Mr Bypass Geplaatst: 24 februari 2023 Share Geplaatst: 24 februari 2023 Wie heeft een camper met een Mercedes motor voorzien van een 9traps automaat? Ik ben benieuwd naar de ervaringen en of er problemen bekend zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 25 februari 2023 Share Geplaatst: 25 februari 2023 Wij hebben sinds 2 jaar een Camper met Mercedes Sprinter en de 9G automaat en er 18.000km mee gereden, waarvan 10.000km in 6 weken dit jaar in Scandinaviën. Voorheen had ik nog nooit een auto/camper met automaat gehad. De camper rijdt weg in zijn 2e versnelling en zal afhankelijk van snelheden op de snelweg, niet zijn 9e versnelling komen. Echter met de "flippers" aan het stuur, kan je op- en afschakelen, dit is echter zelden nodig/ik heb het nog niet meegemaakt. Het handbediend schakelen met de "flippers" heb je zelden nodig, de automaat schakelt netjes op tijd op en af. Bij berg af met cruisecontrol, houdt de camper netjes de ingestelde snelheid. Je zal ook ervaren dat als de camper volbeladen is, het schakelen wat minder soepel gaat. Als de camper leeg is, dan is dat veel minder en schakelt de autmaat wel soepel. Het is niet zo dat je doorelkaar gschudt wordt als er geschakeld wordt. Het blijft soepel, maar je voelt het verschil. Wat ik een minpuntje vind, is dat er een kleine vertraging zit bij het optrekken vanuit stilstand. Daar moet je wel rekening mee houden, maar is geen argument om het niet te doen. Met een schakelbak kan je wel beter doseren, dat mis ik wel. Het enige waar ik aan moet/moest wennen, was dat ik met mijn linker voet zeker van de rempedaal af moet blijven Omdat ik gewent ben dat ik met deze voet het koppelingspedaal bedien en daarom wat steviger trap, er een andere ervaring optreed dan verwacht. Tot nu toe heb ik geen spijt van de automaat. Net als met een schakelbak heeft alles voor en nadelen. Het rijdt rustig en je zal merken dat het wat ontspannender rijdt dan als je zelf moet schakelen. Tot nu toe nog geen technische problemen gehad, maar ik verwacht wel dat er hogere kosten zijn bij defecten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 26 februari 2023 Share Geplaatst: 26 februari 2023 Op 25-2-2023 om 12:18, Frans zei: Het enige waar ik aan moet/moest wennen, was dat ik met mijn linker voet zeker van de rempedaal af moet blijven Met een automaat is de linkervoet werkeloos, waarom zou dan opeens met die linkervoet willen remmen. De enige die met links remmen zijn F1 coureurs. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 26 februari 2023 Share Geplaatst: 26 februari 2023 Ik rem ook links met een automaat. Waarom niet. Kwestie van wennen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 27 februari 2023 Share Geplaatst: 27 februari 2023 Omdat je rechtervoet van het gas af moet om te remmen, met links remmen loop je de kans dat je beide pedalen indrukt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 27 februari 2023 Share Geplaatst: 27 februari 2023 Net als een echte rally rijder.... Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 1 maart 2023 Share Geplaatst: 1 maart 2023 Op 26-2-2023 om 17:04, HymerBoy zei: Ik rem ook links met een automaat. Waarom niet. Kwestie van wennen. Rij jij op een verreiker daar rem je wel met je linker voet, maar normaal gesproken niet in een auto of camper. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 3 maart 2023 Share Geplaatst: 3 maart 2023 Ik rem ook wel eens met alleen de handrem, als je ver genoeg naar voren kunt kijken is dat geen probleem, in de stad is het effe wennen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 4 maart 2023 Share Geplaatst: 4 maart 2023 (aangepast) Heb ook een Mercedes met 9 traps automaat en 177PK. Gebruikt bij mij gewoon alle 9 versnellingen. Rijd heerlijk, geheel niet schokkerig en moeiteloos berg op en af. Bij normaal rijgedrag op de snelweg met 90 km/u rijd hij 1 op 12, heb er ook 130 km/u mee gereden (toen hij nog op 3500kg stond) maar dan ga je gauw naar de 1 op 8. Laatst in de bergen in Frankrijk gemiddeld 1 op 10. Wat remmen betreft zoveel mogelijk gebruik maken van de motor, worden de accu’s ook meer opgeladen. Remmen op de handrem gaat volgens mij niet met elektrische handrem. Rij in het dagelijks leven ook automaat, Toyota hybride, maar dat is cvt automaat en rijd geheel anders. Ben zeer tevreden over deze automaat van Mercedes. 4 maart 2023 aangepast door Cor1961 Taalfout Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 5 maart 2023 Share Geplaatst: 5 maart 2023 Je mag ook boven de 3500 kg nog steeds 130 kmh rijden in Nederland vanaf 19.00 uur tot vroeg in de ochtend. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 5 maart 2023 Share Geplaatst: 5 maart 2023 5 uren geleden, Kees_S zei: Je mag ook boven de 3500 kg nog steeds 130 kmh rijden in Nederland vanaf 19.00 uur tot vroeg in de ochtend. Alleen in Nederland , in het buitenland niet… Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 5 maart 2023 Share Geplaatst: 5 maart 2023 (aangepast) 4 uren geleden, Cor1961 zei: Alleen in Nederland , in het buitenland niet… Schrijf ik dan iets anders, of ? En in het buitenland gelden zeer uiteenlopende regels, bijvoorbeeld in Frankrijk 110 op de snelweg, in Duitsland 100 en ga zo maar door. Ja leuk hé, één EU voor Europa. 5 maart 2023 aangepast door Kees_S Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 6 maart 2023 Share Geplaatst: 6 maart 2023 9 uren geleden, Kees_S zei: Schrijf ik dan iets anders, of ? En in het buitenland gelden zeer uiteenlopende regels, bijvoorbeeld in Frankrijk 110 op de snelweg, in Duitsland 100 en ga zo maar door. Ja leuk hé, één EU voor Europa. Nee, je schrijft geen Chinees, wou alleen voor de andere lezers duidelijk maken dat in het buitenland andere regels gelden. Zo ook wat vignetten betreft voor campers boven 3500 kg, maar dat is een ander onderwerp. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 6 maart 2023 Share Geplaatst: 6 maart 2023 En je mag alleen harder dan 80 km als jouw camper op het kentekenbewijs de vermelding M1 heeft. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 6 maart 2023 Share Geplaatst: 6 maart 2023 6 uren geleden, GeMa zei: En je mag alleen harder dan 80 km als jouw camper op het kentekenbewijs de vermelding M1 heeft. Dat hebben alleen sommige heel oude campers niet. Die zijn vrachtauto's type N1. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.