Ga naar inhoud

Splugenpas met camper van 3.20 hoog


Rouveen
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

 

Deze zomer willen we graag over de splugenpas. Op de Campercontact app staan een paar camperplaatsen met daarop foto’s van hoge alkoof campers. Op internet staat dat je met deze vastloopt in de tunnels.

Wie heeft deze pas gereden met een camper van 3.20 hoog, en weet dus of het haalbaar is? 

Link naar reactie
Share on other sites

officieel staat dit op de borden:

 

  • Hoogte: 2113 m
  • Maximale helling: 13%
  • Open: van mei t/m oktober (afhankelijk van het weer)
  • Maximale breedte: 2,3 meter
  • Maximale lengte 6,5 meter
  • Maximale gewicht: 1,8 t
  • Verboden voor zware voertuigen met aanhangwagens van Splügen tot de grens

Als je op camperforum.nl kijkt lees je daar wel wat ervaringen, de een rijdt hem wel met 7,5 meter. Over hoogte is weinig te vinden. Die 1,8 t wordt ook met een knipoog gelezen door de meesten.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-6-2020 om 16:02, Rouveen zei:

Goedendag,

 

Deze zomer willen we graag over de splugenpas. Op de Campercontact app staan een paar camperplaatsen met daarop foto’s van hoge alkoof campers. Op internet staat dat je met deze vastloopt in de tunnels.

Wie heeft deze pas gereden met een camper van 3.20 hoog, en weet dus of het haalbaar is? 

 

 

Jaren geleden heb ik deze pas gereden met een normale personenauto. Nou, er zitten een aantal tunnels bij die ik met een camper van dezer hoogte never, nooit zou willen rijden en ik ben niet bang aangelegd.

Kies een andere weg !!

Link naar reactie
Share on other sites

Je kan er natuurlijk gekscherend over doen maar als je in zo'n klein tunneltje te veel naar rechts gaat kan het zijn dat opeens in een cabriolet rijdt, ik heb dat gezien in Noorwegen in een onverlicht tunneltje zonde markering, mijn voorganger schaafde het halve dak er af omdat hij te veel rechts reed. Die tunneltjes zijn een halve cirkel, de zijkanten zijn niet zo hoog als het midden. En wat de tegenliggers betreft, de snelheden zijn dusdanig laag dat dat geen probleem vormt en inhalen in die kleine tunneltjes is not done maar er zijn natuurlijk altijd malloten die dat wel doen/proberen en dat zijn gek genoeg altijd buitenlanders. Zelfs in een grote tunnel zoals onder de fjord bij Oslo is inhalen verboden en minstens 100 meter afstand houden omdat het zo steil is. De Laerdalstunnel is het neusje van de zalm met een lengte van 24,5 km. 

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, maar we hebben het hier niet over tunneltjes in Noorwegen, maar over die van de Splugenpass. Voor zover ik me herinner zijn dat geen tunnels als in Noorwegen, maar zijn het tunnels met rechte bovenkanten. Essentieel anders dus!

Ken je de Splugenpass eigenlijk wel? Weet je dat die deels in Italië ligt? Ken je de rijstijl van Italianen?

Link naar reactie
Share on other sites

Eens even navraag gedaan bij mensen die hem met een voertuig van 3.60 hebben gereden. Er is een vrachtwagenroute, waardoor je de smalste tunnels aan de Italiaanse kant omzeilt. Op die manier is het goed te doen. We gaan het ontdekken deze zomer!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...
3 minuten geleden, Ford Ranger zei:

ik denk dat er goed gelezen moet worden !. Het is geen 1.8 ton maar 18.000 kg!  Dus een makkelijke pass voor een gemiddelde camper.

Nou, makkelijk is een subjectief begrip natuurlijk. Maar inmiddels heb ik diverse ervaren camperaars gesproken die die schade hebben gereden in de smalle tunnels. Wij hebben hem dus nog niet gereden.

Link naar reactie
Share on other sites

44 minuten geleden, Ford Ranger zei:

ik denk dat er goed gelezen moet worden !. Het is geen 1.8 ton maar 18.000 kg!  Dus een makkelijke pass voor een gemiddelde camper.

1 ton is naar mijn bescheiden mening 1000kg 1.8 t is dan toch 1800 kg. Een auto door een smal tunneltje van 18000kg??

wie heeft er concreet ervaring? Ik zou de vrachtwagenroute kiezen. Heel dak, geen cabrio, geen zenuwen van wat als enz. 

Je brengt mogelijk je zelf maar ook anderen in de problemen

Link naar reactie
Share on other sites

Het lagere deel van de route kent talrijke haarspeldbochten. Tussen Corti en Pianazzo is de weg zeer smal en zijn de haarspeldbochten erg krap. Zelfs met een kleine auto is het noodzakelijk de bochten in de eerste versnelling in de buitenbocht te nemen. Tevens kent de weg op dit deel veel nauwe tunneltjes die dikwijls in een bocht zijn gelegen en waar tegenliggers niet kunnen passeren. Het in Italië gangbare claxonneren op bergwegen is hier geen overbodige luxe bij het inrijden van de tunneltjes.

 

Dit is een citaat uit de wegenwiki.

Meer kan ik er niet over zeggen.

Link naar reactie
Share on other sites

Als je op google splugenpass ingeeft komt er wel wat info naar voren. Oa bijgaande foto

de vraag blijft of de hele pass is bereden. Gezien de andere foto's van haarspelden, nauwe bochten, smalle weg enz. 

En ook de viaducten, hoekig en aan de bochten.  Doe hem op de fiets ook een uitdaging.

 

laat vooral weten of je hem gedaan hebt met de camper en wat de afmetingen daarvan zijn. Dan hebben we er allemaal wat aan.

mvg 

4AF7C0BB-072A-4F08-BEFD-973DB71C1562.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-1-2021 om 18:01, Warmenhj zei:

1 ton is naar mijn bescheiden mening 1000kg 1.8 t is dan toch 1800 kg. Een auto door een smal tunneltje van 18000kg??

wie heeft er concreet ervaring? Ik zou de vrachtwagenroute kiezen. Heel dak, geen cabrio, geen zenuwen van wat als enz. 

Je brengt mogelijk je zelf maar ook anderen in de problemen

als het 1.8 is dan mag er nog geen VW bus door . Op het bord staat 18ton! dus 18.000kg. Dus een beetje vracht auto mag er door 

Link naar reactie
Share on other sites

Zie het verkeersbord; mag max 2;5 mtr en lengte 10 mtr met uitsluitend met toestemming. Check de website https://solemio.reismee.nl/reisverhaal/23524/gotthardtunnel-of-splugenpas/

En ook https://ww.pamoja.earth/splugen-pas-passo-di-suggo/

en Google Splugenpas gesloten 

 

het zijn 2 reisverhalen die voor zich spreken. 

Inderdaad 18t is 18000 kg! Kijk maar naar de foto's, voor een lang voertuig zijn meesturende achterwielen nodig! 

Het alternatief voor vrachtauto's  is de oplossing. Zie de Unimog ervaring. 

 

Good luck 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Wij hebben gisteren de pas gereden met onze camper 3,05 hoog, 2,30 breed, 7,47 lang. Het Zwitserse gedeelte is goed te doen, geen tunneltjes, alleen haarspeldbochten. De Het Italiaanse gedeelte echter is een ander verhaal. Er is een weg onderlangs en bovenlangs. De weg bovenlangs kun je beslist niet nemen. Er zitten tunneltjes bij van 2,30 hoog. De breedte en de haarspeldbochten vonden wij geen probleem. Maar doordat de de tunneltjes dus zo laag werden, moesten wij dus omkeren. Eerst een stuk achteruit en dan in een bocht proberen te keren. Gelukkig lukte dit. Normaal kunnen we prima rijden op een weg waar vrachtwagens niet in mogen, maar hier dus beslist niet! Je krijgt zo tegen de 50 haarspeldbochten, maar eigenlijk is op de hele weg de breedte nergens een probleem, wel dus de hoogte als je de verkeerde weg neem. 

De pas is overigens prachtig, een echte aanrader. En genoeg campers boven op de pas!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb vorige week precies hetzelfde meegemaakt als Ingrid.  

Na het dorpje Pianazzo in zuidelijke richting kom je erachter dat er tunnels zijn met 2.3m hoogte. Dit staat niet van te voren aangegeven ! 

Het enige wat in Pianazzo van te voren aangeven staat is een lengte beperking voor vrachtwagens van 5m. Niks over een hoogte beperking.
Dus ik moest net zoals Ingrid een stuk in de achteruit de berg op en dan met de achterkant in een stuk berm omkeren. Gelukkig werd ik geassisteerd door een hele vriendelijke Zwitser, echt top.  
 

Het bord aan de Zwitserse kant met daarop de lengte, breedte en gewichts beperking is dus niet volledig !  Wellicht enkel bedoelt voor de Zwitserse kant. Overigens reed achter mij reed een lijnbus mee omhoog en kwam ik aan de Italiaanse kant er een in een tunnel (paste net) tegen. Dit samen met de bord aan de begin van de pas deed niks mij vermoeden dat de passage niet mogelijk zou zijn. 
 

Kort gezegd: met een hoge camper (>2.3m) kun je prima de noordelijke kant rijden.  Maar niet de zuidelijke kant!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...