Ga naar inhoud

Tijdschakelaar om 1x per maand huishoudaccu op te laden


George Bohlander
 Share

Recommended Posts

Vorig jaar een nieuwe Dethleffs camper gekocht (Trend T6557). Camper staat in camperstalling en huishoudaccu wordt door stallingeigenaar dagelijks via stekker ( 220 volt) en tijdschakelaar 2 uur opgeladen. Helaas was mijn gloednieuwe huishoudaccu na de stalling helemaal ontladen en ik moest een nieuwe accu laten plaatsen ( Varga 95 AMP huishoudaccu). Volgens mijn dealer heeft dagelijks 2 uur opladen geen zin maar moet je iedere 4-6 weken accu minimaal 24 uur opladen. Ik ben dus op zoek naar een tijdschakelaar die 1x per maand 24 uur gaat laden. Weet iemand of deze tijdschakelaars bestaan en waar ik die kan kopen. Als deze tijdschakelaars niet bestaan welke oplossingen zijn er nog meer? Huishoudaccu zit onder de passagiersstoel en die moet eruit gehaald worden om bij accu te komen dus dat is ook niet echt een optie. Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen en suggesties.

Link naar reactie
Share on other sites

Het gros van de schakelklokken heeft alleen een dag- of weekprogramma wat in jouw situatie geen oplossing is.

Dit model kun je ook per datum programmeren, dus bijvoorbeeld elke 1e van de maand, via de app en Bluetooth.

Via dit filmpje krijg je een beetje een indruk hoe dit moet.

En ja, je moet hem inbouwen in een DIN rail kastje, zoiets als dit, en dan kun je er ook een DIN rail wcd bijmaken.

Monteer vervolgens twee wartels in het kastje voor kabel-in en kabel-uit en zet hem dan tussen je aansluitsnoer.

 

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je huishoudaccu helemaal ontladen is, dat zou misschien betekenen dat de stallingseigenaar niet altijd de lader onder spanning zet.

Is het daarom niet makkelijker om een druppellader o.i.d. op de accu te zetten, die hoeft niet steeds van de spanning gehaald en kun je laten zitten.

En anders misschien een klein zonnepaneel los op het dashboard, mits er overdag natuurlijk voldoende licht op je camper valt in de stalling...

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Als de accu 2 uur per dag wordt opgeladen kan hij nooit van stuk gaan mits hij niet wordt overgeladen , waar dat zal niet het geval kunnen zijn ? . Want dat zal beteken als ik iedere dag 2 uur met de camper rijdt dan is volgen de stalling eigenaar gaat de accu stuk . In dat antwoordt kan ik me niet in vinden . 

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Camper-T zei:

Het gros van de schakelklokken heeft alleen een dag- of weekprogramma wat in jouw situatie geen oplossing is.

Dit model kun je ook per datum programmeren, dus bijvoorbeeld elke 1e van de maand, via de app en Bluetooth.

Via dit filmpje krijg je een beetje een indruk hoe dit moet.

En ja, je moet hem inbouwen in een DIN rail kastje, zoiets als dit, en dan kun je er ook een DIN rail wcd bijmaken.

Monteer vervolgens twee wartels in het kastje voor kabel-in en kabel-uit en zet hem dan tussen je aansluitsnoer.

 

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je huishoudaccu helemaal ontladen is, dat zou misschien betekenen dat de stallingseigenaar niet altijd de lader onder spanning zet.

Is het daarom niet makkelijker om een druppellader o.i.d. op de accu te zetten, die hoeft niet steeds van de spanning gehaald en kun je laten zitten.

En anders misschien een klein zonnepaneel los op het dashboard, mits er overdag natuurlijk voldoende licht op je camper valt in de stalling...

 

Heel veel dank voor je suggesties en zal het voorleggen aan de dealer. Ik ben a-technisch dus Din kastjes en -rails en wartels maken me nu al nerveus, maar als dit een oplossing is, ga ik die zeker gebruiken.

 

Ja en of de stallingeigenaar vergeten is om de lader onder spanning te zetten weet ik niet. Het is wel merkwaardig want in de winter heeft camper 6 maanden gestald gestaan en toen had ik geen accuprobleem. Mijn dealer meldde dat wellicht mijn Kenwood 2Din radio met camera de oorzaak is geweest. Wellicht is de display van de Kenwood aanblijven staan, want bij achter uit rijden gaat display aan voor de camera.

 

Ik weet niet of een druppellader het probleem gaat oplossen. De camper is van augustus 2021 en ik weet dat de startaccu een ingebouwde druppellader heeft, maar heb niets kunnen vinden of dit ook bij de huishoudaccu het geval is? Ik neem aan dat een losse druppellader bij de accu aangesloten moet worden en de huishoudaccu is voor mij nauwelijks te bereiken want die zit onder de passagiersstoel en de stoel moet eerst gedemonteerd worden wil je erbij komen. IK zag dit toen ik er een nieuwe accu geplaatst werd. Zonnepaneel is lastig want camper staat in een stalling waar weinig daglicht komt. Nogmaals dank voor je tijd om mijn vraag te beantwoorden.   

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, FJC48 zei:

Is een druppellader een optie? 

Geen idee, maar zal het aan de dealer vragen. Probleem is dat ik nauwelijks bij de huishoudaccu kom omdat deze is ingebouwd onder de passagiersstoel en eerst moet dan de stoel gedemonteerd worden en dat is voor mij een brug te ver. Camper is pas een jaar oud en ik weet dat de startaccu wel een ingebouwde druppellader heeft, maar weet dit niet over de huishoudaccu.

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, supreme zei:

Als de accu 2 uur per dag wordt opgeladen kan hij nooit van stuk gaan mits hij niet wordt overgeladen , waar dat zal niet het geval kunnen zijn ? . Want dat zal beteken als ik iedere dag 2 uur met de camper rijdt dan is volgen de stalling eigenaar gaat de accu stuk . In dat antwoordt kan ik me niet in vinden . 

Geen idee. ik vond het antwoord ook vreemd (was trouwens reactie van de dealer en niet van stallingeigenaar) . He is natuurlijk wel zo dat als je rijdt de dynamo voor de stroom zorgt en wellicht zit hier het verschil. Bovendien heeft de camper in de winter 6 maanden in de stalling gestaan en toen was er niets aan de hand. Dus of stallinghouder heeft camper niet aan het stroom gezet of radio (2 Din radio met camera) was de schuldige, want als je achteruit rijdt gaat automatisch display aan en wellicht is deze aanblijven staan. Het is gebeurd en kan er niets meer aan doen, maar wil wel voor de toekomst een simpele en structurele oplossing om dit voortaan te voorkomen. 

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, George Bohlander zei:

Geen idee, maar zal het aan de dealer vragen. Probleem is dat ik nauwelijks bij de huishoudaccu kom omdat deze is ingebouwd onder de passagiersstoel en eerst moet dan de stoel gedemonteerd worden en dat is voor mij een brug te ver. Camper is pas een jaar oud en ik weet dat de startaccu wel een ingebouwde druppellader heeft, maar weet dit niet over de huishoudaccu.

Accu onder de stoel vandaan halen en thuis aan de druppellader.

Link naar reactie
Share on other sites

Mag ik aan nemen dat de radio en de achteruit rij camera op het systeem staat de auto , dus de start accu . 

52 minuten geleden, trailerad zei:

Ik heb de camper altijd aan de stroom hangen in de stalling. Nooit problemen. Als de huishoudaccu's vol zijn wordt de motoraccu opgeladen.

Ja , nooit problemen , maar dat is bij veel stalling houders niet meer mogelijk , ik zelf moest ook van de accuwacht af van de stalling houder  , dit i.v.b de grote brand in Winkel ( NH ) enige tijd terug . Daar vermoed men / zeker dat de brand is ontstaan bij het laden / onder stroom staan van een camper .

Ik laad de huishoud accu ge woon zitten en zet de hoofdschakelaar ( massa ) uit , en de start accu gaan in de winter mee naar huis , geen zorgen meer .

Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, van der Honing zei:

Hoe werkt dat bij nieuwe ducato's waar de startaccu niet meer onder de motorkap zit maar bij de bestuurder onder de vloer. Daar moeten eerst 6 bouten los gedraaid worden en de vloermat er uit om bij de accu te komen.

 

In mijn Fiat Ducato bouwjaar aug 2021 zit huishoudaccu onder passagiersstoel en stoel dient eerst gedemonteeerd te worden voordat je bij de accu komt. Dealer meldt dat dit een lastige operatie is. 

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, supreme zei:

Mag ik aan nemen dat de radio en de achteruit rij camera op het systeem staat de auto , dus de start accu . 

Ja , nooit problemen , maar dat is bij veel stalling houders niet meer mogelijk , ik zelf moest ook van de accuwacht af van de stalling houder  , dit i.v.b de grote brand in Winkel ( NH ) enige tijd terug . Daar vermoed men / zeker dat de brand is ontstaan bij het laden / onder stroom staan van een camper .

Ik laad de huishoud accu ge woon zitten en zet de hoofdschakelaar ( massa ) uit , en de start accu gaan in de winter mee naar huis , geen zorgen meer .

 

Ik heb zelf een caravanstalling. Bij mij staan de campers allemaal aan de stroom. Allemaal zijn er een stuk of vier 😉

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

18 minuten geleden, trailerad zei:

 

Ik heb zelf een caravanstalling. Bij mij staan de campers allemaal aan de stroom. Allemaal zijn er een stuk of vier 😉

Ja dat is bij u zo maar er zijn veel stallingen die er anders over denken , maar wat wilt u daar mee zeggen , dat een andere stalingshouder dat ook moet doen .

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, supreme zei:

Ja dat is bij u zo maar er zijn veel stallingen die er anders over denken , maar wat wilt u daar mee zeggen , dat een andere stalingshouder dat ook moet doen .

Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen, bij mij staan ze aan de stroom. Iedere stalling moet dat zelf uitmaken. Misschien als ik een hele grote stalling zou hebben met veel campers dat ik ze dan ook niet aan de stroom zou willen hebben.

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik haal de hh accu er uit voor ik naar de stalling rij. Als dat niet kan een accupool loshalen.

 

De startaccu haal ik ook een pool los. Een goede acuu sluit je na een half jaar aan en de camper start gewoon. Dat laden en druppelladers worden je  door de fabrikant aangepraat.

 

Als de accu slecht is start hij niet en moet je hem vervangen. Dat heb ik dan liever als ik hem uit de stalling haal dan een half gare accu die door de lader  overeind is gehouden en je dan tijdens je vakantie laat staan.

 

Maar goed, ieder zijn ding.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...