Ga naar inhoud

Recommended Posts

Naar aanleiding van “Veiligheid Camper (2)” in kampeerauto januari 2021.

Voor het rijbewijs BE mag het maximale treingewicht bestaan uit een voertuig (bedrijfswagen) van 3500 Kg (rijbewijs B) en een aanhanger van 3500 Kg (rijbewijs E; vanaf 19 januari 2013). Een maximaal treingewicht van 7000 Kg dus. En hebt u een BE rijbewijs van voor 19 januari 2013, dan is er zelfs geen limiet aan het gewicht van de aanhanger!

Zo’n aanhanger kan tot 7 m lang zijn. Met de lengte van een bedrijfswagen van 6 m is de treinlengte dan tot 13 m!

Dit mag allemaal met een rijbewijs BE!

Wat is er dan op tegen om een 3500 kg wegende camper op te waarderen tot 4250 kg bij een lengte van minder dan 10 m?

Het rijgedrag van zo’n camper is vele malen beter en veiliger dan die van een bedrijfswagen met aanhanger van totaal 7000 Kg en een lengte tot 13 m!

Wanneer je in de camper defensief rijdt maakt dat het maximale gewicht van een camper tot 4250 Kg t.o.v. 3500 Kg dan weinig uitmaakt.

B.F. de Jong Culemborg

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, je hebt wellicht een punt hier, maar we hebben helaas met Europese regels te maken. En alleen een uitzondering maken voor campers zit er in dit verband denk ik niet in. Het rijbewijs C1 is daar de "oplossing" voor, maar als je ziet wat voor theoretische ballast je daarvoor moet innemen, dan is dat toch vaak een hele uitdaging. C1 wat meer toegesneden op de camperaar lijkt me meer in de lijn liggen. Want vergeet niet, dat een camper tot 10 meter en een gewicht tot 4250 kg ook een behoorlijk bakbeest is.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

BF heeft op zich een punt.  Duitsers mogen met een oud rijbewijs nog zelfs meer dan 4250 kg besturen.

Kanttekening:  ik ben nog geen camper tegengekomen die 3500kg mag trekken. Wel heb ik max 2000 kg gezien ( op de RDW gegevens gebaseerd) en dan moet de trekhaak ook officieel goed gekeurd zijn.  Is dat niet het geval dan mag maar max 750kg worden getrokken.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat is er dan op tegen om een 3500 kg wegende camper op te waarderen naar 4250 bij een lengte van minder dan 10 m ? .

 

B.F , Een camper opwaarderen kan alleen als het voertuig ook technisch daar op gebouwd is . Een aantal voertuigen o.a  campers en bestelwagen kunnen /zijn technisch hoger in gewicht gebouwd en daar hoort een c rijbewijs bij , en het verlagen van het gewicht tot 3500 kg is alleen een administratie verandering , soms wordt er wel eens een technische aanpassing gedaan , b.v met vering en banden .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Als de camper van uit de fabriek op max. 3500kg staat kan je hem niet opwaarderen naar bv 4250kg.

Een belangrijk verschil is dat de remmen daarop niet zijn uitgelegd. Je kan dat al zien dat de steekcirkel van de wielbouten al groter is. (grotere schijven)

En je hebt bij ALU velgen velgen nodig met een hoger draagvermogen. De veering is ook zwaarder uitgevoerd.

Je kan beter een bv. 4000kg terug keuren naar 3500kg dat kost je ongeveer 60 euro maar dan ben je teminste veilig bezig. Je kan wel stellen dat vele campers over de technische 3500kg gaan. Dan kan het gebeuren  dat je met remmen te kort komt. Een C1 rijbewijs help je daar bij niet.

Link naar reactie
Share on other sites

57 minuten geleden, G.Borst zei:

Als de camper van uit de fabriek op max. 3500kg staat kan je hem niet opwaarderen naar bv 4250kg.

Een belangrijk verschil is dat de remmen daarop niet zijn uitgelegd. Je kan dat al zien dat de steekcirkel van de wielbouten al groter is. (grotere schijven)

En je hebt bij ALU velgen velgen nodig met een hoger draagvermogen. De veering is ook zwaarder uitgevoerd.

Je kan beter een bv. 4000kg terug keuren naar 3500kg dat kost je ongeveer 60 euro maar dan ben je teminste veilig bezig. Je kan wel stellen dat vele campers over de technische 3500kg gaan. Dan kan het gebeuren  dat je met remmen te kort komt. Een C1 rijbewijs help je daar bij niet.

Kleine nuance, kijk goed op je kentekenbewijs. Daar staan namelijk 3 gewichten op. F1. De Technische max. massa; F2. De Toegestane max. massa; G. Massa rijklaar.

 

Soms is F1 hoger als F2 (zoals bij ons) en dan kun je simpel met een administratieve handeling F2 verhogen tot het max. van F1. Let wel op, dan moet je dus minimaal een C1 rijbewijs hebben. Zelfs als F1 gelijk is aan F2 (3500 kg), loont het de moeite om bij de fabrikant te informeren of de daadwerkelijke technische massa wellicht hoger is. Dan heb je een verklaring van de fabrikant nodig en kun je ook F2 verhogen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat zitten jullie toch allemaal in je maag met het c1 rijbewijs, het behalen van dit rijbewijs valt allemaal reuze mee, de theorie vond ik wel gemakkelijk ( wel goed leren natuurlijk en veel proef examens doen die je via de nkc kunt oefenen) en dan de praktijk, ja dat is even aanpassen want iedereen heeft zijn eigen rijstijl, maar ik vond het wel om te doen en denk dat een ieder hier niet bang voor hoeft te zijn.

En inderdaad er is geen ene camper die 3500 kg mag trekken, zie je kentekenbewijs.

Link naar reactie
Share on other sites

ik ben helemaal met je eens. ik had alles in 1 keer binnen 3 maanden. Rij nu een camper van max 5000kg en nu ben nu van het getob af om onder de 3500kg te blijven.

Omdat ik geen C1 -E heb mag ik er nu maar een aanhanger van max 750kg achter hebben. Anders zou ik volgens kenteken 1500kg achter mogen hebben.

Maar voor een aanhanger met de motor er op is m'n C1 voldoende.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb vorig jaar C1 en C1E gehaald. Ik ben voor alles de eerste keer geslaagd. Theorie verkeer en techniek was heel makkelijk, administratie was een stuk lastiger. Praktijk examen vond ik ook makkelijk, Voor de middag lessen en 's middags examen. Examinatoren houden er volgens mij wel een beetje rekening mee dat je het rijbewijs alleen maar voor de camper nodig hebt. E was voor mij heel makkelijk omdat ik veel met aanhanger gereden heb en nog steeds vaak met een aanhanger achter de auto rij.

Ik was ongeveer € 2250,- kwijt voordat ik alle rijbewijzen had, best iets om over na denken.

Link naar reactie
Share on other sites

Naast de kosten voor het behalen van een C1 rijbewijs als aagegeven door Trailerad   zijn er nog meer punten die het overwegen van opwaarderen of de keuze van een camper de moeite waard zijn.

Het verwondert mij dan ook, hoe slecht men nadenkt over een camper met een GVW tot  3500 kg en een camper met een met een GVW boven de 3500 kg. Ik begrijp dat men ivm overbeladen naar een oplossing zoekt of bij keuze voor een camper  luxe opties minimaliseert.

Maar het kiezen voor een camper met een toegestane GVW boven de 3500 kg heeft naast het voordeel dat men niet overbeladen is ook een aantal nadelen en dat vooral bij het reizen in het buitenland.

-          Beperkingen, daar vele wegen, steden en passen slechts toegankelijk zijn met voertuigen tot 3500 kg. Hierdoor is het vaak niet mogelijk leuke passen met de camper te rijden.

-          Geen gebruik kunnen maken van tolvignet (kilometer vrij) maar belast volgens vrachtverkeer bijv. met een GO-box die het aantal gereden kilometers registeert en verrekend en boven de 3500 kg verplicht is in vele landen.

-          Soms verplicht wordt de duurdere autobaan te nemen ipv locale wegen.

-          Duurdere TOL klasse op vele wegen en tunnels.

-          Maximum snelheidsbeperking van 80 km/h of 100 km/h

-          Hogere toltarieven voor autobaan en tunnels

-          Hoger tarief APK keuring. Boven de 3500 kg dient de camper ieder jaar gekeurd te worden APK1 (Kosten ca € 100). 

-          Voor campers onder de 3500 kg  (APK2) dient na de eerste 3 jaar voor diesels pas ieder jaar gekeurd moeten worden.

-          Voor Frankrijk de verplichte “Dode Hoek Stickers”  (Angles Morts)

-          C of C1 rijbewijs

Ik bezit zelf alle rijbewijzen (B t/m DE), maar heb bewust gekozen voor een camper met een breedte van  2.19m, hoogte beneden de 3.00 m en GVW onder de 3500 kg om de meeste passen en B-wegen te kunnen rijden (hoe hoger en smaller hoe mooier de uitzichten). De lagere kosten voor de tol,  het tolvignet en de APK zijn mooi meegenomen.

 

Het terugkeuren van een camper met een GVW boven de 3500 kg naar een GVW onder de 3500 betekent vaak dat  deze campers zwaarder zijn vanwege de hogere technische specifiatie aan het onderstel en er dan weinig laadvermogen overblijft.

Ik begrijp niet dat men nieuwe campers aanbiedt voor 4 personen, waarbij het laadvermogen nog geen 400 kg is, waarbij alle accessoires als luifel, zonnepanelen, boordaccu’s, hydraulische levellingsystemen, fietsendragers, sateliet, trekhaak, reservewiel, etc.   het laadvermogen enorm beperken. Het is dus belang alle opties goed te overwegen om een juiste keuzes te maken.

Bij controle in landen waar overbelading niet is toegestaan, zul je dan je echtgenoot/echtgenote moeten achterlaten.

Ik hoop dat bovenstaande bijdraagt aan het maken van de juiste keuze.

  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

..........................."Bij controle in landen waar overbelading niet is toegestaan, zul je dan je echtgenoot/echtgenote moeten achterlaten.

Ik hoop dat bovenstaande bijdraagt aan het maken van de juiste keuze."...........

 

Daar breng je mensen toch wel op een idee.....🤔

Link naar reactie
Share on other sites

Dr. Dream heeft gelijk . Met 4 prs enz red je het zelden om onder de 3.5 ton te blijven. Zet ze maar op de weegschaal. En wil je toch meer dan het C1 rijbewijs. Nog even een kleine correctie. Wij hebben een camper die wel 3500kg mag trekken en een max laadvermogen van 3270kg heeft  . Ik denk ook dat wij de enige zijn  Nederland.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Dr.Dream zei:


Ik laat dat doen bij DE Camper Speciliast, die weet waar het over gaat, www.acswessels.nl.
Bel ze maar en vraag naar Bert Wessels. Die kan het bevestigen.
 

Tja, die Bert Wessels zal wel bevestigen dat zijn bedrijf weet waar het over gaat. ‘’Wij van WC-eend ... ‘’. Laten we niet doen alsof alleen jouw contacten de enigen zijn die er verstand van hebben. Er zijn er echt meer!

Link naar reactie
Share on other sites

ik heb het al eens opgemerkt dat een camper keuren voor 35 euro inclusief BTW en afmeldkosten gewoon niet kan , maar dat hij het er voor doet is andere zaak

 

Ik betaalde 2020 APK 2  59 ,00 + afmeldkosten 5,30 + BTW = 77,80 , en dit is bij een Ex Renault truck dealer . dus 80  - 100 euro , doet hij niet iets meer ? .

 

Opmerking dat de topic  starter het had over de veiligheid . 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Supreme, klopt helemaal wat je zegt. Ik ben al jaren rond dat bedrag kwijt. Ik laat het altijd bij IVECO Schouten doen.

APK II 50 euro, EOBD volgens APK-norm 25 euro Afmeldkosten 4,20 euro  totaal 79,20 ex btw. En komt nog bij dat ze de camper ophalen bij de stalling en weer terug brengen.

En dat allemaal als service. Ik hoeft alleen door te geven dat de APK dient te worden uitgevoerd. Daar naast doen ze ook gelijk de jaarlijkse SCM Alarm keuring ( 35 euro).

En heb bij schouten nog nooit voor een verassing gestaan. En een goede service. 2 jaar geleden op een zaterdag ochtend op weg naar Spanje en m'n motorvermogen valt weg, rijdt om 8.00u bij schouten de garage binnen. Door gemeten de luchtregel klep defect> maakt soms sluiting. Klep vervangen en 2 uur later rijden we weer weg.

 

Zie website: Allround Car Service Wessels, voor onderhoud aan alle merken en typen bedrijfswagens tot 3.500 kg. 

Link naar reactie
Share on other sites

Even de gegevens van m'n camper volgens RDW er even bij gezocht.
Voertuigcategorie: Personenauto (M1)
Speciale doeleinden:  Kampeerwagen (SA)
G. Massa rijklaar : 3583 kg
Massa ledig voertuig : 3483 kg
F.1  Technische max. massa voertuig 5000 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 5000 kg
F.3  Maximum massa samenstel  6000 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1300 kg
Link naar reactie
Share on other sites

Nu komt de aap uit de mouw.!!!

DrDream , je kunt voor 35,00 geen camper keuren volgens de regels , trek daar de wettelijke afmeld kosten en de btw een af wat voor uurloon hou je dan nog over . Ik laat mijn camper niet keuren bij zon garage .
 DrDream     Hoger tarief APK keuring. Boven de 3500 kg dient de camper ieder jaar gekeurd te worden APK-1 (Kosten circa €.100). 
De grootste onzin die er bestaat: Een camper met een leeg gewicht tot 3500 kg blijft gewoon APK-2 en daarvoor betaal ik €.30 euro. Een uitspraak van Dr Dream.!!!
DrDream Neem eens contact op met www.luikenaircos.nl.  Sandor is DE Specialist voor airco's.
DrDream ik heb ook geen aandelen bij hem. Maar wel al vijf keer een nieuwe airco door hem laten leveren.     Mooie handel, zeker provisie.
En zo kom je wel meer belangen verstrengelingen tegen. En plaatsen  onder een "nickname" in plaats van eigen naam.
 
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...