Ga naar inhoud

Camper kopen over de grens (en zelf importeren).


Magic Ed.
 Share

Recommended Posts

N.a.v. dit onderwerp in de "Kampeerauto 9-2019" heb ik toch enkele opmerkingen/aanbevelingen uit mijn praktijk ervaring bij het zelf invoeren van een camper uit Duitsland. Er is sprake van voordelen en valkuilen, maar de ondertoon in het artikel is toch "meer valkuilen dan voordelen". Mijn ervaringen staan daar haaks op: 
- Het begint al met het belachelijke plaatje van een aanrijding met het statement "In Engeland gekocht? Maar dan kun je toch wel rechts rijden". Je koopt natuurlijk nooit een camper met het stuur aan de verkeerde kant en zeker niet uit een (bijna) niet EU-land. Want dan moet je zoals bij import uit bv Zwitserland ook nog 10% invoerrechten betalen en een douane expediteur inschakelen om de extra papierkraam hiervoor te regelen.
- Vervolgens de aantallen: In 2018 in Nederland 1.998 campers nieuw verkocht en maar liefst 6.822 gebruikte camper geïmporteerd. Zegt dit niet genoeg om zelf ook te importeren en dat niet alleen aan de handelaren over te laten die dan zelf het grote voordeel in de zak steken? In mijn geval was het voordeel t.o.v. de NL-catalogusprijs maar liefst 35.000 euro voor een camper gekocht in Duitsland, toen hij zes maanden oud was, bijna 20.000 echte kilometers gereden had en werd ingevoerd (in de winter gestald) na bijna 12 maanden.
- Ook bij de garantie gaat het artikel in de fout. Bij uitspraak van het Europese Hof is bepaald dat garantie door iedere merkdealer in de gehele EU onverkort moet worden verleend. Mijn praktijkervaring is dat dit zowel bij mijn Fiat- als bij mijn Dethleffs-dealer geen enkel probleem was.
- En dan de bedenking wegens onbekende kilometerstand en gepleegd onderhoud. Daar is heel simpel wat aan te doen, namelijk:
A. Je gaat met een doos met gebak naar de voertuigdealer (bv.Fiat) en vraagt om op basis van het chassisnummer de voertuiggegevens uit te lezen. Dan krijg je een lijst met alle opties af fabriek en uitgevoerd onderhoud met datums en kilometerstanden. Ook is dan duidelijk hoe lang er nog fabrieksgarantie is.
B. Je koopt de camper met een koopovereenkomst waarin de verkoper de gegarandeerde km-stand vermeldt, met recht van ontbinding indien binnen een termijn van één maand na overdracht wordt aangetoond dat deze (veel) te laag is. Hoe toon je dat aan? Heel simpel, een gemanipuleerde km-stand staat alleen op de teller op het dashboard, maar niet in het geheugen van de boordcomputer. Je gaat dus even langs met de camper bij dezelfde voertuigdealer van de chassisnummercheck en laat daar de boordcomputer via de OBD2-stekker uitlezen. En dan heb je de juiste km-stand (en nog veel meer info over de staat van het voertuig). Het OBD2-geheugen uitlezen doen sommige RDW-stations nu ook reeds standaard bij de invoerkeuring, maar zeker als je daar ook de APK laat keuren.
Kortom, iemand met een goed invoerplan en goede begeleiding van een van de professionele bureau's loopt weinig of geen risico op een kat in de zak. Wij kregen bijvoorbeeld ook nog tips over de camperkeuze in relatie tot de berekening van de BPM en kwamen daardoor nog eens bijna 1000,- euro lager uit bij de rest-BPM afdracht berekening dan via een van de online machinale aanbieders. Een handige FB-pagina met nadere info hierover is: http://www.facebook.com/sfa.parkstad.6416/posts/129440847878349 en onze camper uit Duitsland hebben wij gevonden op www.mobile.de.

aangepast door Magic Ed.
Link werkte niet.
Link naar reactie
Share on other sites

Zelfde ervaring met het importeren van een buscamper uit Duitsland. Soms, bijvoorbeeld door een hoog aantal kilometers gerelateerd aan de leeftijd van de camper, kleine schades als een kras of deukje, is het te overwegen de camper te laten taxeren door een erkend bpm taxateur. Ik kocht mijn camper ( 9 maand oud, 12.500 km) van een dealer uit de mietvlotte. Hij vertelde mij dat ik de mehrwertsteuer naderhand zou kunnen terugkrijgen bij hem als Ik een afschrift van de bpm afdracht en het nieuwe kentekenbewijs zou toesturen. Kreeg keurig 19% van de betaalde koopsom terug. Kijk, dan wordt het al met al nog voordeliger. Binnenkort gaat de bus naar de merkdealer vanwege een aantal garantiegevalletjes. Ook geen probleem dus.

Met een beetje rondkijken kun je genoeg verdienen. En, mits de camper nog in de garantie zit, de risico’s zijn te overzien zeker als je bij een erkende dealer koopt.

Als ik weer een mooie zie staan, koop ik die maar al te graag. Er valt genoeg op te verdienen.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Davis glam 600 zei:

Hij vertelde mij dat ik de mehrwertsteuer naderhand zou kunnen terugkrijgen bij hem als Ik een afschrift van de bpm afdracht en het nieuwe kentekenbewijs zou toesturen. Kreeg keurig 19% van de betaalde koopsom terug.

Dat is vreemd. BPM heeft niets met BTW te maken. Alleen indien je een nieuwe camper koopt moet je als particulier in Nederland 21% BTW betalen en kun je bij de verkoper de 19% Duitse BTW terughalen. 
Ben je ondernemer en koop je de camper zakelijk dan moet je altijd in Nederland de BTW aangeven en de Duitse MwSt terughalen. Maar daar ziek ik geen voordeel in, want dan krijg je ook te maken met de bijtelling IB voor privé-gebruik. 
De juiste regelgeving en service die wij gebruikten staat hier.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

Ik heb vergelijkbare ervaringen, maar dan met de aankoop van een nieuwe camper in Duitsland. Voor een nieuwe VW Grand California, zijn we eens bij een Duitse dealer in de buurt gaan kijken (omdat de Nederlands veel te ver rijden is) en we kregen daar meteen een scherp aanbod, zeer scherp moet ik zeggen. Toen alles gaan uitzoeken wat betreft BPM, BTW e.d. Onder de streep was de Duitse invoer bus nog steeds een paar duizend euro goedkoper. Echter omdat ie nieuw zou zijn, speelde de BTW betaling ons parten. Ik had hierover met SFA Parkstad gesproken en zij boden me ontzettend goede hulp. Hun advies om de Duitse dealer nadrukkelijk te vragen naar een factuur zonder BTW was/is essentieel. En helaas ging de dealer daar niet op in. Dit was volgens hun onmogelijk voor een particulier. De duitse BTW terugvorderen is voor een particulier onmogelijk (heb ik uitgezocht bij de belastingdienst). Voor handelaren kan dat wel via de Nederlandse belastingdienst, dus dan zou de enige oplossing zijn om een tussenhandelaar in te schakelen (die zijn er genoeg voor import), maar dan is het voordeel snel weg. Na wat heen en weer bellen, was uiteindelijk de enige oplossing een tweede factuur op te stellen als zogenaamde borg voor de betaalde duitse BTW, die dan door de duitse dealer terugbetaald wordt zodra deze het formulier met de afdracht van de BTW in Nederland heeft gezien. Dit wilden ze dan uiteindelijk wel doen, maar het risico dat het misgaat ligt natuurlijk bij de koper. Bij aankoop had ik afgesproken om SFA Parkstad in te schakelen voor het afhandelen van alles. Kan ik zeker aanraden! Uiteindelijk heb ik toch in Nederland gekocht na goed onderhandelen met de Nederlandse dealer. Het verschil was geslonken tot enkele honderden euro's. Dat was het niet waard om nog in Duitsland te kopen.

Al met al was het een heel karwei om alles uit te zoeken. Er staat veel op internet, net als hier. Dus veel geleerd. Maar om een nieuwe camper in het buitenland te kopen is bijna niet te doen als er niet erg veel korting kan worden bedongen. Helaas is het voor auto's dus Europees niet (goed) geregeld om als particulier een voertuig op de Europese markt aan te schaffen, terwijl voor (bijna) alle andere artikelen er wel een vrij markt is binnen de EU. Vreemd....

 

Groeten

Roel

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

dat was ik niet hoor, er zijn meer mensen die zich er aan ergeren, het is een forum, geen reclame blok of commerciele instelling, om nou bij iedere post je parkstad liefje aan te halen wordt een beetje lachwekkend. Je hebt het op camperforum geprobeerd daar werd je terug gevloten dus probeer je het nu hier. Ik waardeer zeker je input en know how maar omdat nu elke keer te linken aan je weet wel is gewoon not done....

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

ik bedoelde dat ik het niet was van die wc eend suggestie in eerste instantie, dat hebben andere leden al eerder gesuggereerd, maar je hebt het hier ook al gehad?,  gelukkig, scheelt weer een hoop linkjes naar een of andere facebook pagina... 

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

Heren wel even vriendelijk blijven , wat betreft het camperforum daar wil ik niet opschrijven , daar zitten hele goede personen met veel kennis , maar ook een zeer veel die totaal geen goede bijdragen leveren op het forum , dat forum is gewoon vervuild . Laten we dat hier voorkomen . 

Link naar reactie
Share on other sites

Het is een forum, hoef je niet in elke post reklame te maken, daar heb je andere tools voor, ik heb ook duidelijk gezegd dat ik zijn input waardeer.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, SkiRon zei:

Het is een forum, hoef je niet in elke post reklame te maken, daar heb je andere tools voor, ik heb ook duidelijk gezegd dat ik zijn input waardeer.

 

Ik zie dat toch anders. Jij hebt hem afgezeken en toen ook nog ontkent. En van zijn 214 berichten (tot enkele dagen geleden) zijn er in verhouding maar weinig met reclame. Kennelijk roep jij maar wat met je Wc Eend.

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag, ik ben nieuw hier en heb me ook even verdiept in het invoeren van een camper, ik moet eerlijk zeggen de firma parkstad of hoe die ook precies heet komt idd wel heel erg veel voorbij,  jammer dat er dan geen andere firma's genoemd worden die niet in limburg zitten maar ook betrouwbaar zijn. Althans die heb ik hier niet kunnen vinden, Zo krijg je een beetje een eenzijdig verhaal. Ik ben trouwens van plan het zelf te doen, ben al bij de belastingdienst geweest, de douane en de politie om e.e.a. te verifieren wat toegestaan is en wat niet om de camper van duitsland naar NL te krijgen, daar wil ik hem nml. vandaan gaan halen. Ook  het rest BPM verhaal heb ik bestudeerd en zal daar zeer goed op letten wat betreft het onderstel/opties/uitvoeringen e.d. wat precies gebruikt is om teveel BPM te voorkomen, dank voor alle tips die hierover te vinden zijn, ik kan het uiteraard uit besteden maar ben graag op de hoogte van heel het gebeuren en hoe het in ze werk gaat. 

 

Ik kon verder ook geen voorstel topic vinden dus excuses voor het niet voorstellen op de gebruikelijke manier.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Beste HymerBoy, ik zou dan toch overwegen om een bedrijf in te schakelen. Die halen de beste rest BPM deal voor je uit de grabbelton. Er zijn er ook die geheel gratis en vrijblijvend vooraf een schatting daarvan geven. Bij ons was die lager dan ik zelf had berekend en dat kwam achteraf ook als aanslag van de fiscus in de bus.  

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je info, het gaat om een oudere camper(2004) dus we spreken slechts over 100 tot 200 rest euro BPM, dan is het risico laag het zelf uit te zoeken. Ik heb inderdaad bedrijven gevraagd vrijblijvend een berekening te doen, die komen op het nagenoeg hetzelfde bedrag als ikzelf. 

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, HymerBoy zei:

Dank voor je info, het gaat om een oudere camper(2004) dus we spreken slechts over 100 tot 200 rest euro BPM, dan is het risico laag het zelf uit te zoeken. Ik heb inderdaad bedrijven gevraagd vrijblijvend een berekening te doen, die komen op het nagenoeg hetzelfde bedrag als ikzelf. 

 

Tja, dan valt er niets te halen bij de fiscus.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Zo vandaag, na 12 dagen, het nieuwe NL-kenteken en de gele platen binnen gekregen voor de door ons in Duitsland gekochte Dethleffs. Kunnen we deze dus morgen rijdend op NL-platen bij de Duitse verkoper gaan ophalen. Dat is wat anders dan 10 weken wachten op de RDW-invoerkeuring en in Duitsland drie maanden wachten op een exportkenteken. Daar gaat niets meer zonder afspraak. Wij zijn dan ook heel bij met de versnelde online RDW-registratie via www.sfa-parkstad.nl, waarvoor de camper helemaal niet meer op keuring bij de RDW hoeft te verschijnen. Ook de BPM-berekening en het leveren van de kentekenplaten maakt onderdeel uit van dit versnelde proces van hen. Alles perfect geregeld. Morgen nog even foto's maken voor de korting op de houderschapsbelasting en deze samen met het door www.sfa-parkstad.nl ingevulde formulier opsturen naar de belastingdienst.
Dan kunnen we voorlopig weer een paar jaar camperen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...