Ga naar inhoud

Stinkt een chemisch toilet altijd?


Bombus
 Share

Recommended Posts

Er wordt gezocht naar betere alternatieven, maar onze camper is uitgerust met een chemisch toilet. Na het legen van het reservoir gaat er een 'blauw of groen goedje' in en wat water. Er wordt even geschud en klaar is kees. We gebruiken dit toilet alleen als er geen alternatief is. De eerste dag is er niets aan de hand, maar vanaf dag twee is de lucht die na het openen van de klep uit de wc komt niet te harden. Het toilet is dan nog voor geen derde deel gevuld. 

 

Moeten we maar wennen aan deze lucht of is er hoop aan de horizon? (Nog) meer chemisch middel toepassen (zo biologisch mogelijk natuurlijk)? Meer water gebruiken? Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Share on other sites

Het na legen en omspoelen blijven ruiken van een chemisch toilet komt meestal omdat de cassette niet goed schoon is van binnen. Je kunt de cassette wel legen, meermaals spoelen en vervolgens voorzien van de vloeistof maar daarmee is de cassette niet brandschoon. Er blijft altijd residue achter wat af en toe middels een grotere schoonmaakbeurt aangepakt moet worden.

 

Op YouTube zijn wat voorbeelden hoe dit aan te pakken, bijvoorbeeld via het kanaal van Camping Trend. In de basis is het vrij simpel: draai na een goede spoelbeurt de ronde deksel aan de bovenzijde van de toiletcassette af (dit kan wat zwaar gaan door de rubbers) waardoor je een groot onderhouds-gat voor het reinigen krijgt. Nu zal ook gelijk zichtbaar worden wat er nog achterblijft ondanks goed spoelen. Maak de toiletcassette vervolgens handmatig schoon aan de binnenzijde waarbij het ook raadzaam is om het kunstof vlottertje vlak onder het ronde gat even los te klikken en schoon te spoelen. Dit voorkomt onterechte storingen aan de led-indicatie, dat de cassette al vol zou zijn.

Na een grondige reiniging kan de ronde deksel er weer opgedraaid en gevuld met wat water en vloeistof en je zult merken dat de luchtjes weer langere tijd verdwenen zijn.

 

Je kunt tussentijds ook een iets makkelijkere manier van grondig reinigen uitvoeren met Thetford Duo Tank Cleaner Concentrated, een deel van deze vloeistof vul je aan met warm water tot de cassette vol zit en laat dit enige tijd inweken. Een klein nadeel kan zijn dat de cassette hierdoor even niet te gebruiken is.

 

In het aanbod van toiletvloeistoffen heb je meestal de blauwe en groene versie, waarbij de groene versie wat beter is voor het milieu en daardoor ook geschikt is voor afstort in een milieuvriendelijke septictank, wat met blauwe vloeistof niet mag. De blauwe niet eco versie zou net iets sterker zijn en daardoor geurtjes beter onderdrukken.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je uitgebreide reactie @Camper-T. Duidelijk verhaal. Het gaat me vooral over het moment dat het chemisch toilet is schoongemaakt en weer in gebruik is. Dan is de lucht vanaf de tweede dag twijfelachtig. @Roelof, dank voor de tip! Wij hebben binnenkort een nieuwe camper en ik vind dit een serieuze optie. 

Reukloos zal het niet gaan worden (wellicht met de optie van Roelof wel). Dat luchtje van de groene/blauwe vloeistof is nog wel acceptabel, maar alle bijmengingen zijn erg vervelend. Inderdaad geen ontlasting erin lost al veel op, maar is niet altijd mogelijk. Waarschijnlijk heeft de hoeveelheid groen/blauw ook wel enig effect? We weten weer wat meer in ieder geval.

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, FJC48 zei:

Er zit een afsluiter in het toilet(als het goed is), als je de klep omhoog doet mag je NIET direct in de cassette kunnen kijken, wij gebruiken het toilet alleen voor vloeibare ontlasting('s nachts), wij hebben geen stinkerij. 

 

Ik neem aan dat jullie dit weten.

Als je de klep open laat staan kijk je zo de cassette in en kunnen geurtjes ook vrij ontsnappen.

De klep doe je vanzelfsprekend open bij gebruik en sluit je weer na doorspoelen.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Bombus zei:

Dank voor je uitgebreide reactie @Camper-T. Duidelijk verhaal. Het gaat me vooral over het moment dat het chemisch toilet is schoongemaakt en weer in gebruik is. Dan is de lucht vanaf de tweede dag twijfelachtig. @Roelof, dank voor de tip! Wij hebben binnenkort een nieuwe camper en ik vind dit een serieuze optie. 

Reukloos zal het niet gaan worden (wellicht met de optie van Roelof wel). Dat luchtje van de groene/blauwe vloeistof is nog wel acceptabel, maar alle bijmengingen zijn erg vervelend. Inderdaad geen ontlasting erin lost al veel op, maar is niet altijd mogelijk. Waarschijnlijk heeft de hoeveelheid groen/blauw ook wel enig effect? We weten weer wat meer in ieder geval.

Zo'n SOG is echt het overwegen waard. Zodra de schuif geopend wordt, wordt de afzuiging ingeschakeld en je ruikt niks. En je hebt ook geen chemische toevoegingen meer nodig.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb jarenlang de blauwe vloeistof van Thetford gebruikt. Afhankelijk van het gebruik (vaste of alleen vloeibare ontlasting) krijg je daar ook geurtjes, zeker als de cassette al enige tijd in gebruik is en er (kalk)aanslag ontstaat op de wanden. Deze aanslag is zo goed als niet te verwijderen, ook niet me de speciale cassettereiniger.

Vorig jaar heb ik op de beurs in Houten toiletvloeistof gekocht van Elsan (groene flessen). Sindsdien heb ik geen last mee van kalkaanslag in de cassette en ook heb ik geen geurtjes meer. Ik maak de cassette nu een keer in de 5 of 6 dagen leeg, zelfs nu ik in Spanje ben en de temperaturen dikwijls tot boven de 30 graden oplopen.

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Camper-T zei:

 

Ik neem aan dat jullie dit weten.

Als je de klep open laat staan kijk je zo de cassette in en kunnen geurtjes ook vrij ontsnappen.

De klep doe je vanzelfsprekend open bij gebruik en sluit je weer na doorspoelen.

Als je de afsluiter open laat staan dan komen er geurtjes vrij ook als de klep dicht is. Je kunt alleen direct in de cassette kijken als de afsluiter open is, de klep is dan uiteraard ook omhoog.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Bombus zei:

 Volgens alleen online te verkrijgen. Ik zie geen verwijzing naar winkels namelijk.

 

Is inderdaad niet in veel winkels te koop. Wel direct op te halen bij Camperpassie in Neede, Jasicamp in Leek en Kamperen en Zo in Amstelveen, maar bestellen via internet gaat prima. Ik heb zelf goede ervaringen met Camperpassie. Andere bedrijven ken ik alleen van naam en heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Bombus zei:

Wel een gedoe he @FJC48, met die zakken he. En waar laar te na deze exercitie zo'n zak met inhoud verantwoord.

Gebruik
1. Open de doos en haal de rol zakken eruit of verwijder de perforatie aan de zijkant van
de doos.
2. Rol de eerste toiletzak af en scheur hem af langs de geperforeerde lijn, of trek een zak
door de opening van de perforatie.
3. Open de zak, plaats hem in het toilet, zorg ervoor dat je hem over de randen vouwt en
trek de sluiting aan.
4. Zorg ervoor dat de absorberende inlegger op de bodem ligt.
5. Gebruik het toilet zoals gewoonlijk.
6. Wacht 1 tot 2 minuten totdat de inlegger (± 450 ml) in gel is veranderd.
7. Sluit de zak door aan de treksluiting te trekken en knoop de zak dicht.
8. Gooi de zak weg bij het reguliere afval.

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Gebruik
1. Open de doos en haal de rol zakken eruit of verwijder de perforatie aan de zijkant van
de doos.
2. Rol de eerste toiletzak af en scheur hem af langs de geperforeerde lijn, of trek een zak
door de opening van de perforatie.
3. Open de zak, plaats hem in het toilet, zorg ervoor dat je hem over de randen vouwt en
trek de sluiting aan.
4. Zorg ervoor dat de absorberende inlegger op de bodem ligt.
5. Gebruik het toilet zoals gewoonlijk.
6. Wacht 1 tot 2 minuten totdat de inlegger (± 450 ml) in gel is veranderd.
7. Sluit de zak door aan de treksluiting te trekken en knoop de zak dicht.
8. Gooi de zak weg bij het reguliere afval.

Ah, duidelijk @CaradoT135 😀. Beetje á la hondenzakje. Dat wel. 🙃

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...