Ga naar inhoud

Ervaringen met LPG en de G607 gaskeuring gezocht.


MaartenBok
 Share

Recommended Posts

Ik werk als journalist voor magazine Kampeerauto van de NKC. Nu schrijf ik een artikel over LPG in de camper. Ik zou graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het volgende:


- ben je weleens bij een Nederlandse pomp weggestuurd, omdat het eigenlijk verboden is bij een benzinepomp met een dieselcamper LPG te tanken voor huishoudelijk gebruik?

 

- heeft men op een Duitse camping weleens gevraagd naar de G607-gaskeuring voor de camper? En wat gebeurt er als je die keuring niet hebt? Word je dan geweigerd?

 

Reacties graag hieronder posten, of stuur mij (binnen een week)  even een e-mail: maarten@bokslag.com.  Bedankt!

 

Hartelijke groet, Maarten Bokslag

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben sinds 2014 LPG met twee Alugas flessen zonder buitenvuller.

Alleen in Italië hebben we één keer geen LPG mogen tanken. Bij het volgende tankstation met LPG waren ze erg behulpzaam en konden we wel LPG tanken. 

In Duitsland staan we meestal op camperplaatsen. De enkele keren (voor het laatst in 2018) dat we op een Duitse camping gestaan hebben, is ons nooit iets gevraagd met betrekking tot de Gasprüfung. Voor zover ik heb begrepen geldt de Gasprüfung voor alle gasinstallaties in campers en caravans en niet specifiek voor LPG.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Net als "Busje" enkel wat tegenkanting ondervonden bij het gastanken in Italië. Daarbij moesten we wel eerst de halve inboedel uit de bergingsruimte naar buiten halen. Na die zomer hebben we een buitenvulling laten plaatsen. Nooit meer problemen gehad. Gewoon benzinestation binnenrijden en tanken.

De LPG gaskeuring hebben we, maar ik zal die toch eens nakijken. Daar is ons nog nooit naar gevraagd.

Bij de autokeuring gaat de berging niet eens open, en wordt de gasinstallatie niet bekeken. (Is wel in Vlaanderen, geen idee hoe het er in Nederland aan toegaat) Vervaldatum van de gasslangen moet je zelf nakijken.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Wat mij opvalt in de reacties en ook in eerdere artikelen, is dat niemand zich kennelijk bewust is van de gevaren van het zelf vullen van losse flessen (al dan niet met een buitenaansluiting) of dat bagatelliseert! Immers, de regel is er niet voor niets. Daar waar een goedgekeurde LPG installatie voor motorvoertuigen een beveiliging heeft tegen het met meer dan 80% vullen van de tank, is dat niet het geval met losse flessen. Het gevaar bestaat daardoor dat je de fles tot (bijna) 100% vult, met ernstige risico's voor vervorming en lekkage, om maar niet te spreken over het ontploffingsgevaar.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Adriatik zei:

Mijn installatie met twee losse tanks is gewoon goedgekeurd! Hoe kom je er bij dat dat niet zou kunnen?

Omdat het wettelijk niet is toegestaan! Je kunt wel losse LPG flessen hebben (let op, dat zijn flessen die b.v. door vorkheftrucks gebruikt worden voor de aandrijving en voorzien zijn van een aparte vulaansluiting met een automatische 80% afslag, een overdrukbeveiliging, een inhoudsmeter en de afname kraan), die mag je in je camper gebruiken in Nederland, maar NIET vullen bij een LPG tankstation. Een vaste LPG tank kan ook, maar dan alleen voor campers zwaarder van 3500 kg en dan mag je die alleen voor de aandrijving en secundair voor verwarmen gebruiken. Tanken mag alleen bij een tankstation met een vast ingebouwde installatie bedoeld voor de aandrijving van het voertuig. Bij campers boven de 3500 kg mag daarnaast ook het gas worden gebruikt voor het verwarmen van de passagiersruimte. Koelen, koken e.d. met een vaste installatie is NIET toegestaan. Over het gebruik van losse LPG flessen in de camper zijn geen nadere regels, anders dan die voor propaan/butaan flessen. Je mag ze dus alleen niet vullen bij een tankstation!

 

En sorry dat je dat onzin vindt, ik heb de regels ook niet bedacht. Je kunt bovendien mogelijk ook nog problemen met je verzekering krijgen als er iets misgaat bij het vullen. En ja, ik weet het, in het buitenland gelden andere regels, daar mag vaak vullen wel. Maar we wonen in Nederland en hebben te maken met de regels hier. En nee, ik ben geen regelneuker of zo, maar voor je het weet gaan onbenullen zelf hun "gewone" gasfles vullen met LPG bij een tankstation, met alle risico's van dien.

aangepast door GeMa
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Dr.Dream zei:


Waarom, wie ziet het verschil? LPG is mengsel van propaan en butaan. En wat zit er in jouw "gewone" gasflessen dan?

 

Omdat het wettelijk niet is toegestaan! Je kunt wel losse LPG flessen hebben (let op, dat zijn flessen die b.v. door vorkheftrucks gebruikt worden voor de aandrijving en voorzien zijn van een aparte vulaansluiting met een automatische 80% afslag, een overdrukbeveiliging, een inhoudsmeter en de afname kraan), die mag je in je camper gebruiken in Nederland, maar NIET vullen bij een LPG tankstation. Een vaste LPG tank kan ook, maar dan alleen voor campers zwaarder van 3500 kg en dan mag je die alleen voor de aandrijving en secundair voor verwarmen gebruiken. Tanken mag alleen bij een tankstation met een vast ingebouwde installatie bedoeld voor de aandrijving van het voertuig. Bij campers boven de 3500 kg mag daarnaast ook het gas worden gebruikt voor het verwarmen van de passagiersruimte. Koelen, koken e.d. met een vaste installatie is NIET toegestaan. Over het gebruik van losse LPG flessen in de camper zijn geen nadere regels, anders dan die voor propaan/butaan flessen. Je mag ze dus alleen niet vullen bij een tankstation!

 

En sorry dat je dat onzin vindt, ik heb de regels ook niet bedacht. Je kunt bovendien mogelijk ook nog problemen met je verzekering krijgen als er iets misgaat bij het vullen. En ja, ik weet het, in het buitenland gelden andere regels, daar mag vaak vullen wel. Maar we wonen in Nederland en hebben te maken met de regels hier. En nee, ik ben geen regelneuker of zo, maar voor je het weet gaan onbenullen zelf hun "gewone" gasfles vullen met LPG bij een tankstation, met alle risico's van dien.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, GeMa zei:

Omdat het wettelijk niet is toegestaan!

Je hebt gelijk dat de tanks niet in Nederland gevuld mogen worden! Maar dát was je stelling niet! Jouw stelling was dat losse tanks geen goedgekeurde installatie is! Als ik me niet zwaar vergis is dat onjuist! Je mag volgens mij gewoon losse tanks hebben, ze mogen ook met LPG gevuld zijn, maar je mag ze niet in Nederland vullen. Wanneer je ze vult in landen waar dat wél mag, kun je er gewoon mee door Nederland rijden. Maar corrigeer me wanneer ik er naast zit.

Overigens, ik vul mijn tanks gewoon bij het tankstation (ook in Nederland), en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

 

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Adriatik zei:

Je hebt gelijk dat de tanks niet in Nederland gevuld mogen worden! Maar dát was je stelling niet! Jouw stelling was dat losse tanks geen goedgekeurde installatie is! Als ik me niet zwaar vergis is dat onjuist! Je mag volgens mij gewoon losse tanks hebben, ze mogen ook met LPG gevuld zijn, maar je mag ze niet in Nederland vullen. Wanneer je ze vult in landen waar dat wél mag, kun je er gewoon mee door Nederland rijden. Maar corrigeer me wanneer ik er naast zit.

Overigens, ik vul mijn tanks gewoon bij het tankstation (ook in Nederland), en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

 

Mijn stelling was en is dat je in Nederland GEEN goedgekeurde gas installatie in je camper kunt hebben, omdat er domweg geen keuring voor is, zoals in Duitsland met de G607 keuring. Dat een losse gasfles gekeurd is, betekent niet dat jouw installatie is goedgekeurd.

 

Daarnaast was en is mijn stelling dat je in Nederland GEEN LPG mag tanken (losse  flessen of vaste tank) in je camper, tenzij de LPG wordt gebruikt voor de voortstuwing van het voertuig, er een vaste installatie in zit en dan nog alleen bij campers boven de 3500 kg. In dit specifieke geval mag je secundair de LPG ook voor verwarmen gebruiken.

 

En als je dan toch per se LPG in je camper wilt hebben, waarom laat je de flessen dan niet bij een officieel vulstation professioneel vullen?

 

Tenslotte was en is mijn stelling dat dit niet voor niets is (zelf mogen vullen van flessen), omdat de risico's van ongelukken door onoordeelkundig gebruik (b.v. meer dan 80% vullen of de verkeerde flessen gebruiken) groot is.

 

Dat je niet of nauwelijks gepakt wordt voor een overtreding, betekent niet dat het daarom OK is! En ja, je mag een losse LPG tank in de camper hebben, net zoals je een (goedgekeurde) butaan/propaan fles in de camper mag hebben. Er worden echter niet voor niets speciale eisen aan losse LPG tanks (en de aansluitingen) gesteld, omdat die namelijk voor professioneel gebruik bedoeld zijn.

 

Neem van mij aan met plus 43 jaar ervaring met toezicht op dit soort zaken, dat er wel degelijk (ernstige) ongelukken met het zelf knutselen met gas (LPG) voorkomt, veelal met ernstige letsel of erger tot gevolg.

 

Of wat dacht je van die idioten die onder het rijden de koelkast op gas laten draaien en dan met een "open vuur" een tankstation binnenrijden om hun LPG tank te vullen (gebeurt!!).

 

Mijn reacties zijn bedoeld als waarschuwing, gas is levensgevaarlijk bij onoordeelkundig gebruik en helaas gebeuren er met regelmaat ongelukken doordat mensen denken dat ze het beter weten en zelf iets in elkaar gaan knutselen.

 

Maar doe wat je doet, je hoeft je niets van mij aan te trekken. Het was goedbedoeld en terzakekundig advies.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Wanneer je érg zwart-wit denkt (en ik begrijp dat je dat als toezichthouder wel moet) heb je wellicht gelijk. Maar wanneer je een LPG-tank gebruikt (dat is natuurlijk wel voorwaarde!) zie ik geen probleem. Je kunt dan eenvoudigweg niet meer dan 80% tanken. En nee, je moet zelf natuurlijk niet gaan knutselen! Als je al zoveel ervaring hebt met het toezicht, mag ik je dan vragen hoe vaak je problemen bent tegengekomen met LPG-tanks?

Je kunt het ook andersom benaderen. Wanneer het zo gevaarlijk is, waarom zijn er dan fatsoenlijke westerse landen die het toestaan?

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Adriatik zei:

Wanneer je érg zwart-wit denkt (en ik begrijp dat je dat als toezichthouder wel moet) heb je wellicht gelijk. Maar wanneer je een LPG-tank gebruikt (dat is natuurlijk wel voorwaarde!) zie ik geen probleem. Je kunt dan eenvoudigweg niet meer dan 80% tanken. En nee, je moet zelf natuurlijk niet gaan knutselen! Als je al zoveel ervaring hebt met het toezicht, mag ik je dan vragen hoe vaak je problemen bent tegengekomen met LPG-tanks?

Je kunt het ook andersom benaderen. Wanneer het zo gevaarlijk is, waarom zijn er dan fatsoenlijke westerse landen die het toestaan?

Dat is ook precies wat ik bedoel. Weten wat je doet (en jij doet dat kennelijk) en geen onnodige risico's nemen. In Nederland hebben we een LPG cultuur (gehad) met auto's en daardoor is er ook meer kennis en ervaring met wat er mis kan gaan. Overigens zijn een aantal van die regels inmiddels ook Europese regels.

 

In mijn carrière heb ik tientallen ongelukken meegemaakt, vaak met dodelijke afloop. Daarnaast ben ik door mijn ervaring (2x zelf bijna in het werk in een brand ten onder gegaan) super voorzichtig geworden met brandbare stoffen. En nee, ik ben/was geen brandweerman, maar heb wel diverse opleidingen op dit gebied gevolgd.

Link naar reactie
Share on other sites

42 minuten geleden, Adriatik zei:

Wanneer je érg zwart-wit denkt (en ik begrijp dat je dat als toezichthouder wel moet) heb je wellicht gelijk. Maar wanneer je een LPG-tank gebruikt (dat is natuurlijk wel voorwaarde!) zie ik geen probleem. Je kunt dan eenvoudigweg niet meer dan 80% tanken. En nee, je moet zelf natuurlijk niet gaan knutselen! Als je al zoveel ervaring hebt met het toezicht, mag ik je dan vragen hoe vaak je problemen bent tegengekomen met LPG-tanks?

Je kunt het ook andersom benaderen. Wanneer het zo gevaarlijk is, waarom zijn er dan fatsoenlijke westerse landen die het toestaan?

En waarom zijn de Europese regels zoals ze zijn? Omdat die vaak politiek ingekleurd zijn. Waarom mag een 45 km voertuig buiten de bebouwde kom op een 80 km weg rijden? Omdat de Fransen dat wilden en nu mag dat ook dus in Nederland. Waarom hoeft de luchtvaart zich niet aan milieu-, geluidshinder- of veiligheidseisen te houden die wel gelden voor andere (zware) industrie? Omdat Nederland dat zo wil. En zo kan ik nog wel doorgaan. Kijk maar naar de toeslagenaffaire. De wet was goed bedoeld, maar de politiek heeft er een gedrocht van gemaakt en de uitvoering (opnieuw onder politieke druk) was een puinhoop.

Link naar reactie
Share on other sites

Sorry dat ik blijf doorvragen, maar ik wil graag weten hoe het nu echt zit.

Wat was er misgegaan bij die ongevallen met LPG-tanks? Had de eigenaar geknutseld of was het, ondanks goede LPG-tanks en zónder bij het vullen te knutselen, mis gegaan? Wát was er mis gegaan?

En wat die regels in Europa betreft, die zijn in Nederland natuurlijk net zo veel (of net zo weinig) politiek ingekleurd dan in Nederland!

 

Overigens, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Adriatik zei:

Sorry dat ik blijf doorvragen, maar ik wil graag weten hoe het nu echt zit.

Wat was er misgegaan bij die ongevallen met LPG-tanks? Had de eigenaar geknutseld of was het, ondanks goede LPG-tanks en zónder bij het vullen te knutselen, mis gegaan? Wát was er mis gegaan?

En wat die regels in Europa betreft, die zijn in Nederland natuurlijk net zo veel (of net zo weinig) politiek ingekleurd dan in Nederland!

 

Overigens, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ontploffingen/brand door lekkende flessen /installatie. Vervormde en gescheurde flessen door onoordeelkundig zelf vullen etc. etc.

Een groot misverstand is dat er veel gas nodig is voor een ontploffing. Integendeel, een mengsel van 5 tot 10 % gas en 90 tot 95% lucht is juist ideaal. Daaronder en daarboven is juist de kans op een explosie veel kleiner. Een kleine lekkage kan dus al fataal zijn.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Hieronder een paar kanttekeningen:

Vullen in de camper is verboden en niet veilig. Een buitenaansluiting is toegestaan en / of wordt in Nederland meestal gedoogd. Let wel op dat hogedrukslangen voorzien zijn van bol conische koppeling welke afdichten door vloeien van het metaal en zijn daarom niet geschikt om veelvuldig los te koppelen.

Dit is belangrijk als je geen gasflessen in de stalling mag hebben.

Gasflessen exploderen als er brand is waardoor ze levens gevaarlijk zijn als er brand ontstaat, damp tanken (LPG) zijn voorzien van  een vulinrichting (80%) en een veiligheid en geven steekvlammen tijdens een brand waar de brandweer geen probleem mee heeft. Een 80 liter kunststof diesel brandstoftank  geeft een veel grotere vlammen zee.

Voor deskundige zijn het verschillende systemen en mag je ze niet vergelijken. Over een vaste gemonteerde damptank hoor je niemand, terwijl dat exact de zelfde tank is.

In de camperwereld gooit men beide op één hoop.

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Freek S zei:

Hieronder een paar kanttekeningen:

Vullen in de camper is verboden en niet veilig. Een buitenaansluiting is toegestaan en / of wordt in Nederland meestal gedoogd. Let wel op dat hogedrukslangen voorzien zijn van bol conische koppeling welke afdichten door vloeien van het metaal en zijn daarom niet geschikt om veelvuldig los te koppelen.

Dit is belangrijk als je geen gasflessen in de stalling mag hebben.

Gasflessen exploderen als er brand is waardoor ze levens gevaarlijk zijn als er brand ontstaat, damp tanken (LPG) zijn voorzien van  een vulinrichting (80%) en een veiligheid en geven steekvlammen tijdens een brand waar de brandweer geen probleem mee heeft. Een 80 liter kunststof diesel brandstoftank  geeft een veel grotere vlammen zee.

Voor deskundige zijn het verschillende systemen en mag je ze niet vergelijken. Over een vaste gemonteerde damptank hoor je niemand, terwijl dat exact de zelfde tank is.

In de camperwereld gooit men beide op één hoop.

Freek,

 

zelf vullen van LPG flessen bij een tankstation is in Nederland verboden, ongeacht of je wel of niet een buitenaansluiting hebt. Zie mijn eerdere opmerkingen hierover. Je mag wel een LPG fles (al dan niet met buitenaansluiting) in je camper hebben, maar zelf vullen is taboe, tenzij je naar een professioneel gasvulstation gaat en het daar door hen laat doen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...