Ga naar inhoud

Camper wegen


Ron1944
 Share

Recommended Posts

Nu we dit jaar nog geen data hebben van de NKC voor het wegen van de camper heb ik vorige week voor slechts € 6 mijn camper laten wegen in IJsselstein. Je hoeft daar geen afspraak te maken, ze zijn op werkdagen de gehele dag geopend en wij waren in 15 minuten klaar. Ze houden zich goed aan de corona regels. Een aanrader vooral omdat ze centraal in Nederland zitten. Het adres is Middenweg 20 Ik verwachtte dat ik mijn nieuwe camper moest laten opwaarderen maar schrok toch van de weging: 3800 kg. Ik heb dus onmiddellijk de opwaardering aangevraagd bij de RDW. 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Ron1944, ook ik heb de camper laten wegen, reisklaar, met hond, maar ik stond buiten. Geen probleem, kan ik er altijd bij optellen. De uitslag op de weegbrief 3500kg exact. Dat is netjes zou je zeggen, maar ik moet er nog bij en de net gekochte vouwfiets, dus wat te doen? Geen opwaarderen zoals ik hier bij de NKC vaak tegenkom als eerste oplossing, maar goed rondkijken en overwegingen maken in wat neem ik mee? Kan ik zonder dat? Kan dit eruit? Enzovoort, dus ik zoek het eerst in mijn eigen gedrag, het alles mee willen nemen van huis wat je dagelijks gebruikt is dat echt nodig?. Het is toch veel veiliger te rijden met een camper die aan de rijvoorschriften voldoet, het rijgedrag wordt toch ook beïnvloed door een overgewicht? En opwaarderen kost ook weer geld en dan nog is de camper er eigenlijk niet op gebouwd, is dat wel veilig? Dus, de twee kisten met boeken, tijdschriften en landkaarten eruit gezet en alles nog eens uitgesorteerd in wat echt nodig en wat onnodig? Zo ben ik door heel de camper met al zijn kastjes gegaan, niet teveel voorraad, niet teveel kleding, anders denken is hierbij wel nodig. En zo kan het zijn dat bij een nieuwe weging (wat maakt €6 uit als de veiligheid in het geding is) het gewicht net onder de 3500kg uitkomt, zonder opwaardering bij de RDW. 

Omdenken!!

Link naar reactie
Share on other sites

Marvas , Het overgewicht hoeft niet altijd het rijgedrag te beïnvloeden , u camper weegt nu 3500 kg , maar wat mag hij technisch zijn , stel dat hij gebouwd is op b.v 4250 kg  en hij is op het kenteken terug gezet op max 3500 kg , voor een B rijbewijs , en u overlaad hem tot 4000 kg dan zit u nog steeds aan de technisch veilige kant .

 

Alleen , u bent voor de wet te zwaar , en dit is strafbaar . Stel u gaat de camper opwaarderen ( als dit kan ) naar 4250 kg dan zou de camper zomaar veiliger zijn . 

Link naar reactie
Share on other sites

FJC48 ,  C 1 is natuurlijk niet alleen voor campers bedoeld  je kunt ook op licht vrachtauto,s rijden t/ m 7500 kg .  En wees blij dat dit rijbewijs er is want als je C moet halen is veel zwaarder lesmateriaal  en kosten ook veel hoger . 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Dr.Dream zei:

 

En keren op een smalle straat, en een smalle bocht nemen, en fietsers ontwijken, en theorie bijspijkeren, en .....

 

Allemaal leuk maar dat achteruitrijden naar een laadplatform met een camper slaat nergens op, tenzij je met een camper supermarkten gaat bevoorraden.

Behalve A heb ik alle rijbewijzen, sinds begin jaren '70 bezit ik het CCV-B dus ik ken al die kunstjes wel.

Het keren in een smalle straat is afhankelijk van de breedte van die straat, in een straatje van 3,5 mtr breed ga je echt niet keren met een camper van 7 mtr.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Dr.Dream zei:

Zelfs dat heb ik geleerd tijdens de halve dag rijles voor C1 in de duo-opleiding van een landelijk werkende rijschool die korting geeft aan NKC-leden.

Vraag mij af waar dat dan was/is. Was dat een straatje van 3,5 mtr breed waar de huizen direct aan de rijweg staan? dus zonder stoep, denk het niet. Een beetje camper is 2,5 mtr breed, de spiegels meegerekend, in een straatje van 3,5 mtr heb je dan aan weerskanten 50 cm ruimte, daar krijg je een camper van 7 mtr nooit gekeerd, gewoon doorrijden en een andere weg kiezen is veel makkelijker.  Was kortgeleden in de Sint Josephstraat in Alkmaar(binnenstad) dat is zo'n straatje. 

aangepast door FJC48
Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Dr.Dream zei:

 

Je stopt aan de linkerzijde van de weg voorbij een zijstraat aan de linker kant en steekt langs de stoprand achteruit de bocht in. Daarna rijdt je vooruit naar rechts weg en klaar is Kees.

PS. En toen ik dit deed tijdens het praktijkexamen C1 (met examinator CBR en rijinstructeur buiten de Iveco) met wegwerkzaamheden en één geblokkeerde rijstrook, reed een vrachtwagenchauffeur die daar zand kwam lossen een lantaarnpaal plat. Beide heren buiten de camper kwamen niet meer bij van het grijnzen en schrokken wakker toen ik al lang en breed gekeerd stond te wachten totdat zij weer aan boord waren, zoals de opdracht was. 

 

Dat gaat allemaal als de weg breed genoeg is, een weg van 3,5 mtr breed met daarop een camper van 2,5 meter breed dan is er geen linkerkant of rechterkant, de camper is op 50cm aan weerszijde na net zo breed als de weg. Dat achteruit insteken in een zijstraat is alleen mogelijk als er een zijstraat is.  Die Sint Josephstraat in Alkmaar is zo'n straatje. In Franse/Italiaanse/Spaanse/Portugese dorpjes heb je ook van die straatjes, de gevels direct aan de rijweg, geparkeerde scooters/auto's, dan gaat keren niet lukken.

Maar goed, het moet voor een examen niet te moeilijk worden. ze laten je echt niet keren in een straat zoals de Warmoesstraat in A'dam. Als jij dat wel kan met een camper van 7 mtr zeg ik................Dream on.

Link naar reactie
Share on other sites

Jullie begrijpen mekaar verkeerd. Jammer want het is een goede vraag die gesteld wordt. Ik heb vorig jaar ook mijn C1 en C1E gehaald. Je mag niet zeggen dat het heel gemakkelijk is maar iedereen kan slagen voor C1. Ik ben er nu wel heel blij mee. Ik heb nadat ik mijn C1 heb gehaald een andere camper gekocht en het is toch wel heel fijn als je niet naar het gewicht hoeft te kijken maar alleen hoeveel je in je portemonnee hebt. Wat zeker heel geruststellend is dat, als je in het buitenland rijdt niet de hele tijd achterom hoeft te kijken. Ik denk dat dit steeds erger wordt, elke agent weet dat bijna alle campers te zwaar zijn. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beste forumleden,ik ben in bezit van een Burstner Elegance camper van 2006.Het gewicht is op kenteken  3500kg.Bij herhaaldelijke  wegingen  is het steeds  3650 kg of meer.

Dit zonder watertank gevuld en minimaal aan spullen toch steeds overgewicht.Bij Burstner navraag gedaan maar een licht chassis niet mogelijk ondanks het nieuwe  model Elegance een licht chassis  heeft en kan tot 4250 kg laden???Bij de RDW navraag gedaan maar geen medewerking.Deze camper is te degelijk uitgevoerd.

Bij het wegen zaten we er nog niet in.

Oproep aan nkc om aan de rdw een verzoek  te doen om mogelijkheid  tot 3600 of 3700 kg te opwaarderen.De meeste campers vooral de oudere types zijn te zwaar uitgevoerd.In Duitsland, België  rijden deze modellen wel met hoger gewicht.Wij zijn er door de jaren nog niet door de as gezakt.

 

 

 

aangepast door Candyred
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dat klopt maar het gaat erom dat de camper te zwaar is en dat de problemen  groter zijn dan de tol aangelegenheden. 

Ben benieuwd  hoe het met elektrische  aangedreven auto's  of campers in welke belasting  klasse ze vallen.

En wat er op het kenteken  vermeld zou staan???

Ben benieuwd  voor de toekomst. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...