Ga naar inhoud

accu's en winterstalling


Mees2010

Recommended Posts

Sinds juli ben ik in bezit van een Hamer tramp uit 2016. Daar zitten 2 AMG accu's in. Deze krijg je er heel slecht uit. Hymer heeft ook als advies : erin laten zitten. In de stalling moeten deze accu's losgekoppeld worden van de stroom. 

Mijn vraag : hoe lang blijven deze accu's goed op spanning in de winter als ze niet onder stroom gezet kunnen worden ?

volgens Hymer 2 maanden, maar praktijk ervaring vanuit de stalling kunnen ze het 4 maanden uithouden. 

Ik heb geen zin in kapotte accu's aan het eind van de winter. Wie helpt mij aan goed advies.

Ruud jansen

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben geen Hamer, daar sla ik alleen maar een spijker mee op de kop.

De AGM huishoudaccu van onze Hobby hield het gemakkelijk zes maanden uit in de winterstalling, trouwens net als de standaard startaccu. Een kwestie van vol geladen weg zetten en alles loskoppelen.

Link naar reactie
Share on other sites

Er zit op mijn camper een zonnepaneel.

Dit paneel zit aangesloten op een Victron MPP 165 duo laadcontroller.

De controller is verbonden met het Schaudt EBL electroblok.

De Victron lader heeft 2 uitgangen: 1 voor de huishoudaccu en 1 voor de motor accu.

Ook als de elektrische installatie uitgeschakeld is worden de accu's opgeladen met zonnestroom.

Omdat de camper overwintert in een stalling waar daglicht binnen komt blijven de accu's de hele winter opgeladen.

Ook mijn eerste camper had een duo lader en daardoor nooit accu problemen na lage stalling.

Ook na de winterstalling van oktober 2019 t/m mei 2020 was starten geen probleem.

 

Ik heb nog niet eerder deze tip gezien in discussies over accu in de stalling.

Link naar reactie
Share on other sites

Mees , Zoals Busje het zij ze kunnen makkelijk 6 maanden zonder lading , en los koppelen .

 

Mijn advies is , koppel de - klem los van beide accu's,  en laad de accu's goed op met een losse acculader die 14,7-8 volt laad ,dat is de laadspanning  voor  voor AGM accu's , en u bent voor 6 maande klaar .

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid