Ga naar inhoud

Gaslucht


Natascha
 Share

Recommended Posts

Gaslucht=gas, dus niet goed! Mogelijk ergens een koppeling of aansluiting die niet helemaal afdicht. Mensen draaien soms ook de gasslangaansluiting op de gasflessen te hard aan, waardoor de rubber afdichtring in de wartel vervormt en gaat lekken. Gebruikt nooit een tang of zo om die wartel aan te draaien.

Link naar reactie
Share on other sites

Weet je wat het probleem is, mensen zonder echte kennis van zaken (en helaas kom je die hier ook regelmatig tegen) roepen makkelijk allerlei dingen, zo kreeg ik eens als reactie over (opnieuw) een discussie over LPG in de camper "ik ben niet zo bang uitgevallen"! Idioter kun je het niet hebben.

 

Integendeel tot wat veel mensen denken, heb je niet veel gas nodig voor een ontploffing, maar juist heel weinig! Bij propaan is de explosie ondergrens 2,1% en de bovengrens 9,5%. Dat wil zeggen dat je maar iets meer dan 2% gas in de lucht hoeft te hebben om een explosie te krijgen. De bovengrens is 9,5%, daarboven krijg je niet (meteen) een explosie, maar branden doet het spul natuurlijk wel! Bij butaan is de ondergrens zelfs 1,5% en voor LPG ligt dat ergens rond de 2% (wisselend mengsel butaan/propaan).

 

Kortom, gaslucht in de camper, foute boel, stap voor stap elimineren waar het vandaan kan komen. Kom je er niet uit, ga naar een echte expert/vakman!

Link naar reactie
Share on other sites

wat eventueel wel kan lekken, is de hoofdkraan die op de fles zit (als die open staat). Het asje waar de knop opzit gaat naar 'binnen' in de afsluiter. Dat asje zal een soort pakking materiaal rond de as hebben om het gas zoveel mogelijk tegen te houden. Daar lekt het, maar alleen als de kraan open staat. Dat lekken is niet erg, zolang in de bodem een ontluchting heeft. Propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht en kan zo door de opening naar buiten vloeien.

Het aanschaffen van een gas detector heeft niet zoveel zin. Ze zijn behoorlijk duur en die dingen kunnen echt hele kleine hoeveelheden detecteren. Met de goedkope dingen kan je net zo goed een soppie maken. En daarbij moet je wel weten wat en waar je meet/controleer.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 27-8-2021 om 15:57, supreme zei:

GeMa , dat heb je goed verwoord ik zal het doorgeven aan de reparatie afdeling van het bedrijf , maar ik vind wel de opmerking zonder echte kennis van zaken een beet buitensporig . Er is een spreekwoord alle koks zijn messen zijn niet even scherp .

Die ken ik, maar als het om potentieel gevaarlijke en of complexe situaties gaat, waar zelfs levens van af kunnen hangen, dan ga je niet zelf kloten als je er geen verstand van hebt. Je laat je ook niet opereren door iemand met alleen een EHBO diploma.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Zoals hogerop reeds vermeld: gaslucht in huis of in de camper is altijd een foute boel. Dan is er altijd een lek. Misschien een heel klein lek, maar wel een lek. Met gas dat zich langzaam maar zeker opstapelt.

Het enige wat je zelf kan doen is proberen uit te zoeken door uitsluiting. Ik lees dat je flessen vol zijn. Sluit ze volledig af en ruik. Indien er geen gaslucht is, zijn het niet de flessen. Op die manier kan je stap voor stap de hele keten afgaan. Bij mij waren ooit eens een paar gasleidingen over datum, en bleken ze een beetje verduurd te zijn.

Gasslangen vervangen (door een professioneel) en het probleem was opgelost.

Met een klein lek in je fietsband kan je nog blijven rijden. Met een klein gaslek niet.

In mijn camper is er naast de gasfles/installatie een ventilatieluik. Zorg dat dat zeker vrij is.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...