Ga naar inhoud

Wel of geen C1 rijbewijs


Heisaindecamper
 Share

Recommended Posts

Hallo, wij willen met ons gezin een jaar door Europa gaan reizen en zijn opzoek naar een camper. Nu staat er bij de meeste campers dat een B rijbewijs genoeg is, maar het gewicht neemt nogal snel toe met 5 personen. Nu is het geen probleem om een C1 rijbewijs te gaan halen, maar hoe kom ik erachter dat een camper omgekeurd kan worden voor een zwaarder gewicht?

We hebben er 2 op het oog en ik heb bij de RDW kenteken check gekeken.

De eerste camper staat op F1 en F2 3500kg 

 

De tweede camper staat F1 en F2 3500kg en F3 5300kg 

Dit klinkt al makkelijker om om te zetten naar hoger laadgewicht of niet?

 

Als ik de as last optel dan zitten ze beide rond de 4100kg

 

Of zeggen jullie dat het met 5 personen makkelijk haalbaar is om onder de 3500kg te blijven. En dan even wel de bagage meedenken voor een gezin met 3 kinderen.

aangepast door Heisaindecamper
Meer info toegevoegd
Link naar reactie
Share on other sites

Die 3500kg met 5 personen kan je vergeten, dat red ik in mijn eentje maar net op een 6m camper , het max  gewicht is incl de personen aan boord dus 2x volwassenen en 3x kids, reken maar uit. Dan komt je bagage er nog bij, optie is wellicht een aanhanger als de camper niet opgewaardeerd mag worden. Bij mij is F2 3500kg en F1 3900, dat laatste is de technische max massa, ik kan dus zonder problemen upgraden naar 3900kg zonder keuring rdw, dan wel C1 nodig. Als F1 3500kg is dan wordt het lastiger, moet de camper of aangepast(zwaardere veren o.i.d.) worden of je moet papieren kunnen overleggen van de fabrikant die de rdw kan overnemen, komt hoop geld bij kijken. F3 is van het samenstel met een aanhanger erachter. Heeft niets met de max technische massa van de camper zelf van doen. Voor jou is F1 belangrijk, zoek een camper die daar >4000kg heeft staan daar kan je wat mee zonder veel gedoe bij de rdw. 

Link naar reactie
Share on other sites

Het bovenstaande is niet helemaal juist. Elke camper is op te waarderen boven de 3.500 kg. De as-lasten en de F1 en de F2 op het huidige kentebewijs zijn niet lijdend daarvoor. Je moet dit door een deskundige laten onderzoeken. Wij hebben onlangs opgewaardeerd naar 4.000 kg via www.verbruggenbwi.nl in Kampen. Heel prettig bedrijf, goed advies, leuke prijs en prima werk.

En een  tip voor de aankoop van een camper voor 5 personen die onder de 3.500 kg zou kunnen blijven is de Sunlight A72 of A461.


 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-1-2022 om 18:41, HymerBoy zei:

Die 3500kg met 5 personen kan je vergeten, dat red ik in mijn eentje maar net op een 6m camper , het max  gewicht is incl de personen aan boord dus 2x volwassenen en 3x kids, reken maar uit. Dan komt je bagage er nog bij, optie is wellicht een aanhanger als de camper niet opgewaardeerd mag worden. Bij mij is F2 3500kg en F1 3900, dat laatste is de technische max massa, ik kan dus zonder problemen upgraden naar 3900kg zonder keuring rdw, dan wel C1 nodig. Als F1 3500kg is dan wordt het lastiger, moet de camper of aangepast(zwaardere veren o.i.d.) worden of je moet papieren kunnen overleggen van de fabrikant die de rdw kan overnemen, komt hoop geld bij kijken. F3 is van het samenstel met een aanhanger erachter. Heeft niets met de max technische massa van de camper zelf van doen. Voor jou is F1 belangrijk, zoek een camper die daar >4000kg heeft staan daar kan je wat mee zonder veel gedoe bij de rdw. 

Bedankt voor de info

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Magic Ed. zei:

Het bovenstaande is niet helemaal juist. Elke camper is op te waarderen boven de 3.500 kg. De as-lasten en de F1 en de F2 op het huidige kentebewijs zijn niet lijdend daarvoor. Je moet dit door een deskundige laten onderzoeken. Wij hebben onlangs opgewaardeerd naar 4.000 kg via www.verbruggenbwi.nl in Kampen. Heel prettig bedrijf, goed advies, leuke prijs en prima werk.

En een  tip voor de aankoop van een camper voor 5 personen die onder de 3.500 kg zou kunnen blijven is de Sunlight A72 of A461.


 

Bedankt, ik ga het even bekijken. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ze zelf nog nergens kunnen vinden. Ook hoor ik dat je dan in het verkeer als vrachtwagen wordt gezien en dat dat best nadelig is.

Ik krijg vooral het advies om te zwaar rond te gaan rijden, omdat je waarschijnlijk toch niet aangehouden wordt en dan wel een camper kopen die wel op hoger gewicht goed gekeurd zou kunnen worden. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je wordt in verschillende landen idd als vrachtwagen gezien, b.v. Duitsland. 

Wij zien dit niet als nadeel, net hoe je er mee omgaat.

 

Buiten het feit dat ik het een foute instelling vind om te zwaar rond te rijden, met alle risico's van dien.

Ik verwacht dat er steeds vaker controles plaats gaan vinden, omdat er steeds meer campers zijn.

 

Elke camper heeft voor- en nadelen. Je moet voor jezelf uitmaken welke nadelen je accepteerd en welke voordelen je belangrijk vindt. De perfecte camper bestaat niet en is altijd een compromis

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou het risico niet lopen om met een te zware camper te gaan rijden, zowel technisch als verzekeringstechnisch vind ik het onverantwoord.

Je zou het jezelf nooit vergeven als je met zijn allen in de camper zit over beladen en er gebeurt wel een ongeluk.

Als je op vakantie gaat moet je lekker relax kunnen zitten en rijden, dus of je ergens 15 minuten later aankomt is toch niet erg.

Het argument dat je toch niet aangehouden word komt waarschijnlijk van de verkopers, zijn er genoeg te koop die wel zwaarder mogen.

Link naar reactie
Share on other sites

De vakantie met een camper begint als je thuis weg rijdt, waarom haasten. Ik rij altijd tussen de 80 en 90. Verbruikt de camper het minste en kun je lekker genieten van de omgeving. Afgelopen oktober november en december hebben we 6300 km gereden door België, Frankrijk, Portugal, Spanje en door Frankrijk, Luxemburg weer terug. Daar zitten zo'n verschrikkelijk mooie vergezichten in de rit, dan ga je toch niet haasten. Maw. voor mij maakt het niet uit of het een vrachtwagen is of niet. Onze eerste camper was wel onder de 3500 kg en toen reed ik ook niet harder. 

Link naar reactie
Share on other sites

Het gaat niet om het harder rijden hoor. Maar ik hoor dat het met tol veel verschil maakt en je kan minder plekken vinden om te staan, omdat je groter bent. 

 

Nu kreeg ik ook een ander advies en dat is om er een aanhanger aan te hangen. Dus een camper die tot 3500 mag en dan de rest van je spullen in de aanhanger. 

 

Mijn man gaat overigens sowieso zijn C1 halen, maar ik zie dus ook helemaal geen campers die zwaarder kunnen. 

 

Dus wij zitten nu hard te denken aan het aanhanger idee.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Alle campers kunnen in principe zwaarder. De verkopers in Nederlanden bieden deze echter nauwelijks aan omdat ze dan alleen maar potentiele klanten in het bezit van een C/C1-rijbewijs aantrekken.
Met investering van een paar euro's kun je bijna elke camper op de een of andere manier opwaarderen boven de 3.500 kg. De specialist hiervoor met gratis info zit hier in Kampen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat je eerder geweigerd word met een aanhanger dan een camper die zwaarder is dan 3500kg. De zwaarte heeft natuurlijk ook met grootte te maken maar onze camper is 6,68 mtr. X 2,12 mtr. En mag tot 4250kg. Dat is ook niet bepaald een grote camper. Het gaat er meer om wat je er allemaal op hebt zitten.

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Cor1961 zei:

Ik denk dat je eerder geweigerd word met een aanhanger dan een camper die zwaarder is dan 3500kg. De zwaarte heeft natuurlijk ook met grootte te maken maar onze camper is 6,68 mtr. X 2,12 mtr. En mag tot 4250kg. Dat is ook niet bepaald een grote camper. Het gaat er meer om wat je er allemaal op hebt zitten.

 

De man die me dit adviseerde, die rijdt al een jaar door Europa met zijn aanhanger en komt ontzettend veel andere campers tegen met aanhangertjes.

 

Maar nu dus eerst opzoek naar een camper en dan wordt het dus opwaarderen of aanhanger.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij zijn afgelopen najaar ruim twee maanden door Frankrijk, Spanje, Portugal getrokken met een camper en een tandemasser er achter. We hebben op meer dan 20 campings en camperplaatsen gestaan, nergens zijn wij geweigerd. Je zoekt wel naar een grotere staanplaats als die er zijn, omdat dat makkelijker is. Ik heb in totaal drie keer de aanhanger afgekoppeld omdat de plaats te kort was om de aanhanger aan de camper te laten hangen. De camper is 7,40 lang en de aanhanger is 4,50 lang, camper 4250 kg en de aanhanger 1350 kg.. Je moet wel goed met een aanhanger achteruit kunnen rijden. Het grootste probleem met een dichte aanhanger is dat je hem niet ziet in de spiegels en op de achteruit rijcamera zie je alleen maar een wit vlak. Je moet de camper steeds een beetje links en dan weer rechts omtrekken en dan zie je de aanhanger in de spiegel. Even wennen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

@trailerad maar jij hebt rijbewijs C(1)+E , neem ik aan. Ik denk dat het sowieso niet haalbaar is om met een 5 persoons camper onder de 3500kg te blijven, je moet toch ook voldoende zit en slaapplaatsen hebben. Dan red je het ook nog niet met een aanhangertje erachter. Dus ik zou zeggen als eerste een camper opwaarderen of 1 met een zwaardere toegestane massa.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Cor1961 zei:

Ben nu ook samen met mijn vrouw begonnen aan de theorie voor C1 rijbewijs.

Mijn vrouw heeft al D rijbewijs maar die is niet geldig voor een camper.

Lang leve de vele regeltjes in Nederland.

 

Belachelijk hè, ze mag met een grote bus met bv. 75 personen in de bus rijden, maar mag niet met een camper. 

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Cor1961 zei:

Ja inderdaad, en dan heeft ze ook nog met een gelede bus gereden en mag ze niet met een aanhanger waar E rijbewijs voor nodig is rijden, maar dat schijnt er weer mee te maken te hebben dat bij een gelede bus de motor in het achterste gedeelte zit, dus duwend.


Tja, duwen of trekken dat is geheel iets anders. De ligging is zeer verschillend.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.

Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Net bekend gemaakt!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...