Ga naar inhoud

Holland Norway Lines ervaringen


moomin
 Share

Recommended Posts

Ik heb Kristiansand - Eemshaven geboekt op 24 juli a.s. Nog geen ervaring met deze oversteek.

Wel met Kiel - Göteborg (v.v.) en Stockholm - Helsinki. 

Bij die overtochten gaat het op- en afrijden behoorlijk vlot. Ik ben nooit meer dan een uur kwijt geweest en meestal nog een stuk minder.

Ik verwacht dit ook bij HNL.

Hutten en maaltijden zijn bij de overtochten die ik heb gedaan vergelijkbaar en meestal goed.

Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel! Moet men bij het op- en afrijden ook paspoort laten zien, of wordt eigenlijk alleen de nummerplaat met een camera gecheckt?

 

Ik kan me voorstellen (dat is: geruchten gehoord) dat de Noren graag een reisdocument willen zien of misschien zelfs ook een controle van de alcoholquota, en dan kan het lang duren. Anderzijds kan men via Zweden ook zo binnenrijden zonder dergelijke checks dus waarom zouden ze een boot extra willen controleren..?

 

Ik ga zeer waarschijnlijk Eemshaven - Kristiansand boeken voor volgende zomer; het is nu al open voor boeking. Een goede trip gewenst deze maand :)

Link naar reactie
Share on other sites

Wie weet waar ik de ferry tussen Cuxhaven naar Brunsbuttel (Elbferry) kan boeken. Sites die ik vind lopen vast……je moet dan telefonisch contact opnemen en het nummer dat aangegeven wordt klopt niet.

 

Frans van der Pol

aangepast door Pollas
Spelfout
Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, moomin zei:

Dankjewel! Moet men bij het op- en afrijden ook paspoort laten zien, of wordt eigenlijk alleen de nummerplaat met een camera gecheckt?

 

Ik kan me voorstellen (dat is: geruchten gehoord) dat de Noren graag een reisdocument willen zien of misschien zelfs ook een controle van de alcoholquota, en dan kan het lang duren. Anderzijds kan men via Zweden ook zo binnenrijden zonder dergelijke checks dus waarom zouden ze een boot extra willen controleren..?

 

Ik ga zeer waarschijnlijk Eemshaven - Kristiansand boeken voor volgende zomer; het is nu al open voor boeking. Een goede trip gewenst deze maand 🙂

De enige paspoortcontrole die ik heb  gehad was bij het afrijden van de ferry Stockholm - Helsinki. 

Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Pollas zei:

Wie weet waar ik de ferry tussen Cuxhaven naar Brunsbuttel (Elbferry) kan boeken. Sites die ik vind lopen vast……je moet dan telefonisch contact opnemen en het nummer dat aangegeven wordt klopt niet.

 

Frans van der Pol

Wat heeft dat te maken met het onderwerp van dit draadje?

Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Pollas zei:

Wie weet waar ik de ferry tussen Cuxhaven naar Brunsbuttel (Elbferry) kan boeken. Sites die ik vind lopen vast……je moet dan telefonisch contact opnemen en het nummer dat aangegeven wordt klopt niet.

 

Frans van der Pol

Ik vind op internet informatie dat deze veerdienst niet meer vaart.

Die Elbferry ist seit Dezember 2021 insolvent und verkehrt leider nicht mehr zwischen Cuxhaven und Brunsbüttel

Die Elbferry Cuxhaven - Brunsbüttel ist bis auf Weiteres außer Betrieb. Die Reederei musste am 15. Dezember 2021 Insolvenz anmelden. Die nächste Möglichkeit die Elbe zu überqueren ist die Fähre Wischhafen-Glückstadt .

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 2-7-2022 om 16:41, Borgerik zei:

Ik heb Kristiansand - Eemshaven geboekt op 24 juli a.s. Nog geen ervaring met deze oversteek.

Wel met Kiel - Göteborg (v.v.) en Stockholm - Helsinki. 

Bij die overtochten gaat het op- en afrijden behoorlijk vlot. Ik ben nooit meer dan een uur kwijt geweest en meestal nog een stuk minder.

Ik verwacht dit ook bij HNL.

Hutten en maaltijden zijn bij de overtochten die ik heb gedaan vergelijkbaar en meestal goed.

Ik heb de overtocht gemaakt. Daarom een aanvulling op mijn bericht van 2 juli:

De wachttijd in Kristiansand was aanzienlijk en verliep wat vreemd.

Na de check-in (paspoort tonen) werd ik verwezen naar een opstelrij. Daar werd mijn kenteken gecontroleerd en moest ik opnieuw mijn paspoort tonen.

Na enige tijd werd iedereen gesommeerd wat naar voren te rijden en moest iedereen vlak op zijn voorganger gaan staan. Er zijn dan natuurlijk mensen die hun auto/camper verlaten hebben en dan vallen er grote gaten. Na enige tijd werd aangegeven dat we verder konden rijden en kwamen we opnieuw in een wachtrij te staan. Uiteindeljk (2,5 uur later) konden we aan boord. Daar werden alle voertuigen op het autodek "gepropt" Ik stond aan de linkerkant van de ferry waar in principe 3 rijen beschikbaar zijn, maar het personeel maakte hier 4 rijen van. Gevolg dat er haast geen ruimte was om tussen de auto's / campers door te lopen. Met namen passagiers die rugtassen en koffers mee namen aan boord kwamen met hun bagage tegen de voertuigen aan. Gelukkig geen schade ontdekt. Er werden zelf auto's dwars tussen de rijen gezet in het middenstuk van het autodek. Ik begrijp dat elke auto aan boord "kassa is" maar dit soort taferelen heb ik op andere ferry's nooit meegemaakt.

Verzorging aan boord, eten, hutten, enz. was verder goed.

Wel amusant vond ik de opmerking van de omroep bij aankomst: "Welkom in ons prachtige Groningen" en dat met uitzicht op het industriegebied van Eemshaven. Maar ja, smaken verschillen.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, FJC48 zei:

Op 14 Juli stonden wij in Kristiansand om 12:00 als eerste voor de check-in van Fjord-Line, de catamaran ging om 13:30, komt er een regelneef naar ons toe en deelt ons mede dat de ferry van 13:30 niet gaat !! Waarom niet? Te veel wind................pfffffffff. Wij konden misschien met de ferry van 23:00 mee, sta je daar, wat moet je? Wij zijn blijven staan en kwamen als 2e op de wachtlijst. Komen om 01:30 aan in Hirsthals, op een P de rest van de nacht doorgebracht. Wij hebben ons voorgenomen nooit meer met een catamaran de oversteek te doen, de gewone ferry van Color-Line ging namelijk wel, doet er wel een uur langer over, dat moet dan maar. Buiten dat is Noorwegen een prachtig land waar wij met veel genoegen 6 weken hebben rondgereden.

dit topic gaat over de eemshaven verbinding met de holland norway lines......

Link naar reactie
Share on other sites

Borgerik, dankjewel voor de update na je reis !

 

Ik had inmiddels ook gesproken met familie die de reis Eemshaven-Kristiansand deden met een gewone auto.

Samenvatting: boot is prima, maar op leeftijd en niet altijd goed schoongemaakt. Aan boord gaan in Eemshaven duurt inderdaad lang, wachttijd is duidelijker langer dan de Hirtshals-Kristiansand lijnen. Daarentegen was het heel snel in Kristiansand: geen check en 10 min na aankomst (10:10) al op pad. Waren wel een van de eersten die de boot afgingen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

18 uren geleden, moomin zei:

Borgerik, dankjewel voor de update na je reis !

 

Ik had inmiddels ook gesproken met familie die de reis Eemshaven-Kristiansand deden met een gewone auto.

Samenvatting: boot is prima, maar op leeftijd en niet altijd goed schoongemaakt. Aan boord gaan in Eemshaven duurt inderdaad lang, wachttijd is duidelijker langer dan de Hirtshals-Kristiansand lijnen. Daarentegen was het heel snel in Kristiansand: geen check en 10 min na aankomst (10:10) al op pad. Waren wel een van de eersten die de boot afgingen.

 

In Eemshaven ligt de boot met de voorsteven naar de kant. Dit is een smalle opening en er kunnen maximaal 2 auto's tegelijk van boord. Bij campers gaat dit zelfs een voor een. In Kristiansand ligt de boor met de achtersteven naar de kant. Deze opening is zeer breed en er kunnen makkelijk 4 auto's of campers tegelijk van boord rijden. Dat verklaart het verschil in tijd tussen Eemshaven en Kristiansand. 

Link naar reactie
Share on other sites

Goed bevallen, mooie overtocht. Verwacht geen STENA LINE kwaliteit. Het is een wat oudere boot en kennelijk is de smaak aan boord van die Baltische schepen ook wat anders dan wij gewend zijn. Veel nep protserigheid met goudkleurige balustrades en deurklinken. Men doet erg zijn best om het iedereen naar de zin te maken, maar sommige dingen gaan nog niet goed. Ik vind de boot niet erg schoon, het ruikt muffig aan boord, veel stof in de hut, douches die het water niet kwijtraken, kapot omroepsysteem in de (premium) hut, vies beddengoed onder je bed in een sloop. De kennel voor de hond die we gehuurd hadden was bij een ander in gebruik (geen gereserveerd kaartje o.i.d) dus we konden niet samen uit eten, omdat de hond het restaurant niet in mag. Men heeft na de klacht de kosten voor ontbijt overigens terug gestort. Kennel kost overigens 35 euro per afvaart. De auto's worden zo dicht op elkaar op het autodeck gepropt dat je amper kan uitstappen. Spiegels moeten worden ingeklapt om schade te voorkomen, iets achteruit de klep halen is bijna onmogelijk. Het eten was redelijk, wel prijzig. Toch overweegt het positieve. Men is aardig, doet enorm zijn best en reageren snel op je mail. Het op- en afrijden liep verder soepel. Geen lange wachttijden. Ik ga er vanuit dat uiteindelijk de feedback wel tot verbeteringen zal leiden. Ook zie ik dat men op zoek is naar meer personeel (lastig te vinden)  Ik zal zeker gelet op het gemak van de verbinding niet laten om er weer gebruik van te maken.

aangepast door PeterB1963
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij zijn in mei met de de HNL van Eemshaven naar Kristiansand gereisd. Het zo dicht mogelijk op elkaar zetten van de auto's heeft ons terug de vertrouwde Colorline doen nemen. Gelukkig zijn er bij ons geen spiegels afgelopen of krassen gemaakt. 

Ik ben benieuwd hoe het in de stillere maanden gaat. Hopelijk kan iemand daar iets over vertellen. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij zijn afgelopen weekend naar Kristiansand gereisd, een minicruise. vertrek op zaterdag, maandag terug. De boot was prima, entertainment leuk en eten was goed.

Maar je mag in Kristiansand van de boot af op zondag, van 10 tot ongeveer 14.00 uur, en alle winkels zijn dicht. Wij hadden geluk dat het weer goed was, maar wat je daar 4 uren zou moeten doen als het regent? Geen idee. Het stadje zelf is ook niet bizonder, dus als je voor een minicruise kiest, zou ik niet op zaterdag vertrekken.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 9-11-2022 om 21:54, Martina zei:

Wij zijn afgelopen weekend naar Kristiansand gereisd, een minicruise. vertrek op zaterdag, maandag terug. De boot was prima, entertainment leuk en eten was goed.

Maar je mag in Kristiansand van de boot af op zondag, van 10 tot ongeveer 14.00 uur, en alle winkels zijn dicht. Wij hadden geluk dat het weer goed was, maar wat je daar 4 uren zou moeten doen als het regent? Geen idee. Het stadje zelf is ook niet bizonder, dus als je voor een minicruise kiest, zou ik niet op zaterdag vertrekken.

Werden de paspoorten gecontroleerd? Ik ga ook de mini cruise doen maar neem waarschijnlijk iemand anders mee dan aangegeven bij de boeking

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-11-2022 om 21:54, Martina zei:

Wij zijn afgelopen weekend naar Kristiansand gereisd, een minicruise. vertrek op zaterdag, maandag terug. De boot was prima, entertainment leuk en eten was goed.

Maar je mag in Kristiansand van de boot af op zondag, van 10 tot ongeveer 14.00 uur, en alle winkels zijn dicht. Wij hadden geluk dat het weer goed was, maar wat je daar 4 uren zou moeten doen als het regent? Geen idee. Het stadje zelf is ook niet bizonder, dus als je voor een minicruise kiest, zou ik niet op zaterdag vertrekken.

Nou Martina dan heb je niet verder gekeken dan je neus lang is, Kristiansand is een hele leuke stad en dat de winkels op zondag dicht zijn daar moet mee leven, nog niet zo lang geleden was dat in Nederland ook. Ik ben er 5x geweest en ga graag nog eens terug.

https://sommarmorgon.com/wat-te-doen-in-kristiansand-noorwegen/

 

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Marjank zei:

Werden de paspoorten gecontroleerd? Ik ga ook de mini cruise doen maar neem waarschijnlijk iemand anders mee dan aangegeven bij de boeking

De enige check in Eemshaven was om de naam van de tickets overeenkomt met de id-documenten. Wij hadden geen paspoorten voor de kinders en de geboortecertificaten uitgeprint. Formeel moet je natuurlijk officiele documentatie hebben, maar het zou mogelijk kunnen gaan als je (fotoloze) documenten meeneemt met de juiste namen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, FJC48 zei:

Nou Martina dan heb je niet verder gekeken dan je neus lang is, Kristiansand is een hele leuke stad en dat de winkels op zondag dicht zijn daar moet mee leven, nog niet zo lang geleden was dat in Nederland ook. Ik ben er 5x geweest en ga graag nog eens terug.

https://sommarmorgon.com/wat-te-doen-in-kristiansand-noorwegen/

 

Er is wel wat te doen op zondag; naar een cafe gaan, de natuur in (Ravnedalen of Baneheia), een museum of de aquarama. Desalniettemin is het een begrijpelijk advies van Martina om de zondagen in Kristiansand te vermijden. De beleving van de stad op een niet-zondag is voor veel mensen een stuk beter omdat de stad meer leeft en je winkels in kunt gaan. Het hangt uiteraard van de persoon af, maar het is goed om ervan bewust te zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...