Ga naar inhoud

laden startaccu en huishoudaccu


GertT5
 Share

Recommended Posts

vraag: 

In mijn VW Transporter T5 zit een standaard startaccu van 60 ah. 

De huishoudaccu onder de bestuurdersstoel is 80 ah en wordt bij draaiende motor opgeladen net zoals de startaccu.

Ook is er een batteryguard gemonteerd om te diep ontladen van de huishoudaccu te voorkomen. 

Als ik een Ctek acculader op de startaccu aansluit wordt dan ook de huishoudaccu mee opgeladen? 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Gemeten. De Ctek acculader op 230 volt aangesloten op de startaccu laadt dus ook de huishoudaccu, weliswaar met iets minder voltage maar wel met meer dan 13 volt. 

Maar als de acculader op de huishoudaccu wordt aangesloten laadt wel de huishoudaccu maar niet de startaccu. 

met dank aan Magic Ed.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wat belangrijk is dat een laadsysteem wel de maximale laad spanning haalt als de accu 100 % geladen is , komt hij daar lang niet aan dan krijgt de accu schaden en wordt het levensduur verkort ,.START  14,4 volt , GEL zit rond de 14, 5/6 , en een AGM zit op 14,7-14,8 volt 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...
Op 29-2-2020 om 10:47, Busje zei:

Dat komt door het scheidingsrelais tussen de start- en de huishoudaccu.

Als er een Cyrix halfgeleider relais wordt gebruikt, worden wel beide accu's geladen. Als er geen lader (netstroom of zonnepaneel) stroom levert, opent dit relais. Als het relais gesloten is, doordat een zonnepaneel stroom levert en de startaccu een lagere spanning heeft dan de huishoudaccu gaat bij starten de huishoudaccu de startstroom leveren. Dan brandt de zekering tussen beide accu's door. Dit is bij mij enkele keren gebeurd. De zekering van 50A vervangen door 80A was niet genoeg. Ik heb dit nu opgelost door een relais met wisselcontact tussen de accu's op te nemen. Dit contact is normaal gesloten, maar wordt tijdens het starten geopend. Het signaal daarvoor heb ik van het contactslot gehaald.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...