Ga naar inhoud

Internet tijdens vakantie zuid Europa


Gotcha

Recommended Posts

Wij zijn voornemens om in augustus 2022 twee maanden door zuid Europa te reizen met een camper.  Voor ons is internet bereikbaarheid een must.  Ook kijken we graag naar Netflix en Videoland.  Zijn er mede camperaars die ervaring hebben met bijvoorbeeld de Oyster Connect, de Avtex AMR985, de Macview.  Kan iemand ons iets aanbevelen, behalve onzinnige opmerkingen als de tv, laptop, ipad thuis te laten.  

Link naar reactie
Share on other sites

Neem een goede 4G router zoals de Netgear Nighthawk of Huawei B818. Stop hier een pre-paid datasim in van bijvoorbeeld Myprivatehotspot en je bent klaar. Ik zat met regelmatig gebruik met twee personen en TV kijken op ca. 6 tot 10GB per dag.

Ik heb deze opstelling sinds vorig jaar en 100% van de tijd 100% Wifi met goede tot perfecte snelheid in geheel west Europa.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik was voor 120GB iets van €99,00 kwijt, om twee weken door te komen. Niet de goedkoopste maar wel de meest makkelijke en zorgeloze oplossing.

Voor de laatste dagen kon ik simpel opwaarderen via de website.

Hier kun je zien wat ze nu aanbieden voor datasimkaarten met dekking in de EU: https://myprivatehotspot.com/product-categorie/europa/page/2/

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor de informatie, ik heb inmiddels ook een berichtje gekregen via Campingtrend, zij bieden een bundle onbeperkt internet aan voor de EU.  Is wel iets duurder dan de 300 Gb voor 30 dagen € 99,— via myprivatehotspot.   Maar er zijn dus mogelijkeden.   Nogmaal bedankt

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag Gotcha 

 

ik heb een vaste router in onze Camper met een simkaartje van Tmobil, een tabletkaartje met onbeperkt internetten in NL en beperkt in de rest van EU, (ik weet niet exact hoeveel Gig per dag)

het abonnement kost ons 26.01 per maand en deactiveer het kaartje na gebruik van de Camper naar 1 Gig dan betalen wij 10.00 euro per maand, zodra wij de Camper weer gebruiken activeren wij het simkaartje weer, heel eenvoudig en simpel.

 

wij hebben dus altijd in de Camper ons eigen internet

wij hebben thuis ook internet en tv via Tmobil en gebruiken ook in de Camper Tmobil anywhere, werkt prima allemaal.

ik gebruik dus niet meer de schotel op het dak maar stream dus via de router Netflix en TV

 

zo doen wij het, er zijn ongetwijfeld meer en voordeliger oplossingen maar het werkt.

Link naar reactie
Share on other sites

Met een normale Nederlandse simkaart kun je conform de FUP (Fair Use Policy) max. 25-40GB per maand in het buitenland gebruiken, daarna wordt je afgeknepen.
Als je 6-10GB per dag gebruikt voor 100% online en TV kijken dan ben je met 4-5 dagen door je data heen.

Dan is een EU datasim onbeperkt wel duurder maar geeft zekerheid op altijd internet.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik snap het

 

bij mij werkt het zo, ik moet bij Tmobil steeds mb’s aanvullen, ik kijk bijna nooit TV, alleen af en toe voetbal, maar wel vaak Netflix (zolang het nog duurt hoor want zodra ze reclames gaan tussen voegen ben ik de eerste die het abonnement van 15,99 opzeg) maar desalniettemin ik kijk een Netflix serie of film, verbruik 2 Gig en moet vaak nog een keer 2 Gig aanvullen.

 

ik kom er goed mee weg hoor, ideaal is anders, ik vind het allemaal al kostbaar genoeg qua abonnementen bij een provider, 1 x thuis + 2 x mobiel + 1 x een tablet, net wat meer dan 100 euro per maand

Link naar reactie
Share on other sites

Online in heel de EU is tot op heden inderdaad nog erg duur. Daarom zou ik een 4G router nemen, hier een EU datasim in stoppen en daarmee alle TV's, telefoons en tablets rond de camper Wifi geven. Dat scheelt individueel gebruik via losse abonnementen en geeft een ervaring als thuis; altijd Wifi en meestal voldoende tot prima snel internet.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een Poynting Point MiMo WiFi/LTE antenne op het dak en een Teltonika router binnen.

 

Werkt perfect, meestal op LTE (4/5G) en in Nederland met een KPN unlimited.

 

In het buitenland inderdaad max 25 Gb per maand data, dat is onvoldoende om regelmatig TV te kijken.

 

Daarom via Campingtrend een speciale Vodafone DE sim only data, met in heel Europa echt onbeperkt data met ruim voldoende bandbreedte om TV te kijken. Kost wel 129 euro per maand, maar dan heb je de hele maand geen problemen.

 

Ik probeer altijd eerst de WiFi van de camping/camperplaats, maar in 9 van de 10 gevallen is dat gewoon bagger, zeker om TV te kijken.

 

Eén opmerking tenslotte, soms is er geen 4/5G ontvangst in een bepaald gebied en dan houdt natuurlijk alles op. Dat kan je ook met een schotel gebeuren, als je op een ongunstige plek staat en de schotel niet "vrij" (bomen, bergen of andere obstakels) op de satelliet gericht kan worden, doet ie het ook niet.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Kabe zei:

Goedendag Camper-T

 

ik heb in de Camper een eigen TP-link router en daar gaat dus het tabletkaartje met een 09 nummer onbeperkt internetten in

 

Prima oplossing met een unlimited pre-paid datasim. Bij goede 4G dekking houd je de internetervaring min of meer als thuis, sterk Wifi signaal en snel geneog. En wat ik zelf ook prettig vind is dat je onderweg ook gewoon internet houdt. Zo kan de leidinggevende al rijdende haar tablet gebruiken, meekijken waar we rijden, etc. 

 

 

1 uur terug, GeMa zei:

Ik heb een Poynting Point MiMo WiFi/LTE antenne op het dak en een Teltonika router binnen.

 

Werkt perfect, meestal op LTE (4/5G) en in Nederland met een KPN unlimited.

 

In het buitenland inderdaad max 25 Gb per maand data, dat is onvoldoende om regelmatig TV te kijken.

 

Daarom via Campingtrend een speciale Vodafone DE sim only data, met in heel Europa echt onbeperkt data met ruim voldoende bandbreedte om TV te kijken. Kost wel 129 euro per maand, maar dan heb je de hele maand geen problemen.

 

Ik probeer altijd eerst de WiFi van de camping/camperplaats, maar in 9 van de 10 gevallen is dat gewoon bagger, zeker om TV te kijken.

 

Eén opmerking tenslotte, soms is er geen 4/5G ontvangst in een bepaald gebied en dan houdt natuurlijk alles op. Dat kan je ook met een schotel gebeuren, als je op een ongunstige plek staat en de schotel niet "vrij" (bomen, bergen of andere obstakels) op de satelliet gericht kan worden, doet ie het ook niet.

 

HIer min of meer dezelfde opstelling, een Poynting Mimo 4x4 4G/5G antenne aan een Huawei B818 met 4x externe antenne (omgebouwd). Op onze trip door west Europa van afgelopen jaar vrijwel overal 75% ontvangst en prima datasnelheden. Terwijl de antenne nog los in een kast met de router stond. (Antenne op dak nog in overweging...) 

 

Een enkel keer hadden wij in een dun bevolkt buitengebied in Frankrijk minimale 4G dekking en heb de antenne toen via het dakluik op dak gezet. De verbinding was hierdoor niet gelijk beter maar wel beter als direct via de smartphone. Ach, voor die enkele keer, dan heb je even geen snel internet, het is geen levensbedreigend iets...

 

Wifi op de camping daar ben ik jaren geleden al mee gestopt. Alleen als een plek bekend staat om zijn sterke en snelle Wifi dan wil ik het wel eens proberen maar eerder niet. Wij camperen in de zomer vaak tegen het einde van het seizoen en komen dan vaker op minder volle (vroeger compleet lege) campings of camperplaatsen en dan nog is het Wifi dramatisch. Vooral in de buitengebieden waar de campingeigenaar het met een schotelverbinding over land moet doen is het standaard traag tot dramatisch.

  

Link naar reactie
Share on other sites

We hebben inmiddels de Netgear Nighthawk MR2100 gekocht.   Op dit moment kaartje van Lyca erin om aankomende week uit te proberen.   Doet ie het goed, dan kaartje via Campertrend bestellen en dan zullen we zien hoe het functioneert op onze trip door zuid Europa.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even een update : helaas werkte het niet naar tevredenheid, of liever gezegd slecht.  We hebben de dure Netgear Nighthawk retour gedaan aan leverancier.  We wilden Via Campertrend iets bestellen, maar er zijn op dit moment geen SIM kaartjes meer beschikbaar.  Nu gekozen voor een 4G Dongle met SIM via “Myprivatehotspot”, 300 GB voor een maand.  We gaan dit uitproberen, ik zal laten weten wat onze ervaringen zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-7-2022 om 17:27, Gotcha zei:

Even een update : helaas werkte het niet naar tevredenheid, of liever gezegd slecht.  We hebben de dure Netgear Nighthawk retour gedaan aan leverancier.  We wilden Via Campertrend iets bestellen, maar er zijn op dit moment geen SIM kaartjes meer beschikbaar.  Nu gekozen voor een 4G Dongle met SIM via “Myprivatehotspot”, 300 GB voor een maand.  We gaan dit uitproberen, ik zal laten weten wat onze ervaringen zijn.

SIM kaartjes zijn weer beschikbaar!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-7-2022 om 17:27, Gotcha zei:

Even een update : helaas werkte het niet naar tevredenheid, of liever gezegd slecht.  We hebben de dure Netgear Nighthawk retour gedaan aan leverancier.  We wilden Via Campertrend iets bestellen, maar er zijn op dit moment geen SIM kaartjes meer beschikbaar.  Nu gekozen voor een 4G Dongle met SIM via “Myprivatehotspot”, 300 GB voor een maand.  We gaan dit uitproberen, ik zal laten weten wat onze ervaringen zijn.

 

Op zich best bijzonder dat een Netgear Nighthawk 4G router tegenvalt. De M2 voor 4G en zeker de M5 voor 5G GSM netwerken komen erg goed uit de bus in reviews.

Ze kosten dan ook best wat, zeker de M5 maar daarmee zou je een compacte en snelle alles in een Mifi router moeten hebben. Welke model hebben jullie geprobeerd?

 

Afgelopen jaar hadden wij ook een simkaart van MyPrivateHotspot, prima bevallen. Bleek een Vodafone Spanje gebaseerde simkaart te zijn en wij hadden hiermee 120GB voor 3 weken. Dit jaar wil ik een onbeperkte versie waarbij 300GB ook al voldoende moet zijn voor 3 weken.

Hoe werkt het bij MyPrivateHotspot met de EU - huur - datasim? Moet je die na afloop weer terugsturen in een enveloppe of iets? En ben je op de hoogte dat de simkaarten van MyPrivateHotspot volgens eigen zeggen absoluut niet in Andorra, Monaco en Zwitserland gebruikt mogen worden, omdat de simkaart anders geblokkeerd wordt?

Link naar reactie
Share on other sites

Wij gebruiken de Service van “myprivatehotspot” nu bijna een weekje, ik zal mijn bevindingen delen via dit forum, we zijn vanuit Nederland vertrokken, hebben een nachtje in Montebauer gestaan en daarna door naar Lörrach, dreilandercamping.  Daar begonnen helaas de problemen, ‘s avonds werkte dongle nog, maar de volgende ochtend geen internet meer, via m’n Lyca abonnement in de i-phone contact gezocht met John van myprivatehotspot.  Na veel over en weer WhatsAppen / met tussenpozen, bijna de gehele dag, kwam ie tot de conclusie dat het kaartje kapot zou moeten zijn, kaartje was nl ingedeukt, waardoor naar zijn zeggen de vergulde banen op de SIM kaart geen goed contact zouden maken.  We hebben afgesproken dat hij een nieuw kaartje zou opsturen naar onze vakantie bestemming in Italie.  Afgelopen maandag heeft ie dit per DHL verstuurd en dinsdag kwam er bij ons een Alcatel hotspot binnen op de camping, de DHL kosten ( € 50 ) hebben we “samsam” betaald.  Helaas moest deze nog wel geconfigureerd worden, daar ook bijna weer een dag samen met hem mee bezig geweest, er wordt maar vanuit gegaan dat je de kennis hebt hoe je een netwerk configuratie / APN settings, aanmelden, afmelden, nieuw profiel aanmaken etc begrijpt en kunt uitvoeren.   Nu donderdag ochtend heb ik het werkend, pfpf.  Helaas is de download niets sneller dan ik op m’n I-phone heb, slecht 1.9 à 2 Mb, had verwacht dat we met zo’n hotspot werkend op 4G toch betere resultaten zouden boeken.   Dus nog geen Canal Digitaal, Netflix of IPTV profider kunnen kijken via de laptop of I-Pad.   Het openen van e-mails, berichten beantwoorden, iets op Facebook bekijken enz, gaat prima, maar that’s it.    In één van de laatste berichten van John kreeg ik ook nog te horen dat de dongle met het eerste SIM kaartje was geblokkeerd, ik Lörrach Duitsland ( 5 km van de Zwitserse grens ) had ie waarschijnlijk toch ‘s nachts ingelogd op een Zwitserse aanbieder, waardoor ie geblokeerd werd.   Dus mede camperaars houdt hiermee rekening !!.  Al met al is het nog niet zo’n succes.  

Link naar reactie
Share on other sites

Dit was na enig twijfelen en overdenken de reden om dit keer voor een kaartje van Onlineineurope.com te kiezen, met korting via de website van Camping Trent.

Mijn ervaringen met MyPrivateHotspot zijn zondermeer goed en John is ook erg behulpzaam maar ergens vind ik zijn EU datasim opties van dit jaar wat minder...

 

1. Wij camperen door Europa en rijden zeker door- of in de buurt van Zwitserland, Monaco en Andorra. En ik wil absoluut geen risico op onverwachte blokkades, etc.

   Onlineineurope geeft overal dekking, ook in Zwitserland en Monaco (Andorra?) en in landen zonder dekking werkt de simkaart niet maar geen blokkade-risico.

2. MyPrivateHotspot doet zondermeer veel moeite om goedkope oplossingen voor pre-paid datakaarten te vinden die met veel tegoed in heel de EU werken.

    Afgelopen jaar had ik een simkaart die ik kon weggooien, nu zijn het huursims die je terug moet sturen. Op zich niet heel erg maar toch ook weer een nadeel.

    MyPrivateHotspot rekent voor bijv. 30 dagen 300GB huursim in de EU (exclusief de 3 non-EU landen) €99,00.

    Onlineineurope rekent voor 4 weken EU Onbeperkt GB €130,00 in heel de EU, geen uitzonderingen. Dat is €31,00 duurder maar dus iets meer voordelen en rust.

 

Ik moet de Onlineineurope simkaart nog gaan ervaren en de FUP regeling in de EU die 'Onbeperkt' data beperkt tot 10GB per dag zal vast ook van kracht zijn maar evengoed wil ik deze optie toch ook geprobeert hebben. En klaarblijkelijk menig camperaar met mij want de Onlineineurope simkaarten waren tijdelijk uitverkocht.

 

Het is overigens best mogelijk dat jouw 4G router met simkaart van MyPrivateHotspot niet de snelheid haalt die je verwacht. De meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat de lokale GSM mast simpel niet sneller is. Daarnaast 'kan' het zijn dat de 4G router binnen in de camper staat en signaaldemping ondervind door de aluminium wanden van de camper. Probeer de 4G router eens via een dakluik op het dak van de camper te zetten en doe dan eens een speedtest. Aan de simkaart zal het denk ik niet liggen...

Je gaf al eerder aan dat je prestaties van de Netgear 4G router vond tegenvallen. Wat heb je voor model gekocht dan? Over het algemeen werken die dingen behoorlijk goed.

   

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

ik ben helemaal niet thuis in alles wat ik bovenstaand lees maar ik wil wel melden dat ik 4 T-mobil abonnementen heb en momenteel in Bretagne zit

thuis internet + tv + annyware

2 x mobiel onb.p. Bellen 

1x tablet Simkaart 09 nummer in onze router in de Camper, gewoon shit, werkt totaal niet automatisch overschakelen naar andere providers, kosten 26 euro per maand onb.p. Gig.

werkt voor geen centimeter, teruggezet naar 1 Gig om de prijs te drukken, klantenservice gebeld en het ligt niet aan T-mobil maar aan mijn router (beweren zij uiteraard)

 

we zijn weer gaan ganzenborden leuker en werkt altijd

 

Ik ga mij beraden of ik nog wel verder wil met T-mobil, zij kosten ons elke maand 107.00 euro in in deze tijd is dat veel geld

Link naar reactie
Share on other sites

Kabe, dit is nou waar het in dit topic om draait. Waar doe je goed aan als je dan bereid bent om extra te betalen voor goed internet tijdens de camperreis.

 

De meeste, eigenlijk alle GSM abonnementen die in Nederland worden afgesloten kunnen in het buitenland gebruikt worden maar niet zoals in Nederland.

Als je in Nederland een 'Onbeperkt' abonnement hebt dan gelden er voor gebruik in het buitenland vaak andere regels, soweiso voor het datagebruik.
Vrijwel elk Nederlands 'Onbeperkt' abonnement zal in het buitenland beperkt zijn tot maixmaal 50GB per maand en dan ook vaak maximaal 10GB per dag.

Is deze 50GB op dan krijg je meestal een notificatie per SMS en als je vervolgens meer MB's wilt dan gaat de kassa rinkelen, dit moet je altijd voorkomen.

 

Het is daarom dat veel camperaars naast hun normale GSM telefoon en abonnement een apart pre-paid datasimkaartje kopen voor internet in heel de EU.

Al naar gelang de leverancier zal je rond de €100,00-€150,00 voor 3 a 4 weken onbeperkt datagebruik/internet betalen, daarna gooi de je simkaart weg.

Kijk eens bij MyPrivateHotspot of Onlineineurope, daar heb je verschillende opties en zie je ook in welke landen deze pre-paid data simkaarten werken.

De simkaart komt per post, stop je in je 4G router en is meestal gelijk online. Aan het einde van de periode wordt de simkaart vanzelf gedeactiveerd.

Op deze manier weet je vooraf wat je betaald en komen er geen bijkomende kosten, daarom heet het ook pre-paid, ofwel vooraf-betaald. Niks meer.

 

En als je met een pre-paid EU simkaart of wat dan ook in je 4G router een slechte verbinding hebt dat hoeft dit niet altijd aan de simkaart zelf te liggen.

Ten eerste kun je ergens staan waar simpel weinig bereik/dekking is. Dan kun je er met de beste apparatuur niet veel meer van maken.

Of je 4G router staat binnen waar het ontvangst minder is door de demping van de aluminium camperbeplating. Zet de router dan eens op dak of iets.

Er zijn camperaars die een externe antenne op hun 4G router aan kunnen sluiten en daardoor een losse antenne op dak kunnen zetten, ook een idee.

Daarnaast moet het vrijwel altijd mogelijk zijn om in de 4G router instellingen van provider te wisselen, om te kijken of een andere provider beter/sterker is.

Hoe dit in zijn werking gaat is per merk en type 4G router verschillend en niet zo maar even uit te leggen. Hier moet je je in verdiepen of hulp vragen.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 11-7-2022 om 08:49, Kabe zei:

Goedendag Camper-T

 

ik heb in de Camper een eigen TP-link router en daar gaat dus het tabletkaartje met een 09 nummer onbeperkt internetten in

Voor camperaars die veel data willen verstoken zoals TV, Netflix, F1 kijken, is er de data-only simkaart van mijnsimkaart.nl

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-8-2022 om 15:13, Camper-T zei:

 

Op zich best bijzonder dat een Netgear Nighthawk 4G router tegenvalt. De M2 voor 4G en zeker de M5 voor 5G GSM netwerken komen erg goed uit de bus in reviews.

Ze kosten dan ook best wat, zeker de M5 maar daarmee zou je een compacte en snelle alles in een Mifi router moeten hebben. Welke model hebben jullie geprobeerd?

 

Afgelopen jaar hadden wij ook een simkaart van MyPrivateHotspot, prima bevallen. Bleek een Vodafone Spanje gebaseerde simkaart te zijn en wij hadden hiermee 120GB voor 3 weken. Dit jaar wil ik een onbeperkte versie waarbij 300GB ook al voldoende moet zijn voor 3 weken.

Hoe werkt het bij MyPrivateHotspot met de EU - huur - datasim? Moet je die na afloop weer terugsturen in een enveloppe of iets? En ben je op de hoogte dat de simkaarten van MyPrivateHotspot volgens eigen zeggen absoluut niet in Andorra, Monaco en Zwitserland gebruikt mogen worden, omdat de simkaart anders geblokkeerd wordt?

MPH sims zijn uitsluitend voor gebruik in EU-landen

Link naar reactie
Share on other sites

Ja ja, klinkt allemaal erg mooi, al die data pakketten, maar de werkelijkheid is wel degelijk anders, zoals eerder geschreven; we hebben een data SIM only kaartje gehuurd via “myprivatehotspot”,  we kunnen tot max 300 Gb per maand gebruiken, we staan in Italie aan het Lago di Maggiore meer, maar de hoogste download die we eruit kunnen persen is 1.9 Mb.  Heb de Dongle met een USB extension kabel 3 meter bovenop het dak van de Hymer staan. Heb verschillende profiders geprobeert, kreeg van John ( myprivatehotspot ) een lijstje, maar we kunnen er niet meer download snelheid uit halen,  Dus geen Canal Digitaal, geen Netflixen en geen IPTV profider tv.  Oh ja en niet bruikbaar in niet EU landen, wij stonden in Lörrach / Duitsland, 5 km van de grens met Zwitserland, kaartje werd geblokkeerd.  Op dit moment werkt m’n Lyca kaartje in de I-phone nog het beste,  maar we hebben nog vijf weken te gaan.  Zal m’n bevindingen op andere Europese lokaties delen op dit forum.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid