Jac225 Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Blijven de beperkingen t.a.v. verkeersregels, die per land gelden voor campers boven 3.500 kg (camper “vrachtwagen”), dan wel bestaan? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Goede vraag, geen idee. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Ik denk het wel, ik heb zelf c1, en wil van de zomer naar Kroatië, wat een rompslomp met vignetten , camper is boven de 3500kg en dan moet je in Oostenrijk en Slovenië een speciaal digitaal kastje hebben i.p.v. een vignet. Krijgt dus iedereen boven de 3500kg. Wat snelheden betreft vind ik niet zo belangrijk, ben op vakantie dus hoeft niet zo snel. En inderdaad , camper moet dus technisch wel het gewicht aan kunnen en niet over beladen zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Als je naar Kroatië gaat is het met een camper > 3500kg wat betreft tol veel voordeliger om via Zwitserland te rijden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Op 31-1-2022 om 21:29, Heisaindecamper zei: Ik heb ze zelf nog nergens kunnen vinden. Ook hoor ik dat je dan in het verkeer als vrachtwagen wordt gezien en dat dat best nadelig is. Ik krijg vooral het advies om te zwaar rond te gaan rijden, omdat je waarschijnlijk toch niet aangehouden wordt en dan wel een camper kopen die wel op hoger gewicht goed gekeurd zou kunnen worden. Het leven bestaat uit keuzes,zo ook het reizen met een camper. Als je camper maar 3500 kg mag wegen en je bent zwaarder is er altijd een tolerantie ( 5 a 10 %) soms betaal je een kleine boete. Is je camper echter ,op papier , zwaarder dan 3500 kg ,en heb je geen C of C1 rijbewijs word dit gezien als "rijden zonder geldig rijbewijs"en is dus een misdaad. Ook word je in dit geval onmiddelijk "ge immobiliseerd" je mag dus niet meer verder rijden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Soms kleine boete maar soms boete en uitladen zoals ik in oostenrijk.... dit nooit meer, ik weeg hem nu als ik volle bak vertrek Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 1 uur terug, peetan zei: Het leven bestaat uit keuzes,zo ook het reizen met een camper. Als je camper maar 3500 kg mag wegen en je bent zwaarder is er altijd een tolerantie ( 5 a 10 %) soms betaal je een kleine boete. Is je camper echter ,op papier , zwaarder dan 3500 kg ,en heb je geen C of C1 rijbewijs word dit gezien als "rijden zonder geldig rijbewijs"en is dus een misdaad. Ook word je in dit geval onmiddelijk "ge immobiliseerd" je mag dus niet meer verder rijden. Maar wat nou als je met diezelfde camper tot 3500kg, met je B rijbewijs , met 10% overbelasting , dus 3850kg, betrokken raakt bij een aanrijding/ ongeval? Zal het dan ook bij een kleine boete blijven of zitten er grotere gevolgen aan vast? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op. Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 13 uren geleden, Roelof zei: Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op. Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven. Dan moet die verzekering het wel hard kunnen maken dat het ongeval te wijten is aan die overbelasting. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Ik denk dat de verzekering alleen moet kunnen aantonen d.m.v rapporten dat de camper overbeladen was. De camper had in dat geval niet op de openbare weg mogen rijden en beschikt de bestuurder niet over het juiste rijbewijs. Dus betrokken bij aanrijding met andere camper , meteen aankaarten dat gewicht gecontroleerd moet worden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Dit zegt de NKC over overbelading: https://www.nkc.nl/weet-wat-je-weegt/de-risicos-van-overbeladen/#:~:text=Verzekering,onder die noemer worden geschaard. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 1 uur terug, Cor1961 zei: Ik denk dat de verzekering alleen moet kunnen aantonen d.m.v rapporten dat de camper overbeladen was. De camper had in dat geval niet op de openbare weg mogen rijden en beschikt de bestuurder niet over het juiste rijbewijs. Dus betrokken bij aanrijding met andere camper , meteen aankaarten dat gewicht gecontroleerd moet worden. Het gewicht ,aangegeven onder F.2 op de kentekenkaart , geeft aan in welke categorie het rijbewijs dient te vallen ,niet het weegbriefje van de weegbrug. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Klopt. Rijbewijs is correct maar bij overbelading wordt niet altijd uitgekeerd, dus goed de kleine lettertjes van je verzekering lezen, is het ongeluk te wijten aan overbelading en jouw schuld heb je wel degelijk een juridisch probleem. Maar goed dat moet dan wel aantoonbaar zijn. Maar ik zorg gewoon dat het in orde is, rijdt gewoon niet lekker wetende dat je fout zit. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Onder F2 staat de maximum toegestane massa van het voertuig waarvoor op dat moment het kenteken is afgegeven. Dus als daar staat 3500 kg zou je deze met een B rijbewijs kunnen rijden, echter bij 10% over belading weegt hij 3850kg, en voor campers met dat gewicht moet je nog steeds je C1 of vergelijkbaar rijbewijs hebben. Dus ben je op dat moment met je B rijbewijs dubbel in overtreding, 1 je rijd met een te zware overbeladen camper en 2 je rijd in een voertuig die in een andere categorie valt dan waarvoor je rijbewijs geldig is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Wat punt 2 betreft, het kentekengewicht is leidend, niet het werkelijke gewicht. Nog een interessante site over dit onderwerp: https://www.zwiebelfam.nl/overbelading/ Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Heisaindecamper Geplaatst: 22 januari 2023 Auteur Share Geplaatst: 22 januari 2023 Wij reizen ondertussen al 7 maanden rond met een klein aanhangertje achter de camper. Werkt prima. Wel fijn als het gewicht omhoog gaat. Al lees ik inderdaad ook gedoe met tol. We gaan het vanzelf meemaken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 Op 20-1-2023 om 23:15, Roelof zei: Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op. Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven. Dat lijkt me sterk. Als ik door het rode licht rij ,of geen voorrang verleen ,en een ongeval veroorzaak ,betaald de verzekeraar toch ook gewoon uit. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 Op 20-1-2023 om 16:03, Jac225 zei: Blijven de beperkingen t.a.v. verkeersregels, die per land gelden voor campers boven 3.500 kg (camper “vrachtwagen”), dan wel bestaan? Een camper is geen vrachtauto maar een personenauto, ook boven de 3.500 kg. Dus naar Nederlandse wetgeving geen beperkingen als vrachtauto, wel de beperkingen volgen voor het "onderbord" 3.500 kg. Je mag in NL na 19.00 uur dus gewoon 130 kmh karren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 (aangepast) 6 uren geleden, peetan zei: Dat lijkt me sterk. Staat bij een aantal verzekeringen toch echt bij de kleine lettertjes. 23 januari 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 7 uren geleden, peetan zei: Dat lijkt me sterk. Als ik door het rode licht rij ,of geen voorrang verleen ,en een ongeval veroorzaak ,betaald de verzekeraar toch ook gewoon uit. Daarbij gaat de verzekering er ook waarschijnlijk vanuit dat als je een rood verkeerslicht negeert of geen voorrang verleent dat niet expres doet terwijl als je met een overbeladen camper rijdt er sprake is van nalatigheid of opzet. Dus terecht uitsluitsel van verzekering. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 2 uren geleden, Broers Joske zei: Een camper is geen vrachtauto maar een personenauto, ook boven de 3.500 kg. Dus naar Nederlandse wetgeving geen beperkingen als vrachtauto, wel de beperkingen volgen voor het "onderbord" 3.500 kg. Je mag in NL na 19.00 uur dus gewoon 130 kmh karren. Dat is niet helemaal waar. Is je camper voertuigcategorie N1 (bedrijfswagen) dan geldt >3500kg een max. snelheid van 80. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 Klopt ook dus mocht je een zwaardere camper kopen let op dat ie niet als N1 maar als M1 staat geregistreerd. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 Maar omzetten van N1 naar M1 is bij de RDW slechts een eenvoudige administratieve aangelegenheid. Kosten daarvoor bedragen plm. €55,-. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 (aangepast) Das mooi dat dat zo goedkoop kan. Komt daar geen bpm gedoe bij kijken gezien op een bedrijfsauto geen bpm zit? 23 januari 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Roelof Geplaatst: 23 januari 2023 Share Geplaatst: 23 januari 2023 Hoe dat precies zit weet ik eerljk gezegd niet. Onze vorige camper stond als N1 geregistreerd maar daar was volgens de RDW gegevens wel BPM over afgedragen. Mogelijk dat het te maken heeft met inrichting SA (kampeerwagen). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.