Ga naar inhoud

Mevrouw


GKR
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vraag .Ik heb een vrij jonge camper gekocht deze bleek pas na aankoop uit Duitsland ingevoerd .

Dat is op zich niet zo’n probleem.

Maar wel ik bij de aankoop afgesproken dat alle onderhoud’s boekjes  en alle papieren  erbij geleverd zouden worden. 
Deze  konden bij aankoop niet worden getoond omdat deze ergens anders zouden liggen 
Nu blijkt dat er helemaal er geen onderhoud’s boekjes bij zitten niet van het aut gedeelte Auto en niet het camper gedeelte !

Nu ik deze niet meekrijg ,,wat ik als zeer verdacht ervaar omdat ,, ik nu helemaal niet 

instaat ben het de kilometer- stand en het onderhoud van de camper kan controleren.

wel vertelde ze dat ze eventueel wel de onderhoud’s  bonnetjes  konden geven van de beurten.

Die zouden ze mij nasturen maar nu na twee weken heb ik deze nog steeds niet ontvangen .

 

Is dit normaal dat deze onderhoud’s boekjes niet meegeleverd worden wat kan ik hier aan doen .?


G.k 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Klinkt inderdaad alsof je met een minder betrouwbare partij zaken hebt gedaan.

 

Als je de afspraak "hard"hebt (op papier of met getuigen) kun je desnoods de overeenkomst cancelen en je geld terug eisen (of een schadevergoeding vragen). Immers, de verkopende partij is een deel van de overeenkomst niet nagekomen.

 

Zou ook eens goed de camper checken of het niet een schade wagen is en of het bouwjaar klopt.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Of je werkelijk met een miskoop te maken hebt is zeer de vraag, maar je bent overduidelijk belazerd. Maar wanneer je niets van deze afspraak op papier hebt, en er ook geen getuigen zijn, moet je jezelf ook wat verwijten. Dan kun je een stevig gesprek voeren met de verkopende partij, maar vrees ik dat je niet zoveel kans maakt.

Overigens, heb je afgesproken dat de verkoop ontbonden wordt wanneer de onderhoudsgegevens je niet bevallen? Zo niet, dan sta je nóg minder sterk. 

Wanneer je de afspraak op papier hebt kun je je harder opstellen. 
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik die inzetten wanneer je pogingen geen succes hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, GeMa zei:

Zou ook eens goed de camper checken of het niet een schade wagen is en of het bouwjaar klopt.

Laten we niet van het allerergste uitgaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat verkopers denken: “Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.” Er zijn vast veel camperaars die jaren vrolijk rondrijden in een camper waar geen onderhoudsboekjes bij geleverd waren.

Dat de camper geïmporteerd is is geen ramp en dat niet alle onderhoudsboekjes aanwezig zijn hoeft niet te betekenen dat na een week alle onderdelen er onderuit flikkeren.

Link naar reactie
Share on other sites

Wim, natuurlijk kun je ook zonder die boekjes leven, wil je wat weten dan zijn de meeste manuals wel online te vinden. Het punt is dat het een onderdeel van de koopovereenkomst was en dat de verkoper die niet is nagekomen en nu kennelijk geen thuis geeft. Dat geeft te denken over de betrouwbaarheid van deze partij en zet meteen een ander licht op de camper, is daar dan misschien ook wat mee?

Link naar reactie
Share on other sites

Dank je wel voor jullie reactie. En ja ik heb een getuigen . Een vriend was bij het aankoop gesprek aanwezig.

ik heb een klein deel van het aankoop bedrag ook nog niet  betaald .

Met de mededeling dit pas gebeurd als ik eerst de onderhoud’s boekje heb gekregen.

 

Maar de aankoop was niet particulier maar bij een al jaren bekende Camper en caravan zaak .

Maar dan ook moeten afspraken nagekomen worden .

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Die getuige maakt je positie sterker, al weet ik niet zeker of dat juridisch standhoudt. Ik denk dat je naar dat onderhoudsboekje kunt fluiten. Dat is er niet. Gelukkig houd je er nog een paar centen aan over. Over de staat van de camper zou ik niet inzitten omdat je geen onderhoudsboekje hebt. Die ligt waarschijnlijk ergens in een la bij de vorige eigenaar. Heb je trouwens garantie?

Ga nu maar lekker genieten van je camper!

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, GeMa zei:

Wim, natuurlijk kun je ook zonder die boekjes leven…

Was meer als stress-verlagend bericht bedoeld. Op een ander forum zit direct iedereen er bovenop met de meest afschrikwekkende verjaardagspraatjes. Vandaar.

2 uren geleden, GKR zei:

ik heb een klein deel van het aankoop bedrag ook nog niet  betaald .

Kijk, die @GKR heeft niet onder een steen gelegen. 👍🏻

Heb je wèl al de camper voor je deur staan?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-7-2021 om 23:18, Roelof zei:

Geen onderhoudshistorie aanwezig betekent vaak dat er gesjoemeld is met de kilometerstand. Zeker wanneer de camper uit Duitsland komt. Want daar kennen ze geen NAP/Tellerrapport zoals in Nederland. 

 

Daar in Duitsland controleert de TÜV bij elke APK-keuring of de KM-stand logisch is t.o.v. de vorige. Er is inderdaad geen database, maar indien de controle negatief uitvalt dan staat dit voor altijd op het kentekenbewijs.
Verder kun je zelf de interne chip van de camper uitlezen via de OBD2-poort. Daar staat de echte niet manipuleerbare stand in.
Ook kun je bij elke merkdealer in de EU de hele werkplaats historie laten uitdraaien op basis van het chassisnummer en zijn er bedrijven die voor een paar tientjes een hele historie check doen inclusief het schade verleden.
Dus mogelijkheden genoeg om safe aan te kopen, ook in het buitenland.

Link naar reactie
Share on other sites

Het punt is dat het terugdraaien van de kilometerteller doorgaans gebeurd in de tussenhandel. Tussen het moment dat de camper gekocht is door een opkoper in Duitsland en nog niet op de markt is in Nederland. De camper zal dan niet meer TUV-gekeurd worden en het terugdraaien komt op die manier niet aan het licht.

 

Maar in Duitsland zijn de gebruikte campers op het ogenblik nog schaarser en daarom duurder dan in Nederland. Dus ik begrijp niet dat er in Nederland nog steeds gebruikte campers met een duitse oorsprong aangeboden worden. Of zouden dat alleen de kneusjes zijn die niet geschikt geacht worden voor de thuismarkt?

 

De methode van het uitlezen van de OBD2-chip werkt (voor zover ik weet) alleen voor campers van recent bouwjaar. En dan moet dat wel gebeuren voor de aankoop. 

 

En de volledige werkplaatshistorie opvragen zal alleen kunnen wanneer de camper altijd bij de merkdealer in onderhoud geweest is.

Link naar reactie
Share on other sites

De OBD2-chip zit er in vanaf 2004 dacht ik.
De volledige werkplaatshistorie opvragen geeft in elk geval een indruk van het officiele dealer bezoek en onderhoud aldaar. Kan ook reeds een reden zijn om niet te kopen indien daar grote gaten in zitten. En de Km-standen die daaruit rollen ook bij een onvolledige historie kunnen ook al aantonen dat er gerommeld is.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-8-2021 om 16:07, Roelof zei:

En de volledige werkplaatshistorie opvragen zal alleen kunnen wanneer de camper altijd bij de merkdealer in onderhoud geweest is.

Dat betwijfel ik, er is een meldplicht bij de RDW van reparaties van 100.- of meer, al dan niet uitgevoerd door een merkdealer, en is op te vragen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb het van mijn merkdealer maar ik denk dat hij het een beetje krom verwoord heeft, ik had een reparatie van meer dan 100,- hij bedoelde dit;

 

Per 1 juli 2021 registreren RDW erkende garages kilometerstanden van auto's, lichte bedrijfswagen én motoren bij elke reparatie. De RDW beheert het register met tellerstanden. Vaker kilometerstanden registreren helpt kopers beter te informeren over de staat van een gebruikt vervoersmiddel.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...