Ga naar inhoud

RDW keuring grijs kenteken


TomA
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden, heb een KONINGS gekocht uit 2000 deze moet binnenkort naar het RDW (van BE naar NL) nu krijg ik de tip om er grijs kenteken van te maken hij weegt nog al (4700 kg) en dat zou aanzienlijk schelen in de Wegenbelasting. 

 

Zou mij iemand op weg kunnen helpen. Dank voor uw reactie, Tom Aarts

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-3-2021 om 13:25, Dr.Dream zei:

Grijs kenteken als particulier is geen enkel voordeel meer en wordt ook bijna nooit meer afgegeven.
Kun je er geen kampeerauto kenteken van maken, dan heb je 75% korting op de houderschapsbelasting (voorheen wegenbelasting).
En omdat hij uit België komt moet je ook BPM-aangifte doen. Laat je daarbij goed adviseren, want ook dat kan groot voordeel of nadeel opleveren.
 

Precies! Wat zou hier het voordeel kunnen zijn, als het al mogelijk zou zijn? Ga je de camper bedrijfsmatig inzetten? Onze nieuwe camper kwam op kenteken als een "normaal" voertuig (personenauto) en na een verzoek aan de Belastingdienst, staat ie nu te boek als Camper, waardoor ie korting krijgt op de wegenbelasting.

 

Je moet inderdaad opletten met het invoeren, camper is 20 jaar oud en dan gelden er speciale regels voor de BTW en BPM.

aangepast door GeMa
  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Ik begrijp de hele discussie niet zo goed.  Een KONINGS is toch een Belgische Camperbouwer die meestal maatwerk regelde. Gewoon weer op Camperkenteken zetten ligt dan voor de hand? Begrijp niet hoe een grijs kenteken voordeliger kan zijn, mits de camper misschien als bedrijfsvoertuig wordt gebruikt. Thuiswerken in de camper? Maar of dat voordeliger is?

Kan de visie van Dr. Dream en Gema volledig ondersteunen.

 

Groet Jelle

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

39 minuten geleden, TomA zei:

Het scheelt slechts 1.100 euro per jaar dus u heeft gelijk een verschilletje van niks........................

Tom,

 

dan moet je toch eens uitleggen hoe een 20 jaar oude Belgische camper in Nederland geïmporteerd moet worden om daarna op grijs kenteken gezet te gaan worden. Volgens mij kan dat niet of alleen als je hem bedrijfsmatig importeert c.q. gebruiken gaat.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Tom,

Natuurlijk is dit forum er ook om ervaringen te delen en die worden ook gegeven. Maar u geeft aan dat een grijs kenteken een voordeel heeft van € 1.100,00 en nu zijn wij benieuwd hoe u tot die conclusie komt. Ik denk dat u uitsluitend de wegenbelasting heeft vergeleken van een voertuig van 4700kg op grijs kenteken en op camper kenteken. 

U heeft een tip gekregen dat op grijs kenteken voordeliger is, maar er is u blijkbaar niet bij verteld onder welke voorwaarden een grijs kenteken wordt afgegeven en dat is u hiervoor door Dr.dream en Gema uitgelegd. Maar nogmaals, als het anders zit horen wij het heel graag van u.

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, TomA zei:

U leest mijn initiële vraag niet!!! Ik vraag juist of dat kan en hoe ik dat moet aanpakken. Ik ben, waarschijnlijk onterecht dus, er van uitgegaan dat dit een forum was om ervaringen te delen...............

Tom, ik heb je vraag wel (goed) gelezen en daarop ook geantwoord. Blijf echter met de vraag zitten waarom/hoe een camper op grijs kenteken? Zou daarom interessant zijn voor ons (de mensen die het volgens jou niet snappen) te horen wat de argumenten van het advies zijn dat je gekregen hebt om dit te doen. En als dat is dat je dan minder wegenbelasting hoeft te betalen, kan ik je uit de droom helpen, het kan en mag niet! Anders zou heel Nederland z'n personenauto ook op grijs kenteken laten zetten en daar is al heel lang geleden een (wettelijk) stokje voor gestoken.

aangepast door GeMa
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Da's heel eenvoudig. Ik heb nog een voertuig wat ook boven de 3500 kilo weegt (camperbus 16.000 kilo wel te verstaan) en daar betaal ik 78 euro in de maand voor. Dus die 150 euro die ik waarschijnlijk nu moet gaan betalen voor 4700 kilo is fors meer..............

Link naar reactie
Share on other sites

9 minuten geleden, TomA zei:

Da's heel eenvoudig. Ik heb nog een voertuig wat ook boven de 3500 kilo weegt (camperbus 16.000 kilo wel te verstaan) en daar betaal ik 78 euro in de maand voor. Dus die 150 euro die ik waarschijnlijk nu moet gaan betalen voor 4700 kilo is fors meer..............

Bijzonder! Dat de RDW en Belastingdienst daarin zijn meegegaan? Welke argumenten heb je daarbij gebruikt of staat het voertuig op naam van een firma? En ja, voertuigen boven de 3500 kg worden niet meer als personenauto beschouwd, je hebt er ook een C(1) rijbewijs voor nodig, maar als dat een camper is van een privé persoon is het nog steeds bijzonder dat je dan op grijs kenteken het bedrijfsauto tarief mag betalen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Naar mijn mening is een voertuig op grijs kenteken bestemd voor het vervoer van goederen, het is nu een camper met het interieur er vast in. Als je de camper wilt laten registreren als vrachtauto zal je het interieur er los in moeten zetten, dan is het vracht.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...