Ga naar inhoud

C1 rijbewijs


#urker
 Share

Recommended Posts

Ik heb gewoon ontelbare keren de proefexamens van de NKC gedaan, en slaagde in een keer voor het theorie gedeelte. in de tussen tijd ook het medisch traject gestart en toen 5 x 1,5 uur gelest en ook het praktijk gedeelte gehaald, vond het wel moeilijker dan gedacht, want je hebt toch een eigen rijstijl ontwikkeld die je toch even moet los laten, en dat is best wennen.

Maar nu ik het heb is het toch wel heel lekker dat je wat betreft gewicht vrij bent.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Ik ben bezig met het theorie van de NKC en de proefexamens bestaan uit 20 a 25 vragen. Ik mis daarbij de uitleg vd foute antwoorden en in de cursus kan ik de formulieren (bijv werkgeversverklaring, vrachtbrieven) niet goed bekijken.  Hebben jullie die ervaring ook of heb ik de verkeerde cursus gekregen (C1).

Link naar reactie
Share on other sites

  • 9 months later...

05-2020 Na medische goedkeuring aangemeld bij rijschoolhouder. Ik kreeg korting bij verkeersschool van Vught in Wognum als NKC-lid.

De kosten waren inclusief het CBR theorieboek.ca€1500.-ik heb alle proefexamen gemaakt van NKC én CBR. Toch kreeg ik tijdens de twee!! CBR Theorie examens vragen die niet in de proefexamens waren voorgekomen. Gelukkig toch geslaagd in een keer. Wel veel teveel onnodige leerstof wat niet van toepassing is voor een C1-rijbewijs.

Rusttijden, douanebepalingen en manieren van vracht zekeren! 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 31-7-2021 om 18:27, Margriet zei:

Wel veel teveel onnodige leerstof wat niet van toepassing is voor een C1-rijbewijs.

Het C1-rijbewijs wordt door camperaars dan wel ‘camper-rijbewijs’ genoemd, maar zo’n rijbewijs bestaat helemaal niet. Categorie C1 is gewoon een vrachtwagenrijbewijs, maar dan voor een lichtere categorie. Dat betekent dat je juist óók wordt getoetst op kennis van rij- en rusttijden, het zekeren van lading en het correct afhandelen van vrachtbrieven. Voor categorie C1 is deze leerstof dus zeer noodzakelijk.

Link naar reactie
Share on other sites

29 minuten geleden, Wim Corduwener zei:

Het C1-rijbewijs wordt door camperaars dan wel ‘camper-rijbewijs’ genoemd, maar zo’n rijbewijs bestaat helemaal niet. Categorie C1 is gewoon een vrachtwagenrijbewijs, maar dan voor een lichtere categorie. Dat betekent dat je juist óók wordt getoetst op kennis van rij- en rusttijden, het zekeren van lading en het correct afhandelen van vrachtbrieven. Voor categorie C1 is deze leerstof dus zeer noodzakelijk.

Allemaal waar maar het C1 rijbewijs is idg niet voor lichte vrachtwagens maar voor een camper = personenauto dus al die flauwekul van rij-rusttijden, douaneformaliteiten, vrachtbrieven en het zekeren van lading is overbodig net zoals het achteruit naderen van een laadplatform, wat een kennis van mij moest doen, wat een onzin.

Ik heb sinds 1968 rijbewijs BE en CE en sinds 1970  DE( CCV-B sinds 2009 Code 95) moest met een aktetas vol formulieren in die tijd de grens over, sinds de EU is dat gelukkig niet meer(vrij vervoer van goederen).

Als ik in een camper/personenauto 12 uur achter het stuur wil zitten zal niemand mij dat beletten(geen rijtijden besluit in deze categorie), het is niet verstandig, dit terzijde. Wat ik wel vreemd vond is dat ik bij mijn laatste rijbewijsverlenging er GRATIS  cat. T bij kreeg, ik heb nog nooit op een trekker gereden........🙄

Link naar reactie
Share on other sites

Ik wil je niet tegenspreken maar het CBR spreekt van vrachtauto rijbewijs C1 en dat camperaars dat rijbewijs willen halen om in een zwaardere kampeerauto te mogen rijden kan ik me goed voorstellen en ook dat veel examenvragen weinig met kamperen te maken hebben. 

 

4 uren geleden, FJC48 zei:

…net zoals het achteruit naderen van een laadplatform, wat een kennis van mij moest doen, wat een onzin.

Een beetje behoorlijk achteruit kunnen rijden en fileparkeren met een kampeerauto lijkt me meer zinvol dan vrachtbrieven kunnen invullen.

Tóch is er nóg een voordeel aan een C1-rijbewijs: als je een bestuurderskaart aanvraagt, dan kun je ook een lichte bakwagen huren om bijvoorbeeld iemand te helpen verhuizen. En dat weet je in elk geval hoe je de huisraad moet vastzetten. Hoe leuk is dat? 🤓

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Ik wil je niet tegenspreken maar het CBR spreekt van vrachtauto rijbewijs C1 en dat camperaars dat rijbewijs willen halen om in een zwaardere kampeerauto te mogen rijden kan ik me goed voorstellen en ook dat veel examenvragen weinig met kamperen te maken hebben. 

 

Een beetje behoorlijk achteruit kunnen rijden en fileparkeren met een kampeerauto lijkt me meer zinvol dan vrachtbrieven kunnen invullen.

Tóch is er nóg een voordeel aan een C1-rijbewijs: als je een bestuurderskaart aanvraagt, dan kun je ook een lichte bakwagen huren om bijvoorbeeld iemand te helpen verhuizen. En dat weet je in elk geval hoe je de huisraad moet vastzetten. Hoe leuk is dat? 🤓

Het C1 rijbewijs is voor lichte VRACHTauto's met de nadruk op vracht, een camper is op kenteken een personenauto maar omdat sommige campers boven de 3500kg zitten moet je daar een C1 rijbewijs voor halen om die te mogen besturen, ik vind en het is belachelijk dat je voor dat examen allerlei dingen moet weten die bestemd zijn voor het beroepsgoederenvervoer. Gewoon les nemen op een vrachtauto en dan na tijdje een rijproefje afleggen ook in het achteruitrijden maar niet naar een laadplatform want je komt niets brengen of halen bij Jumbo, Lidl of Aldi. Als je echter een personenauto wil besturen die 3550kg weegt(die zijn er)dan moet je ook een C1 rijbewijs hebben/halen ondanks dat er geen vracht mee wordt vervoerd, dit ter zijde.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...