GertT5 Geplaatst: 28 februari 2020 Geplaatst: 28 februari 2020 vraag: In mijn VW Transporter T5 zit een standaard startaccu van 60 ah. De huishoudaccu onder de bestuurdersstoel is 80 ah en wordt bij draaiende motor opgeladen net zoals de startaccu. Ook is er een batteryguard gemonteerd om te diep ontladen van de huishoudaccu te voorkomen. Als ik een Ctek acculader op de startaccu aansluit wordt dan ook de huishoudaccu mee opgeladen? Quote
Magic Ed. Geplaatst: 28 februari 2020 Geplaatst: 28 februari 2020 Meten is weten. Even de multimeter er op dus. Quote
GertT5 Geplaatst: 28 februari 2020 Auteur Geplaatst: 28 februari 2020 Gemeten. De Ctek acculader op 230 volt aangesloten op de startaccu laadt dus ook de huishoudaccu, weliswaar met iets minder voltage maar wel met meer dan 13 volt. Maar als de acculader op de huishoudaccu wordt aangesloten laadt wel de huishoudaccu maar niet de startaccu. met dank aan Magic Ed. Quote
Busje Geplaatst: 29 februari 2020 Geplaatst: 29 februari 2020 12 uren geleden, GertT5 zei: Maar als de acculader op de huishoudaccu wordt aangesloten laadt wel de huishoudaccu maar niet de startaccu. Dat komt door het scheidingsrelais tussen de start- en de huishoudaccu. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 29 februari 2020 Geplaatst: 29 februari 2020 13 uren geleden, GertT5 zei: met dank aan Magic Ed. Geen dank, graag gedaan. Daar zijn wij hier tenslotte voor om elkaar te helpen en niet om elkaar af te z....n. Quote
supreme Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Wat belangrijk is dat een laadsysteem wel de maximale laad spanning haalt als de accu 100 % geladen is , komt hij daar lang niet aan dan krijgt de accu schaden en wordt het levensduur verkort ,.START 14,4 volt , GEL zit rond de 14, 5/6 , en een AGM zit op 14,7-14,8 volt Quote
GertT5 Geplaatst: 14 maart 2020 Auteur Geplaatst: 14 maart 2020 ik zal het binnenkort meten. Ik ben ook benieuwd.... Quote
Boxerboy Geplaatst: 9 november 2020 Geplaatst: 9 november 2020 Op 29-2-2020 om 10:47, Busje zei: Dat komt door het scheidingsrelais tussen de start- en de huishoudaccu. Als er een Cyrix halfgeleider relais wordt gebruikt, worden wel beide accu's geladen. Als er geen lader (netstroom of zonnepaneel) stroom levert, opent dit relais. Als het relais gesloten is, doordat een zonnepaneel stroom levert en de startaccu een lagere spanning heeft dan de huishoudaccu gaat bij starten de huishoudaccu de startstroom leveren. Dan brandt de zekering tussen beide accu's door. Dit is bij mij enkele keren gebeurd. De zekering van 50A vervangen door 80A was niet genoeg. Ik heb dit nu opgelost door een relais met wisselcontact tussen de accu's op te nemen. Dit contact is normaal gesloten, maar wordt tijdens het starten geopend. Het signaal daarvoor heb ik van het contactslot gehaald. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.