Ga naar inhoud

Adviezen gevraagd mbt aanschaf camper


MdR
 Share

Recommended Posts

Na 4 jaar een camper te hebben gehuurd zijn mijn vrouw en ik eruit en gaan we voor de aanschaf van een eigen camper. We hebben al het nodige voorwerk gedaan en weten al wat onze voorkeuren zijn qua indeling, etc. Onze shortlist is al behoorlijk geslonken. We hebben momenteel wel een paar mooi Adria Matrix Plus 670 halfintegralen gezien. Kwaliteit daarvan spreekt ons wel aan. Tegelijkertijd hoor ik mijn omgeving ook wel wisselende geluiden over Adria. De ene zegt prima, maar een ander spreekt dat weer tegen. Zo heb ik een kennis die een Rapido halfintegraal heeft en zegt dat Adria bijv niet te vergelijken is met de kwaliteit van een Rapido. Hij zegt dat Rapido behoort tot de "betere, luxere en degelijkere" camperbouwers en dat Adria een goede middenklasser is. Ik heb die camper van die kennis ook gezien. Mooi en netjes afgewerkt, maar dat vind ik van de Adria ook. Hier binnen dit forum zitten denk ik genoeg ervaringsdeskundigen met een mening of oordeel over wat ik hier schrijf. Ik ben erg benieuwd naar de reacties van een ieder hier. Mijn dank daarvoor!

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Mdr, 

Wij hebben een Adria uit 2017 en zijn uitermate tevreden. Zowel de binnen als buiten materialen zijn van zeer goede kwaliteit. Qua apparatuur gebruiken veel camper bouwers hetzelfde, bijvoorbeeld Dometic en Thetford en Truma en Alde. Bij ieder merk heb je ook verschil in uitvoering, van eenvoudig naar super luxe. Je zult ook op dat gebied de juiste vergelijking moeten maken. De Adria 670 plus is zeker een prachtige camper die ook op ons wensenlijstje staat. Bij Camper gallerij in Apeldoorn hebben ze van alle merken een ruime keus, dus kun je goed vergelijken. 

Ik heb overigens geen enkele binding of relatie met dit bedrijf.

Succes.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ook ik heb, zonder eventuele belangen, louter goede ervaringen met Adria. Die kennis met zijn Rapido zal best tevreden zijn met zijn camper, maar zijn mening (de Rapido is superieur t.o.v. de Adria) wordt weinig gedeeld. Maar ik gun hem zijn opvatting, ook al is die weinig objectief.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik geloof 100% dat de Adria een uitstekende camper is. Voor hetgeen wij verwachten aan een camper meer dan prima. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen zijn eigen wagen net wat beter/mooier/degelijker vindt dan die van een ander. Subjectiviteit alom. Die kennis van mij is overigens zeker niet tegen een Adria. Hij is alleen vol overgave van de Rapido. Volgens hem zit Rapido alleen meer in de "klasse" van Hymer en Carthago. Nu is dat niet het segment waarin wij gaan shoppen. Maar mijn nieuwsgierigheid is altijd wel dermate groot dat ik onder kenners (en die zitten hier op het forum) wel eens zou willen weten of het klopt dat Rapido qua imago, prijsstelling, afwerking, etc inderdaad meer neigt naar genoemde merken als Carthago of Hymer? 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Mdr, 

Of er een significant verschil is kunt u het beste zelf vast stellen door bij dealer(s) zelf de diverse merken te gaan bezichtigen en alles kritisch te bekijken en vooral te voelen aan materialen, zoals kastjes, sluitingen, bekleding, dakluiken. Hebben wij onlangs ook nog eens bij Coppens in Best gedaan en dan zult u ongetwijfeld de verschillen ontdekken tussen de diverse merken. Wat ons in ieder geval op viel was dat de kwaliteit van Hymer en Carthago niet meerwaarde had ten opzichte van onze Adria. Waar het enorme prijs verschil dan in zit? Nou, bijvoorbeeld het onderstel! Is dit van Fiat of Alko.

Ligt er een Mercedes onder of een Fiat! Alleen dat kan al een prijs verschil van meer dan  € 15.000,00 geven. Ook warm water voorziening - Alde of Truma - geeft verschil.

Wat ook belangrijk is - na 2 x schade op vorige camper - of de buitenkant tegen hagel kan. Verder of er nog hout in zijwanden en / of bodem is gebruikt in  plaats van volledig rotvrij  kunststof. 

Bij het kopen van een gebruikte kijken wij naast de algehele conditie vooral ook naar onderhoudshistorie, km stand, milieu klasse,  Nederlands geleverd of ingevoerd, en de extra ' s die er op zitten. De lay out is natuurlijk heel persoonlijk.

Voor veel mensen is het merk ook een middel om hun - stand - te laten zien. Daar zijn wij gelukkig niet gevoelig voor. 

Wat ons wel opviel is dat de nieuwe campers steeds lichter gebouwd worden en dat heeft zijn weerslag in de afwerking.  Het voelt allemaal niet zo stevig meer aan, sluitingen zijn ieler,  de ijskasten worden steeds smaller etc.etc.

Ook is ons opgevallen dat er wel degelijk Budget merken zijn, die veel voor de verhuur worden ingezet en daarna worden verkocht. Je zou dan denken dat de prijs navenant is, maar dat valt tegen. 

Heel veel succes met het vinden van een voor u  passende camper.

 

 

aangepast door van der Honing
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Kwaliteit wordt bepaald door de constructiemethode. Een houtvrije opbouwconstructie met XPS-isolatiemateriaal (wat geen water opneemt) en een dak, wanden en bodemplaat van GFK/polyester i.c.m. een verzinkt chassis staan garant voor een lange levensduur. Deze criteria zijn voor mij leidend bij de keuze voor een merk.

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn reeds genoeg adviezen gegeven die Adria niet uitsluiten om als aankoop te overwegen. Ik wil daar nog aan toevoegen dat het zelf importeren uit met name Duitsland bij een (jonge' camper veel financieel voordeel kan opleveren. Daarom hebben wij daar gezocht en gevonden via https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?vc=Motorhome en hier zijn details van het invoerproces. Ook geef ik graag info door via een PB.

aangepast door Kees_S
Link naar reactie
Share on other sites

Dank allen. Wij hebben ervoor gekozen een origineel NL-se camper te zoeken inclusief volledige historie. Haast hebben we niet, dus kunnen op ons gemak rustig rondkijken.

Adria heeft zeker een voorkeur voor ons. Ben alleen benieuwd of er inderdaad echt een kwaliteitsverschil is tussen campers uit de klasse van Hymer of Carthago. Ik ben overigens intussen zelf ook een mooie Rapido tegen gekomen uit 2021. Eigenlijk qua indeling net iets beter dan we bij Adria hebben gezien, maar tegelijkertijd ook pakweg € 5000 duurder dan een Adria. Is dat prijsverschil te rechtvaardigen en blijft een Rapido ook over een paar jaar een hogere restwaarde houden? In dat geval moeten we wellicht goed gaan overwegen om ons budget met die € 5000 op te rekken. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Er is beslist verschil in kwaliteit tussen aan de ene kant de merken Adria en Rapido en aan de andere kant de premium merken Hymer, Carthago, N&B en Frankia. Dat heeft vooral met de manier van bouwen te maken. 

 

Tussen Adria en Rapido zal wat betreft kwaliteit niet zoveel verschil zitten. Maar beide merken hebben ook nog weer verschillende lijnen waarin onderling ook nog weer kwaliteitsverschil zit.

 

Rapido is een Frans merk. En Franse merken zijn doorgaans minder waardevast. Ik denk dat een Adria zeker zo waardevast is als een Rapido.

2 uren geleden, MdR zei:

 

 

 

 

aangepast door Roelof
Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Roelof zei:

 

 

Rapido is een Frans merk. En Franse merken zijn doorgaans minder waardevast.

Waar denk je dat de Adria gemaakt wordt? Juist ja, in Slovenië en om precies te zijn in Novo Mesto, waardevastheid t.o.v. een Franse camper??? Waardevastheid heeft met meer dingen te maken dan het land van herkomst, denk aan de campers met die beruchte Fordmotor.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik neem aan dat hier allemaal wat oudere deelnemers op het forum zitten en dan blijkt maar weer dat het ouder worden niet persee voor iedereen betekent dat daarmee ook  wijsheid en verstand komt. Triest en treurig sommige reacties. 

Verpesten de sfeer hier en leiden iedere keer weer af van het onderwerp.

Ik heb medelijden met deze mensen en de mensen om hen heen.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

21 minuten geleden, Roelof zei:

"Verpesten de sfeer hier en leiden iedere keer weer af van het onderwerp"

 

Precies. Door iedere keer weer, uit eigenbelang te pas en te onpas het import-evangelie te verkondigen.

En daar iedere keer ook weer onnodig op te reageren en daar mee het vuurtje op te stoken en dit soort nutteloze discussies te creëren.

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

24 minuten geleden, Roelof zei:

"Verpesten de sfeer hier en leiden iedere keer weer af van het onderwerp"

 

Precies. Door iedere keer weer, uit eigenbelang te pas en te onpas het import-evangelie te verkondigen.

Heel goed omschreven!

 

aangepast door HymerBoy
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

MdR, wij hebben afgelopen 8 jaar nu 3 Adria's gehad en alle goed zijn bevallen, kwalitatief goed, wat vd Honing al opgemerkt had dat de kwaliteit afgelopen jaren in het algemeen minder wordt doordat iedereen steeds lichter wil bouwen. Wij hebben nu een 670 Matrix uit 2021 en het is gewoon een goede wagen.

Jullie grootste overweging zal moeten zijn bevat de indeling je en welk chassis wil je hebben, wij hebben bewust voor een Fiat gekozen maar dit is een persoonlijke voorkeur

Link naar reactie
Share on other sites

Iemand die niet zelf een camper kan of wil invoeren, wat is er dan mis mee dat hij daar hulp bij zoekt. Wie dat dan is maakt toch niet uit, hoofdzaak is dat deze of gene daarbij geholpen wordt. En die gene kan voor zich zelf kiezen of hij het te duur vindt. Daar hoeven wij hier op het forum ons niet druk over te maken. Door deze verwijten wordt het forum behoorlijk verziekt. Zo jammer, want het kan heel mooi zijn een forum waar je met je vragen terecht kunt. Nu is het drie of vier reacties verder en het gaat weer fout. Zo jammer.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...