Ga naar inhoud

Rijhulpsystemen


Rijhulpsystemen

Recommended Posts

Een afstudeerder heeft onderzoek gedaan naar de wenselijkheid van rijhulpsystemen, daaruit blijkt dat 62 % van de camperaars hierin is geïnteresseerd.

Diverse kanttekeningen zijn hierbij op zijn plaats:

 

  • de complexiteit en daarmee de storingsgevoeligheid  van de technische systemen van de camper neemt verder toe. Het zal in afgelegen gebieden steeds lastiger worden om storingen opgelost  te krijgen.
  • net als bij personen auto’s zal dit prijsopdrijvend werken voor de aanschafprijs, in het begin zullen het extra opties zijn, later maakt het deel uit van het standaardvoertuig, dus ook van de prijs daarvan.
  • Last  but  not least leidt dit tot verdere afname van de rij- en manouvreervaardigheden van de camperaars. En net als bij personenauto’s zal er een groep bestuurders ontstaan die denken dat zij onaantastbaar zijn vanwege alle elektronische rijhulpen. Vergelijkbaar met abs en tegenwoordig radar en adaptieve cruisecontrol.

 

Rob van Es

Link naar reactie
Share on other sites

Voordat al deze systemen in een camper zitten is alleen elektrisch rijden nog toegestaan en daarmee is een camper voor het grootste deel van ons onbetaalbaar geworden. Ik mag aannemen dat de NKC voortschrijdend inzicht heeft en met een grote daling van het aantal leden rekening houdt. De klimaatakkoorden volgen elkaar snel op en  worden steeds strenger. Dat heeft zijn weerslag op de dieselmotoren ( maar ook op benzine). Bij personenauto's worden al bijna geen diesels meer verkocht ( gebruikt zijn ze bijna onverkoopbaar en dus waardeloos) en ook benzine maakt steeds meer plaats voor hybride/elektrisch. Ik zou nu geen nieuwe camper meer kopen met het risico op een enorm waardeverlies.

Ik hoop dat ik te pessimistisch ben, maar ik ben bang dat het erg realistisch is. 

 

Geniet van uw camper zolang het nog kan. Groetjes Jelle

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dit soort "onderzoeken" lees ik meestal met een bus zout. Vaak is de vraagstelling al zo, dat de antwoorden in een bepaalde richting worden gestuurd. Ik heb daar meestal niet erg veel vertrouwen in.

Maar er zit natuurlijk altijd wel wat nuttig informatie in.

 

De naam "hulpsystemen" is natuurlijk niet voor niets, zolang er een mix is van auto's met en zonder hulpsystemen, blijft het zelf opletten.

 

Met standaard bedoel je als optie. Bij showroommodellen zit het er soms wel "standaard" in en dan ook in de prijs.

 

Bij de Mercedes Benz Sprinter geldt het grootste gedeelte van de hulpsystemen alleen als dit op basis van de half-integraal of bus uitvoering is. De vol-integralen hebben veel van de opties niet, omdat die niet zijn goedgekeurd door, in dit geval, Mercedes Benz.

Dat heeft o.a. te maken met de hoek van de voorruit.

 

 

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt uit de reacties opmaken dat veel camperaars al wat ouder zijn (ben ik trouwens ook, 65+).

 

Echter, ik ben en blijf altijd in vernieuwing geïnteresseerd. Recent een nieuwe (elektrische) auto gekocht en ja, die zit vol met rijhulpsystemen. En ik vind het geweldig!

 

Net als de autogordel vroeger, de airbag, ABS etc. etc. zijn deze systemen een aanvulling op de veiligheid en een verbetering van het rijden. Vaak heb je niet eens in de gaten dat ze er op zitten, totdat je ze nodig hebt en dan ben je wat blij dat ze werken. Of het nou adaptieve cruisecontrol is, forward collission warning, lane keeping assist etc. etc., het is absoluut een aanvulling op (inderdaad) al die andere zaken die er inmiddels ook al op de auto en camper zitten.

 

En ja, ook op onze dit jaar aangeschafte camper (op Fiat Ducato) gekozen voor diverse extra rijhulpsystemen. Kost een paar duizend euro extra, maar serieus, je koopt een camper van 70-80 duizend euro en dan vind je een paar duizend meer voor extra veiligheid te veel !!!

 

En ook ja, ik heb geaarzeld of ik wel een diesel camper moest kopen. Er zijn echter op dit moment nog weinig alternatieven en als die er al zijn, zijn ze peperduur, dus dan valt er niet zoveel te kiezen. Goed rondgekeken en -gevraagd, veel gelezen en tot de conclusie gekomen dat zeker de eerste 10-15 jaar de camper op diesel nog wel courant zal zijn. Maar absoluut, als er nu al een betaalbare elektrische camper zou zijn met voldoende range, dan zou dit zeker een serieuze kandidaat zijn geweest.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wat is jou ervaring met de rijhulpsystemen bij een camper. Bij ons werkt het meer niet dan wel bij alle weersomstandigheden of staat van de wegen. Volgens de garage is het normaal dat elke 5 seconden willekeurig de rijstrookwaarschuwing, fulll brake control, wegvalt,.. Groot licht op automatische stand lichten heeft op een jaar tijd 1 rit normaal gewerkt, verder doet die het niet. Normaal volgens de garage, het werkt soms dus is het ok. De andere reden die ze geven is een gevoelig systeem. Herkent u het probleem of hoe werkt het op jou camper. 

Link naar reactie
Share on other sites

21 minuten geleden, Inne zei:

Wat is jou ervaring met de rijhulpsystemen bij een camper. Bij ons werkt het meer niet dan wel bij alle weersomstandigheden of staat van de wegen. Volgens de garage is het normaal dat elke 5 seconden willekeurig de rijstrookwaarschuwing, fulll brake control, wegvalt,.. Groot licht op automatische stand lichten heeft op een jaar tijd 1 rit normaal gewerkt, verder doet die het niet. Normaal volgens de garage, het werkt soms dus is het ok. De andere reden die ze geven is een gevoelig systeem. Herkent u het probleem of hoe werkt het op jou camper. 

Inne, ik denk dat het tijd wordt een andere garage te zoeken. We hebben diverse rijhulpsystemen en alleen onder extreme weersomstandigheden geven die wel eens een loze melding. Uitvallen al helemaal niet, dus ik denk dat er een serieus (electronisch) probleem is bij jullie.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Hallo,

Naar aanleiding van deze discussie raad ik jullie aan om volgende enquête omtrent rijhulpsystemen in voertuigen in te vullen. Het gaat hierbij om persoonlijke ervaringen en meningen omtrent rijhulpsystemen zoals lane keeping, cruise control, automatische rem en dergelijke. De enquête duurt een 10-tal minuten en is voor onderzoek van de Universiteit Hasselt.

Link:

https://uhasselt.qualtrics.com/jfe/form/SV_6tVcLp2FXbWD1vU?RID=MLRP_3K0Mf8CUeZDyGBU&Q_CHL=email

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-2-2021 om 13:09, Inne zei:

Wat is jou ervaring met de rijhulpsystemen bij een camper. Bij ons werkt het meer niet dan wel bij alle weersomstandigheden of staat van de wegen. Volgens de garage is het normaal dat elke 5 seconden willekeurig de rijstrookwaarschuwing, fulll brake control, wegvalt,.. Groot licht op automatische stand lichten heeft op een jaar tijd 1 rit normaal gewerkt, verder doet die het niet. Normaal volgens de garage, het werkt soms dus is het ok. De andere reden die ze geven is een gevoelig systeem. Herkent u het probleem of hoe werkt het op jou camper. 

Op onze dagelijkse auto werkt; ABS, ESP, rainsensor, lane keeping, high beam, auto dimming of horror, running mirror at parking, cruise controle, speedlimiter. Alles werkt altijd en naar behoren. Verminderd dit mijn vaardigheid, nee beslist niet. Ik rem niet anders door ABS en rij niet sneller dankzij ESP. Land peeling vind ik te laat reageren. Andere zaken zijn handig en geeft je meer focus op de weg en omgeving, dus veiliger. O ja zelf inparkeren is super handig en graag verlies ik daar mijn vaardigheid.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb een Citroën C4 Grand Picasso en daar zit bijvoorbeeld adaptive cruise control op. En persoonlijk vind ik dat een stuk handiger dan dat ik steeds met een ‘normale’ rijregelaar de snelheid moet aanpassen. Regensensor: buitengewoon handig. 180° zicht (alsof er een drone boven je auto zweeft) een mooie optie. Een binnenspiegel die automatisch blindeert; prima! Mijn auto kan ook zelf inparkeren, heeft dodehoekdetectie en massagestoelen.

We kunnen er allemaal wat van vinden, maar behalve die zelf blinderende binnenspiegel vind ik het zelf allemaal opties die op een kampeerauto niet zouden misstaan.

 

 

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid