Ga naar inhoud

PROBLEEM KOELKAST OP GAS, wie kan helpen


saudade
 Share

Recommended Posts

15 uren geleden, T448 zei:

mijn nieuwe Karmann davis 2021 is uitgerust met een dometic RM 5380 en heb er ook LPG in laten zetten. Meteen al problemen met koelkast die na 15-30 minuten uitslaat. Het kooktoestel werkt wel. 

Er is een filter en een monocontrol gemonteerd. De dealer zegt dat de LPG de boosdoener is. Met gewone propaanfles werkt hij namelijk wel ! Daarom de lpg er uitgehaald, wat ik wel jammer vind. In mijn vorige camper nooit problemen gehad met truma koelkast, verwarmen en kooktoestel.

De moderne koelkasten worden in principe afgeregeld op propaan en reageren minder goed op het propaan/butaan mengsel van LPG (dat ook nog eens varieert per seizoen en leverancier). LPG is geen "norm", dat wil zeggen iedere leverancier mag daar zo z'n eigen invulling (mengverhouding propaan/butaan en eventueel andere stoffen) aan geven.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

ik heb vandaag met dometic benelux contact gehad en raden het lpg gebruik voor koelkasten ook af, sterker nog in de nieuwe instructieboekjes wordt dit expliciet vermeld. Ik had helaas een oud instructieboekje waarin bij gebruik van lpg wordt aangeraden de brander enkele keren per jaar te reinigen !

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Van Jaap Olieslager.

Als technicus valt het me op dat het gasventiel vaak wordt vergeten als oorzaak van de problemen. Het is een zeer kwetsbaar instrument waar een kleine onopvallende afwijking grote invloed heeft op de doorstroming van het gas. De druk is dan in orde maar er gaat dan te weinig gas door. Let wel op bij het testen dat de aangelegde spanning juist is. Vaak maar 1,5 volt. En dan het gasfilter dat eigenlijk een olieafscheider zou moeten heten. Als deze na het drukreduceerventiel gemonteerd is gaat de weerstand van eventuele vettigheid een rol spelen. In de hoge druk voor de drukreduceer perst de olie er makkelijk door. Zelf gebruik ik al 12jaar lpg met een filter/olieafscheider. Schoorsteen en brander blijven brandschoon.

J.Oliesllager.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 8 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...