Ga naar inhoud
saudade

PROBLEEM KOELKAST OP GAS, wie kan helpen

Recommended Posts

U R G E N T,

Op 12 volt en 220 V, werkt de koelkast goed, op gas koelt hij niet, schoon gemaakt via het filmpje, waakvlam brand, schiet aan, pot wordt warm (net als bij stroom) maar we krijgen er geen kou in.

In augustus heeft dealer een nieuwe brander geplaatst, is toen gaan werken, onderweg toch af en toe problemen(gaskraan uit op fles LPG en dan na een dag weer open) en werkte het gas.

De kachel en kooktoestel werken.

Blijkbaar ook koelkast gezien hij warm wordt en elektr. aanschieten normaal verloopt.

Wie kan mij helpen, gezien ik op het ogenblik in ALICANTE ben en geen dealer gevonden heb welke wil kijken of repareren.

het duurt behoorlijk lang voordat je gaat merken dat de koelribben binnenin de koelkast koeler aanvoelen. Denk in uren. De gehele kast koelen duurt wel pakweg 24 uur. Ik ga in dit verhaal uit vanuit dat de kk net aangezet wordt. Is de kast al koel door 230V of 12V, dan weet ik niet hoe je kan controleren of op gas de kast koelt. 
Het een nieuwe brander plaatsen is een beetje apart (m.i. niet nodig geweest) 

Blijft de gasvlam wel branden met een blauwe vlam? Beetje geel mag, maar zeker niet roeten. 

Blijft de vlam niet branden, na het loslaten van de ingedrukte knop? (uitgaande van een handmatige opstart procedure)

In dat geval zal de spanning van het thermokoppel niet aankomen bij de spoel die de klep open houd. Dit geld als de camper al wat ouder is. 10+ jaar. In het draadje Dometic RM6401 koelkast blijft niet branden http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8456687 heb ik op pagina 3 een aantal foto's gezet. De eerste foto zie je bij (B) een tweetal draden. Deze gaan naar de keuze schakelaar. Die is vaak de oorzaak van alle ellende. Koop geen nieuwe, want ze zijn schreeuwend duur. Een extra schakelaartje is ook goed. Een extra handeling, nou en. Daar heb je nu niets aan. Verbind de twee op (B). Op de volgende pagina van het draadje vind je foto's hoe ik het door meten erachter ben gekomen.

Je kan zelf de stijgpijp van de brander schoon maken; Wel bij een afgekoeld gebeuren, wat het is is heet! Brander beetje opzij (niets forceren!) en aan de bovenkant de pijpjes wegnemen. Je zal er niet geweldig bij kunnen, dus neem je tijd ervoor. Controleer gelijk hoe die aan de binnenkant eruit ziet. Roet duidt op een hele slechte verbranding. Er kan aan een stukje draad een wokkel hangen. Haal die er ook uit. 

Dan er een touwtje door laten zakken. Daar in het midden een knoop met van die krullen van dat schuurspons spul er tussen. Dan de pijp raggen. Ohw ja, onderin een lapje leggen. Er komt niet veel uit, maar toch.

Arie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...