Ga naar inhoud

Reserveringsziekte


Teke
 Share

Recommended Posts

Het lijkt alsof er een nieuwe ziekte is uitgebroken onder de camperplaats en campingbeheerders. Je kan bijna nergens meer terecht zonder reservering en de daarbij komende kosten, soms even hoog als de kosten voor de kampplaats. En dan nog alleen maar boeken zoals de programma maker van de reservering (meestal iemand zonder enige camper ervaring) bedacht heeft achter zijn PC. Let goed op bij het reserveren want bij annulering krijg je per omgaande de rekening.

Waar is onze vrijheid van reizen met de camper gebleven?

 

Link naar reactie
Share on other sites

De afgelopen jaren is de verkoop van campers in Nederland alleen al met ca. 20% gestegen waardoor er hier momenteel ca. 170.000 van rondrijden. Er is duidelijk een groot publiek bijgekomen wat (sinds de Coronatijd) de camper als goed en vooral zelfstandig vakantie-alternatief heeft gevonden. De kans bestaat dat een deel uiteindelijk weer achter de hekken van de All-In resorts zal duiken maar een overgroot deel zal waarschijnlijk langer met de camper op vakantie blijven gaan. Als reactie hierop komen er in Europa in rap tempo camperplaatsen bij, maken campings (extra)ruimte voor campers en komen er ook steeds meer mogelijkheden voor campers.

Er is duidelijk een groeiende economie ontdekt waar een aantal landbezitters van mee willen profiteren. Maar goed, dit wist je waarschijnlijk zelf ook al en anders was je het vast al opgevallen hoe veel campers je tegenwoordig op de weg tegenkomt, soms hele colonnes tegelijk.

 

En ja, hoe groter een groep wordt, des te meer zaken kunnen veranderen en dus ook het zonder reserveren altijd plek verwachten. Die tijd lijkt steeds vaker voorbij te zijn. Daarbij nemen de verblijfskosten ook toe want de inflatie en energieprijzen zijn omhooggeschoten, naast een grotere vraag uit de markt, dus ook hier zijn oude tijden voorbij. Plus een toename van regels en toezicht want een grotere groep bevat automatisch meer personen die dit absoluut nodig hebben en dat soms ten koste van de grotere groep. Resumerend heeft de camperplaats- of campingeigenaar hier aanzienlijk meer invloed gekregen, of genomen. En helaas zal hier altijd een deel tussen zitten die dit misbruikt.

 

Onze ervaring tot nu toe: hoe minder faciliteiten en hoe verder van de toeristische trekpleisters, des te groter is de kans dat je soms een plekje hebt zonder te reserveren. Daarnaast scheelt het (nog) iets om net buiten het seizoen met de camper weg te gaan, als de meute weer aan het werk is.

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Dat is een feit Adriatik, er wordt veel geklaagd door de garde van lange camperaars. Net zoals het op straat en op de weg steeds drukker wordt, wordt het ook op de camperplaatsen steeds drukker. Tijden veranderen dus moet je je soms (willen) aanpassen om hier mee om te kunnen gaan.

Buiten het hoogseizoen is een goede optie die wij ook hanteren. De maanden juli en grotendeels augustus zijn bij ons soweiso not-done. Te druk en vaak te duur.

Daarnaast zijn de minder voor de hand liggende landen ook een alternatief tegen massatoerisme, vooral Scandianvie, de Balkan of Albanie en Moldavie zijn in trek.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Kennelijk is er behoefte om te kunnen reserveren. En vanuit het standpunt van de ondernemer begrijp ik het ook nog wel. Reserveringskosten levert extra inkomsten op. En het geeft een stuk zekerheid voor wat betreft bezetting.

Maar wij willen het niet. Voor ons is de charme van het camperen juist de vrijheid om te kunnen overnachten waar en wanneer het ons uitkomt.

In Nederland is dat niet meer mogelijk. En gebruiken we de camper enkel nog voor dagrecreatie. Gaan we voor meerdere dagen weg dan gaan we altijd de grens over. Is het een korte periode dan meestal naar Duitsland. Voor langere periodes dan doorgaans naar België, Frankrijk of Italie. In die landen zijn er nog ruim voldoende eenvoudige camperplaatsen met hooguit een kraan en stortgelegenheid als voorziening. En waar reserveren niet mogelijk is. Als bonus krijg je er in die landen dan ook nog de mogelijkheid bij om vrij te kunnen overnachten.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn ook nog genoeg CP's waar je niet kan reserveren. Maar ik kan het wel begrijpen, als je als werkende met dit prachtige weer een weekendje weg wil, je stapt vrijdagmiddag in de klaarstaande camper en rijdt richting de kust is alles bezet. De grijze golf heeft alle tijd om ruim voor het weekend een plek je te zoeken.

Als ik nu besluit om komend weekend richting CP bij Greetsiel te gaan, weet ik nu al dat vrijdagavond alles vol is. Dan kan ik zoeken wat ik wil, aan de kust is alles bezet.

Twintig jaar geleden reden we vrijdagmiddag richting de CP bij Egmond aan zee, nog nooit gehad dat daar geen plekje was. De tijden veranderen, maar reserveren is in sommige gevallen niet aan te ontkomen, al is het beslist niet mijn keus.

Afgelopen vakantie in Duitsland en Italië, 4 weken rondgereden maar geen haar op mijn hoofd om dan te reserveren, de CP bij Riegel was vol we zijn toen verder gereden en hadden binnen een half uur een andere plek.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb onlangs de Pass D'etappe voor Frankrijk aangeschaft. Op hun app kun je zien hoeveel plaatsen er op dat moment vrij zijn. Zou ook een goede optie voor camperplaatsen in andere landen zijn. De pas kost eenmalig €5,00, is levenslang geldig. Op de app kom ik keurig aangelegde plaatsen tegen met bijna standaard stroom, water en lozen, vaak beveiliging met camera's en  goede info over plaats en omgeving. Het kost wel wat, gemiddeld zo rond de €12,00. Vaak zijn het voorheen campings geweest. Ik heb meerdere plaatsen op de app bekeken en zelfs nu in augustus gezien dat het zelden voorkomt dat er geen plaats is. Oh ja, er is ook een mogelijkheid om voor € 29,00 per jaar  ( 365 dagen vanaf aankoop) een vrije plaats te reserveren. Weet je bij  aankomst zeker dat je niet verder hoeft te zoeken. Ik ga het in het september uit proberen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 9 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...