG. Dat is immers hetzelfde gas (propaan + butaan) en goedkoper ook nog.

Dit is toch niet serieus te nemen. Hiermee verliest u uw geloofwaardigheid en integriteit.

Als we al uw berichten zo moeten interpreteren.....

Link naar reactie
Share on other sites

Wim ( als er ruimte is ) gewoon twee licht ( alum- 11 Kg) gewicht flessen voor LPG plaatsen , dan een T stuk tussen de beide flessen filter plaatsen voor de drukregelaar , en een buitenvulling . Zet de flessen op een stukje vloer bedekking en verbind de flessen met een strip aan elkaar tegen het verdraaien . Bij gebruik een fles open zetten , deze bijna leeg dicht en de andere open draaien , en druk even de slang beveiliger weer in . Voorraad c.a 36 liter .

 

Als je zon investering doe komt ook ten goede als je hem weer verkoop . 

Zo is het bij mij geplaatst . 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 27-8-2020 om 13:25, GreDon zei:

 

Gewoon zelf aan de pomp vullen met LPG. Dat is immers hetzelfde gas (propaan + butaan) en goedkoper ook nog.

Levensgevaarlijk!!!!!!

 

Bovendien verboden!!!!

 

Nooit, nooit gewone gasflessen zelf vullen met LPG! Zoals hiervoor al aangegeven, alleen echte LPG flessen (zoals b.v. in de industrie gebruikt op vorkheftrucks) zijn geschikt voor LPG (80% vul beveiliging en overdrukventiel) en zelfs die mag je niet zelf vullen.

 

Gasfles vullen, naar een professioneel vul station of omruilen in de handel.

 

Ooit wel eens een gasontploffing meegemaakt of gezien, nou dan weet je wel beter en kijk je uit met knoeien aan gas.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb mijn Truma combie kachel moeten vervangen door vervuild gas, m.n. LPG met parefine.en roestdeeltjes.

Daarnaast heb je bij vorst alleen de beschikking over het propaan gedeelte van LPG (Butaan/Propaan)

Ik heb nu een Esso lichtgewicht leen gasfles propaan, die door de vulstations niet bijgevuld mag worden, alleen de reserve van 5 kilo propaan mag worden bijgevuld

De aluminium LPG fles mag wel worden bijgevuld worden door het gas vulstation, evenals de Duitse stalen fles. 

In Nederland en in de rest van Europa heb je gas vulstations, die de propaan flessen kunne vullen. Maar dat moeten dan wel eigen flessen zijn.

Statiegeld flessen mogen zij niet vullen.

Ik heb aan een volle 11 kg fles, met een reserve van 5 kg voldoende gas bij mij voor de trippen die ik maak.

Een week in Nederland bij vorst, gecombineerd met een klein elektrisch kacheltje en stroomaansluiting.

en vijfweken in de zomer stook ik het propaan niet op met de koelkast en koken.

 

Een aluminium LPG gasfles € 275,-  is een mogelijkheid, zij het niet dat deze dan weer voor 80% te vullen is bij het gasvulstation.

Duitse stalenfles bij Bol . com  € 85,- 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...