Ga naar inhoud

Fiat Ducato 130 PK - motorvermogen valt weg


Nelly
 Share

Recommended Posts

We hebben sinds september een camper, Burstner Van T620 met Fiat Ducato 130 PK motor  en zijn er nog niet veel mee op pad geweest.

Tijdens het normale rijden zowel op rijkswegen als provinciaal, motor loopt gewoon normaal.

Bij afremmen en terugschakelen naar 2e of 3e versnelling, bijvoorbeeld vanwege een rotonde of het links of rechts afslaan, ontstaat er een probleem. Op het moment dat we weer gas geven gebeurt er niets, totaal geen vermogen, motor staat niet af, maar camper versnelt niet meer. Dit duurt zo even, meerdere keren het gaspedaal indrukken en uiteindelijk na 300 m. of zo lijkt alles weer normaal, motor levert weer vermogen en de camper versneld weer. Wij ervaren dit als uitermate vervelend, zeker als er nog een aantal andere auto’s achter je rijden. De camper valt bijna stil.

We hebben de camper met deze klacht  bij een officiële Fiat bedrijfswagen dealer (heeft ook ervaring met campers) gebracht, echter zij kunnen niet vaststellen wat het probleem precies is. We zullen nu met de monteur gaan rijden en hopen dat het euvel zich voordoet. Misschien krijgt hij een idee als hij het zelf meemaakt.

Uit de facturen blijkt dat in 2015 de gasklep is vervangen.

Misschien zijn er mensen die deze klacht herkennen en ons tips mee kunnen geven voor de dealer.

Link naar reactie
Share on other sites

D .Dream , naar de chiptuner gaan met deze klacht zou zij eerst een diagnose moeten stellen wat er echt aan de hand is , en oplossen , daarna zou je het vermogen / koppel wat kunnen verhogen , maar dat zullen zij ook wel weten .

 

Busje , te laag in de toeren , dat duurt toch geen 300 meter dat is nog al wat voordat hij weer wil gaan optrekken , en als dit zo is dan heeft de berijder geen ervaring , maar dat geloof ik niet direct . 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nelly 

Ik heb dit in het najaar hetzelfde meegemaakt. Het betreft ook een 2.3    130 pk.

Ik heb de accu minpool 1 min. los gehaald daarna weer aangekoppeld. Probleem opgelost.

Ben toch naar de Fiat dealer geweest om uit te laten lezen. Gaf als fout aan: remlichtschakelaar defect . Deze voor alle zekerheid toch maar laten vervangen.

Verder geen probleem meer.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Inmiddels is het "probleem" opgelost. Na intensief onderzoek door Iveco Schouten in Alblasserdam, waarbij ze al het mogelijke gecheckt hebben, met ons meegereden zijn om het euvel mee te maken (wat natuurlijk prompt niet gebeurde) zijn we tot de conclusie gekomen dat het  veroorzaakt werd doordat de voet op het gaspedaal ook het rempedaal raakte, waardoor ook de rem gelijktijdig geactiveerd werd. Gelijktijdig gasgeven en remmen is niet logisch, waardoor het motor systeem vermogen uitschakelde. 

Ipv de bergschoenen dragen we smallere schoenen en loopt de camper als een zonnetje. 😀

Hartelijk dank voor het meedenken. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rijk

Dit is helemaal juist. 

Maar zowel Nelly als ikzelf kregen van de dealer te horen dat wanneer het gas- en  rempedaal gelijktijdig bedient worden het probleem zich voor kan doen.

b.v. de motor draait  2000 toeren. Vervolgens trap ik op de rem met ingeschakelde cruise control. Volgens mij komt dan die mogelijkheid voor, maar moet uiteraard 

geen fout aangeven.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Wel bizar, je zou gaan denken, dat de pedalen wel erg dicht naast elkaar zitten. En Edmund klopt helemaal wat je zegt, hij mag zeker geen fout aangeven dan. Kan wel voor gevaarlijke situaties zorgen, als het niet geheel volgens de richtlijnen werkt!

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 10 months later...

Ik heb een laika camper 2012 1.5 cilinder inhoud 2287 109 kw zolang ik op de vlakke wegen blijf gaat alles goed, echter bij de minste stijging en optrekken gaat het mis op de a28 Frankrijk zakte de snelheid zelfs terug naar 20 km. Levensgevaarlijk.

nu blijkt de turbo die een jaar geleden is vervangen kapot te zijn volgens de monteur.

we hebben gelukkig nog (we waren op weg naar Spanje) op eigen gelegenheid terug kunnen gaan naar Nederland en daar de camper weer bij de monteur neergezet,

Wie kent dit probleem.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Verlies van motor vermogen komt ook bij onze z camper, bouwjaar 2019,Fiat Ducato 150 pk Na het [tevol????] tanken en bij het nemen van een obstakel [drempel].Situatie heel gevaarlijk voor achter op rijdend verkeer. Die denken deze man is niet goed.waarom doe  je dit????

Valt mij tegen van FIAT,die zoveel campers met ducato motor heeft rijden.

FIAT doe er wat aan!!!!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wat Nellie heeft meegemaakt dat het motorvermogen wegvalt, heb ik ook meegemaakt.

Ik ben blij en gerust gesteld dat ik dit gelezen heb want mijn garage had geen oplossing.

Ik had n.l. hetzelfde probleem. Op het moment van storing kan je gas geven maar motor reageert niet.

De oplossing die haar garage aangeeft dat de storing ontstaat bij het gelijktijdig gas geven en remmen.

Dat heb ik nu uitgeprobeerd en inderdaad als dat gebeurt valt de motor terug naar het laagste toerental en reageert niet meer op gas geven.  

Bij deze storing kan je na ongeveer 30 seconden weer gas geven, maar het kan ook zo zijn dat dit niet zo is en dan is de oplossing opnieuw starten.

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Ben War zei:

De oplossing die haar garage aangeeft dat de storing ontstaat bij het gelijktijdig gas geven en remmen.

Dat heb ik nu uitgeprobeerd en inderdaad als dat gebeurt valt de motor terug naar het laagste toerental en reageert niet meer op gas geven.  

 

Dan heb je wel hele brede schoenen aan.............

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo, hier voor de eerste keer, aangenaam JOOP.

Afgelopen weekend had ik exact hetzelfde probleem met onze camper Rapido / Fiat Ducato n130 PK. helemaal gek werd ik ervan, pas 30.000 km op de teller, net gekocht en meteen al zoiets... Had al hele waandenkbeelden van ANWB met sleepwagens en ga zo maar door. Tja is toch wat anders dan een hedendaags autootje! Ook dromen over foute garages die je zakken graag legen passeerden de revue. Welnu, na het lezen van dit forum heb ik de proef op de som genomen, stukje gaan rijden en op een gegeven moment zowel de rem als het gaspedaal samen ingetrapt met ja, inderdaad te brede schoenen en ja hoor, direct motorvermogen weg. wel stationair blijven doorpruttelen maar absoluut geen vermogen meer, gaspedaal reageerde ook niet meer. Pas na schakelen was het vermogen weer in 1 x terug! Dit heb ik 5 x ! herhaald om absoluut zeker van mijn zaak te zijn met 5 x hetzelfde resultaat.Dus, beste mensen, maak je geen zorgen, het is de normaalste zaak van de wereld dat het motormanagement ingrijpt wanneer iets 'onlogisch' plaatsvind zoals het intrappen van de rem en her gaspedaal tegelijkertijd. Dus geen onderzoekskosten maken voor je dit geprobeerd hebt, uiteraard zijn er nu slimme mensen die een paar andere oorzaken roepen die ook mogelijk kunnen zijn. Ja, dat weet ik uiteraard ook. het enige wat ik zeg is om dit te proberen voordat je leegloopt op onderzoekskosten. Met dank aan het NKC Forum, zonder jullie had ik dit artikel nooit gevonden en aan het proberen gegaan! En met een knipoog naar alle garagisten die kennelijk dit probleem niet kunnen traceren terwijl het een doodnormale vanuit de fabriek ingecapsuleerde bescherming is!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...