Ga naar inhoud

Naheffing motorrijtuigenbelasting, tijdvak waarover berekend wordt.


Recommended Posts

Vorig jaar september paar weekjes camperen. Door omstandigheden vergeten kenteken-schorsing op te heffen. Gefotografeerd en naheffing ontvangen. Deze wordt berekent over periode van 12 maanden en er is een boete opgelegd van 100%. De feitelijk niet vertaalde belasting bedroeg ongeveer € 75,-, de naheffing nu bijna € 1.400,-. Ik kan bewijzen met verklaringen van een professioneel stallingsbedrijf wanneer mijn camper in de stalling heeft gestaan en de schorsing gedurende diverse perioden dus terecht was. De inspecteur van de Dienst MRB lijkt niet bereid de naheffing te beperken tot die paar weken feitelijk gebruik. Heeft iemand ervaring hoe e.e.a. verder kan worden aangepakt? Ik lees graag jullie ervaringen.

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, zo werkt dat hier bij de Belastingdienst. Geen enkele nuance en gewoon ongericht met een kanon op een muis schieten. Zou formeel een bezwaarschrift indienen, moeten ze binnen 8 weken op reageren (gaat waarschijnlijk niet gebeuren), daarna meteen in gebreke stellen en een dwangsom opleggen (formulier op website Belastingdienst). Kun je daarmee (een deel van) de boete betalen.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 17-5-2022 om 11:00, john.van.alphen@xs4all.nl zei:

Vorig jaar september paar weekjes camperen. Door omstandigheden vergeten kenteken-schorsing op te heffen. Gefotografeerd en naheffing ontvangen. Deze wordt berekent over periode van 12 maanden en er is een boete opgelegd van 100%. De feitelijk niet vertaalde belasting bedroeg ongeveer € 75,-, de naheffing nu bijna € 1.400,-. Ik kan bewijzen met verklaringen van een professioneel stallingsbedrijf wanneer mijn camper in de stalling heeft gestaan en de schorsing gedurende diverse perioden dus terecht was. De inspecteur van de Dienst MRB lijkt niet bereid de naheffing te beperken tot die paar weken feitelijk gebruik. Heeft iemand ervaring hoe e.e.a. verder kan worden aangepakt? Ik lees graag jullie ervaringen.


Jij hebt de regels van de fiscus ovetreden en zij leggen volledig terecht deze naheffing op. Daar is reeds over geprocedeerd tot en met de Hoge Raad. Een kansloze zaak, ik zou maar snel betalen voordat ze gaan invorderen en de boete nog hoger wordt.

Link naar reactie
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk, primair ligt de fout bij John zelf, maar....... een Belastingdienst die zo disfunctioneel is en disproportioneel handelt mag ook wel eens met eigen middelen bestreden worden, daarom nogmaals, bezwaar maken, 10-1 dat ze niet op tijd (8 weken) reageren en dan meteen (op het bezwaar) in gebreke stellen en dwangsom opleggen. In mijn wereld mag je vuur met vuur bestrijden.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat ik en foutje heb gemaakt is duidelijk. Ik acht een naheffing van bijna € 1.400,- niet in verhouding staan tot het niet betaald hebben van slechts € 75,-. Disproportioneel en doet geen recht aan het evenredigheidsbeginsel uit de algemene wet bestuursrecht. Ik zoek naar ervaringen van “mede-gedupeerden” hiermede.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-5-2022 om 23:25, Adriatik zei:

Gaat je veel energie en frustratie kosten, maar het gaat je niets opleveren. Niet doen!

Vandaag uitspraak ontvangen. Aanslag verminderd tot € 72,- periode van feitelijk gebruik, omdat aantoonbaar was gestald in overige perioden uit naheffingstijdvak. Goede argumentatie en beroep op het evenredigheidsbeginsel heeft dus wel degelijk geholpen.

Boete beperkt tot wettelijk minimum bedrag.

Er is dus nog altijd hoop op een rechtvaardige behandeling van je zaak.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...