Ga naar inhoud

Internet tijdens vakantie zuid Europa


Gotcha
 Share

Recommended Posts

7 uren geleden, Gotcha zei:

Ja ja, klinkt allemaal erg mooi, al die data pakketten, maar de werkelijkheid is wel degelijk anders, zoals eerder geschreven; we hebben een data SIM only kaartje gehuurd via “myprivatehotspot”,  we kunnen tot max 300 Gb per maand gebruiken, we staan in Italie aan het Lago di Maggiore meer, maar de hoogste download die we eruit kunnen persen is 1.9 Mb.  Heb de Dongle met een USB extension kabel 3 meter bovenop het dak van de Hymer staan. Heb verschillende profiders geprobeert, kreeg van John ( myprivatehotspot ) een lijstje, maar we kunnen er niet meer download snelheid uit halen,  Dus geen Canal Digitaal, geen Netflixen en geen IPTV profider tv.  Oh ja en niet bruikbaar in niet EU landen, wij stonden in Lörrach / Duitsland, 5 km van de grens met Zwitserland, kaartje werd geblokkeerd.  Op dit moment werkt m’n Lyca kaartje in de I-phone nog het beste,  maar we hebben nog vijf weken te gaan.  Zal m’n bevindingen op andere Europese lokaties delen op dit forum.


Ik gok toch pure pech met de lokatie waar jullie nu staan, mogelijk alleen matige GSM masten met magere verbinding richting de centrale, of te veel 4G gebruikers tegelijk. Ben daarom benieuwd wat de bevindingen zijn als je straks op andere locaties bent, of het net zo dramatisch is.

Wij hebben afgelopen zomerseizoen ook met een MyPrivateHotspot kaartje (Vodafone Spanje sim) rondgetrokken en ook in Italië prima snelheden.

Ik gebruik een Huawei B818-263 4G router die meer camperaars door de goede recensies zijn gaan gebruiken; gemiddeld altijd 75% ontvangstsignaal en prima streamen. Natuurlijk hebben wij ook een enkele keer matige dekking en daardoor dramatisch internet gehad, toevallig ook op 1 plek in Italië maar de rest van de tijd zeker geen klagen.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zal het een optie zijn om het simkaartje uit de router te halen, aangepast dmv de opvulrandjes plaatsen in mijn IPhone en dan de provider bv in Frankrijk {orange) handmatig instellen en weer terug plaatsen in de router

 

ik denk dat de Tp-link niet automatisch de desbetreffende provider zoekt

 

zou dat kunnen of zwam ik, zou ook kunnen haha

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Kabe zei:

Zal het een optie zijn om het simkaartje uit de router te halen, aangepast dmv de opvulrandjes plaatsen in mijn IPhone en dan de provider bv in Frankrijk {orange) handmatig instellen en weer terug plaatsen in de router

 

ik denk dat de Tp-link niet automatisch de desbetreffende provider zoekt

 

zou dat kunnen of zwam ik, zou ook kunnen haha

Geen idee of dat gaat werken. Kan je niets instellen in de router? Normaal gesproken moet je webbased in de router kunnen komen en dan alle instellingen nalopen. Ik zie dat de APN instelling wel eens problemen wil geven.
 

Quote

 

The 4G Mobile Wi-Fi’s default APN profile doesn’t match with the SIM card.

We have built in a lot of APN profiles for common mobile carriers in the world, that’s why MiFi devices usually can be plug and play, but if your carrier has updated their APN profile or some kinds of SIM card needs different APN profiles without our notice. In such cases, SIM card can be detected and there is good 4G signal but Connection Status shows “Disconnected”

Solution: Check if there is other available profile in the list for your carrier, or create an APN Profile manually by yourself.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Kabe, ik heb geen idee.  Kan wel een update geven over mijn ervaringen met de SIM kaart en bijbehorende Dongle die ik van “myprivatehotspot” voor twee maanden heb gehuurd. ( € 160,— ) Helaas tot nu toe erg slecht, we hebben een aantal dagen in Italie gestaan, download ten hoogte 1.9 Mb met veel pijn en moeite ( dongle via een extension USB kabel ) 3 meter bovenop dak camper geplaatst.  Nu inmiddels 4 dagen in St.Tropez met nog lagere download snelheden.  Het is echt betreurenswaardig .   Zelfs m’n I-phone met een prepaid SIM van Lyca werkt nog stukken beter.   Heb al een twintig tal e-mails gestuurd over en weer naar John van myprivatehotspot.  Hij komt er ook niet meer uit.  Jammer allemaal, het klinkt allemaal zo mooi, maar de praktijk is voor ons heel anders.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Heb nu voor het eerst een kaartje bij “ my private hotspot” gekocht. Momenteel 180 gb in Spanje voor een maand en 40 gb voor andere Europese landen. Router is een simpele tp-link m7350. Kan uitstekend Netflix kijken en redelijk ziggo go app. Service van de firma is zeer hoog, hielp mij bij de omzetting in Portugal om weer signaal te krijgen. Prima manier voor internet onderweg. Een aanrader vind ik.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Misschien zijn de verwachtingen soms wat hooggespannen. Net als met een schotel, moet je ontvangst hebben en het 4G, laat staan het 5G netwerk is niet overal dekkend. Jammer natuurlijk als je net wat wilt kijken, maar volgens mij is camperen toch vooral het avontuur en de vrijheid.

Link naar reactie
Share on other sites

Voor de meeste Wifi/internet apparatuur is het de ketting die net zo sterk is als de zwakste schakel. Je kunt peperdure hardware kopen maar als het lokale netwerk belabbert is dan is je internetverbinding met peperdure hardware dit ook. Men verwacht door veel te betalen ook betere kwaliteit te krijgen, en dat is heel goed mogelijk, maar je krijgt hier vanzelfsprekend geen garantie op een goed lokaal netwerk bij.

Wat je in forums aan ervaringen met datakaartjes en ontvangers leest zijn individuele ervaringen, compleet afhankelijk van het lokale netwerk en dat netwerk is overal anders.

 

En als gezegd is in dit soort ervaringen discussies goed terug te zien hoe veel van ons eigenlijk 'afhankelijk' geworden zijn van het internet. Veel zien het inmiddels als een eerste levensbehoefte na water en een dak boven je hoofd. Zonder internet valt het leven voor sommigen zelfs compleet stil en weten zich geen raad hoe zelf iets te regelen. Geen contact met vrienden, geen stroom aan (nutteloze)info, geen navigatie en dan..? Een gesprek aangaan, een boekje lezen of de routekaart erbij pakken is dan bijna raar.

Ik hoorde ooit iemand zeggen: "Als er nu een UFO over zou vliegen weet niemand het want ze hebben allemaal de kin op hun borst." Met rode nek en wit gezicht terug van vakantie uit de zomerzon.

 

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bedankt voor de update.  Dit jaar hadden we gekozen voor een huur SIM van “my private hotspot”.  Voor ons was het een ramp, voor John die het kaartje aan ons leverde ook.  We hebben er weinig plezier van gehad, meer ellende en frustratie omdat het slecht werkte.  We hebben uiteindelijk ons geld retour ontvangen.  Volgend jaar gaan we het met een “normale” SIM proberen.   Iedereen bedankt voor de reacties.  Prettige feestdagen en de beste wensen voor 2023 in goede gezondheid en veel camper plezier toegewenst.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hadden dit jaar een datasimkaart van OnlineInEurope, die was besteld via de website van CampingTrend het meest 'voordelig', al kost het nog best wat.

Voordeel was wel dat je 4 weken lang onbeperkt 4G data hebt in heel de EU, geen enkel land uitgezonderd en op enkele plekken na werkte dit ronduit top.

Na 4 weken valt de verbinding vanzelf weg en kun je de simkaart weggooien. Geen gedoe met terugsturen na huur, etc.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij hebben afgelopen winter de ervaring van onze Mifi in zowel Portugal als ook Spanje mogen meemaken. via Portugal Internet en/of Spain Internet hebben wij een kaartje besteld en opgehaald op een pick-up point. Meestal is dit een hotel of een postkantoor. Voor een maand hebben wij maximaal € 75,- betaald en hadden onbeperkt internet.

Je huurt in feite de Sim-kaart en moet deze dan ook aan het eind van de periode terugsturen. Dat kan gratis middels de bijgevoegde reeds gefrankeerde retourenveloppe. Zowel voor Portugal en Spanje waren wij zeer tevreden. Wel hadden we het idee dat we in Portugal een snellere en meer stabiele verbinding hadden dan in Spanje.

Nu zijn we op zoek naar een vergelijkbare oplossing voor Italië voor 1 mei tot 30 september.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

21 mei 2023.  Beste mede camperaars.  Na bijna een jaar toch even een update.  Ik heb in februari 2023 in Amerika een TP-link MR-600 modem / router gekocht.  Men verzekerde mij dat je er iedere SIM kaart in kon gebruiken.  We zijn inmiddels enkele weken onderweg door Frankrijk en Spanje.   In Monpellier / Frankrijk hadden we in een telefoonshop uit een automaat een SIM only kaart ( onbeperkt data ) gekocht voor € 19.99.  Je hoefde je niet te identificeren, enkel een lokaal adres van de camping was voldoende.  De activering ( 1 maand ) van de SIM gaat pas in als ie in de telefoon, of in mijn geval in het modem gaat.  Dus begin deze week de TP-link maar eens uitgepakt en de SIM erin gedaan.  Na de configuratie op 5G en wat data settings aangepast te hebben, SSID een naam geven, wachtwoorden ingeven, had ik ‘m snel werkend.   Ik sta niet vaak verbaast, of ben enthousiast over een product, maar wauw wat een download snelheid, subliem !, dit getest via Speedtest.  Perfecte streaming van Netflix, Videoland, CanalDigitaal, iptv via ons eigen kastje.  De 32” tv gebruiken we nu via wifi, niet meer met de schotel, zelfs tijdens het rijden kon er tv gekeken worden, perfect voor de kinderen.  Voordeel van zo’n eigen wifi access point ( de TP-link MR-600 ) is ook dat we er met onze 4 apparaten ( I-phones en I-pads ) er continue op ingelogd zijn, ook NPO-5 radio speelt de gehele dag op de radio van de Mercedes / Hymer 880 BMLI.   Werkt erg mooi, echt een aanrader.

aangepast door Gotcha
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb vorig jaar een sim gebruikt van onlineinEurope (deze zijn niet meer actief) en hebben tijdens 2 weken vakantie in een dorpje met 5 huizen waar we nog 4G+ hebben kunnen ontvangen een 222GB erdoor gejaagd.  Netflix, vrtmax, VTM etc... Moet zeggen dat dit perfect werkte met een TP-LinkM7350.  Ik heb voor dit jaar een kaartje besteld bij myprivatehotspot en ben eens benieuwd wat dit gaat geven 🙂

 

Link naar reactie
Share on other sites

Voor ik in de vakantie met een OnlineInEurope data-simkaart rondreed in Europe had ik ook een prepaid data-simkaart van MyPrivateHotspot en dat werkte net zo goed. Alleen was het toen maximaal 100GB voor 4 weken waardoor ik de volgende keer dus voor onbeperkt data van OnlineInEurope koos.

Inmiddels is OnlineInEurope in-actief (mogelijk gedoe met Vodafone.de) dus kies ik dit jaar weer voor MyPrivateHotspot, die inmiddels ook unlimited data als optie heeft.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wij reizen rond in Frankrijk en hebben een eSim gekocht van 16Gb voor €16,30 dat is ongeveer 1 euro per gig (=goedkoop). Werkt als een trein meestal meer dan 90mb/sec.

het gebruiken van een eSim is nieuw maar heel handig, je kunt het on-line kopen en op je telefoon of tablet activeren (dus geen fysieke Sim nodig). Thetering werkt ook prima. Meer Gb nodig? Koop een extra eSim en activeer zodra nodig. Het is de moeite waard je hier even in te verdiepen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik begrijp niet goed waarom men nog steeds een kaartje besteld bij John van myprivatehotspot, in verhouding kost dit veel meer geld en heeft het ook beperkingen in niet EU landen.  Vorig jaar had ik dit ook via hem geregeld, was enkel ellende, kaartje een keer geblokkeerd omdat we 10 km vanaf de Zwitserse grens campeerden, we kregen een vervangend kaartje opgestuurd, wel vier dagen zonder internet, maar het was opgelost en in Italie erg slechte bereikbaarheid.   Dit jaar hebben we gekozen voor een SIM kaart die je in iedere lokale teleshop van Free, Orange of SFR koopt in Frankrijk. We hadden onbeperkte data voor € 19,99 voor een periode van dertig dagen.  Ik had ‘m in een TP-Link modem / router geplaatst, werkte perfect.  Zie mijn eerdere berichten.  Buiten Frankrijk 50 Gb data. 

Link naar reactie
Share on other sites

Als je een aantal weken in 1 land verblijft is een lokale prepaid datasim altijd de goedkoopste oplossing. Reis je een aantal weken door verschillende landen dan is een EU prepaid datasim altijd een duurdere maar vooral makkelijkere oplossing. 
Afgelopen jaar waren de EU prepaid datasims van MyPrivateHotspot niet geldig in Andorra en Zwitserland. Toch roamen in die landen kon een netwerk-block opleveren. Reis je met die kennis alsnog in- of in de buurt van die 2 landen dan zoek je de ellende dus op. Inmiddels heeft MyPrivateHotspot een andere EU prepaid datasim die wel dekking in Zwitserland geeft dus dat probleem is opgelost.

Garantie op goede dekking en snelle dataverbindingen krijg je van niemand, dat is afhankelijk van waar je bent en hoe de telefoonmasten-dekking daar geregeld is.
OnLineInEurope deed het afgelopen jaar beter met hun EU prepaid datasim, die had dekking in 100% van de EU landen en was met een toenmalige kortingscode ook nog eens goedkoper dan MyPrivateHotspot. Helaas bleek de gebruikte provider het niet eens met hun manier van simkaartgebruik dus zijn ze gestopt met hun onderneming.

Zo ver ik weet zijn er verder geen aanbieders van unlimited EU prepaid datasims, alleen oplossingen die beperkt zijn tot 50GB per maand zoals in Brussel besloten.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...