Peterf Geplaatst: 1 juni 2020 Share Geplaatst: 1 juni 2020 Tijdens de winterstalling van de camper of caravan is het een goed idee om een ruime hoeveelheid winterruitenvloeistof (-20°) in elke afvoer te gieten. Zo zijn alle stankafsluiters (waar altijd vloeistof in achter blijft) beschermd tegen vorst! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Busje Geplaatst: 1 juni 2020 Share Geplaatst: 1 juni 2020 Mijn checklist is heel wat langer: Checklist stalling O Camper niet op de handrem, maar in de versnelling O Brandstoftank vol O Camper van binnen en buiten schoonmaken O Schoon- en vuilwatertanks aftappen O Boiler aftappen O Kranen open laten staan O Relais van de dompelpomp losmaken O Antivries in sifons O Gasflessen uit de camper O Toiletvloeistof uit de camper O Koelkast schoonmaken en deur in de kierstand O Antivries in de ruitensproeier O Ruitenwissers van de ramen halen O CO-alarm verwijderen (nieuwe batterijen in voorjaar, 3 x AA) O Rookalarm verwijderen (nieuwe batterij in voorjaar, 9 volt blok) O Mobeye verwijderen (batterijen 4 x CR123 lithium) O Dakramen in ventilatiestand O Batterij koelkast (AAA) O Huishoudaccu uitschakelen via massaschakelaar O Zonnepanelen uitschakelen via massaschakelaar O Startaccu loskoppelen Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 4 juni 2020 Share Geplaatst: 4 juni 2020 Ik stal hem gewoon met de landstroom aangesloten op de EBL druppellader. Dus geen accu's af te koppelen. Ik zie niet in waarom een sifon (stankafsluiter) niet zo mogen bevriezen. Dat is een groot open systeem dat het beetje uitzetting van ijsvorming gemakkelijk kan hebben. Dus spaar je de moeite en het geld van deze antivries actie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HermanKoek Geplaatst: 11 juni 2020 Share Geplaatst: 11 juni 2020 Ik heb weliswaar geen antwoord maar wel een aanvullende vraag. De stalling beheerder wil dat de accu een accuslot heeft. Nu zegt de dealer dat dat voor de nieuwe campers een probleem geeft met de software die dat wordt uitgeschakeld en het daarna weer opnieuw opstarten,. Wat is wijsheid? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 11 juni 2020 Share Geplaatst: 11 juni 2020 Herman , Ik heb het zelfde probleem , met mijn navigatie ( is mij verteld ) , ik mag de start accu aan een accuwachter aansluiten die de spanning op 13,8 volt houd , de huishoud accu ( AGM ) word na geladen met max 14,8 volt , bij vol , zet ik de houdschakelaar uit , dus de camper zelf heeft geen spanning meer , na 6 maanden controleer ik de spanning en te laag even weer bij leden . Maar als hij het eist dan heb je geen keus , en vraag dan aan de dealer wat de kosten zijn voor het opnieuw opstarten , dan weetje waar je aan toe bent , succes . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 11 juni 2020 Share Geplaatst: 11 juni 2020 GreDon , je kunt natuurlijk uit voorzorg ook een beetje spiritus in doen , dat zijn de kosten niet . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HermanKoek Geplaatst: 11 juni 2020 Share Geplaatst: 11 juni 2020 (aangepast) 4 uren geleden, supreme zei: Herman , Ik heb het zelfde probleem , met mijn navigatie ( is mij verteld ) , ik mag de start accu aan een accuwachter aansluiten die de spanning op 13,8 volt houd , de huishoud accu ( AGM ) word na geladen met max 14,8 volt , bij vol , zet ik de houdschakelaar uit , dus de camper zelf heeft geen spanning meer , na 6 maanden controleer ik de spanning en te laag even weer bij leden . Maar als hij het eist dan heb je geen keus , en vraag dan aan de dealer wat de kosten zijn voor het opnieuw opstarten , dan weetje waar je aan toe bent , succes . Dank je wel voor je antwoord. Ik ga maar eens met de beheerder praten. Wie weet komen we tot oplossing. 11 juni 2020 aangepast door HermanKoek Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 11 juni 2020 Share Geplaatst: 11 juni 2020 4 uren geleden, supreme zei: GreDon , je kunt natuurlijk uit voorzorg ook een beetje spiritus in doen , dat zijn de kosten niet . Ja, je kunt er ook mijn schoonmoeder in doen. Die bevriest ook niet. Maar alles is overbodig, dus verspilling, m.u.v. schoonmoeder Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Zaicsek Geplaatst: 27 juni 2020 Share Geplaatst: 27 juni 2020 Wij zijn startende camperaars en ik vraag mij af of wij een accuwachter nodig hebben. De camper heeft zonnepanelen en de nieuwe stalling veel dakramen. Is dat voldoende om de accu op peil te houden? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 30 juni 2020 Share Geplaatst: 30 juni 2020 Ik denk het niet en ik zou gewoon de landstroom gebruiken en de ingebouwde lader van de camper het werk laten doen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.