Ga naar inhoud

Brandgevaar in Stallingsruimte?


Henkdejonghoorn
 Share

Recommended Posts

Ik heb een stalling bij mij in de buurt en daar was ik tot nu toe zeer blij mee. De camper word in stalling op 220Volt gezet en de accu's blijven in prima conditie. Nu is er angst ontstaan over grote uitslaande branden in stallingen. De schuld word nu gezocht in ondeugdelijke campers waar tijdens de stalling kortsluiting (en brand?) zou ontstaan. (?!). Persoonlijk lijkt me dat stug. Ik denk eerder dat de houtje-touwtje stroomvoorziening of andere brandgevaarlijke fouten van de stalling een rol zouden kunnen spelen. maar vanaf volgend seizoen moeten alle campers van de stroom af en moeten de campers voorzien worden van schakelaars waarmee de stroom helemaal uit kan worden geschakeld. Ik ben daar niet blij mee want los van de kosten (ruim 200 Euro per camper) en de extra tijd gaat ook de accu door zelfontlading na een paar maanden behoorlijk achteruit en misschien zelfs kapot. Zijn er meer mensen die met deze hysterische 'oplossingen' worden geconfronteerd?

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Henk,  Ik ken het probleem. Ik had eerst een stalling met 220V aansluiting, maar toen die werd opgeheven kon ik alleen nog een stalling zonder stroom vinden.  Het 1e jaar koste me dat een startaccu en daarna een huishoud accu. Daarna ben ik gaan overwinteren en werden de accu's continue gebruikt en stonden regelmatig aan de 220V.

Als ik de camper korte tijd niet gebruik koppel ik de min pool van de startaccu los en schakel  ik de Schaudt Ebl uit.

Nu in Corona tijd en het langere tijd niet weggaan haal ik de huishoudaccu er uit en sluit die thuis op een druppelaar aan. Het eruit halen is 15 minuten werk. De accu blijft zo in goede conditie.

Verder haal ik de camper 1 x per 6/7 weken uit de stalling en rij er plusminus 100km snelweg mee. Tot nu toe geen problemen, de camper start na aansluiten minpool altijd direct. De stallinghouder vindt het geen probleem dat ik de camper regelmatig ophaal.

De snelheid van  ontladen is natuurlijk ook afhankelijk van de aard van de accu ( lood, agm, lithium etc) en hoe oud ze zijn.

 

Met het loskoppelen van de minpool (5 minuten werk) wordt volgens mij het zelfde bereikt als zo'n (massa) schakelaar die volgens u € 200,00 moet kosten. En de huishoudaccu kan via de Schaudt Ebl ontkoppelt worden. Zaak is wel dat er niet stroomcircuits buiten de Schaudt om zijn aangesloten want dan werkt deze natuurlijk niet.

 

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Na de hevige brand in winkel , heeft de starlings eigenaar besloten ( ook in winkel ) om de paar campers die er staan van stroom af te halen , ook mijn camper staat daar . Gelukkig stond daar niet , maar het had ge kunt , twee jaar terug  stond ik in een andere hal en werd verkocht en die eigenaar ( oude ) had voor mij een nieuwe locatie geregeld , ik kon uit twee stallingen kiezen , en had niet voor de afgebrand hal gekozen ,gelukkig aar .

 

De eigenaar van ( van Baaren ) de afgebrande hal , ben ik wel klant , ik heb de puinhoop maandag gezien . 

 

Bij stond alleen de startaccu op een accuwacht 13,8 volt ) en de huishoudaccu ( AGM ) was al  door een hoofdschakelaar uit gezet , en stond na 4 maanden nog goed op spanning . Ik heb nu de beide accu's er uitgehaald , en ik ga nu kijken thuis hoelang de AGM zijn spanning vast houd , en indien nodig kan ik hem bij laden op 14,7/8 volt , want in de stalling kan dit niet meer . 

 

ik ga nu een hoofdschakelaar op de start accu monteren , zo dat ik hem in het zomer seizoen als hij enkele weken in de stalling staat alles uit zetten , en in de winter de accu mee naar huis . 

 

Betreft de 200 euro , als je het zelf kan is het met 75 euro dik betaald een goede schakelaar kost +/- 45 euro ,en dan nog een meter 50 k startkabel en 3 a4 kabel ogen en evt een mijn klem bet bout of klem .

 

Nog een vraag hoe lang ( ervaring )kan een goede AGM accu zonder laadstroom . ik ga het nu zelf uitproberen , die van mijn staat van af 15 september 2020 in de stalling

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Perre , bedankt . maar die van mijn staat misschien wel lager stil , denk 7 tot 8 maanden . maar de accu's staan nu thuis , ik kijk hoe het gaat , en de bedoeling is dan de huishoud accu weer inbouwen en er in zitten laten , is nog al een klusje , en alleen de start er uit in de winter ., en in de zomer met tussen stallingen de schakelaars uit 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Pierre zei:

Al 7 jaar lang staat mijn camper ieder jaar zonder laadstroom 1/2 jaar in de stalling (oktober tot april), tot nu toe zonder problemen.

Daarbij is de min van de start accu losgekoppeld en de huishoudaccu (AGM 95Ah) via de EBL afgeschakeld. 

Bedankt. Dat is voor mij een behoorlijke geruststelling. Het artikel in het NKC magazine adviseert elke 6 weken opladen.

En dit klopt met mijn over het algemeen slechte ervaring met motoraccu's (ook lithium!) maar ik moet wel toegeven dat ze dan wel aangeschakeld waren. 

Link naar reactie
Share on other sites

44 minuten geleden, supreme zei:

Perre , bedankt . maar die van mijn staat misschien wel lager stil , denk 7 tot 8 maanden . maar de accu's staan nu thuis , ik kijk hoe het gaat , en de bedoeling is dan de huishoud accu weer inbouwen en er in zitten laten , is nog al een klusje , en alleen de start er uit in de winter ., en in de zomer met tussen stallingen de schakelaars uit 

Ik kan de startaccu er niet uithalen, want ik kan in principe niet meer bij de camper als hij eenmaal is neergezet.

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Dr.Dream zei:

Dit is een gevolg van de vele branden in stallingsbedrijven. De verzekeringen dekken die schade niet meer indien de voorwaarden niet worden nageleefd. Mijn stalling heeft de goedkeuring gekregen om gewoon via de landstroomstekker naar de camper te laden, maar er mag niemand met losse laadapparaten en kabeltjes werken. Ze houden daar steekproeven voor.
 

Dus het is voor de brandweer blijkbaar geen probleem als er een gewoon standaard kabel zoals in de camping wordt gebruikt? Lijkt me ook logisch. Ik vermoed dat de stalling zelf houtje touwtje bekabelingen heeft getrokken en daar vanaf willen. Ten koste van de klant.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, supreme zei:

Na de hevige brand in winkel , heeft de starlings eigenaar besloten ( ook in winkel ) om de paar campers die er staan van stroom af te halen , ook mijn camper staat daar . Gelukkig stond daar niet , maar het had ge kunt , twee jaar terug  stond ik in een andere hal en werd verkocht en die eigenaar ( oude ) had voor mij een nieuwe locatie geregeld , ik kon uit twee stallingen kiezen , en had niet voor de afgebrand hal gekozen ,gelukkig aar .

 

De eigenaar van ( van Baaren ) de afgebrande hal , ben ik wel klant , ik heb de puinhoop maandag gezien . 

 

Bij stond alleen de startaccu op een accuwacht 13,8 volt ) en de huishoudaccu ( AGM ) was al  door een hoofdschakelaar uit gezet , en stond na 4 maanden nog goed op spanning . Ik heb nu de beide accu's er uitgehaald , en ik ga nu kijken thuis hoelang de AGM zijn spanning vast houd , en indien nodig kan ik hem bij laden op 14,7/8 volt , want in de stalling kan dit niet meer . 

 

ik ga nu een hoofdschakelaar op de start accu monteren , zo dat ik hem in het zomer seizoen als hij enkele weken in de stalling staat alles uit zetten , en in de winter de accu mee naar huis . 

 

Betreft de 200 euro , als je het zelf kan is het met 75 euro dik betaald een goede schakelaar kost +/- 45 euro ,en dan nog een meter 50 k startkabel en 3 a4 kabel ogen en evt een mijn klem bet bout of klem .

 

Nog een vraag hoe lang ( ervaring )kan een goede AGM accu zonder laadstroom . ik ga het nu zelf uitproberen , die van mijn staat van af 15 september 2020 in de stalling

 

 

 

Weet u wat de oorzaak was? Want ik kan me niet voorstellen dat een stilstaande camper in goede staat werkelijk een kortsluitprobleem resulterend in brand kan veroorzaken als hij aan de lader staat

Link naar reactie
Share on other sites

Dr dream , in de media stond oorzaak niet bekent , ik weet ook nog niet of daar de campers onder stroom stonden , maar de schrik zat er goed in want onze stalings- eigenaar die bij de brand aanwezig was om te helpen , en vroeg naar de oorzaak , de brandweerman die hij sprak zij , kan een over verhitte accu zijn ? . De eigenaar van de verbrande hal zit zelf ook bij de zelfde brandweer van Winkel . 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 uur terug, supreme zei:

Ik heb net de eigenaar van de brand uit winkel aan de telefoon gehad , het is daar nog steeds onduidelijk hoe de brand is ontstaan .

Dat is toch raar dat de oorzaak (nog) niet duidelijk is?

Juist het achterhalen van de oorzaak is belangrijk welke maatregelen genomen moeten worden.

Nu worden allerlei dure en lastige maatregelen genomen die wellicht het risico helemaal niet verminderen

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Henkdejonghoorn zei:

Dat is toch raar dat de oorzaak (nog) niet duidelijk is?

Juist het achterhalen van de oorzaak is belangrijk welke maatregelen genomen moeten worden.

Nu worden allerlei dure en lastige maatregelen genomen die wellicht het risico helemaal niet verminderen

Raar?

 

Kijk eens hoe het er na de brand uitziet?

 

Ik heb enige ervaring met brandonderzoeken en geloof me, dit wordt een hell of a job, als er ooit al een oorzaak wordt gevonden.

brand_stalling.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Dr.Dream zei:

 

.Ik zie hier nergens iets dat lijkt op een camper of een caravan. Dus kennelijk niet van de of een stalling die gebrand heeft.
 

Dan zou ik m'n bril maar eens opzetten en nog eens goed kijken, dan zie je wielen, assen, chassis en carrosserie onderdelen. Of je kunt er gewoon naar toe rijden en het voor jezelf zien als je anderen niet gelooft.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Henkdejonghoorn zei:

Is dit de puinhoop die achterbleef bij de stalling? en ze weten ook niet waar de brand begonnen is? Deze foto ziet er idd wel als een chaos uit. 

Ja. En niet alleen heb ik het met m'n eigen ogen gezien, ik heb ook met de direct betrokkenen gesproken.

Link naar reactie
Share on other sites

Gema en Mikeanber hou op met jullie kinderlijk commentaar richting Dr.Dream.  We weten nu wel hoe jullie over hem denken, maar het wordt echt vervelend !!!

iedereen mag hier vrij zijn mening uiten en daar mag op gereageerd worden. Bij u is het echter niet meer zakelijk maar puur op de persoon gericht.

 

Over de foto die is ingestuurd na de brand moet ik overigens ook bekennen dat als je het niet zou weten je daar niet direct resten van campers/caravans in ziet. Ik zie resten van voertuigen die op een hoop zijn geduwd.  Dat het van de stalling na de brand is wordt pas naderhand duidelijk.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

59 minuten geleden, Jelle zei:

Gema en Mikeanber hou op met jullie kinderlijk commentaar richting Dr.Dream.  We weten nu wel hoe jullie over hem denken, maar het wordt echt vervelend !!!

iedereen mag hier vrij zijn mening uiten en daar mag op gereageerd worden. Bij u is het echter niet meer zakelijk maar puur op de persoon gericht.

 

Over de foto die is ingestuurd na de brand moet ik overigens ook bekennen dat als je het niet zou weten je daar niet direct resten van campers/caravans in ziet. Ik zie resten van voertuigen die op een hoop zijn geduwd.  Dat het van de stalling na de brand is wordt pas naderhand duidelijk.

 

Jelle, ik zie hier ook regelmatig kinderachtige dingen voorbij komen, maar om mij onder die categorie te scharen is niet correct. Dr. Dream trok mijn integriteit in twijfel door te roepen dat de foto niet bij de brand in Winkel hoorde, daar heb ik m.i. nog behoorlijk terughoudend op gereageerd. Normaliter als iemand mij voor leugenaar uitmaakt, reageer ik best wel steviger. Ik heb er nota bene zelf staan kijken!

aangepast door GeMa
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Gema, ik begrijp u. Ik schaar u niet onder de categorie die hier regelmatig met kinderachtige dingen voor bij komen maar de reactie in dit topic richting Dr.Dream vond ik wel "kinderlijk".  

Zoals ik al eerder zei,  mij was ook niet meteen duidelijk dat de foto betrekking had op de brand van de stalling. Dus dat daar een vraagteken bij wordt gezet vind ik begrijpelijk. Een ander forumlid vroeg zich overigens ook af of de foto betrekking had op de brand in stalling! 

Uw integriteit wordt echt niet in twijfel getrokken en u bent ook niet voor leugenaar uitgemaakt.  

En uw reactie:" Dan zou ik maar eens een bril opzetten "  etc.  had toch ook anders gekund.  

 

Ik heb toch sterk het idee dat op Mr.Dream  heftiger wordt gereageerd dan op andere forumleden en (om in de sfeer te blijven )dat het vuurtje tegen Dr.Dream  door bepaalde forumleden " wordt opgestookt".  En dat vind ik jammer.

 

Groetjes Jelle

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, Jelle zei:

Beste Gema, ik begrijp u. Ik schaar u niet onder de categorie die hier regelmatig met kinderachtige dingen voor bij komen maar de reactie in dit topic richting Dr.Dream vond ik wel "kinderlijk".  

Zoals ik al eerder zei,  mij was ook niet meteen duidelijk dat de foto betrekking had op de brand van de stalling. Dus dat daar een vraagteken bij wordt gezet vind ik begrijpelijk. Een ander forumlid vroeg zich overigens ook af of de foto betrekking had op de brand in stalling! 

Uw integriteit wordt echt niet in twijfel getrokken en u bent ook niet voor leugenaar uitgemaakt.  

En uw reactie:" Dan zou ik maar eens een bril opzetten "  etc.  had toch ook anders gekund.  

 

Ik heb toch sterk het idee dat op Mr.Dream  heftiger wordt gereageerd dan op andere forumleden en (om in de sfeer te blijven )dat het vuurtje tegen Dr.Dream  door bepaalde forumleden " wordt opgestookt".  En dat vind ik jammer.

 

Groetjes Jelle

 

 

Thanks Jelle voor de duidelijkheid.

 

En nog even over Dr. Dream, hij heeft heel vaak uitstekende tips en antwoorden, maar soms schiet hij door in z'n reacties, moeten we maar voor lief nemen.

  • Thanks 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

De veiligheid in caravanstallingen is een serieus punt. Caravanstaling Elst is van mij, en ik zag soms risico's bij campers die ik liever niet zag. 

Op aandringen van mij verzekeraar heb ik de elektra in het pand laten keuren, en daarnaast heb ik keuringseisen opgesteld voor de campers die naar binnen gaan, en geloof mij maar, dat kan in sommige gevallen geen kwaad.

Het is een kwestie van risico's uitsluiten, de zwakste schakel is het probleem, en als het fout gaat dan is alles verloren, dat wil niemand.

Op mijn website www.reeth.store staat alle relevante informatie.

Het geeft mij een veilig gevoel, en mijn klanten zijn er blij mee dat ik het zo doe, en niet te vergeten de verzekeraar ziet deze veiligheid ook graag.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Jana Rodenburg zei:

De veiligheid in caravanstallingen is een serieus punt. Caravanstaling Elst is van mij, en ik zag soms risico's bij campers die ik liever niet zag. 

Op aandringen van mij verzekeraar heb ik de elektra in het pand laten keuren, en daarnaast heb ik keuringseisen opgesteld voor de campers die naar binnen gaan, en geloof mij maar, dat kan in sommige gevallen geen kwaad.

Het is een kwestie van risico's uitsluiten, de zwakste schakel is het probleem, en als het fout gaat dan is alles verloren, dat wil niemand.

Op mijn website www.reeth.store staat alle relevante informatie.

Het geeft mij een veilig gevoel, en mijn klanten zijn er blij mee dat ik het zo doe, en niet te vergeten de verzekeraar ziet deze veiligheid ook graag.

 

Inderdaad!!! Een voorbeeld voor iedere stalling!! Knutselen is prima en zit zelfs in het bloed van veel camperaars, maar kloten aan gas en elektra is serieus gevaarlijk, dat probeer ik al een tijdje hier geland te krijgen. Doe dat alleen als je weet wat je doet en hou je dan aan de regels en voorschriften. Laat desnoods achteraf de boel keuren door een ter zake kundige expert.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Vraag aan Jana.   In uw stalling (die er overigens van buiten piekfijn uitziet) is een keuringsverklaring voor camperstalling nodig.

Ik vraag me af wie deze keuring doet en hoe officieel zo'n keuring is en of deze alleen voor uw stalling geldt.

In de stallingen die ik tot nu toe heb gehad waren de voorwaarden:  gasflessen eruit en geen andere brandbare vloeistoffen in de camper. In 1 stalling stond ik permanent aan de stroom, nu niet meer dus ontkoppel ik de startaccu en neem de huishoudaccu  mee naar huis. Ik vraag me af welke andere gevaarlijke zaken er dan nog aan de camper zitten die tot brand zouden kunnen leiden. Hoe doet u het als een camper een LPG tank voor koken/verwarmen heeft. Moet deze leeg zijn als de camper de stalling in gaat?

Gaarne uw reactie,

met vriendelijke groet,

Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...