Ga naar inhoud

Wel of geen C1 rijbewijs


Heisaindecamper
 Share

Recommended Posts

Ik denk het wel, ik heb zelf c1, en wil van de zomer naar Kroatië, wat een rompslomp met vignetten , camper is boven de 3500kg en dan moet je in Oostenrijk en Slovenië een speciaal digitaal kastje hebben i.p.v. een vignet. Krijgt dus iedereen boven de 3500kg. Wat snelheden betreft vind ik niet zo belangrijk, ben op vakantie dus hoeft niet zo snel. En inderdaad , camper moet dus technisch wel het gewicht aan kunnen en niet over beladen zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 31-1-2022 om 21:29, Heisaindecamper zei:

Ik heb ze zelf nog nergens kunnen vinden. Ook hoor ik dat je dan in het verkeer als vrachtwagen wordt gezien en dat dat best nadelig is.

Ik krijg vooral het advies om te zwaar rond te gaan rijden, omdat je waarschijnlijk toch niet aangehouden wordt en dan wel een camper kopen die wel op hoger gewicht goed gekeurd zou kunnen worden. 

 

Het leven bestaat uit keuzes,zo ook het reizen met een camper.

Als je camper maar 3500 kg mag wegen en je bent zwaarder is er altijd een tolerantie ( 5 a 10 %) soms betaal je een kleine boete.

Is je camper echter ,op papier , zwaarder dan 3500 kg ,en heb je geen C of C1 rijbewijs word dit gezien als "rijden zonder geldig rijbewijs"en is dus een misdaad.

Ook word je in dit geval onmiddelijk "ge immobiliseerd" je mag dus niet meer verder rijden.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, peetan zei:

Het leven bestaat uit keuzes,zo ook het reizen met een camper.

Als je camper maar 3500 kg mag wegen en je bent zwaarder is er altijd een tolerantie ( 5 a 10 %) soms betaal je een kleine boete.

Is je camper echter ,op papier , zwaarder dan 3500 kg ,en heb je geen C of C1 rijbewijs word dit gezien als "rijden zonder geldig rijbewijs"en is dus een misdaad.

Ook word je in dit geval onmiddelijk "ge immobiliseerd" je mag dus niet meer verder rijden.

Maar wat nou als je met diezelfde camper tot 3500kg, met je B rijbewijs , met 10% overbelasting , dus 3850kg, betrokken raakt bij een aanrijding/ ongeval? Zal het dan ook bij een kleine boete blijven of zitten er grotere gevolgen aan vast?

Link naar reactie
Share on other sites

Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op.

Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven.

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Roelof zei:

Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op.

Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven.

Dan moet die verzekering het wel hard kunnen maken dat het ongeval te wijten is aan die overbelasting.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat de verzekering alleen moet kunnen aantonen d.m.v rapporten dat de camper overbeladen was. De camper had in dat geval niet op de openbare weg mogen rijden en beschikt de bestuurder niet over het juiste rijbewijs. Dus betrokken bij aanrijding met andere camper , meteen aankaarten dat gewicht gecontroleerd moet worden.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Cor1961 zei:

Ik denk dat de verzekering alleen moet kunnen aantonen d.m.v rapporten dat de camper overbeladen was. De camper had in dat geval niet op de openbare weg mogen rijden en beschikt de bestuurder niet over het juiste rijbewijs. Dus betrokken bij aanrijding met andere camper , meteen aankaarten dat gewicht gecontroleerd moet worden.

Het gewicht ,aangegeven onder F.2 op de kentekenkaart , geeft aan in welke categorie het rijbewijs dient te vallen ,niet het weegbriefje van de weegbrug.

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt. Rijbewijs is correct maar bij overbelading wordt niet altijd uitgekeerd, dus goed de kleine lettertjes van je verzekering lezen, is het ongeluk te wijten aan overbelading en jouw schuld heb je wel degelijk een juridisch probleem. Maar goed dat moet dan wel aantoonbaar zijn. Maar ik zorg gewoon dat het in orde is, rijdt gewoon niet lekker wetende dat je fout zit.

Link naar reactie
Share on other sites

Onder F2 staat de maximum toegestane massa van het voertuig waarvoor op dat moment het kenteken is afgegeven. Dus als daar staat 3500 kg zou je deze met een B rijbewijs kunnen rijden, echter bij 10% over belading weegt hij 3850kg, en voor campers met dat gewicht moet je nog steeds je C1 of vergelijkbaar rijbewijs hebben. Dus ben je op dat moment met je B rijbewijs dubbel in overtreding, 1 je rijd met een te zware overbeladen camper en 2 je rijd in een voertuig die in een andere categorie valt dan waarvoor je rijbewijs geldig is.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-1-2023 om 23:15, Roelof zei:

Sommige verzekeringen sluiten dekking uit wanneer sprake is van overbelasting. Let hier dus goed op.

Verder denk ik dat wanneer aangetoond kan worden dat een ongeval het gevolg is van overbelading, bijvoorbeeld een langere remweg vanwege het grotere gewicht dat dit ook problemen kan geven.

Dat lijkt me sterk.
Als ik door het rode licht rij ,of geen voorrang verleen ,en een ongeval veroorzaak ,betaald de verzekeraar toch ook gewoon uit.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-1-2023 om 16:03, Jac225 zei:

Blijven de beperkingen t.a.v. verkeersregels, die per land gelden voor campers boven 3.500 kg (camper “vrachtwagen”), dan wel bestaan?

Een camper is geen vrachtauto maar een personenauto, ook boven de 3.500 kg. Dus naar Nederlandse wetgeving geen beperkingen als vrachtauto, wel de beperkingen volgen voor het "onderbord" 3.500 kg. Je mag in NL na 19.00 uur dus gewoon 130 kmh karren.

 

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, peetan zei:

Dat lijkt me sterk.
Als ik door het rode licht rij ,of geen voorrang verleen ,en een ongeval veroorzaak ,betaald de verzekeraar toch ook gewoon uit.

Daarbij gaat de verzekering er ook waarschijnlijk vanuit dat als je een rood verkeerslicht  negeert of geen voorrang verleent dat niet expres doet terwijl als je met een overbeladen camper rijdt er sprake is van nalatigheid of opzet. Dus terecht uitsluitsel van verzekering.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Broers Joske zei:

Een camper is geen vrachtauto maar een personenauto, ook boven de 3.500 kg. Dus naar Nederlandse wetgeving geen beperkingen als vrachtauto, wel de beperkingen volgen voor het "onderbord" 3.500 kg. Je mag in NL na 19.00 uur dus gewoon 130 kmh karren.

 

Dat is niet helemaal waar. Is je camper voertuigcategorie N1 (bedrijfswagen) dan geldt >3500kg een max. snelheid van 80.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...