Ga naar inhoud

Waterzuivering


Jan M
 Share

Recommended Posts

Jan M , wij gebruiken gewoon steradent , maar gebruiken het nooit als drinkwater . aan het einde van het seizoen wordt het hele systeem ontkalk en door gespoeld . in het voorjaar vul ik de tank met wat water ( c.a 40 liter) doen er twee tabletten in uur laten staan dan het systeem vullen tot dat het uit de kraan komt , en dan de tank helemaal vol , no extra doorspoelen , en klaar . Bij vullen 1 tablet op c.a 100 L water .

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ben een voormalig booter en gebruik Hadex. In het begin van het seizoen een (extra) onderhoudsdosis, daarna bij elke nieuwe tank een minimale hoeveelheid. Lichte chloorsmaak, totaal onschadelijk, maar altijd schoon water. En ja, als je de tank aan het begin en het eind van het seizoen serieus goed schoonmaakt en tijdens het seizoen alleen een dagelijkse hoeveelheid bijvult en het water niet te lang in de tank laat zitten, is het risico op bederven klein. Ik hou alleen niet van het nemen van gezondheidsrisico's, vandaar de Hadex.

 

BTW, in het laatste nummer van het NKC blad "Kampeerauto" staat een heel artikel over dit onderwerp. Er zijn verschillende manieren om het water zuiver te houden.

 

En ja, de meningen zijn hierover verschillend, tot aan schadelijk voor rubbers e.d. Volgens de fabrikant van Hadex is dat onzin en ik heb in meer dan tien jaar op de boot geen enkel probleem hiermee gehad.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Voor ons eerste reisje in het voorjaar vul ik de schoonwatertank, tube steradent erbij, de boiler en alle leidingen vullen door de kranen even open te zetten. Na een uur al het water door de kranen in de vuilwatertank laten lopen dan wordt die ook nog wat gereinigd. Ik laat wel altijd als we terug komen van een reisje de vuilwater- en schoonwatertank leeg lopen. Als we aan het volgende reisje beginnen vul ik de schoonwatertank voor een gedeelte en laat dat eerst weer weglopen. Dan vul ik de schoonwatertank voor wat ik nodig heb. Ik heb thuis alle ruimte dus kan dit thuis doen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een binnenvaart schip met een drinkwater tank van ong.3000 ltr.

Die wordt ong. eens per maand bijgevuld,en er gaat niets in om te zuiveren enz.

Tank wordt om de 10 jaar schoongemaakt,en we hebben nooit problemen met drinkwater.

Waarom zou ik dan allerlei spul in dat kleine tankje van de camper moeten gooien?

Gewoon goed schoonhouden lijkt me voldoende.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, scharrelschipper zei:

Wij hebben een binnenvaart schip met een drinkwater tank van ong.3000 ltr.

Die wordt ong. eens per maand bijgevuld,en er gaat niets in om te zuiveren enz.

Tank wordt om de 10 jaar schoongemaakt,en we hebben nooit problemen met drinkwater.

Waarom zou ik dan allerlei spul in dat kleine tankje van de camper moeten gooien?

Gewoon goed schoonhouden lijkt me voldoende.

Des te groter de tank des te minder schommelingen in de temperatuur van het water. 1 keer in de maand 2 of 2 1/2 kuub water bijvullen is iets anders dan 50 liter per keer bij wisselende tappunten van verschillende kwaliteit.Ik heb geen verstand van binnenvaartschepen maar neem toch aan dat de watertank  beneden de waterspiegel ligt, dus zal een stuk koeler zijn dan in eenrijdende camper. In Australië dronk ik altijd ongezuiverd regenwater, is niet te vergelijken met een klein watertankje in je camper met dunne leidingen die sneller opwarmen.  

Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-5-2022 om 13:45, Cor1961 zei:

Des te groter de tank des te minder schommelingen in de temperatuur van het water. 1 keer in de maand 2 of 2 1/2 kuub water bijvullen is iets anders dan 50 liter per keer bij wisselende tappunten van verschillende kwaliteit.Ik heb geen verstand van binnenvaartschepen maar neem toch aan dat de watertank  beneden de waterspiegel ligt, dus zal een stuk koeler zijn dan in eenrijdende camper. In Australië dronk ik altijd ongezuiverd regenwater, is niet te vergelijken met een klein watertankje in je camper met dunne leidingen die sneller opwarmen.  

Correct,de tank ligt onder de waterlijn,maar dat was vroeger voor een verbouwing niet zo.

Toen lag de tank aan de zijkant van het schip en bevroor in de winter net niet en werd in de zomer minstens 25+ of meer als de zon er op scheen.

Weliswaar was de inhoud toen slechts 1000 ltr.en werd ong.ieder 10 dgn.gevuld,maar ook toen ging er geen enkel product in.

Gevuld werd in Ned,Belg,Frankrijk en Duitsland al naar gelang waar wij ons bevonden.

Wij hebben onze camper nog maar pas gekocht met een lege tank,en ervan uitgaande dat de zaak schoon was, gevuld.

Foutje onzerzijds,met dat water kopje thee gezet;niet te pruimen!,kwam dus door een of ander ontsmettingmiddel.

De gemeentepils uit Rotterdam was er niets bij!

Maar zoals gezegd;wij zijn nieuw en de tijd zal het leren,en we staan open voor alle adviezen/omerkingen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...