Ga naar inhoud

Fiat 230 Ducato 1997


Melvin
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Ik ben helemaal nieuw hier dus even een korte introductie.

Na een tijdje zoeken eindelijk een leuke camper gevonden voor ons budget en gisteren opgehaald.

we hebben een fiat 230 Ducato met een LMC liberty opbouw.

Dus gisteren gelijk lekker alles soppen en nakijken en meteen wilde ik het watersysteem helemaal reinigen dmv de wel bekende steradent blokjes.

Uiteraard heb ik eerst de watertank schoongespoten en leeg laten lopen maar.. nadat ik de blokjes opgelost had en ongeveer 30 liter water in de tank had wilde ik de kranen gelijk doorspoelen met het mengsel.

Alleen toe ik dus de pomp aanzette kwam er een eetlepel water uit de kraan en de rest spoelt onder de camper ten hoogte van de achterwielen bij ongeveer het toilet en aan de andere kant zelfde hoogte bij de tank uit een pijpje weg.

Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe en wat ik kan doen? 
In elk geval super bedankt!

 

veel camper plezier!

 

melvin

 

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord! Ik zal vanmiddag eens zoeken naar de vorst beveilig van de boiler.

Het stopje in de tank had ik al gevonden bij het schoonmaken van de tank. Aan de tank kwam maar een klein straaltje onder de camper vandaan dus daar ook nog een goed zoeken.. maar bedankt voor het reageren! 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste, ik heb hetzelfde model camper. Voor de toiletspoeling druk je op de spoelknop. Als je de waterpomp niet hoort aanslaan, is er een slecht contact. Probeer dan eens gelijktijdig op de spoelknop te duwen en de kraan in het toilet licht open te zetten. Door de kraan te openen gaat de pomp werken. Als er dan nog geen water in het toilet komt, vrees ik dat er verkalking in het systeem zit.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Thanks voor alle reacties !

Het toilet heeft geen pomp dus haalt rechtstreeks z’n water uit de tank.

Dan denk ik ook aan verkalking, ik zal in elk geval de leidingen, relais en actuator in het toilet gaan controleren.

 

sorry hoor heb meteen nog een vraag😊
Als ik de schakelaar omzet op 12v is er niks aan de hand maar als ik de camper aan het stroom hang doet binnen niks meer maar de koelkast is wel aan en kan ook geen schakelaar vinden in de camper zelf om het dan op 230 te laten draaien of moet ik dan gewoon de 12v schakelaar aan houden?

 

alweer bedankt alvast voor jullie hulp! 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is wat ikbedoel. De dompelpomp staat in je waterreservoir. Die ene pomp bedient alle kraantjes en dus ook je toilet.Als je inde badkamer een kraantje openzet, hoor je de pomp in het reservoir aanslaan. Idem met je toilet. Als je dus op de spoeling vanher toilet duwt, zou je de pomp moeten horen aanslaan. Indien je dat niet hoort, duw dan op de spoeling, en open tegelijk een kraan. De pomp genereert genoeg druk voor de kraan en de spoeling.

 

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 14-5-2023 om 21:46, Melvin zei:

Thanks voor alle reacties !

Het toilet heeft geen pomp dus haalt rechtstreeks z’n water uit de tank.

Dan denk ik ook aan verkalking, ik zal in elk geval de leidingen, relais en actuator in het toilet gaan controleren.

 

sorry hoor heb meteen nog een vraag😊
Als ik de schakelaar omzet op 12v is er niks aan de hand maar als ik de camper aan het stroom hang doet binnen niks meer maar de koelkast is wel aan en kan ook geen schakelaar vinden in de camper zelf om het dan op 230 te laten draaien of moet ik dan gewoon de 12v schakelaar aan houden?

 

alweer bedankt alvast voor jullie hulp! 

Hoi Melvin,

De schakelaar 12V moet gewoon aan staan.

Als je de camper voor langere tijd in de stalling zet kun je hem beter uit zetten om te voorkomen dat de boordaccu langzaam leegloopt.

Je kunt ook de zekering van de boordaccu verwijderen tijdens langdurige stilstand.

Gr Kees

Link naar reactie
Share on other sites

16 minuten geleden, Summercamp zei:

Ik heb een vraag over de toilet, waar vul je in deze campers het roze toilet spul voor het spoelen? Aangezien water uit de schoon watertank wordt gehaald bij het spoelen. Alvast bedankt

Dat giet je vooraf in de uitneembare container waar de ontlasting in valt.

Je kunt ook van binnenuit de toilet klep openen en het dan in de opvang container gieten.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Summercamp zei:

Ik heb een vraag over de toilet, waar vul je in deze campers het roze toilet spul voor het spoelen? Aangezien water uit de schoon watertank wordt gehaald bij het spoelen. Alvast bedankt

Er zijn hiervoor toiletsprays in de handel. Google eens op Aqua Rinse Spray

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...