Ga naar inhoud

Winter stalling camper


Peterf
 Share

Recommended Posts

Tijdens de winterstalling van de camper of caravan is het een goed idee om een ruime hoeveelheid winterruitenvloeistof (-20°) in elke afvoer te gieten.

Zo zijn alle stankafsluiters (waar altijd vloeistof in achter blijft) beschermd tegen vorst!

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn checklist is heel wat langer:

Checklist stalling

 

O     Camper niet op de handrem, maar in de versnelling

O     Brandstoftank vol

O     Camper van binnen en buiten schoonmaken

O     Schoon- en vuilwatertanks aftappen

O     Boiler aftappen

O     Kranen open laten staan

O     Relais van de dompelpomp losmaken

O     Antivries in sifons

O     Gasflessen uit de camper

O     Toiletvloeistof uit de camper

O     Koelkast schoonmaken en deur in de kierstand

O     Antivries in de ruitensproeier

O     Ruitenwissers van de ramen halen

O     CO-alarm verwijderen (nieuwe batterijen in voorjaar, 3 x AA)

O     Rookalarm verwijderen (nieuwe batterij in voorjaar, 9 volt blok)

O     Mobeye verwijderen (batterijen 4 x CR123 lithium)

O     Dakramen in ventilatiestand

O     Batterij koelkast (AAA)

O     Huishoudaccu uitschakelen via massaschakelaar

O     Zonnepanelen uitschakelen via massaschakelaar

O     Startaccu loskoppelen

Link naar reactie
Share on other sites

Ik stal hem gewoon met de landstroom aangesloten op de EBL druppellader. Dus geen accu's af te koppelen.
Ik zie niet in waarom een sifon (stankafsluiter) niet zo mogen bevriezen. Dat is een groot open systeem dat het beetje uitzetting van ijsvorming gemakkelijk kan hebben. Dus spaar je de moeite en het geld van deze antivries actie.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb weliswaar geen antwoord maar wel een aanvullende vraag. De stalling beheerder wil dat de accu een accuslot heeft. Nu zegt de dealer dat dat voor de nieuwe campers een probleem geeft met de software die dat wordt uitgeschakeld en het daarna weer opnieuw opstarten,. Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Share on other sites

Herman , Ik heb het zelfde probleem , met mijn navigatie ( is mij verteld ) , ik mag de start accu aan een accuwachter aansluiten die de spanning op 13,8 volt houd , de huishoud accu ( AGM ) word na geladen met max 14,8 volt , bij vol , zet ik de houdschakelaar uit , dus de camper zelf heeft geen spanning meer , na 6 maanden controleer ik de spanning en te laag even weer bij leden .

Maar als hij het eist dan heb je geen keus , en vraag dan aan de dealer wat de kosten zijn voor het opnieuw opstarten , dan weetje waar je aan toe bent , succes .

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, supreme zei:

Herman , Ik heb het zelfde probleem , met mijn navigatie ( is mij verteld ) , ik mag de start accu aan een accuwachter aansluiten die de spanning op 13,8 volt houd , de huishoud accu ( AGM ) word na geladen met max 14,8 volt , bij vol , zet ik de houdschakelaar uit , dus de camper zelf heeft geen spanning meer , na 6 maanden controleer ik de spanning en te laag even weer bij leden .

Maar als hij het eist dan heb je geen keus , en vraag dan aan de dealer wat de kosten zijn voor het opnieuw opstarten , dan weetje waar je aan toe bent , succes .

Dank je wel voor je antwoord. Ik ga maar eens met de beheerder praten. Wie weet komen we tot oplossing. 

aangepast door HermanKoek
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, supreme zei:

GreDon , je kunt natuurlijk uit voorzorg ook een beetje spiritus in doen ,  dat zijn de kosten niet .

 Ja, je kunt er ook mijn schoonmoeder in doen. Die bevriest ook niet.
Maar alles is overbodig, dus verspilling, m.u.v. schoonmoeder  

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...