Ga naar inhoud

Lekkage brandstoffilter


Rob en Corrie
 Share

Recommended Posts

Nu voor de tweede maal brandstoffilter lekkage  nadat camper uit de winterstalling komt. Vorig jaar was het de O ring van het filterhuis, nu ga ik morgen voor APK naar garage, dus gelijk maar na laten kijken. Zo te zien gaat het om hetzelfde probleem.  Komt dit door de nieuwe brandstof met bio mengsel ? Het is een fiat ducato  van 2008. Heeft iemand het zelfde probleem?

Bvb dank,

Rob

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Rob en Corrie,

Dit is voor mij een bekend probleem, hetgeen ik ook al bij UFI in Italië heb gerapporteerd. Zie e-mail onder.  Ik heb hen foto's etc. gestuurd. Het probleem treedt op na een langere stilstand van enkele maanden. Ik moest alle delen opsturen na Italië voor onderzoek. Helaas had ik die niet meer, maar mijn onderstand onderzoek lijkt mij duidelijk. Ik wil niet meer voor klein duimpje spelen een een spoor van olie te trekken en heb besloten direct na het uit de winterstalling halen het filter element te vervangen met een nieuwe kering.  Daar ik het zelf het gereedschap hiervoor heb, wissel ik het filter en ben voor nog € 20 klaar. Ik wil niet het risico lopen om een claim te krijgen  voor het te moeten  schoonmaken van het wegdek. 
Van Fiat en UFI de fabrikant hoef je niet veel te verwachten. Zij claimen iedere keer dat "het een foutieve montage is" en leggen het probleem bij de garage/camper eigenaar.  Als ik het goed heb heeft men bij latere modellen het filter vervangen door een metalen huis.Helaas is die uitvvoering niet uitwisselbaar met  het kunststof UFI huis.

 

Mijn advies preventief wisselen om een milieu delict te mijden.

 

 

Sent: dinsdag 30 april 2019 21:04
To: 'Gianmarco Beccari'
Subject: RE: Failing filters UFI

 

Hallo Mr Gianmarco Beccarri,

 

Attached you find the requested pictures.  I am not reporting this issue to claim warranty. The main issue is that I was confronted  with this leaking problem twice  with original assembled filters by UFI, directly after its winter storage. Also on internet forum for campers I found reports of many  leaking filter on the Fiat Ducato Model  X250 used for campers. Google on leaking fuel filter Fiat Ducato. Than the question was raised why mainly on the camper models. The main difference is that campers are  in storage for several month.  

The inner diameter of the o-ring  has grown to 90mm.  Since the o-ring is only compressed between 2 surfaces when the main nut is tightened to 30 Nm it cannot  be that  the o-ring is squeezed out by rotation, since the upper part is secured from rotation by the lugs.

Also there is no groove to avoid the o-ring to be pressed more out by the fuel pressure and the is too much clearance between the outer diameter and the inner diameter of the nut.

 

I hope I have given you sufficient info to review with your engineers and to find a solution to avoid those environmental issues in the future with the replacement filters.

 

I would appreciate if you can report your findings.

 

Kind regards,

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben dit 2x gehad (Ducato 2011). 

De eerste keer was het door een foute montage (rubber afdichtring zat niet goed), de 2e keer was door een scheur in het kunststof huis (te strak aangedraaid?).

Bij de 2e keer hebben we het huis en filter vervangen (was af fabriek kompleet gemonteerd). Dat was binnen 5 minuten gedaan. Duur grapje van +/- €.350,=

Helaas zoals hierboven ook aangegeven, een probleem van dit type Ducato.

 

Vaak wordt de ring van het filterhuis t.o.v. het groene middenstuk, niet goed gedaan, waardoor het iets scheef wordt aangedraaid, maar wel voldoende om te gaan lekken, omdat de rubberring dan ook niet goed zit.

Dit lekken kan overigens ook pas na enige tijd optreden, dat hoeft niet meteen te zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Bornandraced zei:

Hallo Rob en Corrie,

Dit is voor mij een bekend probleem, hetgeen ik ook al bij UFI in Italië heb gerapporteerd. Zie e-mail onder.  Ik heb hen foto's etc. gestuurd. Het probleem treedt op na een langere stilstand van enkele maanden. Ik moest alle delen opsturen na Italië voor onderzoek. Helaas had ik die niet meer, maar mijn onderstand onderzoek lijkt mij duidelijk. Ik wil niet meer voor klein duimpje spelen een een spoor van olie te trekken en heb besloten direct na het uit de winterstalling halen het filter element te vervangen met een nieuwe kering.  Daar ik het zelf het gereedschap hiervoor heb, wissel ik het filter en ben voor nog € 20 klaar. Ik wil niet het risico lopen om een claim te krijgen  voor het te moeten  schoonmaken van het wegdek. 
Van Fiat en UFI de fabrikant hoef je niet veel te verwachten. Zij claimen iedere keer dat "het een foutieve montage is" en leggen het probleem bij de garage/camper eigenaar.  Als ik het goed heb heeft men bij latere modellen het filter vervangen door een metalen huis.Helaas is die uitvvoering niet uitwisselbaar met  het kunststof UFI huis.

 

Mijn advies preventief wisselen om een milieu delict te mijden.

 

 

Sent: dinsdag 30 april 2019 21:04
To: 'Gianmarco Beccari'
Subject: RE: Failing filters UFI

 

Hallo Mr Gianmarco Beccarri,

 

Attached you find the requested pictures.  I am not reporting this issue to claim warranty. The main issue is that I was confronted  with this leaking problem twice  with original assembled filters by UFI, directly after its winter storage. Also on internet forum for campers I found reports of many  leaking filter on the Fiat Ducato Model  X250 used for campers. Google on leaking fuel filter Fiat Ducato. Than the question was raised why mainly on the camper models. The main difference is that campers are  in storage for several month.  

The inner diameter of the o-ring  has grown to 90mm.  Since the o-ring is only compressed between 2 surfaces when the main nut is tightened to 30 Nm it cannot  be that  the o-ring is squeezed out by rotation, since the upper part is secured from rotation by the lugs.

Also there is no groove to avoid the o-ring to be pressed more out by the fuel pressure and the is too much clearance between the outer diameter and the inner diameter of the nut.

 

I hope I have given you sufficient info to review with your engineers and to find a solution to avoid those environmental issues in the future with the replacement filters.

 

I would appreciate if you can report your findings.

 

Kind regards,

 

Dank voor je berichtje, dat win je nooit bij zo'n bedrijf.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Frans zei:

Wij hebben dit 2x gehad (Ducato 2011). 

De eerste keer was het door een foute montage (rubber afdichtring zat niet goed), de 2e keer was door een scheur in het kunststof huis (te strak aangedraaid?).

Bij de 2e keer hebben we het huis en filter vervangen (was af fabriek kompleet gemonteerd). Dat was binnen 5 minuten gedaan. Duur grapje van +/- €.350,=

Helaas zoals hierboven ook aangegeven, een probleem van dit type Ducato.

 

Vaak wordt de ring van het filterhuis t.o.v. het groene middenstuk, niet goed gedaan, waardoor het iets scheef wordt aangedraaid, maar wel voldoende om te gaan lekken, omdat de rubberring dan ook niet goed zit.

Dit lekken kan overigens ook pas na enige tijd optreden, dat hoeft niet meteen te zijn.

Bedankt voor je berichtje

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Ook ik het vandaag voor de 2e keer gehad, 1e keer hele filter met huis vervangen, want het was 1 pakket, kon niet alleen O ring verkrijgen (dus belazerd) in Duitsland. Adac was geweest moest achter hem aan rijden. Op mijn vraag en de lekkage dan O dat is niet slim. Nu vanmiddag stond geen uur op de parkeerplaats kwam de ümweltnötdienst het spoor schoonmaken. Nu kijken als de Adac komt wat ze nu zeggen, heb nu dus ervaring. Dus biodiesel?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...

In mijn huidige vakantie heb ik het nu voor de derde keer meegemaakt. Ongeveer 5 jaar geleden in Oostenrijk toen wij net aankwamen op de camping om van de wintersport te genieten. Voor de receptie een grote plas diesel, in een Fiat garage is toen het complete filter huis vervangen. 3 jaar geleden toen de camper net een beurt had gehad, roken wij ter hoogte van Venlo een sterke diesel lucht. De camper hebben wij toen stil gezet ter hoogte van een camperdealer en ons probleem voorgelegd. Hij heeft de camper toen meegenomen en vertelde toen de camper gerepareerd was (gratis) dat het huis onvoldoende was aangedraaid. Een week geleden toen wij op de camping in Roses Spanje aankwamen roken wij toen de camper voor de receptie stond wederom een sterke diesel lucht. Ik heb de motor laten draaien en de motorkap geopend. De diesel gutste uit het brandstof filter. Ik heb via SOS internationaal gevraagd of ze een afspraak konden maken in een Fiat garage. Ik ben toen in een kleine Fiat garage terecht gekomen waar wij goed zijn geholpen. De baas van de garage sprak in zijn beste Engels dat het filter huis elke 3 jaar vervangen moet worden om problemen te voorkomen. Het huis is van plastic en wordt koud-warm koud-warm koud-warm (hot-cold hot-cold zoals de baas sprak) en daar kan dit kunststof niet tegen. Binnen een half uur zat er een nieuwe brandstof filterhuis op de Ducati.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik ben ook op zoek geweest voor een alternatief en heb die nog niet kunnen vinden. Het UFi filter is voorzien van een tempratuur sensor en een verwarmingselement voor het starten van de motor onder koude omstandigheden en een wateraftap. Ook het filter van de latere types Ducato past niet. Zoals ik al in mijn bovenstaand punt van april heb aangegeven blijkt dat bij langdurige stilstand de o-ring zijn klemkracht verliest en door de druk in diameter vergroot en niet meer afdicht. Het is mijns inzien niet de sterkte van het kunststof filterhuis en de montage methode zoals vaak werd aangegeven. Ik heb het zelfde probleem ervaren met een compleet nieuwe filterhuis als met het monteren van een nieuw filter element van verschillende leverciers met hun o-ring (Ufi en Bosch). Sinds ik nu ieder jaar het filter met o-ring vervang volgens de procedure met een moment van 30 Nm (heb hiervoor het speciale gereedschap) heb ik geen problemen meer gehad.  Heb wel een compleet filter element als back-up in mijn camper en kan het in 15 minuten wisselen, daar ik niet zit te wachten op een mileu delict en een hoge reparatie rekening.  Om het filter om de 2 a 3 jaar te wisselen zoals ons lid Bodegraven aangeeft is voor mijn nog geen garantie dat het na één winterstalling niet meer gebeurt.  Bij personen auto en busjes, die hetzelfde filter gebruiken, maar het gehele jaar ingebruik zijn blijkt lekkage zelden voor te komen en daarom wil Fiat klaarblijkelijk geen actie ondernemen.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-1-2022 om 15:19, Onze Slof zei:

Wie kan mij vertellen welk brandstoffilterhuis geschikt is als vervanging van het UFI kunststoffilter?

Het betreft de vervanging voor een FIAT Ducato  2,8 JTD 94 Kw / 128 PK

ik heb ook een 2.8JTD 128 pk en volgens mij een metalen filter, ik zal eerdaags ik kijken welke dat is. 

Zoiets dacht ik:  https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/onderdeelnummer/1457434314/onderdeel/brandstoffilter/onderdeelid/12140559/

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 25-1-2022 om 18:45, HymerBoy zei:

ik heb ook een 2.8JTD 128 pk en volgens mij een metalen filter, ik zal eerdaags ik kijken welke dat is. 

Zoiets dacht ik:  https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/onderdeelnummer/1457434314/onderdeel/brandstoffilter/onderdeelid/12140559/

Dat zou mooi zijn een metalen filter voor deze motor, het is wel een voertuig type 244  uit 2006.

Ik ben echter nog geen metalen filter voor dit type motor van dit bouwjaar tegen gekomen maar niks is onmogelijk.

Ik hoor graag of uw inderdaad een metalen filter heeft voor dit type motor en welk merk en type filter het is.

 

Vgrt, Daan

Link naar reactie
Share on other sites

Is ook geen probleem inderdaad, ik antwoorde ook op de vraag van "@onze slof" die blijkbaar een 244 heeft met een kunststof filter, zie zijn eerdere posts. Ik vind het ook al vreemd een kunststof filter in een 244 dus even voor hem gekeken wat ik erin heb zitten. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

wij zijn met pasen naar duitsland geweest en bij de eerste camping in Bettingen gestopt en daar stroomde de brandstof onder de camper uit. wij konden daar niet blijven staan en zijn naar een benzine station gereden (daar hebben ze een vloeistof dichte vloer bij de pomp) daar aangekomen werden wij door de politie doorgestuurd naar Bettingen daar is een ADAC punt, het was een vrije dag dus niemand aanwezig, Oom agent heeft de betreffende persoon gebeld die ons 50 meter heeft gesleept tot achter het gebouw daar was een zinkput ,ook dxe brandweer met sirene en 7 man sterk voor het opruimen van de gelekte brandstof. moest eerst 340 euro betalen om een filter te laten halen  en voor de sleepkosten, montage van het filter nogmaals 200 euro, mij wert verteld dat elke 12 maanden of 30000 kilometer het complete filter verbangen moeten worden.De rekening van de brandweer komt nog,dit was de derde keer dat het filter is vervangen in 4 jaar tijd.  Ben

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...