Ga naar inhoud

Hoe zit het met ons poepgedrag?


Speedsweets
 Share

Recommended Posts

Beste collega camperaars,

Gelukkig konden we dit jaar met de camper nog op vakantie. Zelf zijn we meer in de buurt gebleven en mochten weer door het mooie Frankrijk touren. 

Ik lees vaak verhalen over de vrijheid van het camperen en de verantwoordelijkheid die we nemen door het schoonhouden van het milileu. We zoeken netjes een loosput op om het grijze water te lozen. 

Ik heb echter wel een vraag met betrekking tot onze ontlasting. Enige hypocrisie van ons als camperaars bekruipt me dan wel. Ikzelf houd ervan om als het donker is geworden nog de dag af te sluiten door buiten in het donker naar de sterren te kijken. Zeker in gebieden met weinig lichtvervuiling een aanrader. Wat mij opvalt is, dat de aktiviteiten die zich dan ineens voltrekken op een cp. Zodra het donker is zie ik mensen gaan wandelen, al dan niet met toiletrol. Ze wachten in de camper tot het donker is, omdan in de directe omgeving van de cp hun behoefte te gaan doen. Eerst dacht ik dat het uitzonderingen waren, maar dat is zeker niet zo. Het zijn ook niet alleen de mensen met een camperbusje, waar ik me altijd al over afvroeg waar zij hun behoefte dan doen. Nee, het is de populatie van allerlei soorten van campers die hetzelfde gedrag laten zien.

Ik doe hierbij dus een oproep om die behoefte niet in de natuur te doen. Je hebt een toilet aan boord? Dus gebruik die dan ook. Ik denk dat we met deze "kleine bijdrage"ervoor kunnen zorgen dat we nog lang "vrij" kunnen camperen.

 

MvG Eric

Link naar reactie
Share on other sites

ik begrijp over vrij parkeren , dat men ergens staat aar geen voorzieningen zijn , en als je daar twee dagen sta dan is je toilet vol en dan ? . 

 

Ik stel voor dat alle vrije plaatsen voorzien worden van een lozing systeem , en tegen een kleine vergoeding , als dit niet mogelijk is dan de vrije plaatsen sluiten , en dan is het probleem de wereld uit .

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, trailerad zei:

En diegene die altijd op een camperplaats staan weten echt wel dat een toilet cassette dan niet genoeg is. 

 

Ik heb vorig jaar 4 weken lang in Duitsland alleen maar op camperplaatsen gestaan, groot en klein en geen probleem gehad om mijn cassette na maximaal 4 dagen te legen. Afgelopen jaar onderweg een paar keer meegemaakt dat er op de camperplaats aan de snelweg geen gelegenheid was om te lozen, daarom zorg ik er voor dat waar mogelijk ik met een lege cassette van de camperplaats vertrek.

 

 

20200717_083556.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, supreme zei:

ik begrijp over vrij parkeren , dat men ergens staat aar geen voorzieningen zijn , en als je daar twee dagen sta dan is je toilet vol en dan ? . 

 

Ik stel voor dat alle vrije plaatsen voorzien worden van een lozing systeem , en tegen een kleine vergoeding , als dit niet mogelijk is dan de vrije plaatsen sluiten , en dan is het probleem de wereld uit .

Hallo Supreme,

dank je voor je antwoord. Ja, ik bedoelde de vrije plaatsen. Wanneer je cassette vol is heb je een probleem, dat klopt. Echter, wat je met dat probleem doet is iets anders. Er zijn legio oplossingen, die hieronder in de reacties al genoemd worden. Het is echter het probleem van de individuele camperaar en niet van de wereld om die camperaar heen. Je noemde een mooie oplossing, loosstations tegen een kleine vergoeding. Ik kom deze vaker tegen en worden ook goed gebruikt. 

Maar, er zijn ook veel camperaars die total geen voorziening hebben. Ik heb het over de kleine busjes die geen interne oplossing hebben, maar in mijn beleving ook bijna nooit een mobiele cassette bij zich hebben. Ik wil hier geen discussie over rechten van camperen etc starten, maar ik denk dat ik hier wel een punt kan maken mbt kleine busjes en de tegen woordig populaire "ombouwvoertuigen". Ik zie veel bestelauto's met slaapmogelijkheid parkeren op de vrije plaatsen, maar kan bij observatie nooit een poepoplossing vinden. Het is ook niet dat dit nooit zo was. De laatste jaren wordt het echter zo druk, dat discipline en het je houden aan de regels wel belangrijker wordt voordat de vrije plaatsen gewoon afgesloten gaan worden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Ik heb het over de kleine busjes die geen interne oplossing hebben, maar in mijn beleving ook bijna nooit een mobiele cassette bij zich hebben.

Gewoon goed kijken. Met die grijze doos voor de deur kunnen wij best wel een tijdje zonder loosplaats.

pp.jpg

aangepast door arnoob
Typo gewijzigd
Link naar reactie
Share on other sites

Weet je wat het punt is in deze, maar ook andere discussie, er zijn mensen die zich sociaal gedragen en aan de regels houden en er is altijd (een kleine) groep die overal schijt (heel toepasselijk in deze discussie) aan heeft. Zie hetzelfde bij mensen met een hond (hebben wij ook), de meeste ruimen de hondenpoep op, maar ook hier verpest een klein deel het voor de rest en laten hun hond overal schijten. Zo baas, zo hond. Ik bedoel alleen maar te zeggen, laten we een beetje normaal doen (op elk gebied) en het mooie (vrije) kamperen niet verpesten door allerlei troep achter te laten. Je schijt toch ook niet in je tuin of op je balkon!

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, arnoob zei:

Gewoon goed kijken. Met die grijze doos voor de deur kunnen wij best wel een tijdje zonder loosplaats.

pp.jpg

He Arnoob,

dank je voor je reactie. Ja die mooie mobile cassettes bedoel ik ook. Ik ben er zeker van dat jij als camperaar hier bewust over hebt nagedacht. En in het verlengde hiervan ook kritisch naar anderen kijkt. Ik zie ze niet zo vaak hoor! 

Gr Eric

Link naar reactie
Share on other sites

Tsja, het gebeurt wel vaker dat mensen niet meer weten dat de vrijheid stopt op het moment dat die vrijheid te koste gaat van andermans vrijheden.... (ai ai ik wordt weer filosofisch...)

Maar goed, ik moet toegeven dat in het begin van mijn campertijd, zo'n tien jaar geleden, ik onvoorzien een noodoplossing moest vinden voor een overvolle cassette. Het schopje en een diepe put waren toen een eenmalige maar ecologisch onverantwoorde oplossing.

Ondertussen heb ik altijd een tweede cassette bij me, en een "noodton". Een afsluitbare ton waar ik allerhande spullen in kwijt kan, maar die in geval van nood toch hiervoor zou kunnen dienen. Zelf een lege curverbox kan in uiterste nood dienen. (en dan moet de reservekleding even verhuizen...)

Belangrijk om er in forums als deze op te wijzen dat dergelijk gedrag ertoe leidt dat camperplaatsen dicht gaan, of er in het algemeen een afkeer komt tov "die varkens van camperaars"

Dat soort mensen ter plekke aanspreken, helpt overigens al helemaal niet. Je komt dan belerend, betwetererig over, en dan krijg je gelijk nog meer grofheden over je heen.

 

Peter

  • Like 3
Link naar reactie
Share on other sites

"Hoe zit het met ons poepgedrag?" Nou, mijn poepgedrag is helemaal ok!

 

Ik ben een mens en gebruik lucht, heb voedsel en vocht nodig en daarna maak ik daar prima poep van!

 

Het droppen van volle wc tanks in de natuur, berm of elders vind ik asociaal, maar de discussie gaat voorbij aan de "natuurlijke drang".

 

In Nederland is het ook zonder camper haast onmogelijk om even snel een toilet te bezoeken en zo dus op deugdelijke en hygiënische wijze jezelf te ontdoen van je dagelijkse behoeftes. In landen als UK en Duitsland is dat wel een gebruikelijk aanbod.

Bij mij in de woonwijk zijn 4 honden uitlaatplaatsen, maar is geen openbaar toilet voor de tweevoeters te vinden. De laatste 2 jaar zag ik ook bordjes bij bouwmarkten en andere min of meer openbare gelegenheden: toilet gesloten wegen corona.  Heeft men geen aandrang  dan tijdens corona denk ik dan?

 

Leuke stelling in dit forum denk ik en zeker asociaal om volle tanks te legen zonder put, maar verder zou ik zeggen zoek de dichtstbijzijnde parkingbeheerders-  of burgemeesterswoning op en poep daar op de stoep en voeg je visitekaartje toe. Dan maken we als camperaars ook een statement voor de maatschappij en de rest van onze collega poepers (echte mensen dus net als u en ik) en komen er wellicht gewoon voldoende openbare toiletten voor iedereen!?

 

O, ja en voor wie dat te ver gaat een tip: Voor hoge nood heb ik speciaal in mijn werkbus een droog toilet, daar kan je prima op poepen, zit een pedaalemmerzak in, die je ook weer kwijt kan in een afvalbak. Tja en die zijn er wel genoeg toch?

 

En verder: Als mijn mogelijkheden uitgeput zijn, en ik zo snel geen burgemeesterswoning zie, leg ik mijn drol weg waar ik een plek vind en wat privacy. Dus... collega camperaar verlaat de gebaande paden in de vrije natuur niet....;-)

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Op 23-12-2021 om 09:05, Speedsweets zei:

Beste collega camperaars,

Gelukkig konden we dit jaar met de camper nog op vakantie. Zelf zijn we meer in de buurt gebleven en mochten weer door het mooie Frankrijk touren. 

Ik lees vaak verhalen over de vrijheid van het camperen en de verantwoordelijkheid die we nemen door het schoonhouden van het milileu. We zoeken netjes een loosput op om het grijze water te lozen. 

Ik heb echter wel een vraag met betrekking tot onze ontlasting. Enige hypocrisie van ons als camperaars bekruipt me dan wel. Ikzelf houd ervan om als het donker is geworden nog de dag af te sluiten door buiten in het donker naar de sterren te kijken. Zeker in gebieden met weinig lichtvervuiling een aanrader. Wat mij opvalt is, dat de aktiviteiten die zich dan ineens voltrekken op een cp. Zodra het donker is zie ik mensen gaan wandelen, al dan niet met toiletrol. Ze wachten in de camper tot het donker is, omdan in de directe omgeving van de cp hun behoefte te gaan doen. Eerst dacht ik dat het uitzonderingen waren, maar dat is zeker niet zo. Het zijn ook niet alleen de mensen met een camperbusje, waar ik me altijd al over afvroeg waar zij hun behoefte dan doen. Nee, het is de populatie van allerlei soorten van campers die hetzelfde gedrag laten zien.

Ik doe hierbij dus een oproep om die behoefte niet in de natuur te doen. Je hebt een toilet aan boord? Dus gebruik die dan ook. Ik denk dat we met deze "kleine bijdrage"ervoor kunnen zorgen dat we nog lang "vrij" kunnen camperen.

 

MvG Eric

En ook Mijdrecht weer dicht...

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Wij gaan altijd camperen in Frankrijk heel fijn en mooi land met prijzen waar ik vaak niet het idee heb dat ik uitgekleed wordt kwa prijzen, altijd plekken waar je je behoefte kan lozen en vaak drinkwater kan bijvullen. In Nederland zijn heel weinig camperplekken waar je op doorreis terecht kan, en vind je er een geen voorzieningen. Dan kom ik op het volgende dat er door camperaars veel rommel gedumt wordt, dit gebeurt natuurlijk ook. maar wat denkt u van de jeugd deze hebben een paar jaar geleden aktie gevoerd voor het millieu, Ga eens op festivals kijken en bij de omgeving van Mac Donald waar de jeugd veel komt. Ik heb aan verschillende toezichthouders van camperplaatsen gevraagt ook op vrije plaatsen hoe het gesteld is met vervuiling en dergelijke welke er zijn, deze geven haast altijd aan dat ze vinden dat de regels waarover vaak wordt geklaagd in de NKC feitelijk weinig voorkomen. Ik weet natuurlijk niet of het echt zo slecht gesteld is dat mijnheer welke over de ontlasting schreef het vaak constateerde, ikzelf nog nooit. Wel poepende hondjes maar die kom ik hier in de omgeving ook genoeg tegen, alhoewel het de laatste jaren wel minder is.

Sorry voor taal fouten moet wandelen met echtgenoot

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Gemiddeld kunnen wij 3,5 dagen vrij staan voordat ons toilet overloopt.

Vlak voor dat gebeurd kijk ik om me heen of ik niet aangesproken zal worden op mijn gedrag, trek de container achter het deurtje vandaan, loop naar de andere kant van de camper en........

 

Ga deze in de berging met de tweede container verwisselen. Zo ben ik een volle week onafhankelijk van reguliere loospunten.

Overigens gebruiken wij nooit chemische middelen en net als in griekenland deponeren wij papier in zo'n afsluitend afval emmertje. Raakt dat vol of gaat door de warmte dat geur afgeven, knopen we het zakje dicht en deponeren we dat bij het afval. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...