ArnoldT Geplaatst: 6 augustus 2020 Share Geplaatst: 6 augustus 2020 Ik zoek een vouwfiets zonder trapondersteuning of hulpmotor, maar met de gebruiks- en rijkwaliteit van een toerfiets. Ideeën, ervaringen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 7 augustus 2020 Share Geplaatst: 7 augustus 2020 Ik kocht in 2002 twee nieuwe vouwfietsen van het merk Gazelle type knikvouw met 3 versnelling 20 ins wielen . deze gebruikten we toen bij de boot . en nu bij de camper . ik heb ze in 2014 het verzet laten aanpassen omdat wij bijna nooit in zijn 3e reden , de 3e werd ongeveer de 2e , en de 2e werd 1e , en de 1e dus lager , dit was omdat wij toe veel lang de moezel fietste . In 2016 heb ik ze alle bij elektrich omgebouwd en dat is gewoon fantastisch nu al 4600 km probleemloos mee ge reden . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 7 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 7 augustus 2020 Dank voor uw reactie. Ik ben vanmorgen bij enkele fietsenmakers langs geweest. De eerst had helemaal geen vouwfiets staan, er was geen vraag naar, zei hij; de tweede had er één van het mij onbekende Japanse merk Eiko. Ook in tests van de fietsersbond, de anwb en de consumentenbond komt dit merk niet voor. Het bijzondere was dat hij niet met een kettingoverbrenging werkte maar met een cardanas.Een bezwaar vond ik verder de velgremmen, die bij nat weer slippen. De derde fietsenmaker was op vakantie. Dus de keus is niet zo groot. Heeft iemand ervaring met dit merk? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 7 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 7 augustus 2020 Het merk was niet Eiko maar Beixo. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 7 augustus 2020 Share Geplaatst: 7 augustus 2020 Maar waarom kiest u voor een gewone uitvoering en geen elektrisch . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 7 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 7 augustus 2020 Ik wil geen probleem met opladen, en ik hoef niet zo snel. En het is goed voor de conditie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 8 augustus 2020 Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Ik heb zelf een Brompton. Niet de goedkoopste, maar wel een heel goede! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 8 augustus 2020 Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Dat opladen hoeft toch geen probleem te zijn , en wat betreft je conditie , je wordt wel ouder maar niet gouder . maar misschien ben u wel veel jonger als ik . Succes . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 8 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Ik ben 75. Vanmorgen heb ik in een fietsenwinkel uitleg aan een andere klant gehoord over het in gebruik nemen en het gebruik van een accu. Bovendien denk ik de fiets veel i het buitenland te gaan gebruiken, en de stroomvoorziening op campings en camperplaatsen is niet altijd op oplaadapparaten berekend. Vandaar dat ik blijf bij mijn voorkeur: geen elektriciteit erbij. Maar veel keus had de winkel niet. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Busje Geplaatst: 8 augustus 2020 Share Geplaatst: 8 augustus 2020 (aangepast) Wij (74 en 70) hebben de elektrische fietsen (gewone en opvouwbare) juist met het oog op het buitenland gekocht, omdat je daar veel meer met hellingen te maken hebt dan in Nederland. Met het opladen van de fietsaccu's hebben wij in het algemeen geen problemen gehad, ook al is het gemakkelijker nu we 210 Wp zonnepanelen hebben. Voordien laadden we de fietsaccu's op met walstroom of tijdens het rijden en dat ging ook in het buitenland prima. Ik denk overigens dat een vouwfiets door de kleine wielen en het korte frame nooit de rijkwaliteiten van een toerfiets kan halen.Ik vind onze gewone elektrische fietsen prettiger fietsen dan onze elektrische vouwfietsen. 8 augustus 2020 aangepast door Busje Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 8 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Bedankt voor de adviezen. Ik schreef al dat er zo'n beperkte keuze was, en nu ook nog twee op de drie fietsenmakers op vakantie is helemaal. De handelaar waar wij 20 jaar geleden een ouderwetse Gazelle hadden gekocht had als enig exemplaar een vouwfiets met een cardanasaandrijving, zonder ketting dus. Na een proefrit met alle hellingen die Assen te bieden heeft heb ik die dus gekocht, merk Beixo, Japans, nooit eerder van gehoord, en ook geen testresultaten gevonden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 8 augustus 2020 Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Wat betreft het opladen doe ik gewoon op de zonnepanelen , maar meestal 1 tegelijk maar ik heb er ook wel eens twee maar dan kunnen de panelen (190 watt ) op volle zon( in Spanje ) niet geheel leveren en springt de accu iets bij ik laad op 230 volt , maar meestal sta ik aan het net . Succes met de aankoop . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 8 augustus 2020 Share Geplaatst: 8 augustus 2020 Rijwielzaken in het algemeen hebben weinig of geen vouwfietsen in voorraad, die moet je op het net zoeken. Een vouwfiets op vlak terrein is meestal geen probleem maar als het heuvelachtig begint te worden dan valt het knap tegen, dat ondervonden wij in Denemarken met onze niet elektrische vouwfietsen. Meteen na terugkomst 2 e-vouwfietsen gekocht bij LaCross in Schijndel. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 9 augustus 2020 Uit de verschillende testrapporten van Fietsersbond etc. was mij ook al gebleken dat er gigantische kwaliteitsverschillen bestonden. Vandaar dat ik internet geen optie vond. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 10 augustus 2020 Share Geplaatst: 10 augustus 2020 Er zijn idd kwaliteits verschillen je hebt ze van 600,- maar ook van 3000,- wij hebben de Ambling van LaCross (Shinga) bevalt erg goed. Je kunt ook naar Schijndel rijden en daar proeffietsen, er zijn ook verkooppunten over heel Nederland maar die hebben waarschijnlijk niet alle modellen in voorraad. https://www.lacros.nl/nl/ Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ArnoldT Geplaatst: 15 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 15 augustus 2020 Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Bombus Geplaatst: 31 december 2021 Share Geplaatst: 31 december 2021 (aangepast) De laatste opmerking is al ruim een jaar oud zie ik. Toch nog even een reactie. De Consumentenbond heeft in 2019 vouwfietsen getest. Daar kwam de Beixo goed uit. Wij rijden beiden sindsdien ieder op een (elektrische) Beixo. Deze heeft relatief wat grotere wielen, maar is bovendien goed opvouwbaar. Het fietst vrijwel als een gewone fiets. Groot voordeel ook: geen smerige ketting maar een cardan-as. Dat is wel zo prettig bij onderhoud en opvouwen. Wij zijn heel enthousiast! Weet wel; een cardan-as heeft iets meer wrijving dan een ketting. Bij een elektrisch exemplaar niet zo’n bezwaar. 31 december 2021 aangepast door Bombus Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.