Heisaindecamper Geplaatst: 25 januari 2022 Share Geplaatst: 25 januari 2022 (aangepast) Hallo, wij willen met ons gezin een jaar door Europa gaan reizen en zijn opzoek naar een camper. Nu staat er bij de meeste campers dat een B rijbewijs genoeg is, maar het gewicht neemt nogal snel toe met 5 personen. Nu is het geen probleem om een C1 rijbewijs te gaan halen, maar hoe kom ik erachter dat een camper omgekeurd kan worden voor een zwaarder gewicht? We hebben er 2 op het oog en ik heb bij de RDW kenteken check gekeken. De eerste camper staat op F1 en F2 3500kg De tweede camper staat F1 en F2 3500kg en F3 5300kg Dit klinkt al makkelijker om om te zetten naar hoger laadgewicht of niet? Als ik de as last optel dan zitten ze beide rond de 4100kg Of zeggen jullie dat het met 5 personen makkelijk haalbaar is om onder de 3500kg te blijven. En dan even wel de bagage meedenken voor een gezin met 3 kinderen. 25 januari 2022 aangepast door Heisaindecamper Meer info toegevoegd Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 25 januari 2022 Share Geplaatst: 25 januari 2022 Die 3500kg met 5 personen kan je vergeten, dat red ik in mijn eentje maar net op een 6m camper , het max gewicht is incl de personen aan boord dus 2x volwassenen en 3x kids, reken maar uit. Dan komt je bagage er nog bij, optie is wellicht een aanhanger als de camper niet opgewaardeerd mag worden. Bij mij is F2 3500kg en F1 3900, dat laatste is de technische max massa, ik kan dus zonder problemen upgraden naar 3900kg zonder keuring rdw, dan wel C1 nodig. Als F1 3500kg is dan wordt het lastiger, moet de camper of aangepast(zwaardere veren o.i.d.) worden of je moet papieren kunnen overleggen van de fabrikant die de rdw kan overnemen, komt hoop geld bij kijken. F3 is van het samenstel met een aanhanger erachter. Heeft niets met de max technische massa van de camper zelf van doen. Voor jou is F1 belangrijk, zoek een camper die daar >4000kg heeft staan daar kan je wat mee zonder veel gedoe bij de rdw. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 26 januari 2022 Share Geplaatst: 26 januari 2022 Het bovenstaande is niet helemaal juist. Elke camper is op te waarderen boven de 3.500 kg. De as-lasten en de F1 en de F2 op het huidige kentebewijs zijn niet lijdend daarvoor. Je moet dit door een deskundige laten onderzoeken. Wij hebben onlangs opgewaardeerd naar 4.000 kg via www.verbruggenbwi.nl in Kampen. Heel prettig bedrijf, goed advies, leuke prijs en prima werk. En een tip voor de aankoop van een camper voor 5 personen die onder de 3.500 kg zou kunnen blijven is de Sunlight A72 of A461. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 26 januari 2022 Auteur Share Geplaatst: 26 januari 2022 Op 25-1-2022 om 18:41, HymerBoy zei: Die 3500kg met 5 personen kan je vergeten, dat red ik in mijn eentje maar net op een 6m camper , het max gewicht is incl de personen aan boord dus 2x volwassenen en 3x kids, reken maar uit. Dan komt je bagage er nog bij, optie is wellicht een aanhanger als de camper niet opgewaardeerd mag worden. Bij mij is F2 3500kg en F1 3900, dat laatste is de technische max massa, ik kan dus zonder problemen upgraden naar 3900kg zonder keuring rdw, dan wel C1 nodig. Als F1 3500kg is dan wordt het lastiger, moet de camper of aangepast(zwaardere veren o.i.d.) worden of je moet papieren kunnen overleggen van de fabrikant die de rdw kan overnemen, komt hoop geld bij kijken. F3 is van het samenstel met een aanhanger erachter. Heeft niets met de max technische massa van de camper zelf van doen. Voor jou is F1 belangrijk, zoek een camper die daar >4000kg heeft staan daar kan je wat mee zonder veel gedoe bij de rdw. Bedankt voor de info Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 26 januari 2022 Auteur Share Geplaatst: 26 januari 2022 9 uren geleden, Magic Ed. zei: Het bovenstaande is niet helemaal juist. Elke camper is op te waarderen boven de 3.500 kg. De as-lasten en de F1 en de F2 op het huidige kentebewijs zijn niet lijdend daarvoor. Je moet dit door een deskundige laten onderzoeken. Wij hebben onlangs opgewaardeerd naar 4.000 kg via www.verbruggenbwi.nl in Kampen. Heel prettig bedrijf, goed advies, leuke prijs en prima werk. En een tip voor de aankoop van een camper voor 5 personen die onder de 3.500 kg zou kunnen blijven is de Sunlight A72 of A461. Bedankt, ik ga het even bekijken. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 26 januari 2022 Share Geplaatst: 26 januari 2022 Je moet sowieso je C1 rijbewijs gaan halen, waarom koop je niet meteen een camper die rond de 4500 kg mag wegen. Een hoop minder gedoe. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 31 januari 2022 Auteur Share Geplaatst: 31 januari 2022 Ik heb ze zelf nog nergens kunnen vinden. Ook hoor ik dat je dan in het verkeer als vrachtwagen wordt gezien en dat dat best nadelig is. Ik krijg vooral het advies om te zwaar rond te gaan rijden, omdat je waarschijnlijk toch niet aangehouden wordt en dan wel een camper kopen die wel op hoger gewicht goed gekeurd zou kunnen worden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 januari 2022 Share Geplaatst: 31 januari 2022 Je wordt in verschillende landen idd als vrachtwagen gezien, b.v. Duitsland. Wij zien dit niet als nadeel, net hoe je er mee omgaat. Buiten het feit dat ik het een foute instelling vind om te zwaar rond te rijden, met alle risico's van dien. Ik verwacht dat er steeds vaker controles plaats gaan vinden, omdat er steeds meer campers zijn. Elke camper heeft voor- en nadelen. Je moet voor jezelf uitmaken welke nadelen je accepteerd en welke voordelen je belangrijk vindt. De perfecte camper bestaat niet en is altijd een compromis Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 1 februari 2022 Share Geplaatst: 1 februari 2022 Ik zou het risico niet lopen om met een te zware camper te gaan rijden, zowel technisch als verzekeringstechnisch vind ik het onverantwoord. Je zou het jezelf nooit vergeven als je met zijn allen in de camper zit over beladen en er gebeurt wel een ongeluk. Als je op vakantie gaat moet je lekker relax kunnen zitten en rijden, dus of je ergens 15 minuten later aankomt is toch niet erg. Het argument dat je toch niet aangehouden word komt waarschijnlijk van de verkopers, zijn er genoeg te koop die wel zwaarder mogen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 2 februari 2022 Share Geplaatst: 2 februari 2022 De vakantie met een camper begint als je thuis weg rijdt, waarom haasten. Ik rij altijd tussen de 80 en 90. Verbruikt de camper het minste en kun je lekker genieten van de omgeving. Afgelopen oktober november en december hebben we 6300 km gereden door België, Frankrijk, Portugal, Spanje en door Frankrijk, Luxemburg weer terug. Daar zitten zo'n verschrikkelijk mooie vergezichten in de rit, dan ga je toch niet haasten. Maw. voor mij maakt het niet uit of het een vrachtwagen is of niet. Onze eerste camper was wel onder de 3500 kg en toen reed ik ook niet harder. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 7 februari 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 februari 2022 Het gaat niet om het harder rijden hoor. Maar ik hoor dat het met tol veel verschil maakt en je kan minder plekken vinden om te staan, omdat je groter bent. Nu kreeg ik ook een ander advies en dat is om er een aanhanger aan te hangen. Dus een camper die tot 3500 mag en dan de rest van je spullen in de aanhanger. Mijn man gaat overigens sowieso zijn C1 halen, maar ik zie dus ook helemaal geen campers die zwaarder kunnen. Dus wij zitten nu hard te denken aan het aanhanger idee. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 7 februari 2022 Share Geplaatst: 7 februari 2022 Alle campers kunnen in principe zwaarder. De verkopers in Nederlanden bieden deze echter nauwelijks aan omdat ze dan alleen maar potentiele klanten in het bezit van een C/C1-rijbewijs aantrekken. Met investering van een paar euro's kun je bijna elke camper op de een of andere manier opwaarderen boven de 3.500 kg. De specialist hiervoor met gratis info zit hier in Kampen. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 7 februari 2022 Share Geplaatst: 7 februari 2022 Ik denk dat je eerder geweigerd word met een aanhanger dan een camper die zwaarder is dan 3500kg. De zwaarte heeft natuurlijk ook met grootte te maken maar onze camper is 6,68 mtr. X 2,12 mtr. En mag tot 4250kg. Dat is ook niet bepaald een grote camper. Het gaat er meer om wat je er allemaal op hebt zitten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 7 februari 2022 Share Geplaatst: 7 februari 2022 Wat de aanhanger betreft mag je tot 750kg met je B rijbewijs. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 7 februari 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 februari 2022 6 uren geleden, Cor1961 zei: Ik denk dat je eerder geweigerd word met een aanhanger dan een camper die zwaarder is dan 3500kg. De zwaarte heeft natuurlijk ook met grootte te maken maar onze camper is 6,68 mtr. X 2,12 mtr. En mag tot 4250kg. Dat is ook niet bepaald een grote camper. Het gaat er meer om wat je er allemaal op hebt zitten. De man die me dit adviseerde, die rijdt al een jaar door Europa met zijn aanhanger en komt ontzettend veel andere campers tegen met aanhangertjes. Maar nu dus eerst opzoek naar een camper en dan wordt het dus opwaarderen of aanhanger. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 8 februari 2022 Share Geplaatst: 8 februari 2022 Wij zijn afgelopen najaar ruim twee maanden door Frankrijk, Spanje, Portugal getrokken met een camper en een tandemasser er achter. We hebben op meer dan 20 campings en camperplaatsen gestaan, nergens zijn wij geweigerd. Je zoekt wel naar een grotere staanplaats als die er zijn, omdat dat makkelijker is. Ik heb in totaal drie keer de aanhanger afgekoppeld omdat de plaats te kort was om de aanhanger aan de camper te laten hangen. De camper is 7,40 lang en de aanhanger is 4,50 lang, camper 4250 kg en de aanhanger 1350 kg.. Je moet wel goed met een aanhanger achteruit kunnen rijden. Het grootste probleem met een dichte aanhanger is dat je hem niet ziet in de spiegels en op de achteruit rijcamera zie je alleen maar een wit vlak. Je moet de camper steeds een beetje links en dan weer rechts omtrekken en dan zie je de aanhanger in de spiegel. Even wennen. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 8 februari 2022 Share Geplaatst: 8 februari 2022 @trailerad maar jij hebt rijbewijs C(1)+E , neem ik aan. Ik denk dat het sowieso niet haalbaar is om met een 5 persoons camper onder de 3500kg te blijven, je moet toch ook voldoende zit en slaapplaatsen hebben. Dan red je het ook nog niet met een aanhangertje erachter. Dus ik zou zeggen als eerste een camper opwaarderen of 1 met een zwaardere toegestane massa. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 8 februari 2022 Share Geplaatst: 8 februari 2022 (aangepast) Dat heb ik eerder ook al gezegd. En ik heb idd C1E. Ik heb vroeger thuis op de boerderij heel veel met trekkers en karren er achter gereden. Dus achteruit rijden is voor mij geen probleem. 8 februari 2022 aangepast door trailerad Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 10 februari 2022 Share Geplaatst: 10 februari 2022 Ben nu ook samen met mijn vrouw begonnen aan de theorie voor C1 rijbewijs. Mijn vrouw heeft al D rijbewijs maar die is niet geldig voor een camper. Lang leve de vele regeltjes in Nederland. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 10 februari 2022 Auteur Share Geplaatst: 10 februari 2022 1 uur geleden, Cor1961 zei: Ben nu ook samen met mijn vrouw begonnen aan de theorie voor C1 rijbewijs. Mijn vrouw heeft al D rijbewijs maar die is niet geldig voor een camper. Lang leve de vele regeltjes in Nederland. Vermoeiend hè al die regels Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 10 februari 2022 Share Geplaatst: 10 februari 2022 4 uren geleden, Cor1961 zei: Ben nu ook samen met mijn vrouw begonnen aan de theorie voor C1 rijbewijs. Mijn vrouw heeft al D rijbewijs maar die is niet geldig voor een camper. Lang leve de vele regeltjes in Nederland. Belachelijk hè, ze mag met een grote bus met bv. 75 personen in de bus rijden, maar mag niet met een camper. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 10 februari 2022 Share Geplaatst: 10 februari 2022 Ja inderdaad, en dan heeft ze ook nog met een gelede bus gereden en mag ze niet met een aanhanger waar E rijbewijs voor nodig is rijden, maar dat schijnt er weer mee te maken te hebben dat bij een gelede bus de motor in het achterste gedeelte zit, dus duwend. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 11 februari 2022 Share Geplaatst: 11 februari 2022 21 uren geleden, Cor1961 zei: Ja inderdaad, en dan heeft ze ook nog met een gelede bus gereden en mag ze niet met een aanhanger waar E rijbewijs voor nodig is rijden, maar dat schijnt er weer mee te maken te hebben dat bij een gelede bus de motor in het achterste gedeelte zit, dus duwend. Tja, duwen of trekken dat is geheel iets anders. De ligging is zeer verschillend. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
J Baas Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht. Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton. Net bekend gemaakt! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Das idd mooi maar let wel je camper moet technisch wel ook >3500kg aan kunnen, als dat kan dan aan laten passen bij de RDW op het kenteken. Kan het niet dan ben je nog steeds in overtreding als je zwaarder dan 3500 kg bent ondanks het rijbewijs tot 4250kg. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.