#urker Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Heeft iemand ervaring met het behalen van het C1 Rijbewijs LIght met alleen de NKC teheorie? Quote
Christ Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Ik heb gewoon ontelbare keren de proefexamens van de NKC gedaan, en slaagde in een keer voor het theorie gedeelte. in de tussen tijd ook het medisch traject gestart en toen 5 x 1,5 uur gelest en ook het praktijk gedeelte gehaald, vond het wel moeilijker dan gedacht, want je hebt toch een eigen rijstijl ontwikkeld die je toch even moet los laten, en dat is best wennen. Maar nu ik het heb is het toch wel heel lekker dat je wat betreft gewicht vrij bent. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 5 februari 2020 Geplaatst: 5 februari 2020 Met de DUO praktijkopleiding van Theo van Bentum ben je in één dag klaar met rijlessen en examen. Om 7 uur starten en om 15.30 uur met het papiertje naar huis. Quote
h.barendrecht Geplaatst: 20 februari 2020 Geplaatst: 20 februari 2020 Geweldige cursus , in 1 keer geslaagd. Theorie te veel omvattend. Geslaagd op oefenen proef examens. Quote
Claudia Geplaatst: 29 oktober 2020 Geplaatst: 29 oktober 2020 Ik ben bezig met het theorie van de NKC en de proefexamens bestaan uit 20 a 25 vragen. Ik mis daarbij de uitleg vd foute antwoorden en in de cursus kan ik de formulieren (bijv werkgeversverklaring, vrachtbrieven) niet goed bekijken. Hebben jullie die ervaring ook of heb ik de verkeerde cursus gekregen (C1). Quote
wimZ Geplaatst: 31 juli 2021 Geplaatst: 31 juli 2021 (aangepast) Op https://www.vrachtwagen-examen.nl, kun je extra examens kopen voor een in mijn ogen redelijke prijs. 31 juli 2021 aangepast door wimZ Quote
Margriet Geplaatst: 31 juli 2021 Geplaatst: 31 juli 2021 05-2020 Na medische goedkeuring aangemeld bij rijschoolhouder. Ik kreeg korting bij verkeersschool van Vught in Wognum als NKC-lid. De kosten waren inclusief het CBR theorieboek.ca€1500.-ik heb alle proefexamen gemaakt van NKC én CBR. Toch kreeg ik tijdens de twee!! CBR Theorie examens vragen die niet in de proefexamens waren voorgekomen. Gelukkig toch geslaagd in een keer. Wel veel teveel onnodige leerstof wat niet van toepassing is voor een C1-rijbewijs. Rusttijden, douanebepalingen en manieren van vracht zekeren! Quote
Wim Corduwener Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Op 31-7-2021 om 18:27, Margriet zei: Wel veel teveel onnodige leerstof wat niet van toepassing is voor een C1-rijbewijs. Het C1-rijbewijs wordt door camperaars dan wel ‘camper-rijbewijs’ genoemd, maar zo’n rijbewijs bestaat helemaal niet. Categorie C1 is gewoon een vrachtwagenrijbewijs, maar dan voor een lichtere categorie. Dat betekent dat je juist óók wordt getoetst op kennis van rij- en rusttijden, het zekeren van lading en het correct afhandelen van vrachtbrieven. Voor categorie C1 is deze leerstof dus zeer noodzakelijk. Quote
FJC48 Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 29 minuten geleden, Wim Corduwener zei: Het C1-rijbewijs wordt door camperaars dan wel ‘camper-rijbewijs’ genoemd, maar zo’n rijbewijs bestaat helemaal niet. Categorie C1 is gewoon een vrachtwagenrijbewijs, maar dan voor een lichtere categorie. Dat betekent dat je juist óók wordt getoetst op kennis van rij- en rusttijden, het zekeren van lading en het correct afhandelen van vrachtbrieven. Voor categorie C1 is deze leerstof dus zeer noodzakelijk. Allemaal waar maar het C1 rijbewijs is idg niet voor lichte vrachtwagens maar voor een camper = personenauto dus al die flauwekul van rij-rusttijden, douaneformaliteiten, vrachtbrieven en het zekeren van lading is overbodig net zoals het achteruit naderen van een laadplatform, wat een kennis van mij moest doen, wat een onzin. Ik heb sinds 1968 rijbewijs BE en CE en sinds 1970 DE( CCV-B sinds 2009 Code 95) moest met een aktetas vol formulieren in die tijd de grens over, sinds de EU is dat gelukkig niet meer(vrij vervoer van goederen). Als ik in een camper/personenauto 12 uur achter het stuur wil zitten zal niemand mij dat beletten(geen rijtijden besluit in deze categorie), het is niet verstandig, dit terzijde. Wat ik wel vreemd vond is dat ik bij mijn laatste rijbewijsverlenging er GRATIS cat. T bij kreeg, ik heb nog nooit op een trekker gereden........ Quote
Wim Corduwener Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Ik wil je niet tegenspreken maar het CBR spreekt van vrachtauto rijbewijs C1 en dat camperaars dat rijbewijs willen halen om in een zwaardere kampeerauto te mogen rijden kan ik me goed voorstellen en ook dat veel examenvragen weinig met kamperen te maken hebben. 4 uren geleden, FJC48 zei: …net zoals het achteruit naderen van een laadplatform, wat een kennis van mij moest doen, wat een onzin. Een beetje behoorlijk achteruit kunnen rijden en fileparkeren met een kampeerauto lijkt me meer zinvol dan vrachtbrieven kunnen invullen. Tóch is er nóg een voordeel aan een C1-rijbewijs: als je een bestuurderskaart aanvraagt, dan kun je ook een lichte bakwagen huren om bijvoorbeeld iemand te helpen verhuizen. En dat weet je in elk geval hoe je de huisraad moet vastzetten. Hoe leuk is dat? Quote
FJC48 Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 4 uren geleden, Wim Corduwener zei: Ik wil je niet tegenspreken maar het CBR spreekt van vrachtauto rijbewijs C1 en dat camperaars dat rijbewijs willen halen om in een zwaardere kampeerauto te mogen rijden kan ik me goed voorstellen en ook dat veel examenvragen weinig met kamperen te maken hebben. Een beetje behoorlijk achteruit kunnen rijden en fileparkeren met een kampeerauto lijkt me meer zinvol dan vrachtbrieven kunnen invullen. Tóch is er nóg een voordeel aan een C1-rijbewijs: als je een bestuurderskaart aanvraagt, dan kun je ook een lichte bakwagen huren om bijvoorbeeld iemand te helpen verhuizen. En dat weet je in elk geval hoe je de huisraad moet vastzetten. Hoe leuk is dat? Het C1 rijbewijs is voor lichte VRACHTauto's met de nadruk op vracht, een camper is op kenteken een personenauto maar omdat sommige campers boven de 3500kg zitten moet je daar een C1 rijbewijs voor halen om die te mogen besturen, ik vind en het is belachelijk dat je voor dat examen allerlei dingen moet weten die bestemd zijn voor het beroepsgoederenvervoer. Gewoon les nemen op een vrachtauto en dan na tijdje een rijproefje afleggen ook in het achteruitrijden maar niet naar een laadplatform want je komt niets brengen of halen bij Jumbo, Lidl of Aldi. Als je echter een personenauto wil besturen die 3550kg weegt(die zijn er)dan moet je ook een C1 rijbewijs hebben/halen ondanks dat er geen vracht mee wordt vervoerd, dit ter zijde. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.