Ga naar inhoud

parkeren van mijn kampeerbus


Jan Rijn

Recommended Posts

Tot voor kort konden wij onze kampeerbus zonder enig probleem voor de deur parkeren in Den Haag.
Onlangs zat er opeens een sticker op met een waarschuwing dat onze auto een kampeerfunctie heeft en derhalve niet langer dan drie dagen voor de deur mag staan.
Als de bus bij de RDW geregistreerd staat als personen auto, kun je hier dan ontheffing voor krijgen? Een stalling is kostbaar en ik wil mijn bus te allen tijde kunnen gebruiken. iemand hier ervaring mee?
Graag hoor ik van u!
Met vriendelijke groet,
 
Jan Rijn Grool
Link naar reactie
Share on other sites

Omdat u aan geeft dat uw kampeerbus als personenauto staat geregistreerd neem ik aan dat u ook geen gebruik maakt van het kampeerautotarief (kwart van de normale wegenbelasting). In dat geval kunt u volgens mij bezwaar maken bij de gemeente omdat u kunt bewijzen dat uw auto (voor de wet) geen kampeerbus is maar een gewone auto.

Maakt u wel gebruik van het kampeerautotarief dan zal er weinig aan te doen zijn denk ik.

Link naar reactie
Share on other sites

Zelfs wanneer u geen gebruik maakt van het kwart-tarief, maar uw kampeerbus wel is uitgerust als camper, zal uw kampeerbus moeten voldoen aan de eisen in de APV. Daarin zal zeer waarschijnlijk staan dat een camper een beperkt aantal dagen op de openbare weg mag staan. Ontheffing zult u waarschijnlijk niet kunnen krijgen, en zeker niet met de redenen (handiger en minder kostbaar) die u nu aandraagt.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Adriatik zei:

Zelfs wanneer u geen gebruik maakt van het kwart-tarief, maar uw kampeerbus wel is uitgerust als camper, zal uw kampeerbus moeten voldoen aan de eisen in de APV. Daarin zal zeer waarschijnlijk staan dat een camper een beperkt aantal dagen op de openbare weg mag staan. Ontheffing zult u waarschijnlijk niet kunnen krijgen, en zeker niet met de redenen (handiger en minder kostbaar) die u nu aandraagt.

Inderdaad, mag niet.

U spreekt zelf al over een kampeer bus, deze kan als personen auto of als bedrijfswagen geregistreerd staan.

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Borgerik zei:

Omdat u aan geeft dat uw kampeerbus als personenauto staat geregistreerd neem ik aan dat u ook geen gebruik maakt van het kampeerautotarief (kwart van de normale wegenbelasting). In dat geval kunt u volgens mij bezwaar maken bij de gemeente omdat u kunt bewijzen dat uw auto (voor de wet) geen kampeerbus is maar een gewone auto.

Maakt u wel gebruik van het kampeerautotarief dan zal er weinig aan te doen zijn denk ik.

De meeste campers zijn voor de wet een personenauto (M1), daarom mag je er ook met een B(E) rijbewijs in rijden, maar de codering voor de opbouw (SA) geeft aan of het hier om een camper gaat. Gewone personenauto's hebben de codering M1/AF. Dat staat los van het wegenbelastingtarief en lokale regels omtrent parkeren van grote voertuigen. Als je een camper hebt met M1/SA moet je trouwens vaak de 1e keer (bij nieuwe aanschaf) het kwarttarief eerst aanvragen, anders staat ie ook op het gewone tarief.

 

Voor wat betreft het parkeren is de lokale APV van toepassing. Een BOA kijkt vaak alleen in het kentekenregister en als ie M1/SA ziet staan, denk ie aha, camper en die mag maar 2-3 dagen max. op de openbare weg geparkeerd staan. Als je echter de (bus)camper ook voor "normaal" gebruik toepast (bijv. woon-/werkverkeer), dan gaat die regel niet op. Maar dat blijft een lastige discussie.

 

Beste is om OF de camper dan regelmatig te verplaatsen OF te stallen OF op de eigen oprit (indien aanwezig) te parkeren.

 

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid