Ga naar inhoud

De zin en onzin van een omvormer (inverter) in jouw camper.


GeMa

Recommended Posts

Zit net weer een Youtube filmpje te kijken van Camptoo (en er zijn er talloze andere te vinden over dit onderwerp) over de omvormer (inverter) in de camper. Ik hoor daar toch wel de nodige onzin voorbij komen, reden waarom ik me afvraag of en zo ja, waarom jullie zo'n ding in de camper zouden willen hebben.

 

De onzin die ik bedoel is dat je zo'n ding nodig zou hebben om je smartphone, tablet of laptop op te laden. Kul natuurlijk, die werken al op gelijkstroom en je kunt met behulp van een simpele en goedkope 12 volt USB aansluiting (komt 5 volt uit) de meeste van die apparatuur zo opladen met de standaard kabels. Zolang je maar zorgt dat die USB aansluiting voldoende vermogen (2,1 A of meer) kan leveren, lukt dat prima. Sommige laptops hebben b.v. 18 volt gelijkspanning nodig en dat is ook relatief simpel (en goedkoop) met een DC-DC omvormer te bereiken.

 

Maar nee, Camptoo en anderen willen dat je voor een fors bedrag een zuivere sinus omvormer aanschaft die van 12 volt DC, 230 volt AC maakt, om daarna met de netvoeding van jouw apparaat van die "dure" netspanning weer een geschikte gelijkspanning (vaak 5 volt voor USB) maakt. Niet alleen geeft dat 2x verlies (van 12 naar 230 en weer terug naar b.v. 5 volt), ook moet je naast een dure zuivere sinus omvormer ook zwaardere accu's, kabels e.d. aanschaffen om de boel heel te houden.

 

Eigenlijk kan ik me maar weinig apparaten voorstellen die alleen maar op 230 volt AC werken en die je los van de paal zou willen gebruiken. Ik denk dan aan ons Nespresso apparaat of de haardroger van m'n vrouw (voor die laatste hebben we trouwens wel een 12 volt versie gevonden, maar die werkt volgens haar niet goed genoeg). Echter, voor ons Nespresso apparaat heb ik dan een omvormer nodig van minimaal 1500 watt (eigenlijk zelfs 2000) bij 230 volt AC en dat zou betekenen dat ik meteen een (veel) zwaardere accu zou moeten monteren en dito kabels. Dan maar voor de paar keer zonder netspanning de espresso handpress!

 

Wat zijn jullie ideeën hierover en welke apparaten op 230 volt zijn nou echt onmisbaar?

Link naar reactie
Share on other sites

Wij gebruiken de omvormer voor de tv, reciever, en opladen van de fietsaccu's. De omvormer zat al in de camper. Waarom zou ik dan de omvormer er uit halen en voor deze apparaten weer een 12V adaptor gaan kopen? We hebben 270Wp aan zonnepanelen op het dak, en die houden de accu's mooi op peil. Wij staan ook bijna nooit aan de walstroom. Zelfvoorzienend heet dat.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Begrijp me goed, iedereen moet zelf weten of hij/zij een omvormer gebruikt (zeker wanneer die al in de camper zit bij aankoop, lekker gebruiken!), maar wij staan ook zelden aan de walstroom, en gebruiken alle elektrische apparatuur die nodig is zoals TV zonder omvormer! Overigens hebben wij geen elektrische fietsen. Wellicht dat die een omvormer noodzakelijk maken.

aangepast door Adriatik
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

 

Op 16-7-2021 om 16:40, GeMa zei:

Eigenlijk kan ik me maar weinig apparaten voorstellen die alleen maar op 230 volt AC werken en die je los van de paal zou willen gebruiken. Ik denk dan aan ons Nespresso apparaat

Ik begrijp de onbegrip in je bericht niet helemaal of eigenlijk helemaal niet want volgens mij heb je zelf het antwoord al gegeven.
In onze kampeerauto zat bij aankoop een TV op 230 volt en hebben we een koffiezetapparaat en een Senseo die we eigenlijk alleen aan de paal kunnen gebruiken.
Noodzakelijk? Nee, niets is noodzakelijk; van een tent naar een caravan en van een caravan naar een kampeerauto zijn we er inmiddels wel achter wat wel of niet noodzakelijk is. Maar stel je nou eens voor dat je onderweg pauze houdt en trek hebt in een kop koffie? Dan dan is 230 volt toch best handig. 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

36 minuten geleden, Adriatik zei:

Ik kijk onderweg regelmatig TV, en iedere dag drink ik (ruim) koffie. Maar daarvoor heb ik geen 230V nodig!

Nee, maar anderen vinden het wel makkelijk om ook onderweg 230 volt bij de hand te hebben.

En gaat gaat er volgens mij ook niet om wie er gelijk heeft of niet, maar waar een ieder van ons behoefte aan denkt te hebben… en naast de vermeende nadelen zijn er ook voordelen.

Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik kan mijn 230 volt perfect werkende TV wel afdanken en een TV kopen die op 12 volt werkt, maar ik kan voor dat geld ook een (zuivere sinus) omvormer kopen waarop m’n TV werkt, m’n koffiezetapparaat en ik m’n MacBook kan opladen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb hier een heleboel reacties gekregen, waarvoor dank. Sommige kritisch, sommigen zelfs met de opmerking dat ik geen begrip zou hebben voor een anders situatie.

 

Maar voor die mensen die mijn vraag/opmerking wel goed hebben gelezen, ik vroeg me dus inderdaad af (zoals de Camptoo Youtube suggereert) waarom je in godennaam een dure omvormer nodig hebt om laagspanning gelijkstroomapparaten (zoals een smartphone, tablet of laptop) op te laden, terwijl daar veel simpeler en goedkopere oplossingen voor zijn.

 

En voor die, die denken dat ik ze de maat wil nemen, ik gaf zelf al aan dat een omvormer wel degelijk een aanvulling zou zijn als je onderweg jouw 230 volt Nespresso of zo wilt gebruiken.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

voor het opladen van je fiets accu's heb je een zuivere sinus omvormer nodig even als je laptop. dit kan niet met een andere soort omvormer. voel maar eens aan de lader als die een tijdje aangesloten is op een normale omvormer. wel is het raadzaak een brandverzekering af te sluiten. voor je telefoon en tablets je usb lader aansluiten op de accu.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Ach ja, wat is nodig?

Vroeger toen ik met de rugzak door de Alpen ging nam ik alleen spullen uit die een dubbelfunctie hadden. Alles wat niet essentieel was bleef thuis. 

Ondertussen hebben we een camper, in het licht van " essentieel" is die eigenlijk ook niet nodig. Wat je verder in de camper aan luxe installeert is eigenlijk ook niet nodig. Het is belangrijk wat je wil, verwacht. Ik wil graag snel goede koffie. Ik wil graag mijn elektrische fietsen opladen. Ik wil graag zonder problemen 220 v hebben. Dat kan met mijn grote lithium accu en zonnepanelen en de omvormer. Dat alles kan zonder walstroom. Is het perse nodig? Nee. Vind ik het belangrijk? Ja, zoveel dat ik het de investering waard vind. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het wel of niet installeren van een omvormer valt en staat denk ik met wat een camperaar tijdens zijn reis wil of moet gebruiken.

 

Zaken als verwarmen/warm water, koken en de koelkast kunnen via gas en verlichting, laders, TV, etc. kan allemaal via de 12 volt.

De veel genoemde Senseo of Nespresso ‘zou’ je kunnen vervangen voor ouderwets koffie opgieten met gasgestookt warmwater.

 

Wat blijft er dan werkelijk over waarvoor je écht 230V nodig hebt? Misschien de e-bike laders, of de adapter/lader van de laptop.

Die zou je in het uiterste geval ook kunnen laden als je een keer aan de walstroom staat, dan kun je mogelijk weer even vooruit.

In die zin is een omvormer geen must voor in een camper, tenzij je veel achter de laptop en/of vaak op de e-bike wilt zitten.

 

Heb je wel een omvormer en flinke accu in de camper dan ga je hier mogelijk ook naar camperen. Je kunt immers onbezorgd 230V gebruiken, wanneer en waar je maar wilt. Hierdoor schaf je ook sneller 230V apparatuur voor in de camper, of voor tijdens de camperreis aan. Immers heb je de voorziening dus kun je her comfort hiervan dan ook gebruiken.

 

In mijn optiek en resumé: Nee, een omvormer is niet noodzakelijk in de camper maar kan het comfort wel aanzienlijk verhogen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid