Ga naar inhoud

all season banden of gewoon zomerbanden


DbdJ
 Share

Recommended Posts

ik heb een fiat ducato lengte 5.40. De banden zijn aan vervanging toe. wat is het meest handig zomerbanden of all season. 

De camper staat in de winterstalling, dus dan wordt er niet mee gereden. Nu heb ik Michelin Agilis Camping 215/70 R15 CP M+S. 

wie heeft een goede tip?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Dbdj,  als u niet in de winter, het late najaar of vroege voorjaar op pad gaat dan zie ik het nut van all season banden niet. Weliswaar zijn die banden kwalitatief voor alle seizoenen steeds beter geworden, maar als u voornamelijk in de zomer maanden reist zou ik het gewoon bij zomerbanden houden. Voor die periode zijn die toch geschikter.

 

Groet Jelle

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Jelle zei:

Beste Dbdj,  als u niet in de winter, het late najaar of vroege voorjaar op pad gaat dan zie ik het nut van all season banden niet. Weliswaar zijn die banden kwalitatief voor alle seizoenen steeds beter geworden, maar als u voornamelijk in de zomer maanden reist zou ik het gewoon bij zomerbanden houden. Voor die periode zijn die toch geschikter.

 

Groet Jelle

Maar mocht je besluiten om in de winter toch onverwachts opstap te gaan dan heb je spijt dat je voor die paar centen geen all seasons hebt genomen, en verslijten binnen 5 of 6 jaar (verwisselen wegens ouderdom) doe je de banden toch niet.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste DbdJ

 

Ik zou kiezen voor all -seizoen banden van Michelin. Mocht je toch in de herfst of winter je bedenken om te gaan camperen heb je een prima band. Niemand kan 6-8 jaar vooruit kijken en de nieuwe banden gaan zeker weer zes jaar mee . En als de verzekering er niets van in de polis heeft staan nog wel langer . Over het algemeen worden ze niet vervangen vanwege profiel minimum. Michelin  Agilis Camping uitstekende band bij banden concurrent . Kun je de eigenschappen ook vergelijken. Voordeel op gras en nat meer grip dan een zomerband. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-4-2021 om 18:06, EvT zei:

Beste DbdJ

 

Ik zou kiezen voor all -seizoen banden van Michelin. Mocht je toch in de herfst of winter je bedenken om te gaan camperen heb je een prima band. Niemand kan 6-8 jaar vooruit kijken en de nieuwe banden gaan zeker weer zes jaar mee . En als de verzekering er niets van in de polis heeft staan nog wel langer . Over het algemeen worden ze niet vervangen vanwege profiel minimum. Michelin  Agilis Camping uitstekende band bij banden concurrent . Kun je de eigenschappen ook vergelijken. Voordeel op gras en nat meer grip dan een zomerband. 

Het is inderdaad een M&S band maar wel een camperband met hoge loadindex advies neem iets bredere band net iets meer loadindex 112 ipv 109 maar 100% geschikt voor het hele jaar en geen lawaai. Ik spreek uit ervaring heb ze er inmiddels 3 jaar om ziten.

Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, EvT zei:

Het is inderdaad een M&S band maar wel een camperband met hoge loadindex advies neem iets bredere band net iets meer loadindex 112 ipv 109 maar 100% geschikt voor het hele jaar en geen lawaai. Ik spreek uit ervaring heb ze er inmiddels 3 jaar om zitten. 

Algemeen

De Michelin Agilis Camping 225/70 R15 112Q is een 15 inch band in de categorie all-seasonbanden. Michelin is een A-merk band, die de beste prestaties levert.

Draagvermogen

De Michelin Agilis Camping 225/70 R15 112Q heeft gewichtsklasse 112; dat betekent dat elke band 1120 kg gewicht kan hebben.

Snelheidsklasse

De snelheidsklasse van deze band is 'Q'. Daarmee is de band ontwikkeld voor een snelheid t/m 160 km/h. Kies de snelheidsklasse die overeenkomt met de maximale snelheid van jouw auto. Een band met een hogere snelheidsklasse kiezen kan altijd.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Als je nu allseason banden combineert met een hoger draagvermogen door hogere plyrating/loadrange en/of evt iets bredere band.  Dan dek je gelijk de eventuele overbelading op de achteras op een door de bandenfabrikant officiële ondersteunde manier in.

Mogelijk is ook jouw 540cm korte camper overbeladen.

Is nog steeds verboden die overbelading, die ook alleen op de achteras kan zijn als MTM niet overbeladen is

Wegen per as of beter nog per wiel, in volle bepakking ( ook de personen) geeft daar zekerheid over.

 

De CP ( camping pneu) zijn naar mijn conclusie in de markt gebracht om die overbelading officieus in te deken met de hogere maximum koude druk , dan waarvoor de maxload berekend is ( de referentiedruk, ook koude druk) 

Misschien hebben ze wel wat extra om de nog geschikter te maken voor campergebruik, maar die extra's worden ook wel bij sommige C(omercial) banden toegepast. 

 

Continental groep zet ook De " max inflation pressure " op C-banden van 10 psi is 0,69bar hoger op de bandwang, en dan mag je die hogere druk ook gebruiken.

 

Kortom, CP zie ik de meerwaarde niet van, dus upgrade naar Allseason, bijvoorbeeld de crossclimate in meer draagvermogen, is een elegantere oplossing dan CP. 

 

Ik denk, maar zal het eens navragen, dat , ook al schrijft de camper-fabrikant CP voor, dat je voor de wet ook C-band er op mag zetten.

 

Maar eigenlijk zou je bij hoger draagvermogen van de band ook hoger draagvermogen van de velg moeten hebben, maar ik denk dat de camperfabrikant dat ook niet gedaan heeft, bij het stiekem hoger draagvermogen van de CP bij hogere druk.......ooh mischien wel daarom, niet voor ons gebruikers , maar voor de camperbouwer. Kan die de bestaande velgen blijven gebruiken. Want officiëel heeft de band dan zelfde of lager draagvermogen dan de velg. 

Nu zitten er gelukkig ruime reserves in de velgen, dus dat de velgen gaan lekken door te grote krachten daar op, komt niet zo veel voor. En het is achteraf vaak moeilijk om achter het toegestane draagvermogen van de velgen te komen.

aangepast door jadatis
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
14 uren geleden, Dr.Dream zei:


Fout, je hebt wel WB nodig in de landen die dit verplichten. Dan volstaan alleen All Seasons met sneeuwvlokje als niet WB.
 

Ja nodig in landen die dit verplcihten, daarom schrijf ik ook bijna nergens. De meeste landen hebben geen verplichting in algemene zin. Wel kunnen wegen aangeduidt worden met borden voor een winterbandenplicht, lees speciale trajecten. Dus geen algemene regel van noodzaak tot winterbanden. Alleen Tsjechie en Servie hebben een algemene winterbanden plicht, andere landen niet. Daar kan je volstaan met kettingen of sokken op je zomerbanden. Een veel voorkomende fout bij lezen.

aangepast door MGRobbie
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heren bandenspecialisten,

Ik heb een vraag: wat is het verschil tussen banden voor een bestelbus en banden voor een kampeerauto? Misschien of waarschijnlijk heb ik het mis, maar volgens mij is een kampeerauto in bijna alle gevallen gebouwd op het chassis van een bestelbus. Een buscamper is feitelijk een bestelbus ingericht als kampeerauto. Waarom moeten daar per se camperbanden onder?

Link naar reactie
Share on other sites

Een band maakt het niet uit of het gewicht er op en snelheid gebruikt, komt door personen of vracht of camperinrichting. Ook de snelheid maakt het de band niet uit of die door een personenauto of vrachttrailer wordt gereden.

 

Ik heb aan Vredestein,toch ook een gerenomeerd merk, die geen CP banden hebben gevraagd, en kwamen voor campers met hun Comtrac 2 allseason, die gemaakt was voor constant hoge belasting.

 

Ook aan RDW gevraagd, en als je C-band op een camper zet, waar de camperfabrikant CP min of meer " voorschrijft"  dat het dan wettelijk geen probleem is. En dat was het ook niet

 

Ook aan onafhankelijk keuringsstation gevraagd, en die schrijven ook dat bij personenauto's niet afgekeurd wordt daar op. Meeste campers zijn personenauto's

 

Dus mijn conclusie blijft, dat CP meer een marketing dingetje is, zodat de camperfabrikant geen zwaardere velgen hoeft te gebruiken, omdat officiëel de banden niet meer draagvermogen hebben bij de 5,5 bar ipv 4,75 bar .

 

Ook een C-band is gemaakt voor de hogere belasting, en mag volgens de wetten van de natuur,  ook hogere druk hebben dan de referentiedruk, van vaak 4,75 of 4,5 bar. 

 

Maar ja... ik ben geen bandenspecialist, alleen " eigenwijze zelfbenoemde bandenDRUK-specialist ".

 

aangepast door jadatis
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...